Az utóbbi évben gyakran olvashattunk Michael Schumacher motorszeretetéről. Az egykori Formula-1 világbajnok előbb a Honda HANNspree Ten Kate csapatnak próbálta a gépét, most pedig a BMW számára tesztelt a spanyolországi Albacete pályáján.
Öt darab S1000RR volt a boxban, három utcai és két superbike modell. A versenyváltozat debütálása a kölni Intermot egyik fő attrakciója volt, sajnos az utcai változatot még csak matricázott, titkolt változatban láthatták a motorosok.
Az autós sikereket nem irigyeljük tőle, de valljuk be, ezt a japán szupersportmotorokat legyőzni teremtett motort sokunk szívesen kipróbálta volna: az eddig ismert paraméterek alapján a bajorok felvették a kesztyűt a legjobb sportgép szerepéért hirdetett küzdelemben.
Már semmi sem a régi, mondhatnánk, ha az új Royal Enfield Bulletre pillantunk. Az igazi retró külső ellenére ez már nem ugyanaz a több évtizedes konstrukció, a régi nyomórudas blokk helyett itt a teljesen újratervezett ötszázas.
Azért ne ijedjünk meg, nem kell hipermodern szerkezetre gondolni, a negyvenes évekből nagyjából a hatvanasba ugrottak előre az indiaiak. Ebbe oltották bele a kilencvenes évek technológiáját, ebből alakult ki az új Enfield. A 499 köbcentis blokk természetesen még mindig nyomórudas, alulvezérelt - 28 lóerőt ad le 5250-es percenkénti fordulaton. Különházas váltó sincs többé, mostantól ez is egy szerkezetet képez a motorral.
A végsebesség nem emelkedett, de a gyártó ígérete szerint a 115 km/h-s autópályás utazótempó hosszú távon sem okoz majd gondot a Bulletnek. Az EURO-3 környezetvédelmi normák miatt a klasszikus karburátoros keverékképzésnek befellegzett, mostantól a befecskendező rondít bele az analóg örökségbe. Természetesen a dobfék és a berúgókar is történelemmé vált: kétdugattyús tárcsafék és digitális elektromos gyújtás teszi modernebbé az immár 1932 óta létező Royal Enfield Bullet márkanevet.
Talmácsi az első rajtkockából kezdett a spanyolországi Valenciában, és azonnal az élboly elejére állt. Az első kör végén visszacsúszott, majd nem sokkal később elesett. A versenyt Simone Corsi nyerte, aki Gábor riválisa volt a második helyért. Utána Terol és Di Meglió motorozott át a célvonalon.
Talma a világbajnoki ezüstéremben bízott, amelyet az ő nyakába akasztottak volna, ha Corsi előtt végez – a technika sajnos közbeszólt, az Aprilia váltókarja letörött. Gábor megpróbálta tartani a helyét, de hátrább került, majd bukott. A bronzérem így is az övé, ezzel búcsúzik a 125-ösöktől. A 2009-es szezonban egy kategóriával feljebb, a 250-esek között indul versenyzőnk.
A világbajnokság végeredménye:
1. Mike Di Meglio 264 pont
2. Simone Corsi 225
3. Talmácsi Gábor 206 pont
Colin Furze közismert rosszcsontja az internetes videómegosztóknak. Akciódús kisfilmjei elvetemültségről és pihent agyról tanúskodnak, most sincs másképp: szabadidejében megépítette a világ leghosszabb motorját.
A kert végében lapuló Honda Sky 50 robogó volt a donor, először 9,6 méter hosszúra sikeredett, majd az alumínium térhálós vázszerkezetűre átépített gépet vezetve Colin úgy döntött, hogy nem elég hosszú. A 14 méteres változat vezetését már nem közúton, hanem a lincolnshire-i Saltby Airfield reptéren próbálta ki, sikerrel.
Pablo Gonzales de Chavesnek sem tetszettek azok a motorok, amelyeket készen, a boltban megvásárolhatunk. Sokáig nézelődött, a keresésben hozzácsapódott Carlos Beltran is. A BMW innovatív technikai megoldásai mindkettőjüknek tetszettek, de a gyári kivitel csupán arra volt elég, hogy inspirálja őket. Olyan alaposan belemélyedtek, hogy a végén egy működőképes, gyártásra érett prototípus került ki a kezeik közül: a BMW D1200R.
