Túléltük a sivatagot

2010. szeptember 24., 12:24 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Korábban már többször beszámoltunk az Afrikában élő magyar pár túra-előkészületeiről. Több olvasónk adott tippeket az úthoz: Tom és Sophie legalább félig felkészülve vághattak neki az útnak.

Néhány nappal ezelőtt szerencsésen hazaérkeztek, épségüket bizonyítja ez a levél is:

Kedves Árpád!

Megérkeztünk, jól vagyunk, túléltük. Úgy tűnik, az égiek megfelelően lelkiismeretesnek tartották a felkészülést, így élesben semmilyen szerszámot, pótalkatrészt nem kellett használnunk. Mindezt ketten, egy 16 éves 350-esen, 20-30 kg csomaggal, két sivatagon át, több mint 4000 km-en keresztül. Kezdőként...

Ennyit Frei Tamás stílusban, a valóság ugyanis árnyaltabb. Bár a 4000 km az eltévedésekkel és helyben motorozásokkal kb. 4200 km volt, ennek legnagyobb részét azonban jó minőségű országutakon tettük meg, mindössze 500 km esett homokos-zúzottköves, ám szintén rendszeresen kezelt szakaszra. A két sivatag (Kalahári és Namíb) közül az előbbi nem is sivatag a definíció szerint, mivel 200 mm feletti az éves csapadékmennyiség.

Itt kihívást csak a végtelen unalom, a meleg és a töltőállomások hiánya okozott. Az út végig bármilyen strapabíró személyautóval teljesíthető lett volna, minden valószínűség szerint jóval kényelmesebben és gyorsabban. Nekünk mindez tizenhét napba telt, amelyből hármat pihenéssel töltöttünk, elsősorban az Atlanti-óceán meglepően hűvös partján.

A Namíb-sivatag azonban valódi sivatag, pont úgy, ahogy az ember elképzeli: forró, kietlen, a mindent elsöprő magány érzését kelti. Az út hiába rendelkezik kő alappal, gréder hiába járja folyamatosan a szakaszt, a homok rátelepszik és kiszámíthatatlanná teszi a motoros számára. Az egyetlen megoldás a folyamatosan nagy gáz adása, a gyorsan haladás, aminek persze ott vannak a veszélyei egy esetleges esésnél. Számos „'majdnem” szituáció ellenére végül sikerült bukás nélkül megúsznunk a sivatagos részt, ahogy egyébként az egész utat is.

Azért akadtak meglepetések, apró gondok is. Rögtön elindulásunk után már 120 km-t követően elfogyott a benzin, takarékra állítást követően csak újabb 25 km-t sikerült megtenni. Nemcsak a motor fogyasztása nőtt megpakolva 5l/100km környékére, az is egyértelművé vált, hogy a gyári 9 liter helyett 7 literes a tank.

Amatőr hiba egy valódi amatőrtől. Mindez naplemente környékén, még fél órányira a következő kúttól, Dél-Afrikában egy Township közelében. Az apartheid alatt a „fehér” városmagok mellett a kormány szánalmas bádogvároskákat épített a „fekete” lakosság számára. Ezek környékén a legrosszabb az amúgy is borzasztó közbiztonság. Szerencsére néhány száz méterre egy farm dolgozóinak lakásai álltak, igazi búr (akiket nem kevés negatív felhanggal gyakran Afrika fehér törzséne hívnak kegyetlen történelmük miatt) lakosokkal. Itt csalódtunk először a búrokkal szemben bevallottan fennálló előítéleteinkben.

A szemlátomást szegény család feje első szóra kocsiba ültetett és elszáguldottunk az első benzinkútig, ahol megtöltöttem 6 literes tartalék kannánkat. A valaha gazdag bányavidék mára csak bezárt üzemeket, alkoholistákat, nyomort és kiélezett faji ellentéteket hagyott maga mögött – jó volt továbbállni.

Két nap alatt értünk Botswana fővárosába, Gaborone-ba. Ez az ország az egész szub-szaharai Afrika példaképe: békés függetlenné válást követően a gyémánt és a kiegyensúlyozott kormányzás errefelé példa nélküli egészségügyi és oktatási színvonalat, közbiztonságot hozott. Ezt leszámítva azonban az ország lapos és száraz. A transzkalahári országúton keltünk át és érkeztünk meg újabb két nap alatt Namíbiába, miután a vízumot nagy nehézségek árán megszereztük.

