Mi van csíra, nincs pénzed RT-re?
Teszt: BMW R 1250 RS – 2020.
Adatlap BMW BMW R 1250 RS (1254 cm3)
- Hengerűrtartalom: 1254 cm3
- Hengerszám: 2 hengeres, bokszer
- Teljesítmény: 136 LE @ 7750 rpm
- Nyomaték: 142 Nm @ 6250 rpm
- Váltó: 6 seb. váltó
- Tengelytáv: 1530 mm
- Ülésmagasság: 820 mm
- Tömeg: 243 kg
- Tank: 18 l
- 6 292 000 Ft
Öt éve azt írtam az R1200 RS-ről, hogy az első boxer, ami a lenyugodott sportmotoros arcoknak sem fog csalódást okozni. Aztán megjött a változó vezérléses Shiftcam blokk, ami a túragőzős RT-ből is sport-túragépet csinált. Van-e így létjogosultsága mégnemtúra-márnemsport RS-nek?
Bármennyire is szeretem a sport-túra motorokat, napjaink túraendurói mellett már tényleg elhalványul a tehetségük. A nagy GS olyan szinten vált egyeduralkodóvá, hogy egyes piacokon több fogy belőle, mint a többi nagymotorból együttvéve. Ennek ellenére üdvözítő, hogy a bajorok kitartanak az R széria minden modellje mellett.
![A legjobb dolog az RS-ben, hogy nem GS](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959749_a03c9640514972b627a01d2fc97fc69d_wm.jpg)
A csupasz R 1250 R volt számomra tavaly az év meglepetése: júniusban az egyik kedvenc osztrák szerpentinemen szenzációsan jót motoroztam vele. Az 1250-es blokk rendesen feltüzelte a karakterét, a kiváló hangolású futóművel együtt olyan lazán tudtam vele lapon fordulni, mint semmi mással - pedig aznap megfordult alattam jó pár motor. A szélvédelem hiánya miatt azonban csak azoknak való, akik a hegy tövében laknak. Aztán szeptemberben volt szerencsém a másik véglethez: az RT-vel kirándultam egyet szintén Ausztriába. A túrabálna méreteit meghazudtolóan agilis, a kényelme pedig lenyűgöző. A béna műszerfalán és a gyalázatos hifijén kívül nem nagyon van hibája. Ja de, az ára!
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959765_39d6d2f6a8146a90581584f06aa8717b_wm.jpg)
A Reise Sport viszont egészséges kompromisszumnak tűnik a kettő között. Fejidoma és állítható plexije alkalmassá teszi a nagy sebességű utazásra, de mégsem olyan tatteres az imidzse, mint az RT-nek. Hja, és több mint két millával olcsóbb! Optikailag az 1250-esen nem sok változás történt. Mondhatnánk, hogy egyik kezével ad az Isten, a másikkal meg elvesz. A szigorú led fényszórók nem csak a láthatóságnak kedveznek: árkot vájnak az éjszakába és nappal is jól néznek ki. Ellenben a színekkel mintha direkt az ötven feletti korosztályt céloznák: van sötétkék, barna meg fekete. Kivétel a fehér vázas matt-sárga, az meg már a túlsó ló másik oldala. Megvenném a legolcsóbb feketét, megbánnám, aztán rohannék vele a dekoroshoz.
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959773_f0808c197f2a47f9a6aab7da3d519720_wm.jpg)
A színes TFT műszerfalat, a logikus menüt és kiválóan kezelhető elektronikát már számtalanszor agyondicsértük. Azt a rengeteg kütyüt persze már képtelenség is normálisan kezelni grafikus megjelenítés nélkül, lásd a tavalyi RT tesztben. Egyedül a vízhőfokot lenne jó mindig látni, de ezt csak egy almenüben lehet előhvni. Örökös kedvencem, hogy a kipörgés-gátlót menet közben is ki lehet iktatni. Nem mintha ez lenne egy bokszer BMW-k fő selling point-ja, de a többi gyártó ezt vagy nem tudja, vagy nem akarja megoldani. Azonban arra a rettenetes navigációs konzolra már tényleg nincs mentség. Szerintem az emberek 2020-ban nem egy háromszázezer forintos kulcsra zárható kistévével szeretnének navigálni, hanem az okostelefonjukkal. Aki meg nem, az használjon inkább papírtérképet - akkor legalább tényleg lesz róla fogalma, hol járt. A navi-előkészítés egyébként a túra-csomag része a dobozokkal együtt.