Új felfüggesztés, új váz és teljes egészében friss, egyedi forma. Pablo designja szenzorok adta mérési eredményeken alapul, egy eredeti R1200R-t hajtottak egy évig versenypályán és közúton. Az adatfeldolgozás után jött a komoly munka, szép lassan megszületett a D1200R. Szabadkézi, majd számítógépes rajzok alapján kialakult a forma. A CAD-es tervezés figyelembe vette a mérési eredményeket, majd a 3D-ben megformált elemeket fémből és karbonból készítették el. A váz alumínium, a felfüggesztés merészen innovatív. A lámpa LED-es, a fék peremre rögzített, a Buelltől származik.
Carlos Beltran mérnöki tudást adott Pablo terveihez - ketten együtt teremtették meg azt a vad és bátor BMW motort, amit sajnos Németországban eddig meg sem mertek álmodni.
Nem csak az osztrák KTM, hanem a svájci Quantya is elektromos motorral próbálkozik. A Track elnevezésű off-road gépük után most itt van, ami már utcán is engedélyezett: a Strada supermoto leginkább városi használatra alkalmas.
A német TÜV által bevizsgált alkatrészekből készült, és megfelelő világítás is segíti abban, hogy forgalomba helyezhető legyen. A Strada EVO-1 ára 7800 Euró, amiért 70 kilométeres sebességet, 260 milliméteres tárcsaféket, Marzocchi villát és Sachs hátsó rugót kínál. Az össztömeg 95 kg.
Elöl 19-es, hátul 18-as abroncsokon gördül, a kereket láncos szekunder hajtás forgatja. Az akkumulátorokra két évnyi, vagy ezer töltésnyi garanciát vállal a gyártó. A hatótávolság nem ismert, de munkába járásra biztosan ideális a kis Quantya. Vajon Budapesten észrevenné valaki a hangtalan suhanó, filigrán városi motort?
A KTM nem várt tervről rántotta le a leplet, Mattighofenben egy elektromos endurón dolgoznak. A Zero Emission Bike fedőnevű gép még kísérleti fázisban van, nagyjából két év múlva lesz szériaérett, az elképzelések szerint az ára nem haladja majd meg a hagyományos robbanómotoros KTM-ekét.
A kerékre átvihető teljesítmény megegyezik majd egy közepes erősségű benzinesével. A kísérleti fázisban egy 7 KW erősségű villanymotor került a vázba, a tervek szerint az nem csak offroad felhasználásra lesz elég, hanem ragaszkodva a KTM enduróinál bevált szokásához, utcára is.
Jelenleg nagyjából hatvan perc aktív terepezést bír egy töltéssel, és ugyanennyi időt kér, hogy az akkumulátorok feltöltődjenek. A klasszikus robbanómotorok híveinek nem kell aggódni, természetesen a jófajta durrogós és benzin illatú modellek is megmaradnak.
A fő profilnak tekinthető hagyományos blokkok ellenére az osztrák gyárnak fontos, hogy környezettudatos, a jövőnkért felelősséget vállaló motorokat készítsenek – de mi történik majd, ha nem hallanak meg bennünket az elbambult őzikék?
Majdnem tizenöt évnek kellett eltelnie, hogy az amerikai korszak véget érjen: a Norton ismét angol kézbe került. Stuart Garner, a Norton Racing Ltd. tulajdonosa nem csak a márkanevet, hanem egyes modellekét is megkapta, így számíthatunk arra, hogy olyan legendák térnek vissza, mint a Manx, Atlas, Commando és Dominator.
A nyolcvanas évek legendás versenysikerei után a Norton névvel egybefonódtak a bolygódugattyús gépek. A jelenben sem lesz ez másképp, már kész az új wankel-sportmotor. Ezzel már találkozhattak a bennfentesek az angol versenypályákon, többek között Alan Cathcart is tesztelte a 135 kg száraztömegű, 165 lóerős gépet.
