2017.10.03. 14:19

Üdv Motordoktor!

Nemrégiben tulajdonomba került egy Suzuki GS500E típusú motorkerékpár, melynél ha lassításba kezdek, tehát gázelvételkor, motorfékkel gurulva azt tapasztalom, hogy beinog, kis szlalomba kezd saját magától, kormánymozdítás nélkül. A teleszkópok jók, a gumiabroncsok állapota is megfelelő, kormánnyal sincs baj, nekem kicsit nehezen fordul, pedig a csapágya és annak kenése is rendben van. Nemrégiben láncfeszességet állítottam, azt viszont nem tudom, hogy előtte is csinálta-e ezt a szlalomot, esetleg ez játszhatott most közre, valamibe belekontárkodtam, vagy milyen problémára utalhat az általam leírt dolog?

Előre is köszönöm a választ Doki!

Üdv: Gábor

Kedves Gábor!

Az ilyen jellegű kormányszitálás (ahogy te nevezed kis szlalom) általában nem egy hiba következménye, hanem több apró dolog együttes hatása. Több ilyennel volt dolgom, akkor lehet teljesen megszüntetni, ha minden egység tökéletes vagy közel tökéletes állapotban van. Nyilvánvalóan a kerékkel kell kezdeni, kiszerelve, megnézni a gumi ütését, a felni és a gumi együttes egyenetlenségét radiális mozgását megforgatva a kereket. Után a felnit nézni, majd a kerékcsapágy állapotát, esetleges lógását. Ha ezzel minden rendben van, akkor a teleszkópszárakat kell előre-hátra megmozgani, a telóperselyek lógását megnézni, valamint a kormánycsapágy egészen pontos beállítását. A kormánycsapágy ne lógjon, de természetesen ne is szoruljon, és ne legyen sehol (középállásban pedig főleg ne) olyan pontja, ahol akad, a kormány mozgása kicsit megnehezül. Teljesen egyforma erősséggel, szépen kell fordulnia.

gs500 02

Ha ezek mind rendben vannak, akkor jön a hátsó traktus, a rugóstag előfeszítését meg kell nézni, amikor ráülsz, akkor ne legyen nagyobb az összeülés 6 cm-nél, de erre általában a gyári kezelésiben van adat és utalás ("rider sag").

Ha ezek közül minden rendben van, akkor nem szabad, hogy szitáljon, magától elkezdje a csóválást, de sok motor olyan, hogy ha nem is csinálja, de megütöd a kormányt, akkor elkezdi. Ez nem biztos, hogy hiba, hanem a geometria következménye.Ha a leírtakat vegignézed, biztos találsz valamit, esetleg több kisebb dolgot, amit kijavítva a szitálás megszűnik.

Üdv.Motordoktor

Az oldalról ajánljuk

Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezon
  • Közélet

Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.

Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.

március 31., 16:35
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
  • Hírek

Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph

Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.

április 2., 14:23
Két endurót mutatott be a Triumph
  • Hírek

Két endurót mutatott be a Triumph

A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.

március 31., 15:07
Rágyúrt a BMW a G-pontra
  • Hírek

Rágyúrt a BMW a G-pontra

Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.

április 1., 09:45
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világába
  • Tesztek

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM

Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.

11 órája