Az ülés a napi 4-500 km megtételét követően kezdett elviselhetetlenül kényelmetlenné válni a végtelen egyenesekben. Az első kerék is elkezdett rázni, amit Gaborone-ban megnézettem egy szervizben: a felni ütést kapott, de nem lesz vele gond. Itt egy mozambiki portugál mester szemre is fertelmes hegesztéssel meghosszabbította az oldaltámaszt. Amikor látta az arcomon a megrökönyödést, rögtön jelezte: keressek hegesztőt, ő igazából szerelő, nem is ért ehhez. Afrikában egyébként elképzelhetetlenül nehéz és drága megfelelő szolgáltatást kapni, legyen az kőműves munka, vízvezeték- vagy akár motorszerelés. Ha ez ember elfogadja ezt, sok meglepetéstől megkíméli magát.

Namíbia 1990-ig Délnyugat-Afrika néven az Apartheid fémjelezte Dél-Afrika egyik tartománya volt, azóta azonban büszke és független állam, Botswanához hasonló gazdasági mutatókkal és ásványkincsekkel. Nevéről majd' mindenkinek az azonos nevű sivatag jut eszébe, azonban az ország csodálatos természeti változatossággal bír, minden nap igazi élmény volt.

A tengerpart 30 km-es sávja hűvös az Antarktisz felől érkező hideg áramlat miatt, a víz fürdésre alkalmatlan, a part pedig sivatagban folytatódik. Az 1500 kilométerrel korábban cserélt, olcsó lánc vészes mértékben nyúlt, nap mint nap állítani kellett. Közeledett a tűrőképesség vége, így Namíbia fővárosában, Windhoek-ban méregdrága áron ez is cserére került o-gyűrűs verzióra. Ezt 2000 km-en keresztül később egyszer sem kellett állítani. Namíbia egyébként valaha egyike volt a kevés német gyarmatnak, így itt ma is az 1516-os Német Tisztasági Törvény alapján főzik csodás söreiket.

Visszafele az 1500 km-es út Lesothóig végig nyílegyenes, kietlen, meddő területeken át vezetett, itt már kezdett kijönni rajtunk a fáradtság, jó volt megérkezni. Egyetlen defektünk sem volt, a motor összesen 2,5 liter olajat evett meg 90-100-as tempó mellett, a legritkább esetben sikerült azonos olajat kapnom, miután elfogyott a tartalék. A csomagtartót folyton toldani-foldani kellett a lógó táskák miatt, ezt szorítógyűrűvel, gallyakkal és természetesen duct tape-pel oldottuk meg.

Ezúton szeretném még egyszer megköszönni minden hozzászóló segítségét, jókívánságait. Mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy ne féljen időként merész döntéseket hozni az életben, a végkimeneteltől független az ember csak megerősödve, boldogabban jöhet ki belőle. Jó motorozást!

Baráti üdvözlettel,

Tom és Sophie

 

A legkisebb Ducati

2010. szeptember 22., 14:58 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Ajándékot kapni jó, és nem a méret meg az érték a fontos. A pin-up vonalat nagyon érző – tudják, színes tetkók meg vagány frizura – hölgyismerősömtől, Kittitől kaptam ajándékba ezt a kis dobozkát. Egy-két napig nézegettem az asztalon, majd rájöttem, mi legyen vele: megtöltöttem az allergiagyógyszereimmel.

Nagyjából öt centis és pléhből készült. Felületére régi reklámfotót szitáztak: bájos hölgy az édes kis Ducati 60-on. A négyütemű egyhengeres 1949-ben jelent meg – motorja ugyanaz volt, mint a legendás Cucciolóé. Ez a blokk volt a Ducati első négyüteműje, Aldo Farinelli tervezte.

1953-ig gyártották a népszerű gépecskét. 2,25 lóerőt adott le 5000-es fordulaton, ami mai szemmel sem rossz. Végsebessége 64 km/h volt. A hátsó kereket háromfokozatú váltó közbeiktatásával, lánccal hajtotta. A teletankolt tömege mindössze 49 kiló. Naná, hogy kéne a doboz mellé.

