Szelepbeégés nyitott dob miatt?

2010.02.05. 13:15

Üdvözlöm! Érdeklődnék,hogy szelep beverődés-illetve szelep égés mitől következik be? Esetleg a nyitott kipufogótól? Mi okozza ezeket a hibákat és hogy kerülhető el? Jani

Kedves Jani!

A szelepbeégés általában attól van, hogy az égés lángfrontja behatol a szeleptányér és a szelepülék közé, ott a zárófelületet túlmelegíti, károsítja, így a szelep már nem zár rendesen: minden egyes munkaütemnél a lángfront ismételten errodálja a szeleptányért és a szelepüléket. Mivel a szeleptányér hőelvezetése rosszabb, az hamarabb beég vagy szétég. A lángfront behatolását okozhatja az eleve rosszul záró szelep, a túl kicsi szelephézag -hiszen nem zár fel a szelepülékre - vagy az elnyúló égés.

Ez utóbbi például akkor következik be, ha a keverék szegény és az égése lassabban zajlik le, elnyúlik még a kipufogó fázisban is. Hasonló a helyzet, ha nyitott kipufogót használunk, hisz a vezérlési idők számításánál, a töltéscsere kalkulálásánál beleszámították a kipufogó oldali fojtást, amit ha drasztikusan megváltoztatunk, az égés kitolódhat a kipufogó csatornába és akár a kipufogó csőbe is, erősen melegítve a szelepeket. Ekkor teljesítményt is vesztünk, hiszen a terjeszkedés nem a dugattyút nyomja lefelé, hanem a kipufogóba megy.

Nem kell azonban megijedni, a korszerű, nagy szelepösszenyitású, nagy fordulatú motorok nem annyira érzékenyek a kis fojtású kipufogóra, mert eleve nem kalkulálnak túl nagy fojtással, ez inkább a régi, kisebb fordulatú, kevésbé sportos vezérlési időkkel rendelkező motorokon volt probléma.

A szelep beverődésnek sok oka lehet, az egyik leggyakoribb a nagy szelephézaggal való üzem, amikor a szelep zárását a szelepvezérlő bütyök nem követi le rendesen és a zárás kontrol nélkül, a rugó által valósul meg. Ehhez persze nagy fordulat is kell, esetleg túlhevült szeleptányér. Manapság a korszerű, ólmozatlan benzinre méretezett erős szelepek és pontos szelepülékeknél ez a betegség nem gyakori.

Üdv.

Motordoktor

Az oldalról ajánljuk

Ez nágyon kígyó, more!
  • Hírek

Ez nágyon kígyó, more!

A Vespa 946 Snake a 2025-ös holdévre, azaz a Kígyó évére készített különleges kiadás.

5 órája
Az arany mindig fénylik
  • Tesztek

Az arany mindig fénylikBemutató: Kawasaki Z900 RS SE

Ha a konkurenciát nézzük, mindenki körbelövi: vagy retróbb de kevésbé feszes vagy sportosabb de kevésbé retró, mint a Z900 RS SE.

január 17., 10:47