Utcára az Egyesült Államokban kifejlesztett soros kéthengeres Commandót szánják, ami ott befektetési hiányosságok miatt nem ért el komoly piaci részesedést. A szerződésbe ennek a café racer jellegű naked bike-nak a tervei és gyártási joga is beletartoznak: ezt a Donington Park melletti 1400 négyzetméteres csarnokban készítik majd.
Azzal, hogy a másik legendás brit márka, a Triumph áthelyezi gyártását Ázsiába, a Norton lehet az egyetlen igazi szigetországbeli motor. Café racerek, brit-twin és wankel fanatikusok figyelem: ismét valami érdekes történik Angliában.
Tavullia egy kisváros Rimini mellett, egy ugrásnyira a misanói versenypályától. Itt nevelkedett és él máig Valentino Rossi, a nyolcszoros világbajnok. A lokálpatriotizmusáról híres versenyző ismét megmutatta, hogy szülőhelyéért dobog a szíve: a történelmi értékű temető felújítására 650 ezer eurót adományozott.
A város vezetősége igazán ötletesen köszönte meg a gesztust: az ötven kilométeres sebességhatárt formálisan 46-ra, Vale rajtszámára változtatta. Valljuk be, még jó, hogy Budapest városa nem vezette be Talma tiszteletére a 14-es megengedett tempót – igaz, néha még ennyivel sem lehet haladni ebben a városban.
Kép forrása: pannoniaexpedicio.hu
A pekingi olimpiára oldalkocsis Pannónia T5-el utazó magyar motorosok hazatértek. Ahogy arról a Totalbike nyomtatott magazinjában beszámoltunk, a két paksi fiatalember 24000 kilométeres túrára vállalkozott. Október 19.-én, pénteken érkeztek meg a budapesti Hősök terére, ahol ünnepélyesen fogadták az eurázsiai túráról hazatért Treszl Gábort és Magyar Zoltánt, valamint 1967-es gyártású motorjukat.
Szép volt fiúk, gratulálunk.
Talmácsi pont úgy motorozott Sepangban, ahogy egész évben szeretett volna. Az utolsó előtti 125-ös vb-futamán elhúzott a mezőnytől, majd győzelmével a második helyre jött fel a pontversenyben.
Gábor a második helyről rajtolt, majd magabiztosan elhúzott. Előnyét a kedvenc, maláj pályáján meg is tartotta, négy másodperccet vert Bradley Smith-re és hetet Simone Corsira. Az előző futamon világbajnokságát bebetonozó Mike Di Meglio csak az ötödik lett.
A verseny után Talmácsi értékelte az idei évadot, és örült, hogy legalább az év végére összeállt motorja, az Aprilia RSA. Szíve szerint a jövő heti valenciai futamra is nyerni menne, így biztosan övé lenne a 2008-as szezon világbajnoki ezüstérme, ez méltó kezdet lenne a jövő évi debütáláshoz a 250-esek között.
A Malajziai GP végeredménye, 125 kcm:
1. Talmácsi Gábor (Aprilia) 43:00.716 perc
2. Bradley Smith (brit, Aprilia) 43:04.132
3. Simone Corsi (olasz, Aprilia) 43:07.612
Az Aprilia RSV4-el a Piaggio csoport megmutatta, hogy helye van az igazi Superbike gépek között. Ha elszánják magukat, jövőre a kistestű, négyütemű sportmotorok között is robbanthatnak: a 450-es és 550-es enduróik V-motorját felhasználva elkészülhet az ultrakönnyű versenycsoda, az Aprilia Road Racer.
Roland Sands SuperSingle tanulmánymotorjára ráharaptak Noaléban, és megkérték az egykori amerikai világbajnokot, hogy készítsen kéthengeresükkel egy prototípust. Az eredeti RSD-hez képest minimális változtatásokra volt csak szükség, szemmel láthatólag a futómű módosult RaceTechre, és a két henger miatt a kipufogórendszer egy más hajlításúra.
Ha a RoadRacer az ígéretes kiállás ellenére nem kerülne gyártásba, valószínűleg az RSD programjába akkor is beépülhet. A Totalbike részéről csak remélhetjük, hogy nem tűnik el az a koncepció: szükség van az emberi léptékű, ultrakönnyű sportmotorokra.
