Adatlap Yamaha FZ6S Fazer (599 cm3)
- Hengerűrtartalom: 599 cm3
- Hengerszám: 4 hengeres, soros
- Teljesítmény: 98 LE @ 12000 rpm
- Nyomaték: 63 Nm @ 10000 rpm
- Váltó: 6 seb. váltó
- Tengelytáv: 1440 mm
- Ülésmagasság: 795 mm
- Tank: 19 l
A bontósnál a padláson van vagy 5-6 FZ6 blokk, és azok ott is fognak megrohadni, nem tudja eladni őket. Az eséseknél letörő sallangok jól fogynak, a váz pedig hiánycikk, a bontandó darabok eleve vázsérülés miatt kerülnek hozzá.
Az se volt hülye, aki kitalálta a legendás japán középkategóriás naked receptjét: butítsd le egy amúgy is megbízható hatkilós sportmotor blokkját, a fékezett habzású, bombabiztos négyhengerest pedig tedd bele egy direkt hozzá tervezett, alumínium vázba, és hangold az egészet a végtelen kezességre. Ez az alaplé, amit aztán mindenki a kedve szerint gondol tovább, ebből lettek olyan modellek, mint a Honda Hornet, a Suzuki GSR600 és a Yamaha FZ6.
Modelltörténet
2004: Megjelent az FZ6 (RJ074 a gyári kód), a teljesítménye 98 LE.
2006: Új változat (RJ076), megjelenik az ABS, illetve ebben az évben hirdettek egy visszahívási akciót a fojtószelepszenzor miatt.
2007: Megjelenik a Fazer S2 (RJ149), amelynél új az első fék, új az alumínium lengőkar és módosítottak az ülésen és a lábtartón. A régi Fazert (innentől RJ148 gyári kóddal) levették 78 lóerőre.
2009: Újítanak az FZ6 S2-n (RJ14D).
2010: Utolsó modellév
Ezt a konkrét darabot 2008-ban helyezték forgalomba, de egyébként a 2007-es modellváltás előtti utolsó darabok egyike – 98 lóerős, de nem S2. Az óra 31 ezer kilométert mutat, amelyet akár kezelhetünk valósként is, az állapot alapján simán lehetne fele- vagy kétszer ennyi is. Ennek ellenére már túl van egy vázcserén, mert egy parkolóban fellökte egy tolató autós. Sajnos típussajátosság, szerencsétlen esetben akár egy kis eldőlés is elég, hogy a blokk felfogatásánál kinyíljon, és akkor a motor és az aluváz között keletkezik egy öt centis hézag. Ezzel szerencséje volt a tulajdonosnak, a biztosító fizette a vázcserét.
A hegesztés nélkül készülő alumínium váz ezt leszámítva jól kitalált darab, a gyártástechnológia az R6-ostól származik, egyszerre könnyű, merev és szép, viszont a javíthatósága kétesélyes: bár itthon többen is vissza tudják húzatni eredeti méretre, de olyankor előfordulhat, hogy szemre hibátlan, de a strukturális merevsége már nem megfelelő.
A blokk viszont minden szempontból telitalálat, az alapot a 2003 és 2004 között gyártott, harmadik generációs YZF-R6 adta – ez már injektoros volt, a motorját az előző szériához képest 90%-ban átdolgozták, kiküszöbölve a korábbiak hibáit. A 121 lóerőből a Fazerben 98 maradt, cserébe már alacsonyabb fordulaton is történnek dolgok.
Így sem a pincéből meginduló típus, 7000-es fordulat alatt inkább csak mozog, mint halad, és ez akkor volt különösen feltűnő, amikor 1000 köbcenti feletti négyhengeresekkel igyekeztem tartani a tempót, bizony lekoppantott gázkarral kellett mennem, ha nem akartam, hogy eltűnjenek az egyenesekben. Kanyarban viszont nemcsak tartotta a tempót, hanem inasba is rakhatjuk a nagyobbakat, a kezessége elképesztő. Sem a központi rugóstag, sem a teljesen egyszerű teleszkópvilla nem nagy durranás, egyedül a hátsó gátló rugóelőfeszítése állítható, és ránézésre a Pirelli gumikat leszámítva semmilyen vágykeltő cuccot nem találtam rajta, viszont a hangolása a fapadosnál csak eggyel jobb alkatrészekkel is zseniális.
Enyhén puha a futómű, utcára ez szerintem ideális, és nagyon jó az egyensúlya, rendkívül stabil és legfőképpen jóindulatú. Nagyon kiszámítható, és semmilyen közreműködést nem vár el a vezetőtől, elég csak szándéknyilatkozatot tenni, utána magától bekanyarodik. Kicsit rossz úton sem kezd el zavarba ejtően elpattogni vagy kígyózni, és kigyorsításnál sincsenek gonosz dolgai.
78 lóerőből 98 lóerőt
A 2007-es modellváltásnál jelent meg a Fazer S2, ami mellett továbbra is kapni lehetett a 78 lóerősre visszabutított előző szériát. A fojtást a fojtószelep határolásával érték el, mely egy ütköző miatt nem tud teljesen, 90 fokban nyílni, csak 45 fokig. Ennek ismeretében viszonylag könnyen átalakítható 98 lóerősre (még ha ez adócsalás meg egyéb bűncselekmény is): a 98 lóerős FZ6 fojtószelep-mechanikáját kell belerakni, de gányolható is az ütköző lemarásával.
Az FZ6-nak nincs típushibája, visszahívásból is egyetlen darab volt, ami a TPS szenzort (a fojtószelep pozíciójának érzékelőjét) érintette. A vásárlás előtti átnézést érdemes a törésnyomok, sérülések keresésével kezdeni, különös tekintettel a vázra – a kormányelfordítás-határolók állapota és a váznyak környéke beszédes lehet, illetve a blokk bekötési pontjainál kell szétnézni. Ez után jöhet a kopó-fogyó alkatrészek felmérése és az általános karbantartások nyomainak a keresése.
Az FZ6 egyik hasznos tulajdonsága, hogy a műszerfalról be lehet lépni a motor öndiagnosztikájába, ehhez indítás előtt le kell kapcsolni a vészleállítót off állásba, nyomva tartani a műszerfal két gombját, majd ráadni a kulccsal a gyújtást, végül nyolc másodperc múlva felengedni a két gombot. Ekkor megjelenik a kijelzőn a diag felirat, és a két gombot egyszerre megnyomva bent is vagyunk a diagnosztikában. A hibakódok közt viszont nem lehet előképzettség nélkül eligazodni, de az internet korában nem olyan nehéz némi segítséget találni.
Érdemes olyan darabot felhajtani, amelynél nem csak a 6000 kilométeres olajcsereperiódust és 12 000 kilométerenként esedékes gyertyacserét tartották be, hanem a szervizkönyv által előírt 32 ponton is végigmentek, beleértve a kormánycsapágy, a lengővillacsapágy, az oldalszender, a kuplung- és a fékkar csapjainak a zsírzását, illetve a gázkar és a gázbovden kenését is. Ha minden stimmel, én leszek az utolsó, aki lebeszél a vásárlásról.