Fejünk védelme
Mivel a fejünk védelme szó szerint létkérdés, nagyon helytelen, ha valaki a motor megvásárlása után pont a sisakon akar spórolni. Szomorú, de tény, hogy az élet védelme ekkor egész egyszerűen pénzkérdéssé válik.
Ez nem életvédelmi eszköz |
Más termékekkel ellentétben ugyanis a sisakok
ára valóban szoros összefüggésben van a minőségükkel és az általuk
nyújtott biztonsággal. A legjobb persze az lenne, ha mindenki
megvehetné a legdrágább fejvédőt, és így
a vékonyabb pénzű motorosok élete nem érne kevesebbet.
Sajnos ez az idilli állapot még messze van, de szerencsére ésszerű
kompromisszumra azért van még lehetőség. Az ECE szabványoknak
köszönhetően ugyanis ma már minden sisaknak egy biztonsági
minimumot kell nyújtani, amit - valljuk be - igen magasra helyeztek
az Európai Unió szakemberei.
Bukósisakként emlegetjük a motoros fejvédőt,
ami mára már nem is olyan helyénvaló elnevezés. Az igaz, hogy a jet
sisakok, amik szabadon hagyják az arcot, csak egy esetleges baleset
során védik meg a fejet, de egy teljesen zárt integrál sisak
komplex védelmet ad.
A biztonság nem csak azt jelenti, hogy túlélhetünk egy
gigantikus bukást is. Fontos, hogy a motoros minden figyelmét a
vezetésre összpontosítsa, és ez is a zárt sisak feladata. Aki már
tapasztalta, hogy mi minden tud összegyűlni a plexin akár egy óra
motorozás alatt is, az tudja, miről van szó.
Minél kevesebb zavaró tényezővel találkozik a fejünk, annál könnyebben tudunk a vezetésre koncentrálni. A fájó nyak, a menetszéltől remegő sisak, a fülünkbe sípoló menetszél elvonja figyelmünk egy részét az útról akkor is, ha ezt nem vesszük észre.
A meghatározott biztonsági minimum miatt a gyártók nem nagyon tudnak spórolni azokon az alkatrészeken, amik a sisak merevségét vagy energiaelnyelő-képességét határozzák meg. A jelenleg gyártott sisakok nagy része fröccsöntött polikarbonát (pl. lexan) héjszerkezetű, ezek merevsége közel azonos. Szintén nincs nagy különbség az energiaelnyelő-betétben, ez minden sisakban a gyártási helytől függetlenül habosított polisztirol, vagyis ahogy legtöbben ismerik: hungarocell. Egyelőre ennél jobbat még nem találtak ki. Mivel ezekhez nem lehet nyúlni, költségeket csak a komfortérzést befolyásoló tényezőknél lehet csökkenteni - vagy növelni.
|
Egy 20-30 ezer forintos sisak már elégségesen védi a fejet, de például a zajvédelme nem veszi fel a versenyt egy 100 000 forintos Araival. Ha olyan motoron használjuk, ami nem megy gyorsan, az utazási sebesességünk csak 100-120 km/h, akkor bőven elég ez az olcsóbb kategória is. Minél gyorsabban akarunk motorozni, annál kevesebb lehetőségünk van az ilyen kompromisszumokra. Aki egy Hayabusa végsebességét próbálgatja, már ön- és közveszélyes, ha olcsó sisakot vesz. A puha arcpárnázás miatt rálapul az orr a plexire, alulról bekavaró légörvény akarja letépni a sisakot, a plexi alatt pedig olyan hangorkán sípol befelé, hogy még órákkal a motorozás után is zúghat a spórolós kedvű motoros füle.
Milyen az ellenkező véglet? A magasabb
árkategóriába tartozó sisakok már
hangzatosabb nevű anyagokból állnak össze. A héj kettős
rétegben formázott karbon-kevlár-üvegszál-kural szövet, ami alatt
az ECE 22-05 szabvány által megkövetelt energiaelnyelő réteg van,
ami persze sokkal vastagabb az előírt minimumnál.
