Szabad-e még 90-es évekből motort venni?

2016.05.11. 16:53

Tisztelt Nepperűző!

"A" (korlátlan) kategóriájú vezetői engedély megszerzésén vagyok, most kezdtem el a gyakorlati részt a rutin vizsgára való felkészüléssel. Jogosítvány kézhez vétele után szeretnék gépsárkányt vásárolni, úgyhogy már korábban elkezdtem szemezgetni a kétkerekűeket. Van némi (leginkább segéd)motoros előéletem, így talán nem vagyok teljesen fogalmatlan a témában. Tanulómotorra kb 400 ezer forintot szánok, valami nem túl leharcolt Suzuki GS500 ínyemre lenne (ha az állapot indokolja, kifizetnék rá 500 ezer forintot is, úgyhogy inkább ezt tekinteném plafonnak), erre jönnek rá az illetékek, biztosítás, szerviz, miegyéb. Az oktatáson sikerült 2-3 kör erejéig egyre ilyenre rápattannom, azonnal egymásba szerettünk annak ellenére, hogy azért a tanulómotorok (gondolom) jobban le vannak harcolva, mint magánkézben lévő társaik.

Suzuki GS500
Suzuki GS500

Mi a típusról a véleménye? Szabad még '90-es évekbeli motort vásárolni? A 600-as Banditokkal kapcsolatban hallottam még dicsérő szavakat motoros körökben. Milyen alternatívát tudna esetleg javasolni hasonló árban? Alapvetően naked vagy supermoto párti vagyok. Fontos, hogy megbízható legyen, munkába járásra is használnám, plusz évi 1-2 túra párommal.

Suzuki Bandit 600
Suzuki Bandit 600

Ha épeszű összegért nem találok semmi jót, akkor apellálhatok arra, hogy ismerős szerelővel gatyába ráznék egy lelakottabb (de nem porrá rombolt) példányt? Semmi más nem érdekel, csak a motorozás adta élmény, egy Babettán is jól érzem magam, de azzal inkább nem indulnék el a Balatonra nyáron (ez nem a Jackass sorozat). Biztonsági felszerelésem van, talán egy jobb sisakot vennék mindössze. Másik kérdésem pedig az, hogy a "friss pecsétes" jogosítványra vonatkozik bármilyen korlátozás (szállítható személy tekintetében pl)?

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Tamás

Szia!

Szerintem még nyugodt szívvel lehet a 90-es évek motorjai közül válogatni, ha pedig 4 kilót szánsz első motorra, akkor nagyon nincs is más opciód. A GS500 teljesen járható út, a témában érdemes elolvasnod ezt a Nepperűzőt, benne van minden.

A Bandit 600 szintén jó választás, nem véletlen, hogy a Totalcar hírszerkesztője, Andróczi kolléga is beszerzett egyet, és igen elégedett vele. Kezes, megbízható, és elég erős ahhoz, hogy egy jó darabig ne találd unalmasnak.

A friss jogosítványos korlátozások attól függőek, hogy ez az első jogsid, vagy korábban volt-e más vezetői engedélyed. Ha már van két éve bármilyen más kategóriád, akkor nincs korlátozás. Egyébként kezdő jogsival két évig nem vihetsz utast - illetve ebben az esetben nem ajánlom kapásból a Banditot, nulla rutinnal biztosabb választás egy 50 lóerő körüli, szelídebb jószág.

A lelakott motor gatyába rázása jellemzően drágább, mint egy eleve jó állapotú megvétele, csak a kiadások nem egyszerre jelentkeznek, cserébe viszont a folyamatosan el nem készülő motorban kevés örömödet fogod lelni. Gondolj arra, hogy egy motorfelújításra simán elmegy csomó idő és száz-kétszáz ezer forint, amit ha a vételárhoz teszel, akkor kapásból beljebb vagy. És akkor még hozzá sem kellett nyúlnod a rommá kopott féktárcsához, a tükörsima gumihoz, a lógó lánchoz, a szoruló kormánycsapágyhoz, a szivárgó teleszkóphoz és a falsot szívó karbihoz.

Üdv:

Nepperűző