Még nem alfahím, de hormont már kapott

2010. augusztus 25., szerda 06:56 |
A BMW GS érdemeit balgaság lenne kétségbe vonni. Sosem voltam olyan hülye, hogy kijelentsem, ez egy mit sem érő szerkezet – boxeres barátaim meg is lincseltek volta. Egyszerűen nem tudtam megbarátkozni a nagy bajor tereptúra szörnnyel; futóműve jó, blokkja sem gyenge, de ezek ellenére olyan steril volt, mint a Heim Pál Kórház Koraszülött- és Csecsemő Osztálya.

Egy motorban márpedig legyen karakter, nekem kevés a kiváló minőség. Ha nem tudok vele kapcsolatot teremteni, akkor csak egy tárgy marad – nem költözik szerelem a garázsba. Úgy tűnik, nem csak én nyöszöröghettem emiatt: 2010-re pont annyira piszkáltak bele az ezerkettes GS-be, hogy a szívet se hagyja érintetlenül.

Aki első pillantásra megmondja, hogy tavalyi vagy idei modell, az feltehetőleg fejből tudja a telefonkönyvet is: csak a fanatikus márkaautisták szúrják ki az új kipufogócsappantyút és a HP2 csúcsboxertől örökölt hengerfejet. Nincs is ezzel baj, a BMW észrevétlenül módosított a GS-en.

A technikai frissítésnek hála sokkal életvidámabb lett a levegős kéthengeres. Ugyan az öt lóerő plusz nem tűnik soknak, de tökéletesen nyúltak a glettvashoz: oda húztak még egy réteget, ahová leginkább kellett. A 2010-es kiadást éppen a leginkább használt fordulatszám-tartományban érezni jobbnak. Hazudnék, ha azt írnám, hogy a lóerő matematikai tényétől lett jobb: sokkal inkább karakterben lett kellemesebb a sok vitát kiváltó boxermotor.

A motorosok egyik fele szembehelyezkedik a BMW által naggyá tett hengerelrendezéssel. Ósdinak és gyengének tartják, míg a rajongók védik a jobbra-balra bólogató dugattyúkat. Az egyik fél már akkor nyomatékról hozsannázik, amikor még jobban remeg, mint húz, a másik meg állítja, hogy a prehisztorikus konstrukciónak már régen múzeumban lenne a helye. De mi az igazság?

Tény, hogy a mérnökök az utóbbi évtizedben sokkal több energiát öltek a soros motorok fejlesztésébe, gondoljunk csak a K vagy az S sorozatra. Tartok tőle, hogy úgy vannak ők is, mint a porschés tervezők: szívük szerint hagynák a pokolba a boxert, de a vevők még követelik.

A BMW is szívesen keres új célokat, de a régi, megszokott kéthengerest nem engedik el a tradicionális rajongók. Marad a fejlesztés és a modellváltások közötti gépészkedés – a lehetetlen határán egyensúlyozva még erősebb és még finomabban járó boxerek születnek.

Az erővel nincs is baj, a túl finom járás viszont megöli az élményeket. A mérnökök korábban átestek a ló túlsó oldalára: addig próbálták finomítani a boxer és a kardánhajtás sajátos reakcióit, míg ki nem herélték teljesen – ugyan az átfésült blokkal sem vált alfahímmé a BMW GS, de a hormoninjekció hatására sokkal férfiasabb lett.

Nyomaték terén sincs ok panaszra, 5 Nm-rel tud többet elődjénél. Ez sem tűnik soknak, de higgyék el, városi szlalomban érezni, hogy mérséklődött a bizonytalankodás. Arra tippeltem, hogy belenyúltak az első és második fokozatba, pedig nem, maradt a régi; ennyit számít a megváltoztatott vezérlés.

A négy szelepet radiálisan rendezték el a hengerfejben – az elrendezés lehetővé teszi a kifejezetten nagy, 36 és 39 milliméteres szeleptányérok használatát. A vezérműtengely bütykeinek kónuszos kiképzése nagyobb szelepemelést enged. A pluszerő és az ötszázzal megnövelt hasznos fordulatszám-tartomány nem okozott hízást: a 12:1-es sűrítési arányú blokk tömege megegyezik az elődével.

