Az amerikait a legenda miatt, az olaszt a szépségért, a németet motort meg jóságáért szeretjük. Sztereotípia ide vagy oda, az új BMW F 800 R-ban egy fikarcnyi izgalom sincs , mégis lehet rá vágyni - hogy miért is?
A tradicionális bokszer BMW-k után nagy volt a meglepetés, amikor a K sorozat megjelent soros blokkjaival. Egyhengeres enduróik bemutatóját sokkal kisebb felhördülés kísérte, hisz ilyen koncepció már a múltban is létezett. 2006-ban azonban ismét meglepték a motorosokat: a soros kéthengeres F modellcsaládjuk merőben új kísérlet volt.
Most, hogy a 2009-es modellekről sorban lehull a lepel, már láthatjuk, a kísérlet pozitív eredményt hozott, a tradicionális BMW-sek és a szimplán csak jó motort kereső vevők is elfogadták az sorkettes F-eket. F 800 S, F 800 ST, F 800 GS, F 650 GS – ezt a négyest egészíti ki mostantól az F 800 R, a középkategóriás roadster.
A gépet 798 cm3-es, hengerenként négyszelepes, 30 fokkal előredöntött soros kéthengeres motor hajtja, amely már bemutatkozott közvetlen gázreakcióival és alacsony fogyasztásával. Módosított fojtószelepének köszönhetően viselkedése és teljesítményleadása igazodott az utcai, dinamikus használathoz.
8000-es fordulaton adja le 87 lóerejét, 86 Nm-es nyomatékcsúcsa 6000-nél jelenik meg. Menetkész tömege 204 kg; Christian Pfeiffer freestyle-világbajnok már megtapasztalta az F 800 R irányíthatóságát. Bemutatóin használt motorja már két éve az új F 800 R-rel csaknem tökéletesen egyező, az F 800 S-ből átalakított gép.
A motor sajátossága, hogy nulla fok a forgattyúcsapok elékelése, és egyenletes a gyújtássorrend – a forgattyústengely minden egyes fordulatára lezajlik egy munkaütem. Ennek eredménye a kiegyensúlyozott gázcsere és a harmonikusan leadott nagy nyomaték. Az új modell esetében is az F 800 sorozat többi tagjánál megismert megoldás csillapítja a kéthengeres motor szükségszerűen jelentkező első- és másodrendű tömegnyomatékát.
Ez nem az általánosan elterjedt kiegyensúlyozótengely, hanem egy, a forgattyústengely középpontjához csatlakozó, ellensúlyokkal ellátott, csuklós rendszer. A forgattyúcsapokhoz képest 180 fokkal elfordított excenter tartja a kiegyensúlyozó-hajtókart. Ez a csaknem vízszintes lengőkarhoz kapcsolódik, és a dugattyúk hajtókarjaival ellentétes irányban mozog fel-le. Ennek köszönhetően szinte teljes egészében kiegyenlítődik az első- és másodrendű tömegnyomaték, és a motor rezgésmentesen, csendesen jár.
Az olajozás félszáraz karteres: a forgattyústengely főcsapágyaiból kicsurranó olaj a kiegyensúlyozó mechanika leválasztott kamrájában gyűlik össze. Innen szivattyú juttatja el a váltóba. A forgattyúsház nyílásain kifolyó kenőanyag a hengerfej láncteréből távozó olajjal együtt összegyűlik a hajtókarok melletti szabad részben, így az beépített olajtartályként funkcionál. Innen kapnak olajat a csapágyak – egy másik szivattyú közreműködésével.
BMS-KP motorvezérlés felügyeli a szívócső-befecskendezésre és két 46 mm-es fojtószelepre épülő keverékképzést. Ez a befecskendezés időtartamának és a mindenkori teljesítményszükségletnek megfelelően szabályozza a hengerekbe köpött üzemanyag mennyiségét. Az üzemanyag-ellátó rendszernek nincs visszamenő ága, ezért a motor ténylegesen csak annyi üzemanyagot kap, amennyire szüksége van. A leömlők mögé épített lambdaszonda a terhelés, fordulatszám és hőmérséklet függvényében a kipufogógázban lévő oxigén mennyiségét is felhasználja a befecskendezendő üzemanyag mennyiségének kiszámításához.
