A pokol angyalkája

Teszt: Benelli Pepe 50

2009.10.03. 04:22 Módosítva: 2009.10.03. 04:25

Adatlap Benelli Pepe (50 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 50 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 4 LE @ 7000 rpm
  • Nyomaték: 2 Nm @ 5300 rpm

A Benelli nagy név, bár ne legyenek senkinek sem illúziói, a gyár és a név már egy ideje kínai tulajdon. Miután az előző tulaj, a Renault rájött, hogy mégsem tud odavágni a Peugeot-nak, és eladta a francba. A Pepe viszont már régóta létező, nagykerekű robogó, amiben van ráció.

Mert amikor a kátyúméret már összemérhető a robogó kerekével, akkor valóban racionális dolog a nagy kerék. Az olaszok, és úgy általában a mediterránok szeretik is az ilyesmit, lényegében az összes gyártónak van ilyenje. Hát a Benellinek is, a kétütemű, ötvenes Pepe.

Kár, hogy első ránézésre nagyon műanyagnak tűnik, ami eleve hülye megállapítás egy robogónál, mert mindegyik műanyagból van, legalábbis a burkolatok. Ám a Pepe esetében valahogy kicsit szerencsétlenül áll a kesztyűtartó fedele, a matt- és a fényes fekete részek keveredése furcsa, és a fémnek látszó plasztik csomagtartó közelről nézve tényleg gáz, ahogy a rászerelt doboz is. Viszont tény, hogy alapból adják, és ez hasznos egy nagykerekű esetében, mert az ilyeneknek eleve nincs tárolórekesze az ülés alatt, vagy csak picike.

A tárolódoboz alsó és felső felét lecsukáskor kábé olyan nehéz összepasszítani, mint a Kinder tojás bélésének két felét újra összerakni, ha kivettük belőle a játékot. Nem is értem, miért raktak rá kis párnát, mert ahhoz ingatag, hogy háttámlaként funkcionáljon, de legalább a kisebb sisakok tutira beleférnek. Az enyémmel sem hiányzott sok, hogy le tudjam csukni a fedelét.

A Pepének viszont az ülés alatt is van egy kis rekesze, amely hasznos lehet – sisakon kívül – bármi máshoz. Az ülés alatt van a tank nyílása és az olajtartályé is, a tesztmotoron a tanknyílás kupakját alig lehetett rátekerni, mert a nyílás annyira ovális volt. Van egy kesztyűtartó-szerűség is a térdünknél, ezen kívül ott a tradicionális akasztó, szatyroknak, retikülnek.

Még mielőtt nagyon elmerülnék a műanyagok ócsárlásában, megemlíteném, hogy a Pepét 300 ezer forintért meg lehet kapni, sőt, még járna vissza egy forint, ha létezne ez a címlet. Vagyis kifejezetten olcsó. Ugyan nem a szupermarket-robogók szintje, de egy Piaggio Liberty, vagy egy Aprilia Scarabeo egy százassal drágább, a japánok meg további százezerrel feljebb kezdődnek. És mint mindenre, a robogókra is igaz, hogy annyiba kerülnek, amennyit érnek. Ennyiért szinte kötelező egy kis engedmény a minőségérzetből, elvégre a robogók világának is megvannak a Dacia Loganjai, és a Pepe ilyesmi. Ellenben elfogadható a világítása, a kapcsolói is elmennek, az ülése pedig teljesen kényelmes. Mivel ötvenes, életfontosságú a duda is, és a Pepéé nagyot szól. Egyszóval, az alapokkal nincs nagy baj.

Meg aztán, egy mosoly sok mindenre orvosság, és a Pepe elejére jó nagy vigyort rajzoltak. Szóval, nem lehet rá haragudni, aranyos, mint egy kölyökkutya. Kényelmes a felszállás, nem kell átlépni semmin, teljesen sík a lábtartó deszka, csak enyhén nőies mozdulattal rá kell tottyanni a nyeregre. Kis önindítózásra beindul a kétütemű, és lehet menni.