Kormánymarkolatról állítható futóművét két évvel ezelőtt, a K sorozaton mutatták be. Már nem csak a rugó-előfeszítést módosíthatjuk, az ESA segítségével az első és hátsó csillapítás is változtatható. Többféle beállítást tud a BMW, az aktuális állásról a műszerfal ikonjai tudósítanak: szóló, túrára felpakolt és kétszemélyes módok között variálhatunk.

Az ABS és a kipörgésgátló is a markolatról babrálható. Ezekre terepezéskor szükség is lehet – az offroad haladáshoz tovább állítható az előfeszítés; ennek külön ikonja van a kijelzőn. Ugyan a GS szériagumival nem való még fűbe sem, de abroncscsere után már bátran ki lehet motorozni a világból – a típus szerelmesei harminc éve ezt teszik. Terep és utcai módhoz egyaránt háromféle előfeszítést kínálnak, a különbség valóban érezhető és akár menet közben is változtathatunk az ESA segítségével.

A kipörgésgátlót az ABS szenzora dirigálja: a két kerék szögsebességét viszonyítja egymáshoz. Ha szükséges, az injektor avatkozik be; kevesebb üzemanyagot spriccel. Nincs nyoma bizonytalankodásnak: ugyan észrevehetően lép közbe, de egyáltalán nem zavaró.

Éppen az egyik fő konkurens Yamaha Super Ténéré 1200 kapcsán írtuk, hogy a nagy testű túraendurók között a BMW számít a legbékésebbnek. Ugyan az idei modell már korántsem olyan nyugdíjas, mint volt, de máig fennáll a virtus-ranglista: első a KTM 990, második a Ténéré és harmadik az R1200GS. Mielőtt a kommentdobozban beindulna a boxerlázadás, leszögezem, hogy ez nem minőségi sorrend – a választás ízlés és habitus kérdése.

Az osztrákok V2-ese mindenkiből kihozza a rosszat, a japánok sorkettese alapból egy úriember, de lehet vele vadulni. A bajor boxer viszont kifejezetten megnyugtató jármű, nem ösztönöz huligánkodásra. Pedig a futóműve félelmetesen bírja a nagy tempót és a mélyre döntött kanyarokat. A Telelever nagy okosság; rugózik, de fékezéskor mégsem ül össze, az eltervezett íveket gyönyörűen tartja. Nekem csak egy dolog szokatlan a hagyományos futóművek után. Az említett KTM és Yamaha esetében ott egy fiktív szögmérő a fejemben. Ahogy a képzeletbeli skála zöld mezején döntjük végig, pontosan tudjuk, hogy mennyi van még, hol kezdődik a piros veszélyzóna, és hol az istenkísértés kezdete.

Ezzel szemben a BMW nem érzékelteti a határokat. Csak nyomjuk lefelé, egyre mélyebbre, és semmiféle reszponzív utalás nincs arra, hol lesz a vége. Hogy ez rossz-e? Annyira nem, csak furcsa a steril semlegesség. Nekem annyira nem szimpatikus, de biztos, hogy tízezrek imádják.

A testhelyzet kényelmes, ebben mindig is bajnok volt a GS. Egyedül a nyeregből kiállva zavart a kétoldali szívócsatorna: pont a csizmámnál nyomott; ó-lábra kényszerítve kellett lavíroznom a szolgalmi utakon. Nagy terepezés ezzel a gumival persze nem volt: hiába vettem lendületet, hamar elérte kapaszkodási maximumát az utcára való abroncs.

A BMW a kemény bevetésekhez amúgy is a Csikós által már korábban bemutatott Adventure-t ajánlja. Az egy fokkal tökösebb legény, de gazdájának sem árt az elszántság a dzsindzsában – hozzáértő motorossal meglepő helyeken átmegy mindkettő, de komoly akadályokon már tömegük miatt is elvéreznek.

