90 km/h-ig szép az élet

Teszt: Brixton Felsberg 125X - 2021.

2021.06.22. 06:08

Adatlap brixton Felsberg 125 (125 cm3)

  • Hengerűrtartalom: 125 cm3
  • Hengerszám: 1 hengeres,
  • Teljesítmény: 10.5 LE @ 9000 rpm
  • Nyomaték: 9.5 Nm @ 6500 rpm
  • Váltó: 5 seb. váltó
  • Tengelytáv: 1320 mm
  • Ülésmagasság: 780 mm
  • Tömeg: 134 kg
  • Tank: 14 l
  • 1 020 000 Ft

A Brixton Felsberg 125X két dolgot tud mocskosul: dögösen néz ki, és nagyon olcsó. Ezek adják el. Az, hogy motorozni is jó vele, csak hab a tortán.

Ha most tizenhat éves lennék, frissen tettem volna le az A1-es jogsit, és valami váltós motort keresnék, ami olcsó és még olcsón is fenntartható, marha szerencsés lennék, ugyanis a Brixton Felsberg 125X egyértelműen teljesíti a kritériumokat, és még csajozni is lehet vele. Menő a dizájn, és tökéletesen hozza a scrambler vonalat: bütykös gumik, műanyag betétes tank, gyárilag bandázsolt kipufogó, gumiharmonikás első telók, vékony ülés, kerek lámpa, kerek tükrök; semmi króm - a fényezés a katonai motorokra hajaz. És nem csak összelegózott klisék hatását kelti, hanem összeáll egy ütős formává, és nem csak megnézik az utcán, hanem utána is fordulnak.

Ha 16 éves vagy, ennél nem kell több, mész és szólsz apának, hogy ezt kell megvenni. Viszont apát még nem nyűgöztük le. Könnyebb dolgod lenne, ha menne vele egy kört, és elismerően utánafordulnának a csajok - akkor ő is ilyet akarna. Azonban egy felelősségteljes apuka úgy szeretne jó példát mutatni a fiának, hogy nem vesz meg neki egy motort csak azért, mert jól néz ki. A motor legyen biztonságos, fogyasszon keveset, legyen olcsó és egyszerű a karbantartása, és legyen megbízható.

A biztonsággal kapcsolatban megjegyzendő, hogy bár a fékek remekül teszik a dolgukat, de blokkolásgátló nélkül működnek. Ez persze passzol a terepmotoros stílushoz, és nekem aszfalton egyszer sem csúszott meg a kerék (esőben sem), de egy kezdő motoros lehet, hogy igényelné. Cserébe van kombinált fék. A tárcsa elöl 278, hátul 220 milliméter átmérőjű, és ez két személlyel is magabiztos lassítást tesz lehetővé. A gyári szerelésű abroncsok kicsit bütykösek a terepezés érdekében. Földutakon egyébként egész jól boldogulnak az elöl 18, hátul 17 colos kerekek, de azért ez a futómű inkább szilárd burkolatú útra való. Aszfalton pedig még esőben is meglepően jól tapadnak a gumik, és a meredek villaszög, illetve a széles kormány miatt szuper jól fordul. Átlagos kétsávos úton lazán meg lehet vele fordulni egy íven.

Hátul két rugóstag biztosítja a rugózást és a csillapítást, állítható rugó-előfeszítéssel. Érdemes is átállítani, ha utast viszel, ugyanis a puhább fokozatokon felüthet a nagyobb kátyúktól vagy földutakon. A legtöbb motorossal egyetértésben úgy vélem, hogy a jó hátsó futómű a központi rugóstagos. Azonban ennek a motornak felesleges, bőven elég kezes így is. Illetve a kicsivel 11 lóerő fölötti teljesítmény kimotorozásához nem kell több. Ráadásul viszonylag komfortos a kátyús budapesti utakon is.

A motorblokk karakterisztikája szokatlan a kategóriában, ugyanis nagyon laposnak érződik a nyomatékgörbe. Gyári adat szerint a 9,5 Nm maximális forgatónyomaték 6500-as fordulattól áll rendelkezésre, de igazából már négyezertől tol. Cserébe feljebb forgatva nem történik semmi. Ez egyébként nem baj, csak máshoz vagyok szokva, szeretem, ha fent van egy kis tűzijáték. A váltót szerencsére éppen ehhez a nyomatékgörbéhez optimalizálták, így marha jól gyorsul 70 km/h-ig, addig fel is pakoljuk ötödikbe, és addig simán el is hagyja a forgalom 99%-át lámpától indulva. Utána 90-ig még szépen felmegy, de onnan már erősen küzdeni kell az óra szerinti 110 km/h-s csúcssebesség eléréséért. De mondom, 80-90 között élvezni rajta az életet.