Használat közben mégis jóval könnyebbnek tűnnek
ezek a bukók, ami a számítógépes tervezéssel elért
optimális súlyelosztás eredménye. Közvetlenül a fejjel egy
légáteresztő hipoallergén bélés találkozik, amibe nem izzad bele
annyira a koponya.
A héj formáját szélcsatorna és számítógép segítségével
tervezik. A zavaró légörvények kiküszöbölésének kettős oka van:
egyrészt csöndesebb a sisak, másrészt nagy sebességnél megszűnnek a
nyakat rángató erőhatások. A sisak külső alkatrészeit
belesüllyesztik a héjszerkezet síkjába.
A legjobb szellőzés mellett is előfordul, -
főleg kis sebességnél és hidegben - hogy
párásodik a sisakplexi. Ezt megakadályozhatjuk
páralecsapódást megelőző vegyszerekkel, de végleges megoldást
például a Nolan Pinlock rendszere nyújt, ami egy második, kémiai
eljárással kezelt műanyagréteget tartalmaz. Ezt a plexi belső
felületére lehet egy mozdulattal felpattintani. Az eredmény
tökéletes, mert a legközvetlenebb ráleheléssel sem lehet
elhomályosítani a kilátást.
Zárt sisak vásárlásánál nagyon sok dologra kell ügyelni. Legfontosabb a méret, aminek kiválasztása nem is olyan egyszerű. Ha találunk a polcon egy olyat, ami pont jó a fejünkre, kényelmes, nem szorít, akkor tegyük is szépen vissza, és vegyük meg az eggyel kisebb méretet. A sisak bélése ugyanis nyúlik, főleg az arcot támasztó párnák. Pár hetes használat után a kényelmes méret lötyögősen tággá válik.
Nagyon fontos, hogy jól illeszkedjen a fej
görbületéhez a sisak felső része. Ha a bukó túl nagy, akkor a
fejtetőn egy ponton támaszkodik, ha kicsi, akkor kétoldalt nyomja a
koponyát. Arra kell ügyelni, hogy a homloktól a tarkóig
egyenletesen feküdjön fel. Itt van a polisztirol energiaelnyelő
réteg, ami csak egy vékony szivaccsal és szövettel van borítva,
tehát nem fog később kitágulni. Ha ennél a jó felfekvésnél az
arcpárnák erősen szorítanak, akkor már meg is van a helyes méret.
Az állvédőt le kell húzni annyira, hogy az arcpárnák a pofacsont alá kerüljenek. A bebújás egyébként nehéz művelet lehet, mert a nagy sebességre tervezett sisakoknál a tarkót és a fej alsó részét körbefogó párnákat szándékosan szűkre méretezik, hogy megfelelően támasszanak a felvétel után. Ha tehát tudjuk a méretünket, de a kiválasztott sisak nem akar a fejünkre csúszni, erőltessük még egy kicsit. A jól kiválasztott sisak pár hét alatt hozzáidomul a fejünkhöz és szinte észre sem vesszük, hogy rajtunk van.
A közhiedelemmel ellentétben a mostanában egyre
divatosabb
nyitható elejű sisakok egyáltalán nem egyenértékűek a
zártakkal. Tulajdonképpen a bélése megegyezik egy jet
sisakéval, de az állvédő és az abban lévő zárszerkezet súlya miatt
jobban mozog a fejen, mert hiányoznak az arcpárnák, amik elölről
megtámasztanák a sisakot. Egy esetleges szemből jövő ütközés esetén
nagyobb az esélye annak, hogy az állvédő plexistől együtt
rányomódik az arcra.
Egyvalamiről nem szabad megfeledkezni: a sisak kiválasztásánál sose vegyük figyelembe a motor árát! Lehet, hogy furcsa, ha a sisak majdnem annyiba kerül, mint egy gyors, de olcsó használt gép, de sisakot mindig fejre veszünk. Nem motorra...
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.