Ne háborgassuk a terepet, a tulajok zöme úgyis aszfalton, maximum földúton használja a GS-t, ahol viszont nagyon rendben van: túrázni tervezték, és ebben a fogyasztása is barát: 5-6 litert kért száz kilométerenként. A befecskendező hangolásával viszont volt valami bibi, hisz hidegindításkor gyakran csak egy hengere csattogott, majd feladta az is. Miután bemelegedett, már nem volt gond – a hiba feltehetőleg szoftveres, könnyen orvosolható.

A számomra legkedvesebb újítást a végére hagytam: a kipufogódob elé csappantyút építettek, bizonyos fordulatszám-tartományban engedi szabadabban dübörögni a boxert. Ha hallanák… tényleg jó hangja van. A mérnökök két legyet ütöttek ezzel: sokkal dögösebbnek tűnik a külső szemlélőnek, a plusz hanghatás miatt pedig erősebbnek a rajta ülőknek.

Újabb cikkünk ebben a témában:

BMW GS: na, ki a király? - 2013.02.24.
Az utóbbi időben a németek fejére nőtt a konkurencia, érezték, ideje móresre tanítani őket.

Címkék:

Hozzászólások

  • 2010.08.26 09:26:56torokszultan

    Bocanegra!
    Vagy mert nem akarják eladni. Ezt a márkát sokan nem 3 évre veszik. Én sem.
    Jártam többször is Garmisch-Partenkirchenben, ahol évente van egy nagy BMW találkozó, 20-25 ezer regisztrált résztvevővel. Ott könnyű szembesülni azzal, hogy milyen sokan, milyen régi BMW motorokat használnak rendszeres túrázásra. Ez egy drága jószág, a vásárlók többsége, beleértve magamat is, hosszan gondolkodik a megvásárlásakor és utána sokáig nem érez késztetést a cserére. Egyszerűen azért, mert arra, amire ezek a motorok valók, arra évekkel előre fel vannak vértezve a legfrissebb technikai arzenállal.
    nem olyan bonyolult dolog ez, csak a rosszindulatot, irigységet kell mellőzni és pofon egyszerűvé válik megérteni.
    Üdv!

  • 2010.08.26 09:43:25kill-r

    bakszy 2010.08.26 08:39:14: én ezt tök egyszerűen megoldom: nem másoknak, nem a fanyalgóknak, az irígyeknek veszek motort, hanem csakis magamnak. ilyen egyszerű. nem érdekel ki, mit gondol róla vagy rólam. mondom ezt _nem_ bmw tulajként. próbáld ki egyszer, hogy ne másoknak és az "elvárásoknak" akarj megfelelni.

  • 2010.08.26 09:43:37Psziho

    kawa550!

    azonnal írd le hol ez a triálparadicsom,hétvégén megyek kövezni!!!

  • 2010.08.26 09:45:59Psziho

    mintha badacsony környéke lenne

  • 2010.08.26 09:51:51BocaNegra

    @swt: Én csak a magyar oldalakat néztem, mert nem Németországban, Franciában, vagy Svájcban szoktam motort venni, de ettől még igazad van.

    @torokszultan: sztem semmi rosszindulat nem volt abban, amit írtam, irigység meg pláne. Még jóval előrébb írtam, h tetszik a gép, ki is próbálnék egyet, de valószínű még nem nekem való, majd ha elmúltam 40, akkor esetleg...

  • 2010.08.26 10:02:39dalee

    Szerintem a cikkben semmi nem szólt arról, hogy ez a csúcs és minden más szar. Éppen a hozzászólók kanyarították ebbe az irányba, mint szinte minden GS teszt után.
    Nincs legjobb motor, csak de mindenkinek megvan a maga legjobbja. Ezt nem kellene másokéval ütköztetni, és nem lenne a sok felhang.

    Törökszultán!