Maga a motorblokk Suzuki származék - ez annyit tesz, hogy a Suzuki eladta a régi fejlesztés gyártási jogait, így ők még szakítottak belőle némi pénzt, a vevő pedig minimális módosításokkal, érdemi fejlesztési költség nélkül jutott hozzá egy kiforrott konstrukcióhoz, amelyet kedve szerint gyárthat Kínában, a Felsberg többi részével együtt. A masszív, léghűtéses konstrukció nem sok meghibásodási lehetőséget hordoz magában. A befecskendezésnek hála a fogyasztás nagyjából 3 liter körül tartható 100 kilométerre. Utassal lehet kicsit több is, óvatosan andalogva pedig kevesebb. A hangja alapjáraton 125-ös létére szép mély, de a kipufogó abszolút nem hangos. Nekem tetszik így, akinek meg túl halk, majd tesz rá kamu Akrapovic-ot. Kiforgatva nem is a kipufogó, hanem a motorblokkból jövő zajok hangosak, azért az nem elegáns, de simán megszokható.

Az egész motor épp elég minőséginek érződött, simán merném venni, és nem izgulnék, hogy lekotlik alattam. Ez persze abból is adódik, hogy az egyszerű léghűtéses konstrukció nem igazán hajlamos elromlani. A felhasznált anyagok minőségét a motorblokkban, vagy akár az AC pumpa gyártóját nem ismerem, de a megbízhatóságot úgyis csak az idő tudja igazolni, nem 300 km alatt derül ki.

Sok ismerősömet megkértem, hogy távolról tippeljenek egy árat és egy köbcentit, mindenki legalább 250-esnek tippelte, és árban is a valós 1 020 000 Ft fölé lőtték. Sokat gondolkoztam, hogy tud ez ilyen olcsó lenni: szinte semmi nincs, ami nem a motorozás jóságát vagy a menő kinézetet erősíti. Az egyedüli extra az USB-s telefontöltő. Amúgy még egy óra sincs rajta, sőt, még fénykürt és vészleállító sem. Az indexkapcsoló nekem a Simsont juttatta eszembe, de nagyon megszerettem, kézre állt. A világító berendezések azonban abszolút megfelelnek a mai kor elvárásainak: ledes nappali fény, jó fényszóró, az indexeknek meg olyan fényük van, hogy száz méterekről is látják, ha le fogsz kanyarodni.

Amit elspóroltak, az az O vagy X gyűrű a láncból, így ez szerintem maximum 15 ezer kilométer múlva cserés lesz, szemben a jobb minőségű láncok akár 30-40 ezer kilométeres periódusával. A gumik sem valami neves gyártó termékei, ennek ellenére azokkal kapcsolatban nem volt hiányérzetem. Az egyetlen egy dolog ami komolyan zavart, az ülés kényelmetlensége. Egy órát azért el lehet tölteni a nyergében, ami a legtöbb leendő tulajnak valószínűleg több mint elég. Azonban én annyira imádtam motorozni vele, hogy simán egész napokat is ülnék rajta egy kényelmesebb ülésen.

Kimondott konkurenciát nehéz találni a motorhoz, hiszen kis Scrambler nem nagyon van több a piacon. Házon belül a Brixton kínál Café Racert is ilyen áron ABS-szel. A Suzuki GSX S125 erősebb, modernebb, ABS-es 1 249 000 Ft-ért és még japán is (mármint a márka, nem a gyártás), így ez akár alternatíva lehet. Illetve a sokak által dicsért Duke 125 a Suzukihoz hasonló tulajdonságokkal, menő, modern formával 1 570 000 Ft-ért. Nekem ami képek alapján menőségben hozza a szintet, az a Honda új CB125R-je 1 589 000 Ft-ért, illetve ott vannak még az SWM retró modelljei, izgalmasabb formával, több lóerővel, viszont bő két kilóval drágábban.

Búcsúzóul egy felesleges érdekesség: mi köze a Felsberg nevű, 10 ezer fős, hangulatos, fachwerkhausos német kisvárosnak egy scramblerhez? A megfejtés: az égvilágon semmi, de London Brixton Hill nevű részének az egyik teljesen jellegtelen utcáját Felsberg Roadnak hívják, innen a kapcsolat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.