Mivel a top case-t üresen a motoron hagyni a menetdinamika elleni vétek, első dolgom volt az eltávolítása. Ez a projekt majdnem meghiúsult a hitvány minőségű zárak miatt. Vagy fél óráig tornáztunk, mire hajlandó volt elengedni a konzolt. De az oldaldobozok nyitása-zárása-levétele közben is olyan érzésem volt, hogy bármelyik mozdulat után a földről kell majd össze söpörni a zárszerkezetet. Persze idővel kitanulja az ember a használatát - de aki hagyott már el koffert, átérzi, miért aggódok.
![A dobozok zárainak minősége egyszerűen nem méltó a motorhoz](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959783_4baa357d331b52135ca0e484a9a14c4b_wm.jpg)
Hátsó doboz helyett tanktáska kell erre, természetesen az is van kiegészítő-katalógusban. Amit a kikapcsolhatatlan ABS helyett kötelezővé tennék az új motorokon, az a markolatfűtés és a kulcs nélküli indítás. Talán elkényelmesedtem, de számomra kifejezetten szimpatikus a dolog, hogy egy egész napos motorozás alkalmával egyszer sem kell a zsebben felejtett kulcs után turkálni. A meleg végtagok előnyeit pedig gondolom nem szükséges ecsetelni.
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959787_577964eea086ffcf35d30e87988213f5_wm.jpg)
A határzár miatt a szokásos őszi horvát túra helyett a Mátra felé vettük az irányt. Az indulás utáni első megállapítás: még mindig a BMW gyártja motoros fronton a legjobb kezelőfelületet. A menü pofonegyszerű, a logikus gombkiosztással és a forgó kontrollerrel másodpercek alatt kedvedre tudod szabni a beállításokat. A második megállapítás, hogy a plexit az én kb. 185 centis magasságommal jobb a lenti állásban hagyni. A fentiben ugyanis alig véd többet, de zavaróan nagy lesz a szélzaj. Ettől függetlenül kifejezetten pihentetően falja a tempomatos kilométereket, de az országút az igazi terepe.
![A változó vezérlés tette a vizes boxert versenyképessé bármilyen más hengerelrendezéssel](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349597/34959791_efc535bd83b03e01832fd90b445cedce_wm.jpg)
A változó vezérléses blokk képességeit már ezerszer megénekeltük, nem is magasztalnám sokkal tovább. Bár ez az első boxer, ami igazán szeret forogni, a kapkodásra semmi szükség. Igazán lustán, kevés váltással, fordulat helyett nyomatékból jó vele haladni. 140 newtonméter bizony nem tréfadolog, akkorát tol, mintha hátulról teliverne a távolsági busz. Ráadásul még gyári dob hangja is egészen élvezhető, jól eltalált váltásoknál néha finoman durrog.
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349599/34959965_d292dde9b5fa0c4d7821fe3dcafed9ab_wm.jpg)
Road módban egy laza krúzer, Dynamicban pedig fürge granturismo. Érdemes is váltogatni az üzemmódok között a felhasználásnak megfelelően. A futómű a hátsó gátló rugó-előfeszítését automatikusan a terheléshez állítja, de a csillapítás karakterisztikája üzemmódmódtól függetlenül is variálható. Dynamic Pro módban teljesen eltűnik a hullámzás a futóműből, élesebb lesz a gázreakció is, a kipörgés-gátló sem akar majd minden áron megmenteni. A gyorsváltón viszont még lenne mit reszelni.