    A Motul a nnak idején a Hondámba 100X jobb volt mint bármely más szintetikus, halkabban váltott és a motornak is jobb volt, de a GS-be nem igazán jó. Sajna én nem találtam a Castrol-nál jobbat bele. Egyébként nekem szerviztől szervizig 4-5 dl fogy, ennyit kell utána tölteni a 10 000 km alatt, de ha hagynám a minimumig kifutni, talán nem is kellene bele.
    Mielőtt ismét valaki megjegyzi, hogy az övébe nem kell, azoknak jelzem, hogy a boxer motor léghűtéses, ezért a hőtágulás miatt kell hagyni kicsit nagyobb hézagokat, emiatt alakulhat ki olajfogyasztás. Ettől még nem rosszabb mint más, csak eltérő technika. Viszont nem forr fel a vizünk:-)

  • 2010.08.26 10:05:01bakszy

    kill-r

    arra gondolok, hogy az érzelem faktor igen is komolyan meghatározza az ilyen jellegű beruházásokat, bennem ezt a benyomást keltették a kevéske inputok és ez lett belőle. iagzából ez nem feltétlenül külső elvárás, az elvárást magamnak állítom fel, nekem feleljen meg a dolog.

    " próbáld ki egyszer, hogy ne másoknak és az "elvárásoknak" akarj megfelelni"

    önismereti teszten biztos kijönne nálam eredménynek az erre való hajlam, jól látod és kössz. most egy hétig sírok, mert szembesítettél az egómmal ;) :)

  • 2010.08.26 10:10:55torokszultan

    Dalee!
    Köszi a választ a Motulról! Meglepő, hogy nem onnan jött, ahonnan a nagy szakértelem harsog számos hozzászólásban, de bevallom, onnan nem is vártam hangoskodáson kívül mást.
    Még egyszer köszi! Castrol Power1 Racinget használok (R 1150 RT), nincs 1 liter a fogyasztás egy szervizperióduson belül. Akkor maradok ennél.

  • 2010.08.26 10:13:55torokszultan

    BocaNegra!
    OK. Azt szoktam mondani, hogy van, aki megérkezik a BMW-hez és van, aki nem. Aki viszont megérkezett, az tényleg úgy is érzi, viszonylag kevesen keresgélnek már utána. Ezt lovagolja meg évtizedek óta, egyre ügyesebben a gyár.
    :-)
    Van egy jópofa vicc, ami így szól: "Szexelsz még, vagy már BMW-d van"? Még szerencse, hogy csak vicc, de tény, hogy a BMW igazából az elmúlt években egyre aktívabb a fiatalabb korosztály megnyerése érdekében.

  • 2010.08.26 10:21:16kawa550

    Psziho!
    Nem akarok nagy hülyeséget mondani, mivel(nem helybéli lévén) én is csak mentem a felvezetők után mint a birkák, de asszem Zádor váráról van szó Pécsely közelében, és a feljutás érdekesebb volt mint a parkoló rész...:)))

  • 2010.08.26 10:25:16kawa550

    NRG--!
    Nem vonom kétségbe a gixeres terepjáró képességeidet, de azt nem kéne elfelejtened, hogy attól hogy egy parkoló vagy egy vár udvara sima és jól járható, még nem biztos hogy az odavezető út is ilyen egyszerű. Főleg, ha sorompóval van lezárva és csak az árkon keresztül tudsz oda jutni. Persze ez a te esetedben nem lenne probléma, hisz mint tudjuk a gixer hasmagassága a túraendúrókkal vetexik. Vagy mégse.....?

  • 2010.08.26 10:29:59BocaNegra

    @torokszultan: Ez mekkora poén :D:D:D

    Alkalomadtán kipróbálok egyet, idén meg nyomom tovább az RM-mel, mert most nekem az okoz felhőtlen örömet :)

  • 2010.08.26 10:30:07kawa550

    Psziho!
    Most esett le, te nem a várra hanem a kőtengerre gondoltál mi?
    Az Szentbékállánál van, de ott ne akarj triálozni, természetvédelmi terület.

  • 2010.08.26 10:37:11torokszultan

    NocaNegra!
    Ne egyet próbálj ki, hanem sokat, ha biztosra akarsz menni.
    Feleséget sem egy csajból választunk.
    Általában!

  • 2010.08.26 11:40:33torokszultan

    N=B.
    Bocs.

