Motoros szemmel: mit érdemes megnézni az AMTS-en?

2024.03.21. 16:09

Hiányzik egy rendes motorkiállítás. Egy olyan igazi, ahol az egyik kiállítótól át lehet menni a másikhoz, ahol közelről szerezhetsz benyomást a motorokról, ahol felülhetsz egyikről a másikra, ahol rögtön kiderül mi áll hozzád közel.

Mert a motorozás az egy ilyen műfaj. Számtalanszor láttam már, ahogy a fotón jól mutató kiválasztott porba hullik az első üléspróbán, és azt is, amikor az előzetes legyintgetések után megszületett a kijelentés, hogy élőben azért mégiscsak van benne valami. Az AMTS még nem ez.

25 1709598941

Több márkát nem az importőrök képviselnek, hanem valamelyik kereskedés veszi magára a terhet, mások pedig fájóan hiányoznak. De legalább valami. Megmutatom, hogy szerintem mit lesz érdemes közelről megnézni új motorok frontján március 22-24. között a 2024-es Autó, Motor & Tuning Show-n. Az átláthatóság érdekében nem márkánként, hanem kiállítónként.

Keeway Group

Benelli TRK 702

Amikor a Benellinél rájöttek, hogy nem csak vézna 18 éves fiúkból lesznek kezdőmotorosok, és elkezdtek európai méretű férfiakra belépőszintű motort készíteni, akkor nagyon nagyot durrantottak a TRK-val, ami szolid teljesítmény mellett kínált élhető felépítményt. Az 502 azóta is hasít, de megérkeztek a nagyobbik tesók, a 702 és a 702 X. Ádámnál az utóbbi volt teszten, akkor arra jutott, hogy a blokk pörgetős, a kivitelezési minőség rendben van, rugóútból viszont több kellene, bár ami van, az meg szépen dolgozik.

MBP C1002V

Teljesen mindegy, hogy az MBP márkát eszik vagy éppen isszák, a kínai kötődésű brand itt van, elérhető, és olyan nagycruisert kínálnak, amit mindenképpen meg akarok nézni közelről. Ha másért nem, hát legalább azért, hogy lássam, miként képzelik a powercruisert a messzi keleti végen. A C1002V-ben egy 8 szelepes, 80 fokos hengerszögű, 88 lóerős V2 dolgozik. A hátsó kerék 240-es, előre dupla féktárcsa jutott, a véghajtás pedig szíjas. Érdemes lesz odatenni az egymillióval drágább Honda Rebel mellé, kár, hogy ők nem lesznek kint.

ADVES.moto / KSR

Brixton Cromwell 1200 X

Ákos szerint ez egy Pannónia, csak elírták a betűket. Értem is meg nem is a gondolatmenetét. Amiért szerintem ezt érdemes megnézni, hogy hogyan képzeli a friss – persze keleti – gyártó az európai heritizst, 1200 köbcentiben, Triumph-fal vetekedő áron. Az a gyanúm, hogy tanulságos lesz. Az X a scrambleresített kivitelt jelöli, hosszabb rugóutakkal.

NIU RQi

A NIU egy friss cég, 2014-ben alapította egy csapat tech cégektől kiugrott mérnök. Eddig csak városi robogókban gondolkodtak, úgyhogy biztosan érdekes lesz az első motorszerű elektromos motorjuk.

BMW Wallis Pest

BMW M1000RR

Ha az S1000RR atomdurva cucc, akkor az M1000RR az atomdurva plusz. A műszaki tartalom javarészt egyezik a két motor között, de sokat finomítottak rajta. A blokk például alapjaiban egyezik, de a kétgyűrűs Mahle dugattyúk, meg a titán Pankl hajtókarok jelzik, hogy itt minden grammon fognak. Elsősorban a Superbike VB-re szánták: olyan is. Érdemes lesz elidőzni pár percet a titán kipufogórendszeren, a szénszálas kerekeken, meg azon, hogyan optimalizálják a levegőáramlást a villaszárak és a féknyergek körül. Mert ezen a szinten ez is számít.