Jó utat, Kunio!

2010. szeptember 19., 18:50 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Kunio elindult, és mi vele tartottunk egy darabon. Szerencsénk volt az időjárással: alig néhány csepp áztatott minket, az út nagy részén nyugodtan motorozhattunk.

Ma reggel a Red Baron udvarán mintegy ötven ember várta a japán utazót, hogy jószerencsét kívánjanak még fél évig tartó útjához. Bevallotta, nem számított ennyi emberre, meglepte őt az a szeretet és segítség is, amit Magyarországon kapott – köszöni szépen, nagyon jól esett neki.

18-20 motorból álló konvojjal indultunk meg az 1-es majd a 811-es úton. Székesfehérvárra kilencen érkeztünk, de ketten még innen is továbbkísérték a Balaton felé. Kunio Hévízre készül, majd a pancsolás után Szlovákia irányában lép ki az országból.

Megígérte: ha internetközelben lesz, fényképekkel és beszámolókkal próbálja majd meghálálni a magyarok és olvasóink jóindulatát, segítségét.

 

Vigyünk rétest Japánba!

2010. szeptember 18., 19:03 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Nem csak a közbiztonság terén vagyunk elmaradva Japántól, hanem a szolgáltatásokban is. Kunio csöppet meglepődött hivatalos fordítóirodánk csigatempóján – a rendőrség által magyar nyelven kiállított dokumentumot szerette volna angolul látni, hisz odahaza bizonyítania kell, hogy ellopták Suzuki Djebeljét. Nem volt jókedve, de biztosítottuk, hogy majd utánaküldjük postán Spanyolországba, addigra eljut odáig.

Meglepetés kellett ahhoz, hogy felviduljon: inkognitóban indultunk hullazsáknak becézett tengerésztáskát venni, de a Bembo Motornál felismerték a japán világutazót. Megvenni nem hagyták, ajándékba megkapta, ahogy a láncspray-t és a gumipókot is.

Amikor kávéra hívtam a szerkesztőségbe, el sem engedte a szatyrot; úgy vettem ki szavaiból, hogy ilyet Japánban nem kapni. Pedig rendkívül praktikus, sőt még olcsó is – nem véletlenül választja oly sok motoros mifelénk. Miután megnyugodott, meg is etettük: a sarki rétesezőben Kunio örömmel csodálkozott rá a magyar gasztronómia édesebbik oldalára. Kifejtette, ilyen kéne otthonra is.

Aki nem riad vissza az eső lehetőségétől, jöjjön el holnap reggel kilencre a törökbálinti Red Baronba, ahonnan Aoki Kunio elindul. Ha motorozni nincs is kedvük, egy kézfogás belefér – az utazónak szüksége lesz a jószerencsére. 

 

 

Porban csúsznak, élvezik

2010. szeptember 17., 13:35 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Az Icon tudja, mi a dörgés. Klassz cuccokat gyártanak, király videókat forgatnak, beteg motorokat építenek. Napokban publikálták legújabb anyagukat, amelyben a furcsa vasak mellett a poré és a kavicsé a főszerep.

Rázz kezet a japánnal!

2010. szeptember 17., 11:32 Módosítva: 2015.07.31 11:29

A csapnivaló kezdet után Kunio megszerette Magyarországot. Ugyan ellopták motorját és holmijának egy részét, de az olvasók és a szívesen jött támogatók segítségével újra kistafíroztuk a világutazót.

Tegnap délután szemerkélő esőben gurultunk ki a Red Baronba. A Honda Dominator elkészült, minden szükséges karbantartást és átalakítást elvégeztek rajta a szervizben. Az ülést átszabták, szivargyújtót kötöttek be és az oldaltámasz talpát is kibővítették – így biztosan nem süpped be laza talajon. Megújult a láncszett, a fékbetétek, és új olaj is került a blokkba. A cég extra ajándéka a pótgyertyák mellett egy atombiztos zár – remélhetőleg nem csaklizzák el ismét a motort.