Október 19-én vasárnap kerül sor a 2008-as ZX Kupa sorozat utolsó fordulójára a Hungaroringen. A ZX Kupán két – 636 ccm alatti és 636 ccm feletti - kategóriában nevezhetnek a tulajdonosok. A versenysorozat az amatőr versenyzőknek, Ninja tulajdonosoknak szól - ennek ellenére néhányan egyre jobb, szinte már profi köridőket érnek el.
Akik már megtapasztalták, hogy milyen a pályán menni, tudják: ezt csak a verseny izgalmával lehet fokozni! Akik rajthoz állnak, azok Kawasaki pólót kapnak ajándékba. A nevezési díj a Kawasaki ajándéka, a ZX-eseknek csak a napi licencet és a biztosítási díjat kell kifizetni (2500 + 880 Ft).
9.00 - 9.30 Szabad edzés
11.00 – 11.30 Kötelező időmérő edzés
16.20 - Verseny (10 kör)
A Confederate márka rajongói rosszallóan csóválják fejüket, ha az új C120 Renaissance Fighterre néznek. Amióta a Katrina hurrikán elfújta a gyárat, már semmi sem a régi, mondják, és nem értik, hogy az új modell miért lett ilyen.
Tény, hogy a V2-es blokkra épülő, forradalmi formájú elődök rövidek voltak, arányaik a sci-fi hangulatú sportosságot idézték. JT Nesbitt formaterve ugyanolyan elrugaszkodott, mint a Hellcat vagy a Wraith, de az arányokat sokak gyomra nem veszi be.
Az első villa már ismerős, a Wraith-ten láthattuk, a különbség a szárakba integrált LED-es fényszóró. A gerincváz egyben üzemanyagtartály, ebből nő ki a lehetetlen formájú ülés – idáig minden rendben is volna. Ami az arányokat felborítja, az a túl hosszú hátsó lengővilla és a 240 mm-es hátsó Pirelli abroncs. Az első, 120-as gumi rendben is volna, de a 19” mindenre alkalmas, csak sportos motorozásra nem.
Nesbitt formaterve a kétezer köbcentis blokkal sokkal inkább egy ipari power-cruiser, mint az eddig megszokott világvége-motorok. Erőből nem lesz hiány, de C120 Fighter már sokkal kevésbé harcol: ez sajnos csak egy elnyújtott, extravagáns amcsi izommotor. A márka rajongói leginkább a terjesztés módján döbbentek meg: az új Confederate kizárólag a sznob ajándékkatalógusból, a Neiman Marcus Christmas bookból rendelhető. 110 ezer dollárért, karácsonyra.
Milyen a jó sportmotor? Könnyű és gyors. Sokaknak nem a célegyenesben való gyorsulás jelenti ezt a gyorsaságot, hanem a kanyar- és átlagsebesség. A motorosok egy része slank és sportos egyhengeresekről álmodik – mióta a Gilera Saturno és a Yamaha SZR 660 a múlté, nem létezik elérhető árú, igazán jó egyhengeres sportmotor.
A supermoto sokaknak nem ad örömöt, és az endurózás is teljesen másról szól. Kim Kronslev nem kötött kompromisszumot, úgy döntött, ha nincs, akkor majd megcsinálja saját magának. A KTM 640 LC4 motorja köré térhálós vázat tervezett, majd pályatesztek során tökéletesítette a beállításokat. Az első változaton WP futómű volt, majd a finomítások után Öhlins került a Kronslev-KTM-re.
Sajnos egyelőre egy darab létezik a motorból, de mindenképpen jó lenne, ha Mattighofenben is felfigyelnének a kivételes konstrukcióra: a bokszban sem a nehézsúly a látványos, hanem a pehelysúlyúak összecsapása.
Honnan tudjuk, hogy Németországbán a bűnüldöző szervek létszáma és fizetése elégséges? Onnan, hogy van idejük és kedvük akrobatamutatványokkal szórakozni.
A képen a berlini rendőrség motoros-alakulatának bemutatójából láthatnak részletet.
