Van egymilliód? Ne költsd el!

2012.03.27. 11:12

Milyen motort vegyek?

Tárgy: Bruce Lee hárfája

URL: http://totalbike.hu/tesztek/ktmsmc690/

Targy: motor vásárlás

Kedves Árpád!

Kezdő motoros tanácsra lenne szükségem. Most tervezem első motorom vásárlását, (és a motoros jogsi megszerzését is). Szeretnék valami útmutatást kapni, mit érdemes keresgélni. Alapvetően rendes motort szeretnék, nem automata váltós nagyrobogót.

A projektre szánt keret alapvetően millió alatti, ezért elsősorban használt motorok érdekelnének. A használat alapvetően munkába járás, ha nincs kedv tömegközlekedni, valamint erre-arra csavarogni, rövid túrákra. Rólam annyit, hogy már jóval közelebb vagyok 30hoz mint szeretnék és nem az utcai vadulás lenne a cél.

Köszönettel

S

Helló,

nem könnyű a feladat, mert nem mondtad, hogy milyen stílusú és méretű gépet szeretnél. Előzetesen annyit mondanék, hogy hajrá, szerezd meg a jogsit, majd menj el valami vezetéstechnikai tanfolyamra pluszban, hogy elmondhasd, megtanultál vezetni.

Munkába járni, tanulni, hétvégén élvezkedni? Azt hiszem, neked strapabíró gépre van szükséged, és ahogy a szavaid mögött érzem, nem okvetlen 125-ös vagy 250-es gépet tolnál be a garázsba. Azt hiszem, akkor járunk a legjobban, ha több stílusból is ajánlok, előrehozva a supermotót, mert úgy látom leveledből, hogy éppen egy KTM SMC tesztből jutottál el a levélírásig.

Elsőre talán érdemes egy szelídebbet választani, mert ugyan hibátlan az osztrák cucc adranalingenenerátor, de jobb előtte egy kis tapasztalatot szerezni. Javasolnám a Honda FMX-et, ami ugyan hivatalosan nem túl izmos, de árultak hozzá hivatalos tuningot – szinte mindenki fizetett pár forintot azért, hogy 45 lóerős legyen. Motorja bombabiztos, évekig a Dominatorban szolgált, de tették az SLR650-be is, ami ugyan elég ingerszegényen néz ki, de nagyon strapabíró újkori scrambler, és titkos favoritom is.

Ha utcai gépet keresel, újabb kérdések merülnek fel, hisz egy-két-három-négyhengeres motorok is vannak. Nincs jobb vagy rosszabb, mindegyik más karakter, kinek ez, kinek az vált be. Én szeretem ha kevesebb a dugattyú; karakteresebbek és számomra szórakoztatóbbak az egy- vagy kéthengeres gépek, de van, aki a vibrációmentes üzem miatt csak a soros négyesre esküszik.

Kezdjük a kompromisszummal, vegyél háromhengerest, mert az prímszám. A korábbi Triumph-ok megbízhatók, van hozzájuk alkatrész, jól összerakott motorok, amelyek rendkívül tartósak is. Nem ritkán százezer feletti példányokkal is találkozni, de sajnos idehaza nincs nagy választék belőlük, pedig túraenduró, retró és modernebb utcai kivitelben is készültek John Bloor gépei.

Jolly Joker még a BMW K75, fillérekért kapható, hihetetlenül tartós jóindulatú tehén. Csupán arra kell figyelni, hogy ne 350 ezret futott rendőrmotor legyen – van teljes idomos, félidomos és meztelen kivitel is.

Négyhengeresből is van mit venni, Honda CB750 Sevenfifty, Suzuki GSX750 nakedek, míg a GSX750F burkolt túrasport gép. A 600-as Hornet se rossz, ahogy a 600-as Fazer sem – pörgős, karcsú gépek, igaz, a karakteres tárgyakra vágyó embereknek hamar szembetűnik unalmasságuk.

Nem hülyeség egy kellemes cruiser sem, ebből a kategóriából egyértelműen a Honda Shadow 750 a legjobb, ebből láncos és kardános kivitel is van – valamiért én az előbbit kedvelem, de erre nincs empirikus magyarázatom.

Tudom, hogy milla alatti a limit, de 1,1 körül már karbis Harley 883-at kapni. Ez gyártója ellenére nem chopper, bár tulajdonosai a péniszhosszabítás jegyében szívesen álcázzák annak. A Sportster kiváló és karakteres retró utcai motor, városba és túrázni is kellemes – ha neked fontos, hogy a fémnek látszó tárgyak fémből legyenek, akkor ez szerelem lehet.

Személy szerint egyre inkább úgy vagyok az autó és motorvásárlással, hogy annyiért vegyünk gépet, hogy esetleges baleset vagy lopás után félig nyugodt szívvel azt tudjuk mondani, hogy: bebuktam. Ez az anyagi limit mindenkinél máshol van, de ha neked egy milla a felső határ, akkor megpróbálhatod azt, hogy a feléből veszel valami praktikusat – ezek később könnyebben el is adhatók, ha már egy-két év motorozás után rájöttél, hogy pontosan mi fekszik neked, mi áll közelebb ízlésedhez.

Első motorként sokan nem tudják, hogy mit is akarnak. Ha van lehetőséged és pénz a kezedben, próbálj ki kereskedésekben többféle építésű gépet. Lehet, hogy húsz méter után idegesíteni fog az egyhengeres, de lehet, hogy viszolyogva szállsz majd le egy négyhengeresről – mindenki más, nem véletlenül van annyiféle motorkerékpár.

Végül van még két tuti ajánlatom, ha én nem sütöm el, a harmadik vagy negyedik olvasó úgyis megteszi: Suzuki GS500 és a Honda CB500. A sorkettesekből bőven van eladó, egyszerűek, tartósak, hamisítatlan igáslovak. Pozőrködni nem lehet velük, cserébe működnek, teszik a dolgukat és ami a legfontosabb: fél millióért hibátlan példányokat dobnak az ember után. Így maradna fél milliód benzinre, ami azért nem rossz.