Akadozó gyorsváltás
Kedves Motordoktor!
11 éve vagyok első tulajdonosa egy Honda CBR600RR '07-nek, jelenleg 33 ezer km van benne. Elsősorban pályázásra használom, de kisebb 600-800km-es túrákat is szoktam tenni vele (pl. Prága, Varsó, horvát tengerpart, Ausztria).
A motor a szervizkönyv szerinti karbantartásokat márkaszervizben folyamatosan megkapta, nem is volt vele soha semmi probléma, csak megy és megy.
Eddig minden évben a szezonkezdetkor szoktam olajat cseréltetni benne, de mivel tavaly alig 500 km-t mentem vele, azért úgy gondoltam, áttérek a tél előtti olajcserére – mivel fix 10-15 fokban van tárolva a motor télen, ti is ezt javasoltátok.
Egy motorkerékpárnál nem kell kuplung a felváltáshoz – rendszeresen szoktam is alkalmazni ezt a technikát.
Idén viszont már többször is előfordult, hogy a Hungaroring célegyenesében kuplung nélkül nem tudtam kettesből felkapcsolni hármasba. Országúton 5-6 ezres fordulatszámnál nincsen gond, de maximális fordulatszámnál igen. 3=>4 4=>5 5=>6-nál nincs probléma csak 2=>3. Kérdésem, okozhatja-e ezt az, h tavasszal nem volt olajcsere?
Üdv,
Arnold
Kedves Arnold!
Az olaj okozhat ilyet, az elhasznált, elhasználódó olaj mindent okozhat, mégis másra gyanakodnék.
A kuplung nélküli váltásnak a műszaki alapja az, hogy a hajtásláncot tehermentesítjük, és ez idő alatt a kerekeket áttoljuk egyik kapcsolatból a másikba. Ez akkor tud jól lezajlani, ha a tehermenetsítés jól megtörténik, feltételezem, hogy ezt jól meg tudod csinálni, mert minden fokozatban ugyanúgy kell. A másik feltétele a fogaskerék tengelyen való könnyű csúszása. Tehát sem a tengely, sem a fogaskerék kapcsoló körmei nem szabad, hogy be legyenek rágódva, egyenetlenség legyen rajta, ki legyen sorjásodva, mert a könnyű és gyors siklást akadályozzák.
Tönkreteszi-e a váltót a kuplung nélküli váltás?
Röviden: nem. Hosszabban: csak ha rosszul csinálod. Még hosszabban: olvasd el a cikket!

Azt csinálnám, hogy cserélnék olajat és óvatosabban, nagyobb figyelemmel próbálgatnám a váltást. Jó esetben javul, bejáródik, ha pedig nem , akkor feltételezhető, hogy valami rendellenes kopás, esetleges sérülés van valamelyik szerkezeti elemen. Ennek a javítása már problémásabb feladat, mert meg kell bontani a blokkot.
Üdv.
Motordoktor
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.