Bütykös gumi és laptop táska

2007.08.19. 13:12

A futómű tulajdonságainak taglalásába fentebb belekaptam. Az első villa tehát kemény, ami városban eléggé felesleges, pattog, nem veszi fel az úthibákat. Terepen azért jól jöhet a stabilitáshoz. Bosszantóbb, hogy beállítani, testre szabni nem lehet. A hátsó központi rugós tag minden szempontból sokoldalúbb, eleve lágyabb, továbbá a rugóelőfeszítéssel súlyunkhoz igazíthatjuk. A váz igen stabil, az említett nagy tempós szitálás a szélnek feszülő testnek köszönhető.

A fék kifejezetten jó, ABS-szel használva biztonságot ad minden közúti helyzetben. Szerencsére a blokkolásgátló a nagyobb BMW-modellek korábbi verzióihoz képest messze nem olyan tolakodó. Direkt erőszakoskodtam vele rázós aszfalton és frissen felmart, poros úttesten. Mindkét esetben erős túlhúzásnál lép be, még egy kicsit hagyja is megcsúszni, és amikor elengedi, akkor sem nagyon vagy hosszú időre.

Az üléshelyzet semmiképpen nem kényelmes. Lejt előre, jobban tesszük, ha feszes bokszeralsóba bújtatjuk nemesebb szervünket, különben az első fékezésnél alágyűrődik. Persze ez az intelem csak azokra vonatkozik, akik ivarszervüket testükön kívül viselik, vagyis ránk, hímekre. Itt is kioktattak a szakértők, a terepmotor azért kanyarodik olyan jól, mivel elöl van a súlypont. Utast elméletileg szállíthatunk, gyakorlatilag nem érdemes. Ha véletlenül nem is esne le, biztosan megsüti bal felét a sparherdnyi méretű kipufogón.

Az ülésmagasság 84-87 centi, a rugóelőfeszítéstől függően. Arányos testalkatú személyeknek kb. 1,8 méterre kellett nőniük, hogy ideális legyen, 175 centi alatt kínszenvedés a megállás és elindulás. Súlyosabb motorokhoz szokva inkább az ülésből szoktam arrébb lökdösni a gépet, ez itt nekem lehetetlen feladat. Szerencsére tolni könnyű, le- és felszállni meg kitett oldaltámasszal szoktam. A kormányt kifogásoltam, túl széles, a sorok közötti könnyebb bujkálást az jókora tükrökkel együtt akadályozzák. Elmagyarázták, terepre az a jó, így lehet jobban kontrollálni. De hányszor fogják kivinni oda?

A BMW Xcountry nem szép motor. Matt fekete szín mindenhol, durva műanyagok, az első villa csúszószárán kívül semmi csillogó alkatrész. Formája sem vonzza a tekintetet. Egy nagy, ronda szöcske, ellenben minden porcikájában praktikus. Ennek ára a csinos megjelenés helyett a funkcionális külső. Egy deka anyagot nem áldoztak a dizájnra. Nincs például oldalborítás, a jobb felén közvetlenül a tank türemkedik. A sárvédő scrambler-stílusú, dobja is a kavicsot az arcunkba a saját motorunk. Az ülés alá egy papírzsebkendőt sem tudnék begyömöszölni. Ebben az egyféle fényezésben (vagy miben) kapható, szerintem pedig a marketingesek akartak világoskéket és pirosat is, de a gyártósoron elszabotálták a gyártásukat. Ha mégis létezne pasztellszínű változata, biztosan néhánnyal kevesebb erdőjáró venné, ellenben élénkülne a kereslet a modern új irodaházak lakói részéről.

Igaz, akkor kicsit hosszabb opciós lista kéne. Most 1, azaz egy extra tételt jelölhetünk be a konfigurátorban: az ABS-t. A 2,25 milliós alapárra 186 ezer forint jön rá. Olcsónak nem mondhatnánk. Gyorsan mellénéztem néhány hasonlót (ugyanilyet, tehát 19/17-es kerekekkel szereltet nem leltem). Yamaha XT 660 R: 1,8 alatt. Honda FMX650: 1,7. A kéthengeres Kawasaki KLE 500-as potom 1,4 millió. Négyszázas Suzukit megint csak másfél környékén kaphatunk. Szóval félek, több jó beosztású, sikeres fickó vásárolná, ha rendelhető lenne egy praktikus doboz, amibe belefér a notebook. Hogy néz már ki felpókozva?

Műszaki adatok

BMW G 650 Xcountry

Motor: folyadékhűtéses, egyhengeres, négyütemű, négyszelepes, DOHC
Lökettérfogat: 652 cm 3
Furat x löket: 100 x 83 mm
Kompresszió viszony: 11,5:1
Max. teljesítmény: 39/53 kW/LE 7000 1/min-nél
Max. nyomaték: 60 Nm 5250 1/min-nél
Keverékképzés: elektronikus szívócső-befecskendezés
Kuplung: többtárcsás, olajfürdős
Váltó: körmös kapcsolású, ötsebességes
Véghajtás: lánc
Váz: acél hídváz csavarozott alumínium oldalelemekkel és alumínium hátsó vázzal
Első futómű: fordított teleszkópvilla 45 mm külsőcső-átmérővel
Hátsó futómű: öntött kivitelű kétágú alumínium lengővilla, Air Damping System gáztöltetű rugós tag
Kerekek: fűzött küllős, elöl 2,50x19, hátul 3,00x17
Gumik: elöl 100/90 S 19, hátul 130/80 S 17
Első fék: 300 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsafék, egydugattyús féknyereg
Méretek (H x Sz x M): 2185 x 907 x 1207 mm
Tengelytáv: 1500 mm
Villaszög: 61,5°
Utánfutás: 98 mm
Szabad magasság: 120 mm
Ülésmagasság: 870 mm
Üzemanyagtank térfogata: 16 liter
Száraz tömeg: 148 kg
Ára (reg. adóval): 2 248 000 Ft