Az Aprilia Shiver sikere után egy egyszerű és olcsó megoldást találtak ki a formatervezők, hogy a 750-es kéthengeres egy újabb szegmensben, a túrázók között is bemutatkozhasson. A GT jelzésű gép egy csinos lámpaidomot kapott, amiben az eddigi alapmodell agresszív, pajzsformájú lámpája pontosan belepasszol. A plexi és az idom pont annyit takar, amennyit kell – a felszerelt alkatrész ellenére a Shiver kecses vonalai megmaradtak.
A motoripar dinoszauruszai hála az égnek nem bírnak kihalni, sőt, évről évre erősebbek: a Moto Guzzi tovább finomítja legendás V-motorját. Az ortodox hívek manapság már nem a hipersport teljesítményt várják az egykor annyira versenyszellemű cégtől – ennek ellenére Mandellóban mindent megtesznek, hogy szezonról szezonra többet hozzanak ki a korlátokkal bíró konstrukcióból.
Jelenleg a Piaggio-csoport tulajdonában levő vállalat a kölni Intermoton bemutatta az 1200 4V Sport modelljét. A Stelvióból már ismert blokk 105 lóerőre képes, ezt a teljesítményt még vonzóbbá teszi a design: benne van a Guzzi klasszikus vadászsólyom hangulata és a modern vonalak is. A Quattrovalvole speciálisan hangolt kipufogót és Brembo Gold Series fékeket kapott a sportosság jegyében. A 320-as tárcsák mellett blokkolásgátlóval is kapható, hisz a nyomatékos, sportos Gran Turismo jelleg mellett a megállás sem mellékes.
A kiálló hengerfejeken túl csak egy dolog mozgatja meg igazán a guzzisok szívét, a speciális versenyfestés – természetesen így is rendelhető az 1200 4V Sport. A kétszelepeshez képest javult a testhelyzet, kényelmesebb tartást ígérnek Mandellóban. A kérdés, hogy városban marad-e tartás, hisz az olasz hírforrások szerint a Piaggio gyár tovább folytatja az aknamunkát. A gyártási folyamataikat centralizálnák, és a nagy hírű, ipari műemlék gyárat pedig csendben felszámolnák – egy múzeummá alakítva azt.
A Honda ünnepel: jubileum jubileum hátán. Hatvan évesek a motorjaik, ötven a versenysportjuk és éppen harminc évesek V4-eseik. Új időkről beszélnek, új kezdetet ígértek Kölnben, az Intermot szakvásáron.
A V4-es szív sziluettjét mutató tanulmánymotorjuk a jövő ígérete csupán: az új generációs négyhengeresük még csak tervezőasztalon létezik és steril mérnöki laborok neonfénye alatt. Amíg a szakemberek a tökéletes blokkot fejlesztik, a marketingesek és a formatervezők meghatározzák, hogy mi kell a motorosnak.
Az új gép ereje még ismeretlen, senki sem tudja, hogy hány köbcenti, és hogyan gyorsul – az egyetlen amit a nép láthat, az a tanulmánymotor formája. A Honda tervei szerint a jövőjüket meghatározó gép nagyon közel lesz külsőleg ehhez a látványtervhez, a gyár szerint ez a tanulmány pont annyit mutat, amennyit képesek is megvalósítani. Ha ez a jövő, fel kell tenni a kérdést: önöknek kedves olvasók, tetszik? Szeretnének egy ilyen V4-esen motorozni?
A Michelin kénytelen kivonulni a MotoGP-ből. Az egyetlen gumibeszállító szerepére kiírt tendert negatívan befolyásolt a „Perdrosa-botrány”, amely a szezon közepén robbant ki.
Dani Pedrosa egy nem túl barátságos kirohanásában megvádolta a Michelint, hogy ők a felelősek maga és mások rossz eredményeiért, majd a verseny után a konkurens Bridgestone abroncsaira váltott. A bajnokságot rendező Dorna döntése alapján a kritikus helyzet nem ismétlődhet meg, 2009-ben az egyetlen gumi a Bridgestone lehet.
Sokan siratták a Monstert, mondván, hogy az új, hipermodern változatok már nem az igaziak. A klasszikus levegős L2 Desmo hívei most biztosan a szívükhöz kapnak, egy új, 1100-as Monster erősíti majd 2009-től a szörnycsaládot.
