A kollégák egyhangúlag kiáltottak fel: "Mi ez, Babetta?" Nem mondom, a teszt során gyenge lindás utánérzés folyamatosan kísértett. Gyengébb pillanataimban -elővigyázatos körültekintés után - megeresztettem egy-egy lindás sikolyt is.
Az Innova név valami egészen újszerű dolgot sugalmaz, pedig gazdája, a karcsú, könnyű, nagykerekű robogó igen régi múlttal büszkélkedhet. Őse Super Cub néven 1958-ban látta meg a napvilágot, és a Honda gyár legsikeresebb kétkerekűje lett.
|
Adott egy karcsú, már-már anorexiásba forduló nagykerekű robogó. Az Innova legcsinosabb része - ahogy az ilyen nőies daraboknál már csak lenni szokott - a feneke. A hátsó lámpa az ülésidomba építve illegeti magát, kicsit csúcsos és felülről határozottan szívformájú. Aranyosak a rugalmas szárakon ülő hátsó indexek, az első idomba azonban már beépítve kerültek a villogók. Ahogy különleges formájú a hátsó lámpa, ugyanúgy nem hétköznapi az első sem. Mindig ég, a kismotorokhoz képest óriási fényerővel, és ami a robogókra nem általánosan jellemző, van refi kapcsoló is.
A műszerfal mindent tud, kicsit többet is, amit ebben a kategóriában elvárhatunk, emellett este igen viccesen világít. A középső, mutatós műszerről nem csak aktuális sebességünkkel szembesülhetünk, hanem a sebességmérő koszorú alatt vonás jelzi, hogy milyen tempónál hová kellene váltani. Én általában hamarabb felváltottam, mint ahogy azt a mutató szerint kellett volna. Kipróbáltam az ő elképzelését is, de úgy már szerintem fájt a motornak, annyira pörgött. Az LCD kijelzőre került a kilométer-számláló és az 5 szegmenses üzemanyag-visszajelző.
A középső grillrács alá dugott duda vékonyka hangja maximum a gyalogosokat riogatja, de nagyobb zajban nem árt kiegészíteni verbális kifejező eszközökkel, hogy a villamos járdaszigetről elénk ugráló járókelők ne tegyenek kárt a motorban.
Csendes bugyborékolással üzemel a kipufogó; keskeny, krómozott borítólemez védi, nehogy odapörkölődjön az utas nejlonharisnyája. A motor szépen megbúvik a burkolat alatt, jól alá kell nézni, ha látni akarunk belőle valamit. A négyütemű, egyhengeres, léghűtéses blokk nagyon lendületesen, késedelem nélkül reagál a gázfröccsre, és majdhogynem sebesség- és fordulatszám-független adja le szinte az összes 10 Nm-nyi nyomatékát, mindezt úgy, hogy a szigorú Euro2 követelményeknek is mindenben eleget tesz.
|
Az Innova slusszpoénja a négysebességes körváltó, ami enyhén szólva is felér egy agymosással. A körváltó úgy üzemel - ahogy arra elnevezése is rávilágít - , hogy a legnagyobb sebességből, azaz negyedikből egyből üresbe lehet váltani. De ezt csak álló helyzetben engedi, vagyis ha satuféknél megállunk a lámpánál, már azonnal üresbe tudunk váltani, míg a keresztirányú forgalom elhalad. Ez a megoldás viszont nem engedi, hogy szokásos módon rendezzék el a sebességek sorsát, vagyis egy le, többi fel.
Akarom mondani, az egy le még stimmel, de aztán a kettő megint le, aztán három megint le, ahogy a négyedik is. Ha itt megint le, az az üres, és kezdődik minden elölről. Persze visszafelé is lehet váltani, csak azt meg fel kell. A dolgot tetézi, hogy mindezt kuplungkar nélkül. Bal kézzel csak a nagy semmit, vagyis a csupasz markolatot szorongathatjuk. Mielőtt bárki megszólna pontosítanék: van kuplung - talán a régi czetkások még emlékeznek erre a megoldásra - a váltópedál ügyes kezelésével kapcsolható: talppal lefelé nyomva a váltópedált sebességbe rakjuk a motort, majd ügyesen - nem túl gyorsan engedjük fel.