Black Motors Racing

Italjet Dragster 200

Különc atomrobogó térhálós vázzal, középre behúzott rugóstaggal, lengőkaros első futóművel. Szerintem nem kell magyarázni, hogy mekkora kuriózum. Az AMTS-en a 200 köbcentis, 20 lóerős változat lesz kint.

2021-italjet-dragster-1

Moto Morini X-Cape 650

A világ legérdekesebb Moto Morinije? Nem, dehogy. De az X-Cape 650 visszarántotta a márkát a köztudatba.

MV Agusta Superveloce S

Nem hiszem, hogy lesz szebb tárgy a neoclassic stílusú retró sportmotornál a kiállítás területén. Egészen egyszerűen egyszer látni kell közelről.

CFMoto

CFMoto 450 MT

Szerintem ezen mindenkinek megáll a szeme, akiben megmozdít valamit legalább a terepmotorozás gondolata. 48 lóerő, 200 kiló alatti tömeg, hosszú rugóutak, átgondoltnak tűnő felépítés.

Harley-Davidson Budapest

Harley-Davidson Road Glide

A Harley két motorral készül a kiállításra. A Sportster S mellett az új, 2024-es Road Glide-ot viszik ki. A tavalyi modell személyes kedvencem volt, igazi világtól elvonulós volt az az egy hét, amit együtt töltöttünk, így nagyon várom a következőt. Idén lecserélték a cápaorr-fejidomot, 7 kilót faragtak az így is jelentős tömegén és már eleve a 117-es M8 blokkot faragták bele.

Tutto Moto

Vespa GTS 300

A Vespa pont ugyanannyira a robogótörténelem képviselője, mint a Harley-Davidson vagy a Triumph a hagyományos felépítésű motoroké. És ugyanúgy: van olcsóbb és műszakilag fejlettebb – és mindkettő, de olyan, amit képvisel nincs másik.

Aprilia Tuareg 660

A Tuareg 660 a Ténéré 700 receptjét követi: alacsony tömeg, jól hangolt, soros kéthengeres blokk, jó futómű, küllős kerekek, rali hangulatú idomok. Azt sajnos csak remélni lehet, hogy helyben összevethető lesz a Yamahával.

Aprilia-Tuareg-660-Adventure-motorcycle-unveiled-4

Piaggio MP3 400

Három. Kerekű. Robogó. Ez még mindig nem mindennapi látvány. Legutóbb az 530-as volt nálunk teszten. A négyszázast a Tricity mellé kellene odatenni, de valószínűleg meg kell elégednünk az eddigi szerviztapasztalatokkal.

Moto Guzzi V100

Nem is olyan régen volt nálunk teszten, Ádám így írt róla: Az első vízhűtéses motorjuk megszületését valódi és komoly előkészítő munka előzte meg, aminek a bemutatójánál nyugodtan bevághatták volna John Hammond alakját a Jurassic parkból, ahogy a borostyánvégű botját mosolyogva szorongatva elrebegi a dínócsordákat nézve, hogy „Nem spóroltam semmin.”

És ami lesz még

Japán motor is lesz a kiállításon, de egyelőre a lista végére kellett befűznöm őket, mert a Kawasakival, Yamahával és Suzukival készülő Kalmár Motort nem tudtam szóra bírni, hogy mivel is készülnek a kiállításra. Csak remélni tudom, hogy nem hagyják otthon a Kawasaki Ninja 7 Hybridet (mert olyat még nem láttunk), a Yamaha XSR 900-at (ami talán a legjobb retró szépnaked, amihez szerencsém volt) és a Suzuki Hayabusát (mert az még mindig egy két keréken álló bálvány).

A 80-as és 90-es évek sportmotorjainak kiállításán szerintem sokan fogunk úgy elveszni, mintha a Bermuda-háromszög nyelne el; a Moto-Jungle Racingnél megnézzük milyen a Le Mans-i 24 órásra készülő csapat versenymotorja; ha pedig jól ismerem a MAMI-s arcokat, akkor egészen biztosan készülnek műszaki érdekességgel.