Férfiasan vált a Bandit, jó ez így?
Kedves Motordoki!
Abban szeretném a segítségedet kérni, hogy mitől lehet az, hogy a motorkerékpáron való sebességváltás olykor csattogó hangot ad (máshol férfiasnak nevezik), illetve amikor megállok, képtelen vagyok 1-esből üresbe váltani, vagy 2-esből üres, sőt 2-esből 1-be sem tudom rakni, kivéve ha már rosszul esően rátehénkedek a sebességváltó karra.
Próbálkoztam korábban a kuplung beállításain módosítani, de hol túlságosan kiemelt, hol egyáltalán nem emelt ki. Amikor mozgásban van a motor, illetve kisebb gázfröccsöket adok neki behúzott kuplungkarral, akkor viszonylag ki tudtam tapasztalni a módját, hogy üresbe tegyem, illetve egy érdekes jelenség, hogy "hidegen" nincs ez a probléma.
Forgalomban, piros lámpákhoz érve elég zavaró tud lenni a jelenség, többek között ezért is kérem a segítséged. Az említett motor egy Suzuki GSF400 belpiacos Bandit, a késői GK7AA alvázas modell.
Előre is köszönöm szépen a segítséget!
Üdvözlettel
Zoltán

Kedves Zoltán!
Ezt a jelenséget nagy eséllyel a tengelykapcsoló hibája okozza. Alapvetően a beállítással nem lehet rajta javítani, azzal csak a holtjátékot szabad állítani, ami annyit jelent, hogy a kuplungkarnak 1-3 centiméter mozgása lehet anélkül, hogy elkezdené húzni a kuplungot. Így megfelelően ki kellene emelnie, ha nem, akkor nem jó a kuplung.
A kuplungnak különböző hibái lehetnek, és valószínűleg itt egyszerre többel is találkozol. Alapvető gond, hogy elkopnak a kuplunglamellák, de ez normális, hiszen kopó alkatrészek. Viszont a fém lamellákkal is lehet gond, amelyek a kopó-lamellák között laknak. Ezeknél nem a kopás a probléma általában, viszont a hőterhelés hatására hullámos lehet a felületük, ezért folyamatosan kontaktban maradhatnak.

Ezen felül nagyon gyakori probléma, hogy a kuplungkosárnak azon felületei, ahol futnak a lamellák, beverődnek.
Na és hogy mi a megoldás? A teljes kuplungfelújítás. Nyilván új kosarakkal lenne optimális, de ennek óriási a költsége. A nagyon rossz kuplungkosárnál jobb egy kevésbé rossz bontott, de általában a beverődés síkba reszelése segít a legtöbbet. Ezen felül a kopó lamellák cseréje szinte biztosan szükséges, de valószínűleg a fémlamelláké is, és ha már arra jársz, a kuplungrugókat is illik újítani. Ez a művelet természetesen a motorolaj cseréjével is jár, és kuplungfedél-tömítéssel is érdemes készülni.
Remélem, tudtam segíteni,
Üdv:
Siposgeri
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.
- Tesztek
Pont a felesleges plusztól jó annyiraTeszt: Triumph Speed Triple 1200 RS - 2024.
Triumph Speed Triple 1200 RS, csak a lényeg: hamar kikapcsoltam az elektronikát, és egykeréken indultam a zöldre, első keréken gurultam a pirosra.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Hírek
3D fémnyomtatással csinálna könnyebb motorokat a Bosch
Ez a befektetés lehetővé teszi, hogy nagy teljesítményű lézerekkel porított fémből magas szilárdságú alkatrészeket állítsanak elő.