2015.08.24. 12:04

Kedves Motordoktor!

Az alábbi kérdéssel fordulnék hozzád, mint teljesen kezdő motoros.

Szeretnék egy olyan járgányt, amit 80 százalékban a városban használok (Budapesten), a fennmaradó 20 százalékban lemennék néha Balatonra, kisebb közeli túrákra, de nincs igényem sok ezer kilométeres földkörüli kirándulásokra.

Nyilván szükséges, hogy autópályán normálisan lehessen vele közlekedni, de nincs igényem 170 km/órás száguldozásra, ésszerű kereket között használnám. Igényem, hogy ne fogyasszon sokat, és a szervize se legyen túl drága.

Kérdésem: nincsenek műszaki ismereteim, nem érzem, hogy miért jó, ha egy motor 600 ccm-es, ha 250ccm-essel is lehet tudomásom szerint autópályán 130 km/h-val közlekedni. Csak a vagánykodás miatt vesz valaki 600 ccm-est, vagy egy 250-essel nem érdemes elindulni egy 100 km-es útra sem?

Egyébként tetszik nekem a 600 ccm is, de nem jár azzal, hogy 3-szor annyit is fogyaszt?

Mi az összefüggés a ccm és a fogyasztás között? Számokban kicsit konkrétabban nem lehet erre rávilágítani? Gondolom egyenes arányosság van köztük, de kicsit bővebben?

Szerint a fentiek alapján hány ccm-re van szükségem, ahhoz hogy a fenti célokra megfelelő legyen, és ne legyen túl drága a fenntartása? Konkrétan mit javasolnál?

Előre is nagyon köszönöm a segítségedet.

Dániel

Kedves Dániel!

Az alap kérdésre azt válaszolnám, hogy hifi erősítőből is jobban szeretjük az 50W-osat, mint a 10W-osat még akkor is, ha csak 8W-tal hallgatjuk a zenét. Jobban szól és nem fogyaszt ötször annyit, pláne, ha nem használjuk ki a teljesítményét. A 600-as motorral is nyugodtabb az élet, nagyobb a nyomatéka, alacsonyabb fordulaton megy és még van bőven tartaléka. Nem is biztos, hogy többet fogyaszt, hiszen pl. 100 km/h-s haladásnál a fogyasztást a menetellenállás (a mozgatáshoz szükséges munka) határozza meg, ha a 600-as gazdaságosabb tartományban megy, nincs úgy végletekig hajtva, lehetséges, hogy kevesebbet eszik.

Én egy könnyen kezelhető endurót vennék, egy egyhengeres hatszázast, ami 190 kg alatt van. Ez mozgékony városban is és a 130-as tempót is tudja tartani, még ha nem is ez a kedvenc utazótempója.

A 250 ccm-es motor azért autópályán már szenvedős, emelkedőn nem is tudja a 130-at, gyorsítani meg 100-ról is szerényebbet tud, ami pedig jó lenne egy kamion megelőzésénél. A nagy köbcentis motorral nem kötelező száguldozni, de tudom, hogy csábító.

Üdv.

Motordoktor

U.i.: a Nepperűző pedig egy kéthengeres ötszázast ajánlana neked, mondjuk egy Honda CB500-at, vagy egy Kawasaki ER-5-öt.

Az oldalról ajánljuk

Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?
  • Hírek

Mi ez a pusztító CGI videó az R 1300 R-hez?

Az R 1300 R természetesen erősebb és mindenebb elődjénél. Könnyebbnek mondjuk nem könnyebb.

április 14., 15:47
Guminyomás is lefújhat a dobogóról
  • Közélet

Guminyomás is lefújhat a dobogórólMotoGP Katar – 2025.

Vinales megszívta Katarban, Jorge Martín visszatért, de ismét zakózott, Marc Márquez törött motorral is óriásit ment. MotoGP összefoglaló.

április 14., 16:58
Fehér aszfalt: jobban csúszik, de mennyivel?
  • Közélet

Fehér aszfalt: jobban csúszik, de mennyivel?

Az oké, hogy utáljuk a fehér aszfaltot, de mégis mennyire? És miért is? Spoiler: nagyon és okkal.

tegnap, 16:38
Nyerj vasárnap, adj el hétfőn
  • Tesztek

Nyerj vasárnap, adj el hétfőnTeszt: Yamaha YZF-R9

Yamaha R9: nem feltétlenül szükséges kétszáz lőerő ahhoz, hogy jól érezd magad.

április 13., 14:20
700 köbcentire nőtt a Moto Morini túraendurója
  • Hírek

700 köbcentire nőtt a Moto Morini túraendurója

Több erővel talán már elég lesz a löket a Moto Morini X-Cape 700-ban.

tegnap, 10:14
MotoGP Katar - 2025.
  • Magazin

MotoGP Katar - 2025.

április 14., 15:11