Vadquad

2008.05.24. 07:40

Vezettem már ezt-azt, de ekkora tisztelettel még tán soha nem kezeltem motoros járművet. Elég vele a legkisebb vigyázatlanság, és jó esetben ledob, rossz esetben agyon is nyom. Mindenképpen a legélvezetesebb sporteszközök egyike a világon, hétköznapi gyakorlati jelentősége pedig ennek megfelelő. Vagyis nincs. Nem a quadról beszélek, csak erről a quadról.

Aki azért morfondírozik quad, ATV beszerzésén, mert nem csak akar egy jó játékot, de szeretne néha kirándulni, esetleg havat eltolni, utánfutót húzni, azonnal felejtse el a KTM kormányszarvas négykerekűit. Ezekkel állatkodni kell, versenyezni kell, vadulni kell. Nem is lehet vele mást. Erre találták ki, és a tervezők nem kötöttek kompromisszumokat.

Sport ATV a gyári hivatalos megnevezése a kis családnak, amely a 450-es, illetve 520-as blokkal szerelt négykerekű KTM-ekből áll. Ezekkel Dakar-szerű ralikon szokás indulni, meg persze meg is szokás nyerni azokat. Ház körüli játszadozásra, kocaquadozásra nagyon nem valók.

Sebaj, azért én, aki életemben már háromszor is ültem eddig quadon, kipróbáltam egyet. Régi vágyam, hogy egy egész hétvégét eltölthessek egy quaddal, és rájöjjek, mi visz embereket arra, hogy akár hétszámjegyű összegeket fizessenek olyan dologért, amit hivatalosan ki sem lehetne vinni a kertkapun. Egyszer már szerveztem, telefonáltam egy sort az ügy érdekében, akkor nem jött össze, csak egy interjú egy quadtulajjal , de most sikerült egyes szám első személyű perspektívába helyezni a történetet.

Úgy jött ki a lépés, hogy pont a KTM tudott nélkülözni egy ördögi masinát azon a hétvégén, amikorra tudtam időt, fuvart, helyet is szervezni a jármű köré. Annyira azért volt felelősségtudat az importőrben, hogy nem az 525-öst adták alám, csak a 450-est, de az is épp elég volt. És így nem 2,39, csak 2,29 millió forintért kellett felelősséget vállalnom. 2,29 millióért, amit majd gödrös, poros földutakon akarok tönkretenni, összetörni, felborítani.

KTM az internet ellen

Amilyen határozottan, fürgén, gyorsan mozog a KTM quadja a terepen, olyan szerencsétlenül botladozik a cég a weben. Legalábbis ez derül ki, ha mondjuk meg akarjuk tudni, mennyibe kerül ez a 450 XC. Beírjuk, hogy www.ktm.hu, fel is jön hamar a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium honlapja. (Mellesleg Államék se normálisak. A rövidítés ugyan nem stimmel, de sebaj, mert a kvm.hu nem is működik. A kvvm.hu már igen, de, akár a ktm.hu, csak www-vel. Na mindegy.)

Jó, akkor B terv, öreg róka vagyok már, nem esek kétségbe: ktmhungaria.hu. Na, ez már jó, sőt, www nélkül is megy. Igaz angolul van, az almenük is, hogy is lehetne másképp egy osztrák cég magyar weblapjánál. Fent egy NEWS jelzésű sorban azért szkrollozgat magától pár hír. Rákattintok a Models menüpontra, be is jön szépen egy menü, az összes motorral. Quadoknak se híre, se hamva.

Na ekkor adja fel az egyszeri internetező, és megy át a Yamahához, vagy a Suzukihoz quadot nézni. De egy újságíró egyrészt ezt nem teheti, másrészt tud valamit, amit az egyszeri netezők, akik nem újságírók, csak potenciális vásárlók, nem tudnak. Egy telefonszámot. És felhívja a cég péeresét. Aki elmondja, hogy nagyon egyszerű az egész.