Ha a motor orral lejtőnek lefelé áll, akkor megfogja a váltó, azaz nem gurul el, de ha felfelé parkolunk le, akkor bizony legurul, ha magára hagyjuk.
Szivató, majd gombnyomásra indul az Innova. A szivató kinnfelejtésre egy idő után lefulladással figyelmeztet, de a bemelegedési szakaszt nem sikerült a teszt során pontosan kiismerni. Meleg motorral már mindig csuda szépen indult, és egyenletesen járt. Ha valami oknál fogva az akksi már nem bírja az indítózást, a berúgókarban mindig bízhatunk.
118 km/h a végsebesség, és 0-ról 90-re egészen elfogadható a gyorsulás. A 90-es utazó folyamatosan tartható, ha nem érintünk autópálya szakaszokat, nem leszünk a többi közlekedő terhére. A gyár adatai szerint az új karburátorral 69 km-t megy el egy liter üzemanyaggal - 50 km/h-s sebességnél. Tapasztalatok szerint nem evett többet 90 km/h sebességnél sem. A tank az ülés alatt van, és mindössze 3,5 literes, hogy elegendő hely maradjon az uzsinak, de így is majd 200 km-re elegendő nafta kisajtolható belőle.
A négyszög keresztmetszetű váz könnyű és megfelelő szilárdságú, az Innovával a sóskúti kanyarok végsebességgel vehetők be. Elöl 26 mm belsőcső átmérőjű hidraulikus teleszkópvillák csillapítják az egyenetlen útviszonyok hatását, hátul hagyományos rugóstagok. A 17 colos, küllős acélfelnikre belsős, Riga vastagságú gumikat szereltek. Az első fék tárcsa, a hátsó dob - működik, ahogy kell. A hajtáslánc zárt házban forog, ezzel csendesebb a járása, és sokkal hosszabb az élettartama, mivel nem koszolódik, és szinte gondozásmentes.
Az üléspozíció természetes. Egyenes háttal, térdben 90 fokban hajlított lábbal ül a sofőr. A karcsú szélterelő, ha zuhogó esőtől nem is, de egy locsoló autó áldásos tevékenységének bosszantó következményeitől mindenképpen megvéd. Kényelmes az ülés, kicsit előre lejt, de ha utas telepszik a hátsó részére, akkor már ez sem mondható rá. A rugózás lágy, elég vastag, jól megmarkolható a markolat. Egy könnyebb bevásárlás - 5 zsömle, 1 doboz tejföl és 2 paradicsom - befér az ülés alatti 7 literes rekeszbe.
Úgy hozta a sors, hogy egy esős nap ketten kellett munkába mennünk az Innovával. Rendes ingázóként ültünk nyeregbe, és mikor Budaörsre értünk, egyszerre gondoltuk azt, hogy ezzel a motorral kellene nyaralni menni. Persze ekkor már nem csak a kényelemmel és az elérhető tempóval voltunk tisztában, hanem a fogyasztással is.
Az Innova kelendőségében a lökettérfogathoz mérten teljesen elfogadható a menetteljesítmény, a hihetetlen alacsony fogyasztás és az elfogadható vételár játszik nagy szerepet. A teszt során többen állítottak meg, hogy néhány szót váltsanak a motorról. Elegyedett beszédbe velem motoros futár lámpánál, hobbiasztalos a barkácsáruház előtt, de jelenleg a görögországi nyaralóterületek kedvelt kölcsönzős motorja az Innova. Ott nem kunszt kedvesnek lenni.
Műszaki adatok:
Motor: egyhengeres, léghűtéses, négyütemű, SOHC
Lökettérfogat: 124,9 cm
3
Furat x löket: 52,4 x 57,9 mm
Kompresszió-viszony. 9,3:1
Max. teljesítmény: 9 LE (6,5 kW) 7500 1/min-nél
Max. nyomaték: 10 Nm 5000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: 18 mm-es APBS típusú karburátor
Kuplung: centrifugális, automata
Váltó: négysebességes, körváltós
Kerekek: 17x1,4" elöl és 17x1,6" hátul
Méretek (h x sz x m): 1890 x 727 x 1083 mm
Tengelytáv: 1240 mm
Fordulókör: 2,9 m
Ülésmagasság: 768 mm
Súly (száraz): 99,5 kg
Tanktérfogat: 3,7 l
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.