Minek annyi teljesítmény?
Kedves Motordoktor!
Az alábbi kérdéssel fordulnék hozzád, mint teljesen kezdő motoros.
Szeretnék egy olyan járgányt, amit 80 százalékban a városban használok (Budapesten), a fennmaradó 20 százalékban lemennék néha Balatonra, kisebb közeli túrákra, de nincs igényem sok ezer kilométeres földkörüli kirándulásokra.
Nyilván szükséges, hogy autópályán normálisan lehessen vele közlekedni, de nincs igényem 170 km/órás száguldozásra, ésszerű kereket között használnám. Igényem, hogy ne fogyasszon sokat, és a szervize se legyen túl drága.
Kérdésem: nincsenek műszaki ismereteim, nem érzem, hogy miért jó, ha egy motor 600 ccm-es, ha 250ccm-essel is lehet tudomásom szerint autópályán 130 km/h-val közlekedni. Csak a vagánykodás miatt vesz valaki 600 ccm-est, vagy egy 250-essel nem érdemes elindulni egy 100 km-es útra sem?
Egyébként tetszik nekem a 600 ccm is, de nem jár azzal, hogy 3-szor annyit is fogyaszt?
Mi az összefüggés a ccm és a fogyasztás között? Számokban kicsit konkrétabban nem lehet erre rávilágítani? Gondolom egyenes arányosság van köztük, de kicsit bővebben?
Szerint a fentiek alapján hány ccm-re van szükségem, ahhoz hogy a fenti célokra megfelelő legyen, és ne legyen túl drága a fenntartása? Konkrétan mit javasolnál?
Előre is nagyon köszönöm a segítségedet.
Dániel
Kedves Dániel!
Az alap kérdésre azt válaszolnám, hogy hifi erősítőből is jobban szeretjük az 50W-osat, mint a 10W-osat még akkor is, ha csak 8W-tal hallgatjuk a zenét. Jobban szól és nem fogyaszt ötször annyit, pláne, ha nem használjuk ki a teljesítményét. A 600-as motorral is nyugodtabb az élet, nagyobb a nyomatéka, alacsonyabb fordulaton megy és még van bőven tartaléka. Nem is biztos, hogy többet fogyaszt, hiszen pl. 100 km/h-s haladásnál a fogyasztást a menetellenállás (a mozgatáshoz szükséges munka) határozza meg, ha a 600-as gazdaságosabb tartományban megy, nincs úgy végletekig hajtva, lehetséges, hogy kevesebbet eszik.
Én egy könnyen kezelhető endurót vennék, egy egyhengeres hatszázast, ami 190 kg alatt van. Ez mozgékony városban is és a 130-as tempót is tudja tartani, még ha nem is ez a kedvenc utazótempója.
A 250 ccm-es motor azért autópályán már szenvedős, emelkedőn nem is tudja a 130-at, gyorsítani meg 100-ról is szerényebbet tud, ami pedig jó lenne egy kamion megelőzésénél. A nagy köbcentis motorral nem kötelező száguldozni, de tudom, hogy csábító.
Üdv.
Motordoktor
U.i.: a Nepperűző pedig egy kéthengeres ötszázast ajánlana neked, mondjuk egy Honda CB500-at, vagy egy Kawasaki ER-5-öt.