![Vérbeli sportmotorokon sem találni sokkal jobb féket ennél](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349599/34959967_a7c2c457f843e35c31f9261e1fcfd7f7_wm.jpg)
Felefelé eleve csak nagyobb gázállás és fordulatszám mellett működik szépen – ez valószínűleg a kardános erőátvitel nagyobb holtjátékának számlájára írható. Visszagangoláshoz pedig kényelmetlenül kell taposni a váltókart, az elektronika alig ad gázfröccsöt. Ezért a kuplung nélküli visszaváltásnál mindig az volt az érzésem, hogy meg kell erőszakolnom a mechanikát. Bár a fék érzetét és hatásfokát sok sportmotor is megirigyelné, a viszonylag nagy súly és hosszú tengelytáv egy bizonyos ponton gátat szab a sportolásnak. És ez pont jól is van így! Az R-hez hasónlóan az RS báját is az adja, hogy egészen lazán lehet vele komoly tempót menni, agyelhagyási kényszer nélkül.
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349599/34959969_c5187be9968ca5e27ca45e7f954f7bc0_wm.jpg)
Szóval a félidomos boxer egy igencsak univerzális és szerethető jószág. A megújult Kawasaki Z1000SX-nél karakteresebb és jobban extrázható, a KTM Super Duke GT-nél pedig nyugodtabb és kevésbé harsány. De úgy érzem, hogy leginkább a nem is a konkurenciától kell megvédeni, ugyanis házon belül minden egyes feladatra találni jobb célszerszámot. Hogy miért választanád mégis az RS-t a többi BMW ellenében? Sorolom! Legközelebb ugye az 1250 R áll hozzá. Iván kiválóan megfogalmazta a lényeget: a csupasz boxert csak az vegyen, aki Mariazellben lakik. A csupasz motorok közvetlensége és könnyedsége mindennél többet ér, ha a megfelelő úton (értsd: fasza szerpentin) használod őket. Minden más esetben szívás lesz egy szélvédelem nélküli túramotorral túrázni.
Merthogy shiftcam technológia ide vagy oda, a kardános boxerek súlyuk, karakterük miatt alapvetően hosszabb úton mutatják meg erényeiket. De ezzel együtt rögtön megfogalmazódik a kérdés, hogy miért ne vegyek rögtön egy RT-t? Hiszen az is indokolatlanul jól megy, és cefetül kényelmes is. Ellenérv: marad több mint kétmillió a zsebedben, ráadásul az RS sokkal karcsúbb, modernebb (világítás, műszerfal, stb.), bár ez utóbbi szempont időközben érvényét veszítette, hiszen úton van már a Reise Tourer utódja. A megkerülhetetlen GS természetesen szintén jobb túragép, hiszen eleve bírja a rossz utat, és különben is – ennyi ember nem tévedhet. Ha a WC-re is motorral jársz, a túra-endurók etalonja lesz a te motorod. De ha nem szeretnéd, hogy egy tetszőleges európai hágón a saját motorod jöjjön szembe tízből kilencszer, akkor vegyél inkább bátran RS-t. Akkor meg főleg, ha nem ér le a GS-ről a lábad. Kevés szánalmasabb dolog van ugyanis az ültetett túra-endurónál.
![](https://kep.index.hu/1/0/3495/34959/349599/34959971_0263fe6f04b8df6b7bc42a5ee74a32ff_wm.jpg)
Direkt hagytam a sor végére az új S1000 XR-t, ami az RS balszerencséjére pont egy időben vendégeskedett a szerkesztőségnél. Őszintén szólva a hosszú lábú sornégyes minden paraméterében jobb motor: könnyebb, kényelmesebb, univerzálisabb, gyorsabb, izgalmasabb, undzóvájter. De egyszerűen képtelenség normálisan közlekedni vele, annyira izgága szerkezet.
Az RS-sel csak egy egészen szűk réteg fog jól járni, de ők nagyon. Főleg azok, akik szeretik a köbcentit, de kinőtték már a nyélgáz-kényszert, vagy sosem volt nekik. Akiknek az is motorozás, ha farmerben és bőrdzsekiben átugranak a szomszéd városba kávézni. Nekik kicsivel több mint hat milláért lesz egy stílusos és laza sport-túragépük. Amivel el lehet menni nagyon messzire, de akkor is örömet nyújt, ha csak egy délutánra indulsz el vele.
![](https://kep.index.hu/1/0/3496/34960/349600/34960003_fc8a48c8a8a5726013cae65eab862bfc_wm.jpg)