A blokk már ismerős, nem ez az első gép, amiben szerepel. Legfőbb paraméterei a 95 lóerő, két szelep és 70 Nm nyomaték – izgalmas adatok az utcai motorozáshoz. Vannak ugyan erősebb gépek ennél, de a Ducatit ismerve ez kimotorozható lesz a térhálós vázból és a kiváló futóműből. Elöl 43 milliméteres teljesen állítható Showa fejreállított villa, hátul pedig szintén hangolható Sachs rugóstag végzi a csillapítást.
A tartozékok listája szokás szerint hosszú, többek között titán és karbon, ovál vagy kerek keresztmetszetű sportdob dB-szűrővel, választható ülésmagasság, karbon csemegék és rengeteg ruházati kiegészítő kapható majd az új levegős Monsterhez.
Mike Di Meglio végleg elhúzott, a pontverseny állása alapján immár biztos, hogy 2008-ban ő a világbajnok. Múlt héten Rossinak sikerült időben bebetonoznia első helyét, most a legkisebb, 125-ös kategóriában a francia versenyzőnek.
Végig magabiztosan vezette a viadalt, tizenegy másodperces előnyt kiharcolni ebben a kategóriában nem mindennapi eredmény. A balesetéből még nem teljesen felépült Talmácsi a kilencedik helyről rajtolt, de a második pozíciónál nem tudott feljebb jönni. Bradl és Olivé akkor megelőzte, de Olivé bukása után a harmadik helyett már tartani tudta. Az összesített pontversenyben így a negyedik, de a hat pont, ami a másodiktól elválasztja, könnyen behozható, ha motorja és egészsége az elkövetkező két futamban megengedi.
Tesztvezetéssel és közös motorozással zárja a szezont a Harley-Davidson és a Buell. 2008. október 11-én, szombaton délelőtt 10 órától várják vendégeiket a Bázison, Budapesten a Neszmélyi köz 3.-ban. Az egész napos tesztvezetésen jogosítvánnyal és védőfelszereléssel lehet részt venni.
Gyülekező reggel tízkor, majd délig tesztmotorozás. Utána a Hősök tere felé mindenki megmutathatja, milye van, és hogy a pillanat ne menjen feledésbe, fotózás is lesz. Fél kettőtől ebéd majd búcsúzás: csak néhány hónapot kell kibírni a szezonnyitóig.
Rossz egészségügyi állapotban, kezében csavarokkal és öltésekkel a harmadik helyet szerezte meg a Japán Nagydíjon Talmácsi Gábor. Az első hely Stefan Bradl német versenyzőé, mögötte Mike Di Meglio futott be.
Gábor Motegiben fájdalomcsillapítókkal testében versenyzett, a törött sajkacsontja miatt külön orvosi engedéllyel. A futam leintése után elmondta, hogy féktávokon erős fájdalmai voltak, de a motor kiválóan működött, még ilyen megviselt állapotban is megszerezte vele a harmadik helyet. A jövő heti ausztráliai versenyt az összetett negyedik helyén várja Gábor.
Valentino Rossi már megnyugodhat: három futammal a vége előtt megszerezte nyolcadik világbajnoki címét. 96. GP győzelme volt ez, eddig minden kategóriában nyerni tudott, ahol rajthoz állt. Motegiben pontszámai alapján elég lett volna a harmadik helyen befutnia, de Stoner és Pedrosa előtt ismét őt intették le először a kockás zászlóval.
A Suzuki tovább kívánja bővíteni a középkategóriát: az új Gladius fantázianevű motorjukat kifejezetten a kezdők számára tervezték. Az SV650 motorja már ismert, a kombinált anyagú váza egy vadonatúj konstrukció. Az alumíniumból öntött patkó a blokkot hátulról öleli körbe, míg a térhálós acélváz a villanyakat tartja majd, ahogy azt az Aprilia Shivernél már láthattuk.
Hagyományos villák, egyszerű és olcsó alkatrészek – részletek, amelyek az árérzékeny kezdők és motorjukat a mindennapi közlekedésben használók számára szimpatikusak lehetnek. ABS opcióként rendelhető, további információkat majd a modell saját oldalán várhatunk a Gladiusról.