Drága az autózás? Itt egy Honda

2012.03.31. 12:18

Adatlap Honda Vision (108 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 108 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 8 LE @ 8000 rpm
  • Ülésmagasság: 755 mm
  • Tömeg: 102 kg
  • Tank: 5 l
  • 583 000 Ft

A robogóipar még mindig képes meglepni, pedig néhány pofára esés után úgy érzem, már ismerem néhány törvényszerűségét. Aki rosszul választ, egy életre megutálja a kategóriát, akinek viszont szerencséje van, garantáltan megnyomorítva érzi majd magát, ha kénytelen újra autóba ülni.

Hiába mondanak mást, az ötven köbcentis, négyüteműekk ereje csak a lakó- pihenő övezetben elég. Akinek viszont van A1-es jogosítványa, úgyis 125-öst választ, de nem kétüteműt, mert az annyit fogyaszt mint egy autó, és még büdös is. Egy ekkora négyütemű már mindenre használható, jár hozzá a közlekedési élmény és fillérekbe kerül a fenntartása.

Itt van például a Honda NSC110 Vision robogó. Nem csak motormérete de a célszerűsége miatt is közelebb áll a nyolcadliteresekhez. Mivel kistestű, nem kétlem, hogy elődeihez, a Lead 100-hoz és 110-hez hasonlóan ebből is rengeteget látunk majd a városban, rendszám nélkül. Mivel létezik belőle ötven köbcentis kivitel is, a nagyobbat arról lehet felismerni, hogy jó japán szokás szerint ennek is háromszög van a hátsó sárvédőjén, de nem fehér matrica mint régen, hanem a műanyagba öntött minta.

A Vision hidegen járó blokkjának vibrációi a teljes lámpaidomot és a műszerfalat berázzák. Az egyszerű acélcső váz a kormánytengely felé vezeti el a rezonanciát, és a furcsa remegés csak elindulás után szűnik meg.

Először arra gondoltam jaj, már megint egy gumivázas robogó. Meg sem tudom számolni hány hasonlóval mentem az elmúlt években. Úgy fest, a jelenség mára iparági sztenderdé vált, és nem csak kistestű típusok közt. Aztán túltettem magam a problémán, mert a koncepció amúgy teljesen jó.

A gyártók azért variálják egyfolytában a robogók kerekének méretét, mert sem a kicsi, 10-12 colos sémára, sem a nagyobb, 14-16-os kerekűekre nem mondhatjuk, hogy egyértelműen jobbak, mint a másik építési iskolába típusai. A Vision kerekei elől és hátul is 14-esek, így aki ráül, joggal reméli, hogy egyetlen belső szerve sem szakad le, ha mondjuk meghódítja a Hungária körutat. Cserébe csak egy bukósisaknak jut hely az ülés alatt, mert a másik helyét elveszi benzintank.

Az én sisakom annyira beleszorult a vödörbe, hogy mindkét kezemre szükségem volt a kivételéhez. Valószínű, hogy ennek a sokféle kapható sisakhéj-méret az oka, illetve az, hogy az enyém állrésze felnyitható, így eleve vaskosabb, mint egy közönséges zárt bukósisak. Mindegy, mert azt is megtudtam, hogy a napi bevásárlás csomagjai tökéletesen elférnek a rekeszben.

A Visionnel annak ellenére nagyon jó robogózni, hogy álló helyzetben kismértékű ellenállást okoznak a kormányban az idomok alatt tekergő csövek, bovdenek és elektromos vezetékek. Ilyenkor jól hallható, hogy a thaiföldi gyárában nem adtak megfelelő utasításokat az összeszereléshez. Ez természetesen nem érezhető menet közben, de azért furcsa egy Hondán, pláne úgy, hogy kiváló SH125-ön nem érezni ilyesmit.

A Vision tervezőit nem a meleg víz feltalálásával bízták meg, így rutinos robogógyártóként csak azt pakolták bele ebbe a gépbe, amivel egy kicsit minden konkurens modell elé kerülhet ez a tömegmodell. A motor befecskendezős, miközben még bőven vannak egyszerű, karburátoros típusok is a piacon, de ennél is sokkal fontosabb, hogy szemben az ötvenes alapváltozattal, a Vision 110 fékei integrált rendszerűek, vagyis ha az első féket húzzuk, kicsit fog a hátsó is, és fordítva.

Remek érzés lassítani a Hondával, nem is gondoltam volna, hogy a kis első tárcsa-, és a hátsó dobfék együttes használatával ennyire rövid úton meg lehet állni. Más sem gondol ilyesmire, és a Honda pont ezért fejleszti a kombinált fékrendszert olyan régóta. Ha jól emlékszem, először egy rettentő nehéz sport-túramotoron, a CBR1000F-en jelent meg, valamikor 1991 táján. Volt aki egyből kiiktatta, mások viszont annak köszönhetik az életüket, hogy a rövidebb féktáv miatt nem futottak rá a kamionra, amikor az váratlanul bevágott a belső sávba.