Az új BMW R 1300 GS nem csak egy fényszóró

2023.09.29. 12:25

Talán nem túlzás azt állítani, hogy bő két évnyi felvezetés után megjelent a következő szezon legfontosabb motorja, Az örök toplistás túraenduró következő tagja, a BMW R 1300 GS. Az elődmodellhez, a jelenleg futó 1250-es szériához képest változások tömkelegével álltak elő a németek. Erősebb lett, fejlettebb a futómű és a váz. De van itt elektronikai újdonság is, és ami a legérdekesebb, hogy mind ezekkel együtt a motor tömege csökkent.

És igen, itt van a dizájnváltás. Azt hiszem, a BMW nem véletlenül lépett radikálisat a korábbi GS BMW motorok formaterveihez képest az új, “X”-et formázó, egyébként kanyarkövető, okos mátrix lámpával. Egyrészt itt van egy zsáknyi változás, amit érdemes valahogy jelezni a vásárlók felé: “helló, ez most itt egy másik motor, ezen egészen sokat dolgozunk” - meséli a marketing nyelv. Másfelől a régi megjelenés kedvelőinek valószínűleg megmarad majd az Adventure kivitel, ha ugyanazt a receptet követi a BMW, mint az F 900 GS szériával. Akárhogy is, érdemes túllátni azon, hogy első ránézésre mennyire tetszik vagy sem.

A kereken 1300 köbcentiméternyi hengerűrtartalomra fúrt kéthengeres bokszermotor valamivel erősebb lett. Nem annyival, mint ahogy arra előzetesen számítottunk. 145 lóerővel mégsem lépett be a GS a Multistrada V4-ek és 1290 Super Adventure-ök ligájába, és ez talán egy cseppet sem baj. Kiváltképp úgy, hogy a csúcsnyomaték, 149 Nm már 6500 fordulat/percnél megérkezik, és a BMW kommüniké szerint ezt úgy kell majd elképzelni, hogy 3600 és 7800-as fordulat között végig nagyon nagyon megy.

És akkor nem csak a teljesítmény lett durvább, hanem az egész motor tömege is kisebb lett. 12 kilót spóroltak le az R 1250 GS-hez képest, amiből 6,9 kilót csak a motorblokkon fogtak meg. Osztez hogy? - ahogy felénk tennék fel a kérdést. Például úgy, hogy új helyet kerestek a nyomatékváltónak, ami így már nem a blokktól a hátsó kerék irányába, hanem egészen konkrétan alatta található. Ennek az elrendezésnek köszönhetően jobb a súlyelosztás, csökkent a motorblokk teljes hossza és rövidebb tengelyeket tudnak használni.

A vázon módosítottak, de továbbra is egy acél fődarabból áll, a segédváz viszont egy csavarozással rögzített könnyű és látványos alumínium egység. A BMW szerint az elődhöz viszonyítva kisebb tömeg mellett azt kell értékelnünk, hogy a kapcsolódása a fővázzal sokkal merevebb lett, ami motorozás közben a stabilitáson és a pontosságon is tetten érhető. Ehhez jön hozzá a motor új felfüggesztése, a Telelever- és Paralever EVO, elől 190, hátul 200-as rugóúttal.

Az elektronikai csomagba alapvetően négy menetvezérlő program kerül be. A szokásos esős, normál közúti és sportos lehetőségek mellett helyet kap az off-road program is, amihez viszont be lehet rendelni az extrák listájáról a Rally futóművet, ami további 20 milliméter extra rugóutat jelent. Ez nagyon kedvez a terepfelhasználásnak, de az alapáron kézvédőbe integrált LED-es indexek már egy cseppet sem. Régi terepmotoros igazság: a motor dőlni fog. Ilyen esetben pedig elég nagy tökönszúrás, ha az első elem, ami földet ér, és szinte biztosan sérül, az egyúttal az irányjelző is.

És, hogy szép-e? Talán mindegy is. Ha nem, akkor sem ez lesz az első BMW motor, aminek megbocsátjuk, hogy nem, ha cserébe nagyon jó.

Az R 1300 GS magyarországi induló ára, fehér fényezéssel, felszereltségi csomagok nélkül 7.500.000.- forint.