Vettem egy roncsot, de még azt hiszem, hogy kincs
Kicsit rápörögtem a Piaggio Quartz-ra, eleve addig áradoztam róla, míg végül Stump Bandi beújított egyet, amivel aztán rajthoz is álltunk a Totalbike24-en – mármint a pilóták, én még a verseny előtt összetörtem magam terepen, és törött vállal és bordával a pálya széléről néztem csak a többieket, ahogy fülön fordulnak.
Nem véletlenül vonzódom a típushoz, ez volt az első modern sportrobogó, egyenesági felmenője a Zip SP1-nek, ebből faragott először fullos versenygépet a Malossi, és a magyar robogóversenyzés legendája, Aszalós Ádám is ilyennel kezdte. Ez még vastagon a kilencvenes évek első fele, amikor még nem Kínából dőlt minden, és nem a spórolás volt az egyetlen és elsődleges szempont. Illetve tetszik, zsigeri módon, a forma nem feltűnő, de zseniális.
![](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312254/31225459_e501fd69b5fbe05b69dd731041fe0929_wm.jpg)
Végül egy Greta Thunbergi értelemben vett gyanúsan meleg késő októberi délután kiugrottam Dunaharasztira, ahol nevetséges, 50 ezres áron kínáltak egy szemre sem bizalomgerjesztő Quartz-ot.
![Ez talán még a jobb nézete. Az egyik tükör teljesen hiányzott, a másik bele is volt törve a foglalatba](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312255/31225567_49db2f3626f7ee59cd35cce7dbc89d16_wm.jpg)
Az eladó elmondta, hogy gyári a henger, gyári a vario és nincs benne aksi, csak berúgóról indul. Ezek igazak is voltak egytől-egyig, de azért kiderült még egy-két apróság, például hogy ha lenne aksi, akkor sem indulna gombról, mert hiányzik az önindító, a kulcs nem jön ki a gyújtáskapcsolóból, az ülés zsanérja ki van rohadva, az első fék pedig folyamatosan fog, és nagyon szigorúan véve lényegében minden porcikája törődést igényel. Kiderült, hogy egy ismerőse újracsapágyazta a főtengelyt, és mivel a szívócsonk és a légszűrőcsonk (800 forintos alkatrészek) egyszerre volt gyorskötözővel és duct tape-pel is javítva, ezt nem a jó hírek közé soroltam.
![Alul az ülés stiftje, felül pedig az, amivel az ismeretlen mester pótolta](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312255/31225569_d2daf583a37b462957efc5ba83b341f4_wm.jpg)
![A tárcsa biztosan cserés, ahogyan a gátló is](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312255/31225571_ea0f9cd2819d67148872b3e8cf04fc8a_wm.jpg)
![A légszűrőcsonk gyorskötözővel, a a szívócsonk kacsaszalaggal javítva](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312255/31225573_dfba6871847509bf3d18d93ede2dd0d9_wm.jpg)
Végül alkudtam még belőle, majd egy utánfutó sárvédőjén megírtuk az adásvételit, gyorsan kötöttem egy biztosítást, és hirtelen Quartz tulajdonos lettem. A futómű hitvány, a fékek rettenetesek, a gumik borzalmasak voltak, a hajtás sem volt a helyzet magaslatán, de a végsebessége még így is 65 körül volt, és nem is melegedett (meg amúgy is bele volt törve a vízhőfok jeladója a hengerfejbe).
![A vízhőfok jeladóját beletörte valaki](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312255/31225591_37f8ef1e78baa218db80c07d374ef7e8_wm.jpg)
A vásárlás után tartottunk egy alaposabb átnézést, aminél további gányoláshegyek kerültek elő, de alapvetően működött, egy-két rúgásra indult, és a szezon hátralévő részében a Quartz lett a munkába járós gép. Miután egyszer leesett a gyertyapipa, kapott egy új gyertyát, kipucoltam a légszűrőt, átmozgattam a féket, majd amikor bejöttek a cudar hidegek, letámasztottam a garázsban, és megbeszéltem a TB körüli őrültekkel, hogy a télen nekilátunk.
Ugyanis nem véletlenül vettem ezt: ha patika állapotot vettem volna, nagyjából ugyanennyit kéne rákölteni. Ugyanis egy finoman tuningolt edzőmotor a cél, amivel azért a napi közlekedést is le lehet tudni. Tehát a futóműből alapból kell új, egy erősebb első gátló és egy hosszabb, legalább 300 mm-es, de inkább 315-ös hátsó is nélkülözhetetlen. Orra kell billenteni, amennyire csak lehet, mert úgy élesebben fordul.
![Nagyon remeg a kezem, hogy túrjak rá egy rezós dobot](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312256/31225621_140d9eaac3b64c55f0e3fb4e68a61d52_wm.jpg)
A motortuningnál könnyen szétszaladhat a pénz. A szériaállapothoz nem ragaszkodom, nem kell TB24-homológnak lennie, és túl sokat nem is költenék rá - inkább játszótér legyen, ami fölött a barátaimmal elszórakozunk, mint feleslegesen drága projekt. Filep Tomi, az NSR-es pszichopata lelkesen jelentkezett, hogy ő szívesen megportolná a blokkot, ha arról van szó, a hengerből is leszedne egy kicsit, illetve adna egy kis squish-t (a linkelt cikk vége felé van szó a squish-ről) - aztán csak meg kell fúrni, hónolni, és mehet is össze.
