Miért szedjem szét, ha tökéletes?

Háztáji karbantartás: karburátor tisztítása

2015.07.12. 06:48
Alapszabály, hogy a karburátort akkor szabad szétszedni, ha hibája van. A miénk viszont tökéletesen muzsikált – hát akkor miért kellett hozzányúlni?

A válasz egyszerű: mert biztosra megyünk. A versenymotort az különbözteti meg az utcaitól, hogy mindig tökéletes a műszaki állapota. A pályaidom, a ledrótozott csavarok, a tuning és a többi csak ráadás, a kifogástalan és biztonságos működés mindig az első. Ebben a szellemben láttunk neki a Berzerker névre hallgató Honda Dio ZX-ünk felkészítésének.

Végig akarjuk csinálni

A Totalbike csapata is gőzerővel készül Le Visontára. A robogónk már megvan, így neki tudtunk látni a szervizelésnek. Ezek viszont olyan alapvető karbantartások voltak, amiket szinte minden használt robogónál érdemes megejteni rögtön a vásárlás után – kövessen minket, és robogója hálás lesz!

Így támad fel a robogónk:

- Leganézás és csillogás

- Tökéletes légszűrő fillérekből, házilag

Már a hagyományos értelemben vett tisztítás előtt is le kell pucolni karburátort, ugyanis nincs annál kínosabb, mint ha éppen a karbantartással tesszük tönkre a hibátlan egységet. A minénket kívülről vastag mocsokréteg borította. Bandi a garázs Semmelweis Ignácaként először a durva, felületi lerakódásokat távolította le, és csak utána akasztotta le a karburátort a helyéről. Mosáshoz elméletileg a benzin vagy a féktisztító is megfelelő, de a dedikáltan erre a célra gyártott Motul karburátortisztító mellett szól, hogy hatékonyabban távolítja el a szennyeződéseket.

Érdemes egy lábasban ecsettel gondosan végigmenni minden vájaton és résen, a tökéletesnél kevesebbel nem érhetjük be. Az úszóházat lekapva csodálatos tisztasággal találkoztunk, ennek volt gazdája, hümmögtünk elismerően. Semmi lerakódás, makulátlan, gyári állapot mindenhol.

Amikor a Red Baronnál válogattunk a robogók közül, mondták, hogy ezek úgy ahogy vannak, szervizeletlenül is le tudják nyomni Le Visonta gyilkos 24 óráját. Az én fejemben ez úgy állt össze, hogy egy ilyen átnézetlen, nagyker célra behozott ötvenes ha ki is bírja a versenyt, a célba érve azonnal atomjaira hullik. Ezzel szemben pedig folyamatosan estünk egyik ámulatból a másikba: a húsz éves robogón minden tökéletesen jött szét, a csavarok nem voltak berágódva, a műanyagok nem törtek, pattantak, hanem minden simán és passzentosan jött le és ment vissza – belül szinte az összes kopó alkatrész új, vagy legalább újszerű volt. Mivel minden előírásszerű volt, végül csak egy kis karbitisztítós öblítést kapott, majd visszakerült a helyére, nem volt szükség haladó szintű beavatkozásra.

Ha már lebontottuk teljesen a motort, sort keríthettünk a rugóstag cseréjére. Már a robogó kiválasztásánál feltűnt, hogy a hátsó futómű nyomokban sem tartalmaz csillapítást: ha az Árpád hídnál belehajtottam egy kátyúba, még Pesterzsébeten is pajajangozott a hátulja. Amíg csak a kisbolt és a garázs között kóricál az ember, a folyamatos himbálózás akár szórakoztató is lehet, ha viszont gyorsan megyünk, és kanyarban összeül teljesen, akkor kifelé jövet olyan táncot lejt, ami minimum életveszélyes. Szerencsére a Moped91-től kapott két nagy szatyornyi mikuláscsomagban volt egy új utángyártott gátló. Míves kínai termék, bár a csomagolása félrevezető, a látványos piros-fehér helyett szimpla fekete a rugó.

Stump kollégát nem véletlenül hívjuk Telós Bandinak, egy időben a Sachs versenyfutómű-tervező részlegén volt gyakornok, és még ő is elismerően hümmögött az új alkatrész láttán. A csere pár percet vett igénybe, a próbakör után pedig még büszkébbek voltunk a robogónkra: most, hogy a hátulja rendben van, sokkal tisztábban érezni, mennyire hitvány az eleje!

A tökéletes tapadásnak csak egyik eleme a penge futómű, ez is egy rendszer, ami annyira erős, mint a leggyengébb egység. A gumi szintén kulcsfontosságú, az ismeretlen márkájú kínaiak helyére szintén a Moped91-től kapott alkatrészhegyből kerültek tapadós Mitas-ok. A rendkívül ígéretes R-Zone gumik lesznek a tartalékok, még elképzelésünk sincs, mennyire fogja felzabálni az érdes visontai aszfalt a futófelületet.

Moped91 Motul