Versenyalkímia

2007.11.23. 01:21

Dunlop Trophy: Open

Papp Tamás (Dunlop Trophy Open bajnok) az amatőr versenyzők nagy többségéhez hasonlóan OMV 100-as benzint használ (kb. 300 Ft/liter), minden egyéb adalék nélkül. A superstock szabályok engedik a hengerfejtömítés változtatását, így egy tizeddel vékonyabb hengerfejtömítés használatával, a Yamaha R1-es blokk kompressziója 13,5:1-re nőtt az eredeti 12,7:1-ről. A gyári kittes elektronika segítségével a 100-as oktánszámú benzinhez lett belőve az előgyújtás is (a gyújtástérképen egyébként menetközben is változtatni tud a pilóta). Tomi megjegyezte, hogy elképzelhető, hogy 95-ös benzinnel sem kopogna a blokk, de még sosem próbált ilyet tankolni.

A megváltozott termikus viszonyokat a nagyobb hűtő hivatott kompenzálni. A terhelést a blokk elvileg jól bírja, de mivel két idényt ment már nyélgázon, ezért Tomi a télen ízekre szedi (lehet, hogy a hajtókarcsapágyakat már cserélni kell). A bajnokságban páran mennek a raliversenyzők által kedvelt MOL versenybenzinnel is (Xtreme Racing Fuel, korábban MOL 102, literje 4-500 Ft). 101,4-es magas oktánszámú, magas oxigéntartalmú (3,1%), magas égéshőjű ólommentes üzemanyag, ami az összetételének köszönhetően a hengertérben keletkező hőt gyorsan elvezeti.

Top Fuel

Superbike vagy MotoGP ide vagy oda, a legütősebb keverékeket a gyorsulási versenyeken találjuk. Egy gyorsasági motorversennyel szemben itt minden a teljesítményről szól. Nincsenek emelkedők, kanyarok; a motornak, a gumiknak, az üzemanyagnak és persze a pilótának nem kell hosszú perceket vagy hosszú órákat kibírniuk, pár másodperc csak a verseny, utána lehet mindent szétszedni és újraépíteni.

A csúcskategóriát a Top Fuel képviseli. A motorokat nitro-metánnal hajtják. A jelenlegi rekorder 5,8 másodperc alatt teljesíti a 400 m-t, és a végén 392 km/h-val repeszt. A megnyújtott és elkeskenyített Forma–1-es autóra hajazó Top Fuel dragster autók még ennél is gyorsabbak, a negyed mérföldet (400 m) 4,5 másodperc alatt gyűrik le 325 mérföld/órával, azaz 520 km/h-val hasítva át a célvonalon.

A nitro-metán sajátossága, hogy annyi oxigén van benne, hogy tökéletlenül akkor is ég, ha nincs elég levegője, így e motorokhoz erősen ajánlott a fedélzeti tűzoltó berendezés. A kevés levegőszükséglete és a magas párolgáshője miatt nemcsak hogy sokkal több energiát nyerünk elégetésével (ugyanannyi levegőt felhasználva), de még hűti is a hengert, így nincs szükségünk külön hűtőrendszerre. Könnyű felismerni az ilyen kétkerekű szörnyeket a lángoló kipufogójukról, a nitro-metán egy része már csak a kipufogóban ég el.

A több mint 1000 LE-s motorkerékpárok (és még erősebb autók) blokkjait minden verseny után szétszedik. Kovácsolt hajtókarokat használnak, amik inkább megnyúlnak, de nem törnek el, de így is minden futam után az összes hajtókart, dugattyút, gyűrűt, csapágyat kicserélik a kihúzható hengerperselyekkel együtt. Néha előfordul, hogy az nyeri a futamot, aki egyáltalán végig tud menni a 400 méteren. A nitro-metán literje 7000 Ft, és a motorok úgy 15 litert fogyasztanak belőle 400 m-en, tehát csak az üzemanyagot tekintve százezer forintot tud elfüstölni hat másodperc alatt.

Top Methanol

Ugyancsak egzotikus kategória az alkohollal, a 106-os oktánszámú metanollal hajtott Top Methanol dragstereké. A metanol jobb hatásfokkal égethető el, mint a benzin, annak ellenére, hogy fűtőértéke csak fele annak. Körülbelül 30%-os teljesítménynövekedést érhetünk el tiszta metanol használatával, de nagyobb fogyasztás és rossz hidegindítás mellett (Ezért benzint fecskendeznek a blokkba indításkor). Előnye, hogy a párolgáshője jóval nagyobb a benzinénél, így hűti a motort, hűtőrendszerre egyáltalán nincs szükség (a blokk vízjáratait műgyantával töltik fel).

Az ilyen üzemanyaggal hajtott motorok azonban sokat fogyasztanak, és nagyon macerás a használatuk. A hajtóanyag színtelen lánggal ég, így a tűzoltóknak az egész környéket össze kell porozniuk baleset esetén. A metanol továbbá kikezdi az egyes műanyag alkatrészeket, víztartalma miatt pedig korrodál. Erősen mérgező, arról nem is beszélve, hogy elégetése után rákkeltő formaldehid is keletkezik. Magas ára (literje tisztaságtól függően 1500-3000 Ft) és a környezetre (hőmérséklet, légnyomás stb.) való érzékenysége miatt a Top Methanol motorokon és autókon kívül inkább csak adalékként használják.

Folytatása következik