A bukósisakoknál új szabvány jelent meg

2019.01.11. 07:09

Amikor 2017-ben felbukkant a hír, hogy a FIM, (Fédération Internationale de Motocyclisme, vagyis a Nemzetközi Motorsport Szövetség) saját bukósisak-minősítésen dolgozik, üdvözöltük a döntést, hiszen egy minden eddiginél szigorúbb egységes szabványt ígértek. Idén el is indították.

A legfontosabb, hogy az FIM Racing Homologation Program (FRHP) nevű új minősítés egyelőre csak a Grand Prix versenyeken kötelező, vagyis a MotoGP-ben, a Moto2-ben és a Moto3-ban. Bár elméletben éppen a szigorúsága miatt a FIM szabványa képes lenne kiváltani az összes eddigi minősítést, beleértve az ECE-t, a HIS-t és a Snellt (a Sharp teszt nem szabvány, az egy független törésteszt, ami értékel, de nem kötődik hozzá semmilyen engedélyeztetés), egyelőre ez nem történt meg, sőt, ezek előfeltételei a FIM tesztelésének. Viszont a hosszútávú tervek között szerepel, hogy a sajátjukat is elfogadtassák kereskedelmi szabványnak. 

cascos.gallery full top fullscreen

A FIM sportigazgatója, Fabio Muner (vele készült interjúnk itt) vezető szerepet játszott az új sisakszabvány átrugdosásában - nyilván jól jött, hogy korábban dolgozott az AGV-nek és a Dainesének. Bevallása szerint a VB-s sisakok nem minden esetben voltak magas színvonalúak, legalábbis biztonsági szempontból, ráadásul sokszor gyártási szórásra utaló jeleket találtak balesetek utáni elemzéseknél. Legtöbbször fiatalabb márkákról derült ki, hogy minőségbeli kihívásokkal küzdenek.

A versenybiztonság a szervezők számára egyaránt etikai és befektetői kérdés, és mivel ők felelnek mindenért, ami a paddockban történik, adott volt, hogy saját maguknak kell meghatározni, milyen sisak felel meg az elvárásaiknak. Muner szerint 100%, hogy a FIM szabványa jobb az összes eddiginél, már csak a szigorúsága miatt is, például olyan dolgokat is vizsgálnak, amely a többi szabványból hiányzik, például a nyakra ható csavaróerőt.

dsc8477.gallery full top fullscreen

A folyamat a nagy márkákkal egyeztetve indult, közösen dolgozták ki a protokollt, egyeztek meg a paraméterekről. A tesztek a Zaragozai Egyetemen zajlanak majd, amit a gyártók is üdvözöltek, mert ott adott a jól felszerelt labor és a megfelelő szakértői gárda. Ezen felül két további laboratóriummal is tárgyalnak már, melyek régóta tesztelnek az ECE szabvány szerint. A vizsgálatok az év elején indulnak, igazodva a márkák gyártási üteméhez.

fim

Ha egy sisak megkapja a FIM engedélyt, akkor kap egy hologramos matricát, amelyen van egy QR kód, ami egy link a sisakról rendelkezésre álló összes információhoz, beleértve a teszteredményeket is.

A homológizációhoz méretenként 10 mintadarabot küld a gyártó, és minden sisakon több vizsgálatot végeznek, tehát nem csak egyszeresen törik meg, ezzel szimulálva azt, hogy egy esésben ugyanaz a fej többször odaverődhet. A preparált sisakok ellen úgy küzdenek, hogy később, szezon folyamán véletlenszerű ellenőrzéseket végeznek, hogy a nagyszériás gyártásba ne egy hitványabb darab menjen. A gyártó a homológizáció után a festésen és az arcpárnákon módosíthat a minősítés elveszítése nélkül, de ha új szellőzőket vagy aerodinamikai elemeket vezetnek be, az adott típust újra kell tesztelni.

Bár a szabvány elsődleges célja a versenyzők védelme, a FIM hologramos címkéi el fognak jutni a boltokba - ehhez viszont az szükséges, hogy a gyártók ugyanazt a terméket adják a vásárlóiknak, mint a versenyzőiknek, és jelenleg ez nem minden márkánál van így.

A jövőben az offroad sisakokat is elkezdik vizsgálni, de ahhoz további partnerek bevonására lesz szükség.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.