![Trükkösen befúrt csavar az igényesek kedvéért](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312256/31225623_bf64930de7cb8d0a9e7dc0656ffb12e3_wm.jpg)
A blokk összefűzésére Gépátvétel Gábor azonnal lecsapott, én pedig vakon megbízom a szakértelmében, rengeteg apró trükköt ismer, amivel a itt-ott lehet nyerni pár százalékot a tartósságban és a teljesítményben. A többit pedig elvállalta Sipos Geri, akinek egyrészt rendes motorszerelő múltja van, másrészt olyan idegrendszere, hogy abból vasúti hidat lehetne építeni. A tervek nagy vonalakban megvoltak, és amiről ránézésre látszott, hogy szar, azokat el is kezdtem szépen megrendelgetni - pszichológiai trükk, ha az alkatrészbeszerzést időben széthúzod, kevésbé nyomasztó az anyagi teher.
![Gyors bevásárlás: légszűrő, vízpumpa felújító, tömítésszett, hátsó fékbovden, szívócsonk.](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312256/31225627_2b046a6b129e021461644fb5743145e8_wm.jpg)
A terveket hagytuk érni pár hónapot, közben megcsináltam az ülés zsanérját, megragasztottam ezt-azt, aztán egyik nap belevágtunk a Quartz transzportálásba. Enyhén ködös, de alapvetően száraz időt jósoltak, ideális ahhoz, hogy jól beöltözve kicsettegjek Sipihez Vasadra. A biztonság kedvéért megbeszéltük, hogy Filep autóval fedez, ha bármi gond lenne.
100 métert sikerült problémamentesen megtenni, aztán felakadt a gáz, én pedig gyorsan leállítottam a robogót, hogy ne ugrassak bele az előttem haladóba. Utána nyitott fojtószeleppel már nem sikerült berúgni. Ekkor úgy döntöttünk, hogy bedobjuk a 850-es Volvo csomagtartójába.
![](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312257/31225703_9f97c9912c423790a28b196d969491f0_wm.jpg)
Igen, értem, hogy most az olvasó mire gondol, de Tomi mérnök, és ha a Gazoo Racingnek jó volt az általa tervezett spoiler, akkor lehet, hogy a csomagtartóba is biztonsággal tud rögzíteni egy random rakományt. Gyanúsan nézett ki, és egészen biztosak voltunk benne, hogy nincs az az Isten, hogy 40 kilométer alatt ne állítson meg a rendőr, úgyhogy többször is ellenőriztük, de feszesen tartott. Az erős benzinszagban eltöltött út során volt időnk megbeszélni, hogy igazából ennyi szívás egyszerűen kell, különben mire emlékeznénk vissza tíz év múlva?
![De nem volt vele gond](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312257/31225707_d5ec183fa5440e4ab6915aa1798d06c1_wm.jpg)
Én igazából csak dumálni mentem, Sipos Geri olyan tempóval szerel, hogy csak hátráltatni tudnám - a TB24-en volt már alkalmam látni, amikor a verseny vége előtt egy órával a biztos 10. helyről kellett kiállni szíjszakadás miatt - Geri pedig tökéletesen higgadtan, kapkodás nélkül, de mégis kb. 10 perc alatt kapta szét és rakta össze a hajtást, pedig az egész tűzforró volt. Saját bevallása szerint is volt már dolga Quartz-cal, és ezt tökéletesen megerősítette, hogy pontosan tudta, hogy mi hogyan jön szét, nem kellett keresgélnie semmit - ő bontott, én jegyzeteltem:
"Be kell majd ragasztani az olajbevezető csonkot", meg "kelleni fog új szivatópatron", "Zombi, írd fel az új olajszivattyút". Miért, az is rossz? "Nem, azt én törtem el véletlenül".
![Gyorsan jön szét](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312257/31225709_aee6bf93cb8a607ec7f2922229e7e762_wm.jpg)
Korábban beszéltem MAMI kupás versenyzővel, aki mondta, hogy ha benne van a kezedben, akkor ezek a robogók villámgyorsan szerelhetőek, legnagyobb macera a főtengely cseréje, de ha edzésen kiderül, hogy gond van, akkor versenyig azt is meg szokták oldani. Dumálással együtt is pikk-pakk kint volt a blokk. Geri még szólt is előtte, hogy valamit mindig elfelejt lekötni, szóval csak óvatosan - és ebben is igaza volt, a hátsó fék bovdenje miatt volt egy 30 másodperces fennakadás.
![A kutya is elégedett](https://kep.index.hu/1/0/3122/31225/312257/31225711_c801f42b936c151f5e803a6a3568c8d4_wm.jpg)
Időnk még volt, így szétkaptuk a hajtást, a szíj minőségi (Mitsuboshi, nem i-vel, tényleg ez), de durván kopott, a varió gyári, még a zsírral kinyomott fajta, de a görgők már elég sittesek - nem voltak még durván szögletesek, de a belük már kilógott. A kuplung szintén gyári, ahogyan a henger és a dugó is - az előbbin szemre nem találtunk szörnyűséget, a dugó viszont biztosan cserés, az oldalán nem kéne égésnyomoknak lenniük, de nem gond, a henger mindenképpen fúrva lesz, az új dugó pedig alap.
Ennél tovább nem mentünk, mert a következő lépés már külső helyszínen zajlik - Filep mester szétkapja a blokkot, eltakarítja, felméri a felmérendőt, és nekiesik a dremellel a portoknak, aztán megy a henger fúrásra, ítéletet hirdetünk a főtengely felett, közben pedig hátha haladunk a többi aprósággal.