125-öst vagy nagyobbat?

2013.05.01. 08:27

Tisztelt Totalbike!

Korábban cikkeztek arról, hogy a B125 jogosítvány megszerzése (pontosabban az átképzés) milyen nehézségekbe ütközik Magyarországon. Én ennek ellenére szeretnék belevágni a dologba, de csak és kizárólag a nyári hónapokban robogóznék. Sajnos nincs semmilyen motoros/robogós tapasztalatom, életemben 1x ültem motoron, akkor is csak utasként, így azt gondolom érthető, hogy van bennem némi aggodalom a téma iránt.

Az 50 ccm3.-es kategóriát már rég elvetettem, azt gondolom, hogy egy megyeszékhelyen ez kevés lenne, pláne meg úgy, hogy alkalmanként 1 utast is szállítanék. 90%-ban városon belül használnánk a motorot, de egy hónapban 1x el szeretnénk vele menni 1 napra városon kívülre, 1-200 km-es túrára. Tisztában vagyok vele, hogy egy 125-ös robogó nem sportmotor, pláne meg nem 2 személlyel, ezért segítségért fordulok Önökhöz. Én 175 cm/75kg vagyok, párom 160/50 kg.

- Elég-e a rövid kirándulásokhoz a 125-ös robogó, vagy az is (az 50-eshez hasonlóan) szigorúan városon belülre korlátozódik?

- Lehet-e 80-90 km/h-s tartós utazósebességet produkálni 2 személlyel városon kívül egy 125-ös robogóval?

- Ha esetleg határeset, akkor pl. érdemes-e rátenni egy nagyobb hengert (pl. 150-180), vagy akkor már inkább csináljak egy normális A jogosítványt és vegyek egy nagyobb (pl. 250-es) robogót?

- 2 vagy 4 üteműt javasol inkább?

- Az utak rossz minősége miatt milyen kerékméretű járművet érdemes venni? (a robogók nagy része kis kerekű)

- Milyen típusokat lenne érdemes megnézni, mit ajánl?

- Mire érdemes odafigyelni vásárláskor?

Segítségét megköszönve:

Lajos

Kedves Lajos!

Úgy látom, önnek nagyon fontos az, hogy két személlyel is békében haladhasson. Ugyan ezt tudja egy 125-ös, de a ha igazat kell mondanom, talán túlságosan is békés lesz. Megfutja a 90-et, de utassal mindezt dinamika nélkül és erőlködve teszi – sokkal inkább szóló használatra való.

Azt tanácsolnám, ha van ideje rá, fusson neki az A2 kategóriának. 48 lóerőig csodálatos gépeket találni, elég, ha rápillant címlapi keresőnkre. Már egy 250-es vagy 300-as robogóval is nyugodtan túrázhat párosan, miközben a fogyasztás nem nő jelentősen. A választék is bő, koreai, japán, tajvani és európai gépek közül érdemes válogatni. Ezeknél nagyobbat szerintem már felesleges venni, a régebbi, leginkább kiskerekű 400-asok, mint például a Burgman, nem is túl kezesek (hosszú tengelytávú tekeredős váz, puha futómű, gyenge fékek), másrészt lehet, hogy feleslegesen nagyok elsőre.

A nagyobb kerekűeket javasolom, olyasmit, mint a Yamaha X-City 250 vagy a Piaggio Beverly 250: jobban bírják a rossz útfelületet és kellemesebb vezetni is őket; a használtmotoros oldalakon bőven van belőlük. Szubjektív véleményem szerint jobban is néznek ki, egy gép arányain nagyon sokat dob egy normális méretű gumi.

Ebben a kategóriában csak a négyütemű motor az ésszerű választás, igaz, nem is nagyon vannak már szelep nélküli konstrukciók: a divat és a környezetvédelmi normák kiölték őket. Amúgy sem javasolnám, hisz többet fogyasztanak, míg egy mai modern géppel simán tartható a 3-4 literes fogyasztás, ha nem esünk bele a kezdő robogósok hibájába, akik csak kétféle gázállást ismernek: a nullát meg a százat.

Ezek a variátoros automaták is meghálálják, ha csak annyi benzint küldünk a hengerbe, amelyre az adott helyzetben szükség van – átlagosan egy-másfél literrel kevesebbet fogyaszthatunk körültekintően közlekedve.

Üdvözlettel:

A nepperűző

Az oldalról ajánljuk

Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezon
  • Közélet

Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.

Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.

március 31., 16:35
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
  • Hírek

Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph

Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.

április 2., 14:23
Rágyúrt a BMW a G-pontra
  • Hírek

Rágyúrt a BMW a G-pontra

Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.

április 1., 09:45
Két endurót mutatott be a Triumph
  • Hírek

Két endurót mutatott be a Triumph

A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.

március 31., 15:07
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világába
  • Tesztek

Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM

Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.

11 órája