Frázisok helyett

2007.01.15. 14:47

Adatlap Suzuki Gsx-R1000 2007 (999)

  • Hengerűrtartalom: 999 cm3

Adatlap Suzuki Gsx-R 1000 2006 (999)

  • Hengerűrtartalom: 999 cm3
Ki ne emlékezne arra, amikor az ezres GSX-R-t még tehénként becézték? Ennek a korszaknak már rég vége, és ma már nem csupán a Linda-mopeden száguldozó tizenévesek hiszik el, hogy a versenysport fejlesztései az utcai motorokban reinkarnálódnak.

Néhány évvel ezelőtt csak lesajnálóan mosolyogtunk, ha azt hallottuk, hogy egy utcai motor verseny vérvonallal bír. Bennünket nem lehet ám átejteni, ez csak marketing. Ám a fejlesztést valahol teszteni kell, és az előre mutató megoldások legjobb bevetési terepe a versenysport.

Manapság már olyan verseny dúl az utcai motorok között, amely végképp arra kényszeríti a gyártókat, hogy ne érjék be a második helyezéssel, hanem egyszerűen a legjobbak legyenek. Évről-évre jön egy új modell, amely a szakértőktől és a versenyzőktől is kiérdemli a legjobb jelzőt, az idén valószínűleg ismét a Suzukit illeti majd e cím. Hogy miért?

Erre a kérdésre konkrét választ egy mindenre kiterjedő teszt adhat választ, de erre még egy kicsit várni kell. Ám a sikeres előző széria után feltehetőleg a japán mérnökök nem butítottak a motoron, inkább rátettek még egy pár lapáttal a K5-ös remek műszaki megoldásaira. Érintetlenül hagyták a lökettérfogatot, ehelyett inkább új befecskendezőt alkalmaztak, amelyben sokkal finomabb és egyenletesebb cseppekben érkezik a befecskendezett üzemanyag, ettől pedig egyenletesebb és tökéletesebb az égés.

Az új modell nagyobb méretű, titán-ötvözet szelepeket kapott, és megnövelték a szívó- és a kipufogó csatornák térfogatát is. Az üzemanyagellátó-rendszer hatásfokától függnek többek között az emissziós értékek. Hogy a 2007-es modell megfeleljen az Euro-3-as normának, három komponensre ható katalizátort építettek a kipufogórendszerbe. Részben emiatt tért vissza a gyár a régebben alkalmazott, alacsonyra helyezett dupla kipufogó-elrendezéshez.

A teljesítmény fokozása és a vibrációmentes működés érdekében a mérnökök áttervezték a dugattyúkat és a kiegyenlítő tengelyt is, míg a radiátor méretének növelésével fokozták az új modell hűtési hatékonyságát.

Az új modellen az egyik legjelentősebb műszaki megoldás, hogy a széria motorok között elsőként, a K7-es GSX-R a vezető által is állítható vezérlőelektronikát kapott. A markolaton található kapcsoló segítségével a motoros háromféle beállítás közül választhat, így az időjárási körülményekhez tudja hangolni motorjának működését, viselkedését és teljesítményét. Az esős, száraz, illetve vegyes körülményekhez való beállítások élvezetesebb motorozást tesznek lehetővé, de a biztonságot is növelhetik.

A K7-es blokkja és az elektronika mellett a vázat, a futóművet és a burkolatot is érte némi változtatás. A hosszú listát nézve alig maradt olyan porcikája a gépnek, amelyet ne módosítottak volna a mérnökök.

A vázat ért legfontosabb változás, hogy csökkentették az illesztési pontok számát, így kevesebb hegesztésre van szükség. Ettől könnyebb és erősebb a préselt aluváz, ez pedig fontos szempont egy versenyre kihegyezett motor esetében, még akkor is, ha főleg az utcára szánják tervezői. Az első villa merevségén úgy fokoztak, hogy a belső csőhöz nem nyúltak, ám a külső átmérőt két milliméterrel, 56 mm-re növelték. Bár a módosítás nem nagy, de az elem így mégis jobban ellenáll a csavaró erőknek. A villa előfeszítése és csillapítása továbbra is minden irányban állítható.