Tavaszi nagytakarítás
Mentségedre legyen mondva, telitankoltad és leponyváztad, ismerve a szomszédék gyerekét, aki minden tekerhetőt elteker, lenyomhatót lenyom és egyáltalán imád mindent piszkálni. Az utolsó túra után viszont a rátapadt bogár és egyéb tetemeket még csak le sem mostad, és így raktad el téli pihenőre? Vajon beindul-e az ősz óta nem használt gép?
A gondolatot tett követi, lemész a garázsba és megtalálod a kocsi mögé rejtett verdát. Óvatosan lehúzod a takaróponyvát. Most tapasztalod, mennyire hiányzott az érzés, hogy nyeregbe pattanj, húzd a gázt és érezd a lóerők vibrálását a talpadtól a fejed búbjáig. Eszedbe jutnak a nyáron együtt töltött szép napok, a kisördög persze a problémás percek, órák felemlegetéséről sem feledkezik el. Ismered már gyenge pontjait, mi az, amit csak a szentlélek tart. Az elhatározás gyorsan születik: idén nem bízod a tavaszi munkálatokat a szervizre, a jövő héten megcsinálod magad.
A következő napok a bevásárlás lázában telnek el. Az angol nyelvű szerelési könyvből kibogarásztad a motorhoz ajánlott borzalmas kódokat, amivel a cserélendő alkatrészeket jelölik. A gyertya, az olaj és az olajszűrő beszerzése nem okozott gondot. A levegőszűrő szerencsére szivacsos, ami mosható. Elszörnyedve gondolsz a mosóvíz láttán arra, ugyan hogyan mehetett keresztül rajta egyetlen O2 molekula is. Ellenőrzés után rájössz, hogy a fékbetétek kopó rétegének vastagsága sem megnyugtató. A fékolaj is eléggé zavaros, ki tudja, ki és mikor cserélhette le utoljára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Gumit augusztus végén vettél. Az első felnin elfut még akár
tízezer kilométert is, de a hátsón mély nyomot hagyott a nyárvégi
max-kör verseny. (Szép kupát kaptál érte, most mégis úgy érzed, nem
biztos, hogy megérte.) Ha már ki kell venni a hátsó kereket, nem
árt ellenőrizni a lánc és a lánckerekek állapotát. A tavaly
vásárolt RK szett jó minőségű. Egy jó alapos olajozás, és még egy
idényt probléma mentesen lefut.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A két éves akkumulátor eddig hiba nélkül
üzemelt. Desztillált vízzel pótolod a hiányzó mennyiséget. Új idény
- új gyertya.
Ekkor már nem bírod tovább. Legyen bár hétköznap, munka után
lesétálsz az új szerzeményekkel a hideg garázsba. Kiveszed a
kereket. A tengely nem jön ki túl könnyen, összerakáskor elő kell
majd venni egy kis kenőzsírt. A megtisztított fékmunkahengerbe -
itt is megküzdöttél egy-két korrodált csavarszörnnyel - berakod az
új fékbetéteket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kicseréled a gyertyákat. A felnit bedobod a kocsi
csomagtartójába. A másnapi ebédszünet alkalmas lesz arra, hogy a
közeli gumiszervizbe leugorj, és lecseréltesd a gumit. Szerencsére
ez azon ritka gumisok közé tartozik, ahol motorkerékpár kereket is
tudnak centrírozni. Későn fekszel, de az izgalmas munka után
gyorsan jön az álom.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Péntek este a felgumizott felnivel és a frissen
vásárolt fékolajjal, meg egy doboz láncsprével a hónod alatt érsz
haza. Előtte még beugrasz a szomszéd sráchoz, hogy elkérj tőle egy
pár szerszámot. Arra ugyanis, hogy a saját készleted nem kielégítő
teljességű, már tegnap rájöttél. Elérkezett a várva várt szombat.
Egy
Siesta kályhával próbálsz meleget varázsolni a műhellyé
avanzsált kocsitárolóba. A hátsó kerék berakásával kezded. A
tengelyzsírozás sem marad el, egyúttal a lánc feszességét is
beállítod.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Talpon a motor, következhet az olajcsere. Itt egy kicsit
gondolkodóba esel. Hidegen engedd le az olajat, vagy indítsd be a
mocit, hogy a felmelegedett fáradt olaj könnyebben, gyorsabban
folyjék ki, és a legkevesebb mennyiség maradjon az olajteknőben. Ez
utóbbi mellett döntesz, nem csak a szakszerűség miatt, de már alig
várod, hogy halld a dübörgést.
Szivató kihúzva, ráadod a gyújtást, és épp csak egy pillanatra megnyomod az indító gombot. Az akksi hibátlanul üzemel, de még nem engeded, hogy beinduljon. Megismétled újra meg újra, hogy az olajpumpa ellássa vékony kenőfilmmel a vezérlés legfelső alkatrészeit is.
Figyeled az olajnyomás visszajelző lámpát, hogyan alszik el. Elérkezett a pillanat. Egy-két bizonytalan pöffenés és beindul az összes henger. A szivatót fokozatosan engeded vissza és meleg ide vagy oda, gyorsan kinyitod a garázsajtót, hogy kiszálljon a dús keverék okozta füst. Pár perces melegítés után a motor készen áll az olajcserére. Ezúttal felkészültél, van megfelelő edény a lefolyó olaj számára, ami kényelmesen be is fér a motor alá, felszerelkeztél elegendő mennyiségű ronggyal: jöhet a sűrű sötét folyadék.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elszívsz egy cigit, és türelmesen várod, hogy
lecsorogjanak az utolsó olajcseppek. A beindított motor hangja
eljutott a szerszámokat kölcsönadó sráchoz is, akit áthozott a
kíváncsiság. Épp kapóra jön a segítsége,
a fékolajcsere nem egyszemélyes mutatvány. Miközben ő pumpál
a karral és utántölti az ürülő féktartályt, te a légtelenítő
csavart kezeled lesve, hogyan változik a folyadék színe, amint a
friss olaj leérkezik a fékcsövön, és hogyan hagyják el a
légbuborékok a rendszert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Betekered az új olajszűrőt, és az olajleeresztő
csavart, és betöltöd az olajat. A feltöltésről eszedbe jut a
vízhűtő. A fagyálló folyadék szintjét rendben találod. Ugyan mi
maradt még ki? A láncot kell befújni, és jöhet az apró részletekig
menő tisztogatás. Miközben hol a krómpasztával, hol a
műanyagápolóval
pucolgatod, simogatod, megnyugszol. A telószárak szárazak.
Bár teljesen megfeledkeztél a szimmeringek esetleges cseréjéről,
erre szerencsére nincs is szükség.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A guminyomásokat ellenőrizni kell. Ez kiváló
ürügy, hogy nyeregbe pattanj, elmotorozz az első (vagy második)
benzinkútig. Akár egy repülőgép pilóta, végigfuttatod a programot
az agyadban:
olaj rendben, fék van, lánc feszes, hűtővíz rendben, lámpák
égnek, indexek villognak. A motor indulásra kész.
Közben vissza is tért az évszaknak ezidőtájt megfelelő időjárás. A vásárlásoknak köszönhetően üres zsebbel, de megnyugodva várod, hogy a nappali csúcshőmérséklet ismét elérje a 10 Co-ot, de legalább elolvadjon a hó_
Azért ha elindulsz, vigyél magaddal mobiltelefont!