  • 2010.08.26 12:34:20BocaNegra

    @torokszultan: Nem gond, értettem én :)

  • 2010.08.26 13:11:25Psziho

    kawa550

    jah még elkopnak a kövek

  • 2010.08.26 15:01:56kzolee

    baowah:

    "Kormánymarkolatról állítható futóművét két évvel ezelőtt, a K sorozaton mutatták be."

    Szerintem több, mint kettő. 2004-es K 1200 S modelleken már volt.

  • 2010.08.26 16:46:16ez a nick foglalt?

    Psziho

    Szentbékkálla/Kőtenger

  • 2010.08.26 16:49:58ez a nick foglalt?

    ....tovább kellett volna olvasni...

  • 2010.08.26 18:47:16intruderjani

    Gyerekek basszátokmeg!!!

    A francba lehet ennyit vitatkozni egy gépen (márkán)?

    Én vagyok itt az egyetlen, akinek szar motor nincs, csak olyanok amiket vennék magamnak és olyanok, amiket nem?

  • 2010.08.26 19:08:44baowah

    Szentbékkálla/Kőtenger

    jo hely!

  • 2010.08.26 19:10:41baowah

    kill-r

    toncsi64: jó reggelt. ha kicsit ismered a cikk íróját tudhatod, hogy közel áll hozzá a bmw.

    _____

    he?

  • 2010.08.26 21:10:01swt

    "Én csak a magyar oldalakat néztem, mert nem Németországban, Franciában, vagy Svájcban szoktam motort venni"

    Ez vilagos, de szerintem te sem gondoltad komolyan, hogy a 80as 90es evekben nepmotor volt kelet-europaban a BMW, es olyan marha sok hasznaltat fogsz talalni. Nem utolsosorban azert, mert a kokemeny minosegert es vezetesi elmenyert kokemeny arakat is kernek, meg egy 20 eves atlag GSt sem kapsz meg 2500 euro alatt - ami a 20 eves Tenerek duplaja.

  • 2010.08.26 21:40:35NRG-->

    kawa550! Én azt mondtam, hogy ezekkel a képekkel nem bizonyítasz semmit!

  • 2010.08.26 23:10:12muz

    Biztosan jó motor,ezt nem ismerem de egy másik nagy boxer(R 1200R) rohadtul tetszett.Az is tény (nem én találtam ki),hogy mióta nagyon fejleszt a bimer ,a gond is több.Valamint nálunk ha valaki 4-5 gurigát költ motorra akkor kicsit többnek is érzi magát a többieknél(tisztelet a kivételnek).

    Nem rég volt szerencsém az ausztriai alpokban motorozni.Gyönyörű táj(ez itthon is van)tökéletes aszfalt,udvarias emberek,tisztaság,nyugodtság,sok öreg vas,nulla sznobizmus.talán erre kellene hajaznunk!
    Nem reprezentatív a felmérés,de én ezt tapasztaltam.Ja és a kaja is megfizethető volt.

  • 2010.08.27 00:03:51kawa550

    NRG!
    Nem bizonyítok semmi különöset, csak azt az apróságot, hogy én, az ide irkálók nagy részével ellentétben nem katalógusképek alapján mondok valamit a varák és gs-ek terepjáró képességéről, hanem saját tapasztalatból. Persze ha ez semmi....

  • 2010.08.27 08:25:04torokszultan

    Intruderjani!
    Egy BMW-s cikk alatt mi másról lenne logikus beszélgetni, mint a BMW-ről? Én ebben nem látok semmi különlegeset.
    Az egy más kérdés, hogy egyetértek veled, nekem is csak számomra tetsző és nem tetsző motorok vannak, de ezzel sokan vagyunk így...
    :-)

  • 2010.08.27 10:46:14NRG-->

    kawa550! Kép nélkül is elhittem, hogy motorozol, de azt hogy aszfalt gumival terepen tartod a tempót a túraendúróval, azt nem bizonyítják. Az ilyen kijelentések kb olyanok, mint amikor a lámpánál a Koppány kipuffos Lada vesz egy gyorsrajtot és elmeséli, h lealázta az M5-ös BMW-t, pedig nyomta neki!

