Örök dilemma: sportkipufogó
Tisztelt Motordoktor!
K6-os 600-as gsx-r motorkerékpáromon dobcserét tervezek. Hazai gyártóval szeretnék gyártatni egy rövid dobot hozzá, valamint a katalizátort is ki szeretném iktatni a motoron (pályagépről van szó). Az érdekelne, hogy a dob palásthossza és a perforált cső átmérője mennyire befolyásolja a motor teljesítményleadását és csak ezek paraméterei befolyásolják-e azt.
Mennyire lehet számottevő a különbség, ha pl. 3cm-rel hosszabb dobot rakok a vasmadárra mint a gyári, vagy ha a perforált cső nem 50mm-es, ettől eltérő átmérőjű a sportdobban pár miliméterrel? Vagy spóroljak inkább még egy ideig valamilyen nagy gyártó nyitott dobjára ha számít a teljesítmény? Válaszodat előre is köszönöm.
Széles utat, napos időt,
Zsolt
Kedves Zsolt!
Ez a pár kérdés, amit feltesz nagyjából felöleli egy teljes életút méréseit, számolásait és tapasztalati tesztjeit. A kipufogó hangolás korunk gyors számítógépes világában is nagyban alapszik a valós üzemi mérésekre, mert hiába a sok paraméteres egyenletrendszer a gázok dinamikáját nem tudja pontosan modellezni, illetve nem az történik a valóságban, mint aminek történni kellene a számítógépes szimuláció alkalmával, ami több száz változón és paraméteren alapszik.
Ennek megfelelően nem tudom megmondani, hogy mi fog történni, ha a paláshosszt és a perforált csövet változtatjuk, csak általánosságban mondhatom, hogy a kissé növekvő fojtás az alsó és közép tartományban kis nyomaték növekményt fog eredményezni, csökkenti a zajt, és várhatósan felül egy kicsit elvesz a teljesítményből. Hogy ez mennyire érezhető, illetve, hogy valóban így lesz-e ez nagyon sok dolog függvénye, az alkalmazott tüzelőanyagtól, a motor vezérlésén keresztül a keverékképzés beállításáig.
A nagyobb gyártók nyitott dobjaira remélhetőleg igaz, hogy nem csak szemre alakították ki a dob paramétereit, hanem kiszámolták és valós üzemi körülmények között tesztelték, hogy valóban optimális áramlási viszonyokat eredményezzen pálya használatkor, ha egyáltalán beszélhetünk ilyenről, hiszen még a pályák sem egyformák.
Üdv.
Motordoktor
Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Tesztek
Pont a felesleges plusztól jó annyiraTeszt: Triumph Speed Triple 1200 RS - 2024.
Triumph Speed Triple 1200 RS, csak a lényeg: hamar kikapcsoltam az elektronikát, és egykeréken indultam a zöldre, első keréken gurultam a pirosra.
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.