Mi az ATV? Az egyik legszórakoztatóbb dolog a világon! A minden terepen használható járművek (All Terrain Vehicle) szerkezetileg motorkerékpárok, míg kinézetre törpeterepjáróra emlékeztetnek. Ha kerekektől felfelé nézzük a gépeket, akkor a krosszmotorokra hajaznak, azokhoz hasonló üléssel, kormánnyal, váltókarral, fékpedállal. Lenn megvizsgálva őket azonban négy kereket találunk, és az autókéhoz hasonló kerékfelfüggesztést, ami típustól függően lehet egyszerű merevtengely vagy akár komoly független felfüggesztés is.
Félévszázados történelem
Az ATV-k születése az 1950-es évekre
tehető igaz ekkor még nem négy, hanem hat és nyolc keréken gurultak
és inkább terepjárókra hasonlítottak. A tömeges elterjedésük az
1980-as évekre tehető, hála a méretes gumikkal szerelt háromkerekű
Honda modelleknek. Később biztonsági okokból a gyárak áttértek a
háromkerekű modellek gyártásáról a négykerekű ATV-re, azaz quadokat
kezdtek árulni.
A Suzuki úttörő szerepet töltött be a négykerekű ATV-k
területén, ők gyártották az első nagyteljesítményű sport quadokat
is. Később több gyártó is bekapcsolódott a négykerekű motoros
játékba, és napjainkban a Yamaha nyújtja az egyik legsokszínűbb
quadkínálatot, több mint egy tucat járművel.
A hangvillás gyártó gépeit egy Kecskemét melletti quad pályán volt szerencsém kipróbálni egy tavaszi vasárnap délelőtt. A csípős reggeli hőmérséklet megakadályozta, hogy álomba szenderüljek a nyílegyenes autópályán, a quadpályára vezető kátyús földút pedig kifejezetten felrázott kakasülős motoromon. Mikor megpillantottam a szebbnél szebb, kisebb nagyobb négykerekűeket már teljesen felfrissültem, és kávéra sem volt szükségem, a bográcsban rotyogó ebéd látványa pedig kifejezetten felturbózott, és örömmel vetettem magam a motorkormányos autók ülésébe.
Megkülönböztetünk munka- és sportquadokat. A munka quad, remek társa lehet a favágóknak, a földmérőknek, az útépítőknek, az állattenyésztőknek, a szőlőtermelőknek, a vadászoknak és egyéb terepen foglalatoskodóknak. Csomagtartójuknak hála szállíthatjuk rajta a takarmányt, vagy gyilkolászás után magukat a vadakat. Elejükre csörlőt szerelhetünk, aminek segítségével akár fára is mászhatunk. Az ilyen munkára kitalált quadok általában négykerék-meghajtásúak, differenciálzárral, de léteznek olcsóbb, kétkerék-meghajtású testvéreik is.
Yamaháék a munkára szánt quadjaikat Grizzlynek nevezték el az óriás barnamedve után. A legkisebb grizzly bocs, a Grizzly 125. Automataváltóval (előre és hátrameneti fokozattal), önindítóval, dobfékekkel és nagy ballonos kerekekkel rendelkezik, valamint egy 125 cm 3-es, négyütemű, hátsó kerekeket hajtó blokkal. A kis medvebocs mamájához képest viszonylag keskeny nyomtávval rendelkezik, így emiatt - no meg szerényebb teljesítményű blokkja miatt - keményebb csapatásokra nem alkalmas. Ám egyszerű kezelhetősége és könnyű súlya kiváló társunkká teheti, ha most kezdünk barátkozni a quadokkal vagy megelégszünk csak 10 kg takarmány célba juttatásához a csomagtartón 85 kg helyett.
A grizzly bocs után méretben a 250 cm 3-es Big Bear típus következne, de nálunk csak a nagyobb motorral szerelt 400-as Big Beart forgalmazzák. Ő már robosztusabb vázat és felépítményt, elöl tárcsafékeket és félautomata váltót kapott. A nagy medve után a grizzly család további egyedei a 350 cm 3-es Bruin, a 450 cm 3-es Kodiak és a 700 cm 3-es családfő.
A Grizzly 700 a 2007-es év újdonsága. A korábbi 660-as modellhez képest idén nagyobb motort és elektromos kormányszervót kapott. Az óriás grizzly tekintélyt parancsoló adottságokkal rendelkezik: 274 kg száraz tömeg, 206,5 cm hossz, 125 cm tengelytáv, kikapcsolható összkerékhajtás, kapcsolható differenciálzár, független kerékfelfüggesztés és tárcsafék minden keréken. A majd 60 LE-s, 700 cm 3-es motorhoz automataváltó kapcsolódik.
Ráülve az első dolog, ami eszünkbe jut, az a kényelem. Az ülés méretes és puha. A kormányt kényelmesen markolhatjuk, és a szervónak köszönhetően könnyedén fordítható. A futómű lágyan, mégis stabilan ringatja az ülepünket. A motor erős és nyomatékos, a gázkart meghúzva rögtön elhisszük, hogy favágó tulajdonosai méretes fatörzsek vontatására is használhatják.
Az oldalról ajánljuk
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.