  • 2010.08.27 11:51:44Psziho

    kawa550!

    kicsit elveted a sulykot!

    volt hogy gpz900-al felmentem a csobáncra,ez még nem jelenti azt hogy jobb terepen mint egy enduró

    az is igaz hogy a varaderósok gs-es pilóták nagyobbik része nem tud terepezni,és ha ügyes vagy akkor lekerülöd őket terepen

    de

    a túraendúrók széles kormánya,nagy hasmagassága hosszú rugóútjai és nagyobb elsőkerékmérete afrikámé 21' azért jelent valamit
    a kézvédő pl. bukócsövek a bokrokon segítenek átkelni

    sőt az enyémen pl. duraluminium a haspáncél egy sima motorra meg vehetsz egy leömlősort ha fennakadsz

  • 2010.08.27 13:50:19intruderjani

    @torokszultan: Há' vót a béemvérül is szó itten az elejin, de asztán később má' csak a fika folyott oda-vissza.

    Persze egymás vérét színi csudajó dolog, de ilyen hosszan?

    Más. Mindenki! Takarodó motorozni, jövő héttől jön a tél!!! :)

  • 2010.08.27 16:19:07torokszultan

    Intruderjani!
    Mindig megjelennek a vérszívók a BMW név hallatán.
    A tél átmeneti lesz, no para. Idénre van még 2.000 km-nyi túrám, meg köll csinálni. Hiányzik a szervizperiódusból!
    :-)

  • 2010.08.27 22:18:20kawa550

    Psziho.
    Igyexem nem nagyon elvetni azt a sulykot, ezért támaszkodjunk a száraz tényekre ok? Idézlek:

    "a túraendúrók széles kormánya,nagy hasmagassága hosszú rugóútjai és nagyobb elsőkerékmérete afrikámé 21' azért jelent valamit
    a kézvédő pl. bukócsövek a bokrokon segítenek átkelni

    sőt az enyémen pl. duraluminium a haspáncél egy sima motorra meg vehetsz egy leömlősort ha fennakadsz"

    Az 1993-as Tdm 850 3VD típusú motoromon is van kézvédő, alu kartervédő(gyárilag), széles LSL streetbar alu kormány, az első kereke gyárilag nagyobb méretű mint az utcai motoroké, az első rugóútja és a hasmagassága nagyobb mint a Varederoé, a hátsó megegyezik, a súlya 38kg-al kisebb.
    Akkor most a Tdm is túraendúró? Lófaxt, már elnézést.
    És ha a technikai adatok bizonyítják a jobb terepképességet, akkor a fenti adatok birtokában miért is olyan hihetetlen, hogy egy Tdm simán tartja a lépést egy varával földúton?
    Azt az apróságot már nem is említeném, hogy a Tdm mellett 2 valódi endúró is áll a garázsomban, egy nekem, egy meg a fiamnak, amivel rendszeresen terepezünk, néha még a Vejkei krossz pályán is. Merthogy azok tényleg endúrók, és lehet velük.
    Tetszik vagy sem, de se a vara, se a gs, se a tdm nem terepmotor, max túramotor hosszú rugókkal.
    Aki mást állít, annak agyára ment a marketing.

  • 2010.08.27 23:10:28Psziho

    kawa 550!

    na ne lovagoljunk már a szavakon,a tdm egy funbike-enduró keverék egyébként volt nekem az is egy évet használtam de azért adtam el mert baszottnehéz volt 240 kiló és magas a súlypontja

    tudom hogy mit tud terepen-semmit egy afrikához képest,a használtpiaci ára pontosan mutatja mit ér


    az a különbség köztünk hogy én tudom hogy nem egy kategória,te meg látszik hogy csak az egyiket ismered és fáj hogy a másiknak jobb a híre

    a tenere 750 is egy ügyetlen koppintás az afrika mellett ezt bármelyik tesztben elolvashatod és feleannyiért vehetsz is belőle

    a varadero a motorjától eltekintve meg ugyanaz mint az afrika twin,bár nekem a régi blokk jobban bejön