A szalagpréselt, hegesztett zárt szelvényekből és kokillaöntvény merevítőelemekből összeállított, nagy merevségű aluváz egyenes vonalú összeköttetést alakít ki a kormánynyak és a lengővilla forgáspontja között. A blokk teherviselő elemként van a vázba ágyazva. 43 mm külsőcső-átmérőjű hagyományos teleszkópot kapott az F 800 R, a rugóút 125 mm. A rugós tagon kézi állítókerékkel szabályozható a húzófokozati csillapítás és a rugó-előfeszítés. Hátul a rugóút szintén 125 milliméter.
Az F 800 R a már megismert Speed öntött könnyűfém felnikkel, oldalsó szelepekkel készül. Négydugattyús Brembo fékek elöl 320-as tárcsákat markolnak. Hátul egydugattyús úszó ágyazású féknyereg és 265 mm-s acéltárcsa reagál a fékpedál taposására. Feláras lehetőségként ABS-szel is kiegészíthető a fékrendszer.
Az egyik legjobb hír az új F 800 R-rel kapcsolatban, hogy vége az idegesítő BMW irányjelzők korszakának. Már nem kétoldalt külön-külön, hanem hagyományos módon a kormány bal oldaláról kapcsolhatók. A modell 2009-től Magyarországon is kapható lesz, pontos ára egyelőre nem ismert, de biztosan igazodik majd az F család többi tagjához.
Műszaki adatok
Motor: folyadékhűtésű, 2 hengeres, négyütemű motor, DOHC, hengerenként négy szelepFurat x löket: 82 mm x 75,6 mm
Hengerűrtartalom: 798 cm3
Névleges teljesítmény: 64 kW (87 LE) / 8000 1/min – lefojtott változat: 25 kW (34 LE) / 6000 1/min
Maximális forgatónyomaték: 86 Nm / 6000 1/min – lefojtott változat: 58 Nm / 3250 1/min Sűrítési viszony: 12,0:1
Keverékképzés/motormenedzsment: elektronikus szabályzású befecskendezés, digitális motorelektronika (BMS-KP)
Szívószelepek átmérője: 32 mm
Kipufogószelepek átmérője: 27,5 mm
Fojtószelepek keresztmetszete: 46 mm
Kipufogógáz-tisztítás: háromutas katalizátor, zárt szabályzási kör, károsanyag-kibocsátási szabvány: EURO 3
Gyorsulás 0–100 km/h: 3,9 s
Váz: alumínium hídváz, teherviselő motor
Első futómű: teleszkópvilla, átmérő: 43 mm
Hátsó futómű: kétoldali alumíniumöntvény; központi rugóstag; fokozatmentesen állítható rugó-előfeszítés, állítható csillapítás
Első/hátsó rugóút: 125 mm/125 mm
Tengelytáv: 1,520 mm
Utánfutás: 91 mm
Villaszög: 65 fok
Keréktárcsaméret elöl: 3,50 x 17"
Keréktárcsaméret hátul: 5,50 x 17"
Gumiabroncs elöl: 120/70 ZR 17
Gumiabroncs hátul: 180/55 ZR 17
Fék elöl: két tárcsa; féktárcsaátmérő: 320 mm; 4 dugattyús, rögzített féknyergek
Fék hátul: egy tárcsa; féktárcsaátmérő: 265 mm; egydugattyús úszónyereg
ABS: extrafelszerelésként: BMW Motorrad ABS
Ülésmagasság: 800 mm (alacsony ülés: 775 mm; magas ülés: 825 mm)
Száraz tömeg: 177 kg
Üzemanyagtartály térfogata: 16 l
Tartalék: kb. 4,0 l
Hosszúság: 2145 mm
Magasság: 1160 mm
Szélesség: 905 mm
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Közélet
Káosz és fájdalom: szerencsétlen bukás miatt lehet izgalmas a szezonMotoGP Egyesült Államok – 2025.
Az Amerikai Nagydíjon megtört Marc Márquez tökéletes szériája a MotoGP 2025-ös szezonjában, amiből a nézők profitálhatnak.
- Hírek
Két endurót mutatott be a Triumph
A Triumph TF450-E és a TF250-E két rendszámozható bokorharcos.