Első motornak túraendúró?

2018.12.12. 11:27

Kedves Nepperűző!

Első motorom megvásárlásán töröm a fejem bő egy hónapja, ebben kérném a segítségét.

Alapvetően a túraendúrók felé húz a szívem, nagy álmom egyszer egy új Africa Twin. Ez még egy relatíve távoli terv, viszont nagy vonalakban ehhez hasonlót keresek. Így kötöttem ki a KTM 990 Adventure-nél, ami hasonlóan magas, keskeny, erőben nagyjából egy szinten mozognak. Néztem a 950 Adventure-t is, de kissé riaszt az ABS hiánya.

Jómagam 183 cm és 75 kg vagyok. Tervben van 1-2 éven belül kisebb túrák a környező országokban két személlyel.

A kérdésem, hogy mennyire ajánlaná ezt a modellt kezdőnek, valamint ha cserélik benne a kötelezőket, jellemző-e a típusra komolyabb meghibásodás. Vagy felejtsem inkább el, és nézzek egy Yamaha XT660Z után, esetleg más gép, amit eddig nem vettem számításba?

A keretem 1,7 millióig tart.

Válaszát előre is köszönöm,

Bence

Kedves Bence!

A KTM 990 Adventure szerintem fantasztikus motor, ráülök, és azt érzem, hogy te jó ég, mi ez a jóság?! Az üléspozíció, az ergonómia szerintem tökéletes, a futóműve zseniális, ilyen minőségű rugózó és csillapító elemeket egyetlen konkurensbe sem szereltek. Elképesztően jól irányítható, és terepen is döbbenetesen ügyes. Soha többé nem lesz még egy olyan motor, mint amilyen a 950/990 Adventure, ugyanis ezeket még úgy kezdték fejleszteni, hogy a Dakaron is nyerjenek. És akármennyire hihetetlen, Fabrizzio Meoni 2002-es KTM LC8 950R-jének vannak alkatrészei, melyek megegyeznek a szériamotoréval.

P1130433

A blokkja fantasztikus, a 105 lóerős teljesítménye a maga idejében brutálisnak számított, és hidd el, a robbanékony karaktere és a fordulatéhsége miatt nem fogod soha kevésnek érezni. Sokan panaszkodtak a túl éles reakcióira, az ideges viselkedésére, de mindez nem nem bug, hanem feature, ez a motor egyszerűen nem való mindenkinek.

A 990 Adventure geometriája, kezelhetősége szerintem zseniális - nekem főleg a széria végéről származó darabokhoz volt szerencsém (2006-tól 2013-ig gyártották), és a KTM olyan gyártó, aminél érdemes a modellciklus második feléből vásárolni. A 950 és 990 Adventure modellek jó minőségűek, és ha teljesíted a japán motoroknál lényegesen nagyobb karbantartásigényüket, akkor tartósak is. Viszont vannak típushibák, amik jó eséllyel szembe fognak jönni.

Az kuplung például ilyen, szerencsésebb helyzet, ha az alsó munkahenger megy el - abból érdemes a gyári Magura helyett utángyártott Oberont rendelni, ugyanannyiba kerülnek, de az Oberon tartósabb -, mert ha a főfékhenger furata kopik ki, akkor az újonnan 100 ezer forint feletti tétel (ha közvetlenül a Magurától rendeled, olcsóbb), míg ha csak a karmantyú megy szét, akkor egy tízezer forintos felújítókészlettel orvosolható a probléma.

A vízpumpát (tengely+szimeringek) is érdemes cserélni, se nem nagy összeg, se nem nagy meló, és a csapágyak állapotát is érdemes ellenőrizni. Érdemes betartani a hűtőfolyadék csereperiódusát, és cserénél átmosni a rendszert. Az üzemanyagszivattyú (Mitsubishi gyártmány) bedöglése a 950-re jellemző, ott néha elég csak az elektronikát cserélni, és akkor nem 40-50 ezerről indul a történet.

A szabadonfutót rögzítő csavarok is fellazulhatnak, és olyankor beleérhetnek az állórészbe. Mivel ez csúnya dolgokat eredményezhet, érdemes Loctite 648-cal rögzíteni őket. Ez alapvetően csapágyragasztó, de hő- és olajálló mivolta miatt ezt ajánlja a gyár. A 990-nél ezen felül voltak befecskendezési problémák, ez a 2007-2009 közötti modelleket érintette, a KTM egyébként nem ismerte el a problémát, de azért 2009-től új ECU-t kaptak az LC8-asok, és azóta nincs ezzel gond. Sok esetben egyébként egészen változatos dolgok jelentettek megoldást: akkusaruk erősebb lecsavarozása, akkucsere, töltésrendszeri hiba elhárítása, injektorszinkron vagy mapping frissítés, illetve ezek kombinációi. De előfordult, hogy a rossz minőségű üzemanyag okozott dugulást, aminek a magyarországi előfordulására azért látok esélyt.

Voltak anomáliák a vezetékelésben, bizonyos évjáratoknál (pl. 2010), a váznyaknál a nagyon feszülő kábelek ki tudtak kopni, ezeket érdemes ellenőrizni. Szintén 2010-2011 között voltak immobilizer problémák, és erről nem is tudom, hogy mi lett a hivatalos javítási ajánlat, kisipari megoldása a 2008-as 990-esek ECU-jának és gyújtáskapcsolójának a beépítése.

Ezeket tehát jó tudni, de a KTM-ek, pláne a 950/990 korszak KTM-jei amúgy is megkövetelik a típust ismerő szerelőt. Sokszor túlbonyolítottnak, átgondolatlannak tűnnek, a rajongók szerint viszont egyszerűen csak más logika mentén épültek, mint a japánok. A lényeg, hogy szükséges hozzá a típusismeret, mert már egy szimpla olajcsere is sokkal összetettebb, mint egy 660-as Tenerén. Érdemes nagyon szigorúan végigmenni a szervizkönyv által javasolt karbantartásokon, és bizonyos dolgok intervallumát (pl. a kuplungfolyadék cseréjét, ami véletlenül sem fékfolyadék) lefelezni.

Szóval a KTM 950/990 fenntartása körülményesebb és drágább, mint általában egy japán motoré, a használata viszont elképesztő élményforrás.

Üdv:

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.