  • 2010.08.27 23:12:43Psziho

    egyébként az enyém az rd03 ami 210 kiló

  • 2010.08.28 12:49:01kawa550

    :)))))))))
    Kiütéssel győztél tesó!
    Ha te sorolod a hosszú rugót, kézvédőt stb, akkor az erény, ha én, akkor lovaglás a szavakon.
    Ha az ár tükrözi hogy mennyire jó egy motor, akkor a HD a világ legjobb motorja a szar kőkorszaki motorjával, kőnehéz vázával, szar futóművével és fékeivel. Hisz használtan is 1.5 milla körül vannak, tehát a te logikád szerint valszeg fantasztikusak. Vagy csak jó a köréjük épített életérzés marketing? Mint a "kalandmotor" africánál?
    Az rd03-ad fantasztikus a terepre nem úgy mint a tdm? Érdekes. A magyar AFRICA TWIN OLDALON(!!) írják ezt róla:
    "de terepezésre amúgy is nehéz ez a gép, igazából az aszfalton érzi jól magát".
    Rossz hírem van tesó. A terepre szintén alkalmatlan tdm országúton még jobban érzi magát.
    Az rd03 nyomorúságos 50 lóereje autópályán, utassal, csomagokkal még a megengedett tempó tartására is épp hogy csak elég, ellenben a szar tdm röhögve tartja órákon keresztül a 170-180-as utazót. És ez nem ígéret, hanem saját tapasztalat.
    A két modell ülését meg össze se lehet vetni túraalkalmasság szempontjából, de ezt neked is tudnod kéne ha tényleg(?) lett volna tdm-ed.
    Arra meg hogy "biztos én is nagy H-t szeretnék csak nem tellett rá, ezért sírok esténként a sarokban szar yamaha tulajdonosként", inkább nem mondok semmit, csak röhögök itt magamban.
    További jó fórumozást és száraz utat!
    Merthogy sáros úton úgysem boldogulnál...:)))))))

  • 2010.08.28 13:34:51Psziho

    kawa550

    akkora hülyeségeket írsz hogy inkább nem reflektálok

    és csak azért nem hívlak ki mert trilversenyzek kék nyomvonalon és ez ugye nem lenne fair

    vietnámi papucsban chopperrel verlek bárhol..:XD

  • 2010.08.28 13:36:59Psziho

    triál

  • 2010.08.28 14:45:41Psziho

    kawa550

    egyszer majd próbálj ki egy afrikát ha lehetőséged lesz rá

    3 tdm-et hoztam be tavaly olaszországból 800 euróért adták őket

    afrikát 2000 alatt nem tapogatsz!

    csak te vagy olyan korlátolt hogy példaként olyan motort hozol fel ami új korában dupla annyiba kerül /harley/

    hogy miért veszit a tdm 2-szer annyit az árából mint az afrika csak akkor tudod meg ha veszel egyet

    addig bújd a honlapjukat és kopizd ki azt a kevés negatív kritikát,mert a hsz-eid jól példázzák hogy az összeolvasott dolgokon kívül lövésed sincsen a másik motorról

    ezekután nem kéne hsonlítgatnod őket

    a közútat meg hagyd nem volt róla szó!

    a 21'-os elsőkerék a 30 kilós plusszsúly meg ne is zavarjon minthogy a tdm gyári kormánya sincsen sehol egy enduróhoz
    az alibi kartervédőn meg csak mosolygok azért összehasonlíthatnád a kettőt

    nem véletlenül szereltek AC-t az afrikába hogy lehúzzák a súlyt minnél lejjebb

    a v2 főtengelye blokköntvénye fele akkora mint a tdm soros motorja amibe még jó nehéz kiegyenlítőtengely is kellett az idióta együttjáró dugókhoz

    az olajfogyasztást gyertyaköpdösést is szereted ugye?

  • 2010.08.28 14:59:01Psziho

    nézd mit olvastam tőled:

    'A magas súlypont miatt kis sebességnél billegős,megköveteli a gyakorlatot és a motorozási tudást,tanuló motornak nem jó"

    egyébként én terelgettem a p.Ringen is az enyémet oda tényleg jobb mint az afrika

    de terepen-vicc.....

