Piaggio MP3 vagy Yamaha Tricity?

2018.02.07. 17:57

Jó napot,

Németországban élek, így a B-s jogsimmal vezethetek háromkerekű motorokat. Szeretnék városi ingázásra egy nagytestű robogót beszerezni, de nem tudom mit érdemes átnézni ezeken, és nagyon fórumokban sem találtam meg, amit kerestem, vagy csak rossz helyen néztem. Mivel régebben csak kisrobogóztam, úgy gondoltam, nem érdemes újat vennem, hanem inkább valami használtat, hogy megszokjam. Csupán annyi kitételem van, hogy az utazó 90 km/h-t simán fel tudja venni a robogó a 100+ kilómmal, és csak esőmentes időben használnám, tavaszól őszig. Piaggio MP3-ak közül a 2009-2012-es változatok férnek a büdzsémbe, leggyakrabban az MP3 LT vagy MP3 400 LT-k kerülnek a látókörömbe, a 250-es vagy 300-as változatok nagyon ritkák. A hibrid változat nem hiszem, hogy adna annyit hozzá, amennyivel többe kerül. Yamaha Tricity-k viszont csak 125 ccm-sek és több tesztben is azt olvastam, hogy kicsit lomhák, de egyszerű felépítésnek köszönhetően nem lehet sok bajuk. Cserébe jóval olcsóbb, mint az MP3, ergó akár egy új is beleférne ABS-sel. Tud esetleg valami tippet adni? Mire lehet érdemes odafigyelni? 20/30/40e km mennyire veszélyes?

Köszönöm válaszát.

Gábor

Kedves Gábor!

A Yamaha Tricity-ről én is csak annyit tudok, amit a tesztekben is olvasható, használtként nem volt még hozzá szerencsém, és még nincs róla olyan mennyiségű tapasztalat, ami alapján nagy általánosságokat le lehetne vonni. Vezetési élményben a Tricity sokkal robogószerűbb, mint az MP3, nem annyira szintetikus a kormányzása - használat szempontjából ez a fő különbség. A vágyott 90 km/h utazó viszont inkább a vége.

Yamaha Tricity
Yamaha Tricity

A szervizoldali összehasonlítás most sajnos egyoldalú lesz, mert az MP3-ról rengeteg a tapasztalat, és pontosan lehet tudni, mi mennyibe fog kerülni.  Ismert hiba az első futómű reteszelőjének az elromlása - ez az, ami gombnyomásra zárja a két villa felső összekötőjét, és rögzíti a rugókat, ezzel lehet lábletétel nélkül megállni. Az ezt működtető motor 30-40 ezer kilométer körényékén meg tudja adni magát, sőt, a korai példányoknál még be is tudott ázni. De az is lehet, hogy nem a rögzítőmotor döglött be, hanem a sebességszenzor vagy az ülésnyomásszenzor hibája miatt nem működik - ezek egyszerű alkatrészek, és általában csak egyszer romlanak el a robogó életében.

A kormánycsapágy viszont 10-15 ezer kilométerenként el tud pusztulni, legalábbis Magyarországon annyi van bennük. A csere drága, sok szervizmunka, és két csapágy van a dupla futómű miatt, körülbelül 80-100 ezer forinttal lehet kalkulálni (itthon) - két embernek elviszi a munkanapját, szét kell szedni a motor elejét teljesen, le kell akasztani a hidraulika- és fékcsöveket, amiket aztán baromi nehéz légteleníteni, a fék több csomópontot tartalmaz, ami külön nehezíti a folyamatot.

Piaggio MP3
Piaggio MP3

MP3-nál a motorikus bajoktól felesleges félni, a 400-as és 500-as blokkról mindent tudni, ismertek a típushibái, javítási árai. De még egy komplett blokkcsere is aprópénz az első futómű javításához képest. Ugyanis a dupla futómű két Vespa elsőrészből áll, amiket több összekötő és stabilizáló pálca rögzít, és ha sérül, nagyon nehezen javítható. Eleve az aszimmetrikus szárakat nem lehet eredeti méretre húzatni, mert nincsenek viszonyítási pontok, az összekötők hézagolását gyárira visszaállítani pedig nagyon-nagyon nehéz - Németországban biztosan van olyan szerviz, ahol megvan az ehhez szükséges szervizelő-keret (a célszerszám ára kb. kétmillió forint), Magyarországon viszont nem tudok ilyenről. A Yamaha első futóműve is bonyolult, de sokkal egyszerűbb, mint a Piaggio megoldása.

MP3-ból a 300-as szerintem elég jó, az MP3 Yourban pedig a talána legkezesebb MP3. A hibrid viszont kerülendő, elképesztően nehéz, és emiatt borzalmas vele motorozni, de legalább gyenge.

A vásárlás előtt érdemes pontosan megnézni a német szabályozásokat, hogy pontosan mit is lehet vezetni B-s jogosítvánnyal. Nem tudom, hogyan szól a törvény, de Franciaországban például kizárólag olyan háromkerekű motorokat lehet vezetni B-vel, amelyen van lábfék - ezt pedig kizárólag az MP3 LT tudja, a Tricity-n nincs ilyen.

Üdv: Nepperűző