Ktm.com, mondja. (Ez mellesleg .hu domén alól netezve ugyanaz, mint a ktmhungaria.hu volt.) Itt rákatt a hírekre bal fönt, majd jobb lent rákatt a view all current news menüpontra. Biztos valami palócföldi tájszólásban jelenti ez a Minden aktuális hírt, ha már magyar oldalon, magyar nyelvű hírek között kutatunk. Itt pedig csak átgörgetjük azt a húsz hírt, 2007. júniusig visszamenőleg (current news, ugye), és valahol a lista közepén meg is találjuk a 2008-as árlista című hírt. Ahonnan letölthetjük a katalógust, pdf-ben.

Gratulálok.

Szép, veszedelmes, agresszív eszköz. Szemből a két széles sárvédővel pont olyan, mint egy harapáshoz készülődő kobra. Hegyes, félelmetes orr hegyes, félelmetes fényszóróval, mely fölött még a műszerfal (illetve visszajelző fal? műszer ugyanis nincs rajta) burkolata is hegyes, félelmetes. Az egészet jól kiegészíti egy hegyes, félelmetes krosszbukó.

A humortalan osztrák gyártó csak minimális játékosságot engedélyezett magának, illetve egyik beszállítójának: az abroncsokon vidám felirat hirdeti, hogy RAZR. Vagyis borotva, razor, kicsit elferdítve. Borotva, mi? Két rücskös gumihenger, ami finom simítás helyett hatalmas bütykökkel tépi szét maga alatt a burkolatlan talajt. Aszfalton, betonon pedig az előírásszerűen képtelenül alacsony nyomással (0,3 bar terepen, 0,7 bar aszfalton a javasolt) fújt, eleve lágy abroncs úgy kenődik, mintha négy fekete, bütykös faggyútömbön gurulna a KTM.

A dizájnt, mint az összes igazán szép műszaki eszköznél megfigyelhető, a KTM quadoknál is a célszerűség határozza meg. Erős, az érzékeny belső szerveket óvó térhálós csőváz, masszív futómű, semmi felesleges sallang. És a 450 XC nem csak szép, jó is, mindenki tudja, aki igazán otthonosan mozog Quadvilágban.

Nekem is elmondták, hogy milyen jó ez, de nehezen hittem el, amikor először próbáltam beindítani otthon a kertben. Húzom a szivatót a bal kormányszarvon: nem marad kint, visszaugrik. Tehát ez nem a szivató. Lenézek az ülés alá, ott sincs semmi. Telefonos segítség egy: megtudom, hogy ha még jobban lehajolok, megtalálom a lehetetlenül hülye helyre rakott szívatógombot a henger bal oldalán. A piros gomb nem az, az melegindításhoz kell. Ilyet se hallottam még eddig.

Kihúzom a kis pöcköt, indítózok: cik-cik-cik-WRRRÁÁÁÁÁÁÁ, mondja a KTM. Ijedtemben le is veszem a gyújtást. Ki fognak utálni a szomszédok! Á, fenét, végülis a KTM a rettenetes nyitott kipufogóval, ez NEM közúti jármű, felejtsük el az Euro-normákat. Alapjáraton alig hangosabb, mint egy láncfűrész teljes gázon, azt pedig berregtetik a szomszédságban elég gyakran ősszel, tüzelővásárláskor. Szóval beindítom újra.

Kicsit kéne menni itt a kertben, mielőtt elviszem a, khm, lezárt magánterületre, ahol majd megyek vele rendesen. Kuplung, egyes, kuplung fel: a hatalmas, bütykös kerék tépi fel a füvet, dobja a magasba, majd' leesek hátra, olyan hirtelen indul meg. Sportmotor, sportkuplung, ez ilyen, nincs finom csúsztatás. Ja, mondták is, hogy üljek jól előre, mert a hajlamos két kerékre állni gyorsításnál, néha hanyatt is esik.

Elérek a kert végébe, vissza kéne menni. Szűket kanyarodni nem akarok, differenciálmű nélkül felszaggatnám a maradék gyepet. Tehát rükverc. De hol? Ez nem automata, nincs irányváltó kar. Végigtaposom a váltót, de mindig csak előre ugrana a quad. Telefonos segítség kettő.

Az a kis kar az, amit elsőre szívatónak hittem. Egyesben behúz, váltó letapos egyes alá, és az a rüki. Kipróbálom, tényleg. Mindent tudok, mehetek világgá.