Menyi az ideális futott kilométer?

2018.12.03. 11:48

Tisztelt Nepperűző!

Motorvásárlás előtt vagyok, és szeretnék egy kis segítséget kérni. Choppermániás vagyok, ezért a kiszemeltem egy Yamaha XVS 1100 Dragstar. Csak sajnos kilométerfutás-függő vagyok, már ha van ilyen betegség.

A kiszemelt típusból az eladó pédányok között 70 000 és akár 90 000 km-t futott masinák vannak többségben, néha egy-két 30 000 km alatti. Személy szerint én legszívesebben a harminc mínuszosokból vennék egyet.

Az lenne a kérdésem, hogy mennyi az a kilométerállás, ami már soknak számít, és mennyi az, ami még simán vehető.

Tehát érdemes-e inkább ezekből válogatni, már ha van ilyen keveset futott, vagy nyugodtan vehetek egy többet használt motort.

Valamint a kilométerfutással kapcsolatban, mennyire megbízhatóak ezek a Dragstarok? Mennyit mehetek vele nyugodtan anélkül, hogy komolyabban hozzá kellene nyúlni.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv. Gábor

Kedves Gábor!

Minden tiszteletem mellett engedd meg, hogy felhívjam a figyelmedet, már a feltett kérdések is hibásak. Most ide gyorsan teszek pár smile-t, hogy elvegyem a dolog élét: :D:D:D:D:D

Kezdjük a legeslegelején. Ha már olvastál valaha Nepperűző tematikájú cikket, vagy itt  a Totalbike-on, vagy a zseniális Becsületesnepper tanácsait a Totalcaron, akkor ismerheted az alapszabályt:

NEM KILOMÉTERT VESZEL, HANEM ÁLLAPOTOT!

Erre az a nagyon egyszerű magyarázat, hogy mindkettő manipulálható, de az előbbit csalásnak hívják, az utóbbit karbantartásnak. Ezért van, hogy néha egy 100 ezer felett futott motor is nézhet ki úgy, mint egy 20 ezret látott. És ne legyenek illúzióid, egy 100 ezret futott, de nagyon szép állapotú motor mellett a 30 ezret futott, de leharcoltabb darab sem 30 ezret futott, hanem legalább ugyanannyit.

Tehát a kilométerállást csak annyira vedd komolyan, mint egy átlagos nepper állítását az autó állapotára vonatkozóan. Lehet, hogy a te eladód nem tekerte, de az előtte lévő öt tulajból egy egészen biztos: ismerek olyan, egyébként becsületes embert, akinek ma már eszébe nem jutna óratekeréssel szarakodni, de tíz éve még úgy néztek este tévét, hogy közben a kiszerelt órákat pörgették családi programként. Egyszerűen azért, mert volt olyan korszak, amikor mindent megtekertek, ha egy ötvenes robogóban 9000 volt, azt visszatekerték 4000-re, aztán öt évvel és három tulajdonossal később már 2200-zal jött szembe ugyanaz. Mert valamiért mindent meg kellett tekerni. Tehát óraállásból a legjobb, ha 0 kilométer van benne, és szalonban veszed át, és előtted történik meg az első üzembehelyezés. Minden más esetben érdektelen. Azt nézd, hogy mi az, amit kapsz. Ma már baromi jó endoszkópokat lehet kapni, amikkel nem csak végbelet lehet tükrözni, hanem a gyertyát kicsavarva a hengerbe is bepillanthatsz: ha látod a gyári hónolást, és nem találsz húzásnyomot, az már elég megnyugtató, de attól még lehet benne 80 ezer kilométer is.

Illetve ez a mennyit lehet vele menni komolyabb hozzányúlás nélkül dolog is nehezen definiálható. Kinek mi számít komolyabb hozzányúlásnak? Például szerintem az összes abroncs, féktárcsa, fékbetét és láncszett (ok, a Dragstar 1100 kardános, ott ez nem játszik) cseréje például nem nagy szerelés, de a végén árban ott van, mint egy blokk szét-össze. Tehát ez a hozzá kell-e nyúlni dolog megint olyan, hogy nem kilométerfüggő, hanem állapot. Ha a zsírzási pontokra odafigyelt az előző tulajdonos, ha tett fel fém fékcsöveket, ha nem csak a fékbetét cserélte, hanem időnként szétszedte, megtisztította a nyerget, és emiatt nincs kráteresre kopva a a dugattyú, akkor az a motor a sok kilométer ellenére is egyben lesz. Míg aki csak annyit mantrázott, hogy csak ne kelljen nagyjavítani, az nem tudja, hogy a motor elhasználódása nem csak annyi, hogy a hengernek és a dugattyúnak van egy kopása - na, az a motor jó eséllyel szar lesz. Mert időnként le kell venni a szelepfedelet, időnként szelepszárszimeringet is cserélni kell, van ott vezérlés is, és ezek belül vannak.

Egy motorkerékpáron rengeteg karbantartani való van, a lengővilla csapágyaitól kezdve, a futóművön át egészen a lábtartó csapjáig, amelyekkel évente legalább egyszer foglalkozni kell.

Egyébként a Dragstar nem patkányfészek, műszakilag megbízható dolog, ha még ráadásul tetszik is, akkor vehető. Csak ne az órákat nézegesd, hanem az állapotot.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.