Csak másodjára indul a Honda
Tisztelt Motordoktor!
Van nekem egy 2010-es Honda CBF1000 FA (SC64) típusú motorom, és hallottam, hogy ezeknél előfordul generátor és feszültségszabályozó hibája. Az lenne a kérdésem, hogy mivel előzhetem meg a bajt, mire figyeljek oda, esetleg milyen karbantartást ne hanyagoljak el. Ha mégsem jön össze a megelőzés, mik azok a jelek, amikre érdemes figyelni?
A másik kérdésem pedig az lenne hogy így téli időszakban is 1-2 hetente be szoktam indítani a mocit. Megnyomtam az indító gombot és az önindító forgott, de nem forgatta meg a főtengelyt. Rögtön elengedtem aztán megint indítottam és másodjára már jó volt. Azóta még kétszer megismételte, második indítózásra mindig jó volt. Egész nyáron és ősszel nem csinált ilyet. Mi lehet a probléma: gyenge akksi, önindító hibája?
A választ előre is köszönöm:
Gábor
Nagy kérdés: CBF1000 vagy CBF1000?
Az első vagy a második generáció a tuti? Megéri a második a jelentős felárat?
Kedves Gábor!
Kezdjük a végén. A jelzett hiba az önindító szabadonfutó problémájára utal. Ha van rá lehetőséged, tesztelgesd többet, és ha a hiba rendszeresen visszatér, cseréltesd ki a szabadonfutót. Ez a te motorkerékpárodon nem része az önindítónak, hanem a motorblokkban található.
Másik kérdéseddel kapcsolatban a generátor és a feszültségszabályzó nem csak a te motorodon, de nagyon sok típuson viszonylag gyakran tönkremegy. Nálam hozzáértőbbek ezt azzal magyarázták, hogy nagyon nehéz úgy méretezni a rendszert, hogy 1200-as fordulaton eleget töltsön, de 8000-es fordulaton is el tudja vezetni a generált elektromos teljesítményt.
Alapvetően, mint a gyújtáselektronika random meghibásodása, ezek is olyan dolgok, amikre nincs ráhatásunk. Persze, nyilván nem szabad fordítva bekötni az akkumulátort, vagy a gyárihoz képest kétszer nagyobb kapacitású akksit rákötni, és egyéb hasonló, logikusan problémát okozó dolgokat csinálni.

Ha tönkre megy a generátor vagy a feszültségszabályzó, azt sajnos elég könnyű észrevenni, ugyanis adott esetben menet közben is leállhat a motor, hiszen az üzemanyagpumpa és a világítás gyorsan lemeríti a motorakksit. Illetve ha mégis eljutsz valahova rossz töltéssel, nagy eséllyel ott már nem fog elindulni a motor, hiszen az önindítónak van a legnagyobb áramfelvétele.
A töltés pillanatnyi állapota egy egyszerű multiméterrel ellenőrizhető. Az akkumulátor nyugalmi feszültségéhez képest (általában 12,5-12,8 volt) alapjáraton felkapcsolt világítással is kb. 1 voltot töltenie kell, tehát 13,5 volt körül (ez csak motorkerékpárokra igaz, autóknál szinte mindig 14,4 volt). Ezen felül a töltés sosem mehet 14,5 volt fölé, ha mégis, az egyértelműen a feszültségszabályzó hibáját jelzi. Sajnos ez a mérés nem tud jósolni, ebből nem állapítható meg, hogy a a következő percben is megfelelő lesz-e a töltésed. Kezdeti hiba szokott lenni, hogy csak alacsony fordulaton nem elégséges a töltés, magas fordulaton igen, legalább ezt így ki lehet szűrni. Létezik utólag beépíthető akkufeszültség-mérő, ha beszerzel egy ilyet, még azelőtt kiszúrhatod a feszültségszabályozó elszállását, mielőtt magával viszi a generátort is.
Remélem tudtam segíteni.
Üdv:
Siposgeri
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.