A variováltós robogók között általában nincs nagy különbség, legfeljebb abban, hogy mekkora késéssel kezdenek el valóban gyorsítani, mert elinduláskor van egy kezdeti, vánszorgó szakasz. A Pepe ebben a versenyszámban egészen kis reakcióidejűnek számít, utána pedig jól gyorsul. Mint egy átlagos, ötvenes kétütemű, ha kivették a fojtást, persze semmi agresszió, semmi gumifüstölés, semmi BMW-legyorsulás. Megy, teszi a dolgát. Engem meglepett, hogy komolyan sportosnak látszó, kamurezonátoros 50-es robogókat lenyomott: egyformán gyorsult velük, majd amikor azok kifulladtak, ő még ment egy kicsit. Valószínűleg azért, mert a nagyobb kerék miatt más az összáttétel, így picit megnő a végsebessége. Igaz, kitartásra azért szükség van, hogy elérjük ezt a nagyjából 70-75-ös tempót (tudják: professional driver on closed course).

A gázmarkolaton picivel nagyobbat kell fordítani koppig, nekem kényelmesebb lett volna, ha mondjuk tíz fokkal kisebb ez a szög. Cserébe viszont nagy erénye a Pepének, hogy a két végállás között is szépen lehet szabályozni. Magyarán nem teljesen digitális a gáz, könnyedén tartható vele a nulla és hetven között bármilyen tempó.

Viszont, ha szeretnénk a nullához közelíteni, már nem ennyire jó a helyzet. Lényegében csak az első fékre lehet számítani, ami szerencsére tárcsafék és rendesen harap is. Hátul dob van, ami lehetne akár jó is, de ez alig fog; a bal fékkar gyakorlatilag csak arra van, hogy indításkor meghúzva biztonsági kapcsolónak használjuk. Nem baj, legalább nem kell attól félni, hogy blokkoljuk a hátsó kereket, egy idő után hozzászoktam, és kész.

A tesztpéldány első villáját kicsit megütötték előttünk, de még így is egészen jól motorozható volt, igaz, nem lehet vele szikráztatni a kipufogót, de sokkal kevésbé zavarják az egyenetlenségek a kanyarokban. A rugózása lehetne feszesebb, nagyobb tempónál főleg a hátsó csillapítás tűnik gyengécskének 90 kilóhoz, egy zöttyenő után kettőt-hármat is leng, igaz, nem túl vészes a jelenség; ezt leszámítva az egyenesfutása egész nyugodt.

Mégis, összességében nem túl férfias jelenség a Pepe, valahogy a pilincka műanyagok, a forma, a könnyűsége, és az egész kisugárzása áraszt magából valami nőiességet. Azt sem tudom, hogy mennyire ütötték-vágták előttem, de a robogók egy nagyvárosban tényleg arra valók, hogy üssék-vágják őket. Szóval, valami azért azt súgja, hogy erre egy kicsit jobban is kell vigyázni a használat során, bár az alkatrész gombokért van hozzá, elvégre Kína nagy és olcsó. Profiknak valami masszívabb való, de eljárkálni jó lehet, az átlagos nívót bőven tudja. Pláne ennyiért.

Műszaki adatok

Motor: egyhengeres, kétütemű, léghűtéses, szivattyús olajozással.
Lökettérfogat: 49,2 cm³
Teljesítmény: 3,67 LE (2,7 kW) 6250 1/min
Nyomaték: 4,2 Nm 6000 1/min
Katalizátor: Euro 2
Váltó: fokozatmentes automata
Hosszúság: 1850 mm
Szélesség: 710 mm
Magasság: 1020 mm
Ülésmagasság: 720 mm
Tanktérfogat: 7,5 l
Menetkész tömeg: 82 kg
Rugózás elöl: 28 mm átm. teleszkóp
Rugózás hátul: lengővilla
Első fék: 220 mm-es hidraulikus tárcsafék
Hátsó fék: 110 mm-es hidraulikus dobfék
Kerekek: alumínium ötvözet kerekek, elöl 2,5" × 16", hátul 2,75" × 16"