  • 2010.08.28 17:21:54kill-r

    ó jaj. ha lett volna tdm, mikor az xrv-k a dakarokat nyerték, biztos más lenne most a történelemkönyvekben... de, hogy jön ez ide?

  • 2010.08.28 22:46:35NRG-->

    a 2010-es GS-től eljutottunk a '93-as TDM-ig, ami tartja a lépést a BMW-vel, sőt, mert ugye a BMW az szar! Nem azért mert nincs nekem, ááááááááááááááááá!

  • 2010.08.29 09:53:53kill-r

    ugye? de mivel minden, mindennel összefügg, mondhatják egyesek, hogy ez is belefér. :)

    én csak baowah-t sajnálom, megérdemelne hálásabb, értelmesebb olvasókat is. :)

  • 2010.08.29 14:01:37Italian beauty

    Tavaly novembertől van 12oo gs-em, 2oo5-ös.
    Ami egyből bejött: szélvédelem (173 cm magas vagyok),széles kormány, kardán, fékek, fogyasztás, futómű.
    Ami nem jött be: a semleges boxermotor (számomra semleges) és az ára.
    Természetesen nemcsak a sznoboknak van ilyen motorjuk, de ezt itt elég nehezen értik meg néhányan.
    Rájöttem a régi olasszal is legalább olyan jókat mentem, ha nem jobbakat mint ezzel és messze jobban húz, azt hittem , hogy ez nem lesz fontos majd, de bizony hiányzik nekem az a fajta brutalitás belőle ami egy Ducatit jellemez.
    Béke.

  • 2010.08.29 16:35:18kill-r

    Italian beauty: milyen olaszod volt előtte? csak, hogy tudjam mihez képest viszonyítasz.

    semleges boxermotor alatt mit értesz? túl egyenletesen, mindenféle "izgalmak" nélkül teszi a dolgát? vagy esetleg kicsit lusta?

  • 2010.08.29 19:26:31Italian beauty

    Kill-r

    Még nem vitt rá a lélek , hogy eladjam a Cagiva Grancanyon-t.

    A boxermotoron pont azt értettem: izgalmak nélkül teszi a dolgát, tudom, hogy egy motornak ezt kell tenni , de nekem ez kevés pedig egy lassú pilóta vagyok, amúgz tényleg minden szempontból király, ismétlem nekem.

  • 2010.08.29 21:41:50kill-r

    Italian beauty: én ilyen motort élőben még nem is láttam.

  • 2010.09.14 18:39:16Lega

    Szerintem a GS nem olyan rossz terepen, persze megfelelően felkészítve, és profik kezében:
    [link]

  • 2010.09.17 17:00:05istvan30

    Atya isten! Hat ez a video KO azoknak, akik az 1200 GS terepezesre valo alkalmatlansagat hoztak fel negativumkent.
    Vegig olvstam az osszes hozzaszolast es volt aki fikazta az ETZ-ket? :-( Nekem 250-es TS-em volt eddig, de en nagyon meg voltam elegedve vele. Itt mar a 90 loerot is sokan kevesellik, elkepeszto! Szinte hihetetlen, hogy van akinek 1200 cm3 es 90 loero nem eleg! Az ETZ 21 loero, de ket szemellyel megpakolva (de ugy, hogy olyat meg nem igen lattatok ti sem) azert 90-es utazot tartotta.
    Ezzel szemben a DL 650-es tesztjenel olvastam, hogy ket szemellyel csak keves csomagot vihetunk magunkal, mert gyengelkedik a motor (65 loero)! Nem ertem, de lehet nem is fogom megerteni soha, hogy az 1300-as Dacia motorja valami 56 loeros volt es egy tonnas, hogyan volt eleg mindenkinek, legalabbis itt Erdelyben es egy 200 kg-os motornak mar keves, pedig a Daciaba meg 5-en is ulhettunk. 90 loeros 1200 cm3 auto (1 tonna onsuly) mar igazan vigan megy meg, ha oten is ulnek benne, igy nem ertem, hogy ez a BMW mitol lenne gyenge.

  • 2012.05.24 03:45:56motortalan

    Egy motor akkor jó, ha élmény használni. Kérdem én pornó vagy dugás?

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés