Hamar zsibbad a kéz motorozáskor

2008.10.30. 11:00
Tisztelt Kolléga!   :-)

Február utolsó napja óta birtokolok – minden más szempontból tökéletes megelégedéssel – egy '90-es évjáratú NT400-as HondaBrost. Nem nagy motor fizikai méreteiben sem, 175 cm-es testmagasságomhoz az ülésmagasság is teljesen rendben van. Meglehetősen sportos testtartást határoz meg a lábtartó-ülés-kormánymarkolat virtuális háromszög, melyek közül csak a stucnik pozíciója állítható, azok is szűk szögtartományban (rögzítési pontjuk körül forgatva), kb. arasznyit közelítve vagy távolítva a tank oldalától.

Bármely helyzetbe állítva is, rossz esetben akár néhány perces (!) motorozás után erősödő tenyérfájdalom, majd zsibbadás jelentkezik, amelyet jól párnázott kesztyűvel valamennyire el lehet odázni,de bő egy óránál többet emiatt nem tudok folyamatosan motorozni. Gyakorló túrabicajosként tudom: rossz szögben, testsúlyom túl nagy hányada nehezedik a csuklóízületekre, és így a csuklóalagútban futó idegképletek nyomás alá kerülnek. Próbálkozzak valamilyen technikai megoldást találni a kormánymarkolatok "kiemelésére"? Motort váltani vagy csuklómerevítőben motorozni nem szeretnék. Előre is köszi a – remélhetőleg – jó tanácsot!

F. Ákos doki

Kedves Ákos!

Sajnos sok okosságot nem tudok mondani a zsibbadással kapcsolatban, én azonban megnézetném a karbiszinkront is, ugyanis lehetséges, hogy alapjáraton rendben van, azonban részterhelésen kimegy szinkronból, tulajdonképpen az egyik hengernek nagyobb fojtószelepszöge van, így mintha annak nagyobb gázt adnál… és ez bizony tud rezonanciát okozni, főleg 4000-es fordulat felett zavaró mikrorezgéseket.

Ha ez rendben van, még akkor is lehet a motornak az átlagosnál nagyobb rezonanciája, de ezek az alkatrészek kopásából adódnak, és nem olcsó megszüntetni, hiszen alkatrészcsere kell… Ha a rezonancia tényleg normál, de még így is zavaró számodra, akkor zselés kormánymarkolattal próbálkoznék, puhább (esetleg motokrossz) markolatokkal, és körbenéznék, milyen kormánymagasítót lehet ehhez a modellhez beszerezni. Szokás a kormánycsutkák helyett kormánybefogót szerelni a felső villahídra, és hagyományos keresztrúdkormányt feltenni, amolyan streetfighter-jelleggel. Neten több ilyen átalakítás van, ez sokkal komfortosabbá teszi az üléspozíciót.

Üdv.
Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.