Kunió leírhatatlan boldogságban feszített új csizmájában és kesztyűjében a frissen kapott motoron – a magyarok mindent megtettek, hogy befejezhesse kalandos útját. Eurázsia után most vár rá Afrika; aki szeretne jó utat kívánni neki, vasárnap reggel megteheti, sőt egy darabon el is kísérheti.

 

Gyülekező 9.00 és 9.30 között a Red Baron udvarán, Törökbálinton. A közelben benzinkút is van, aki akar, tankolhat. Viszlát, vasárnap!

 

 

A japán motoros menetre kész

2010. szeptember 14., 20:05 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Már-már otthon érzi magát Budapesten Kunio, a japán világutazó. Két hete érkezett Budapestre, de maga sem gondolta volna, hogy ilyen hosszúra nyúlik magyarországi kirándulása.

Mint azt megírtuk, a turistaszállás lépcsőházából ismeretlen tettesek ellopták túrára felkészített Suzuki Djebel 250-ét. Veszélybe került az út folytatása, de cikkünk nyomán hihetetlen összefogás és segítséghullám indult el.

Pénteken büszkén számoltunk be arról, hogy a 6x6 Taxi jóvoltából pótmotor került: Kunio egy Honda Dominatoron folytatja. A túraenduró felkészítésén éppen az utolsó simításokat végzik a Red Baron szerviztechnikusai – az afrikai utakon nélkülözhetetlen a megbízható működés.

Mivel az ellopott Suzuki dobozában ott volt felszerelésének egy része, a Shox motorosbolt megsegítette az utazót egy Forma Street Evo csizmával és egy pár Shox Daytona kesztyűvel. Ha minden jól megy, hétvégén már ezekben indul el Kunio – terveink szerint egy baráti konvojban kísérjük el őt a Balatonig. A rajt pontos dátumát mihamarabb tudatjuk. Jönnek, ugye?

 

 

Afrika előtt még át kell nézni

2010. szeptember 12., 08:35 Módosítva: 2015.07.31 11:29

A túramotor ismérve a megbízhatóság. Hiába az erő és szépség, ha az országhatárt sem leszünk képesek elérni — hogy Kunió elhagyhassa az Unió területét, motorját alaposan át kell nézni és felkészíteni az útra.

A lopott motorja helyett kapott Dominator 650 egészen jó állapotban van, de Afrikában már nem nagyon lesz lehetősége a most még éppen jó alkatrészeket kicserélni. Éppen ezért a túraenduró átkerült a Red Baron törökbálinti műhelyébe, ahol azonnal megkezdték az állapotfelmérést.

Ami biztos, hogy a láncszett elöregedett, és a fékbetéteket is érdemes már most újra cserélni. A cég százpontos japán felmérési rendszere talán újabb apró hibákat is kiszúr; ezeket mind kijavítják a jövő heti indulásig. A próbaúton feltűnt az ingadozó alapjárat, biztos, hogy a karburátort hangolni kell. 

Kunió kérésére szivargyújtót építenek a Hondára, ezen keresztül telefonját és laptopját is képes lesz majd tölteni. A gyári ülés fölött plusz szivacsréteg van, amelyet kiegészítő huzat takar. Túl magas és túl puha: kényelmetlenné teszi a használatot és csak aranyeret okoz. El kell távolítani, a gyári nyereg jobb lesz a hosszú útra.
 

 

Sivatagban bóklászó magyarok

2010. szeptember 11., 11:00 Módosítva: 2015.07.31 11:29

 

Nem csak Aoki Kunió motorozna Afrikában: a fekete kontinensen élő olvasónk, Tom is egyre felkészültebb. Legutóbbi levele után rengeteg hozzászólast kapott, biztos van olyan tanács, amely majd hasznára válik. Néhány napja újabb üzenetet kaptunk tőle:
 
Kedves Árpád!
 
Rendületlenül zajlik felkészülésünk a rendelkezésre álló bő egy hét alatt. Hála a posztnak, rengeteg hasznos tanácsot kaptunk. Ezeket igyekeztünk a saját kis korlátaink alkotta szűrőn átengedni, majd ezt követően az eszenciát felhasználni. Alapvetően két csoportba sorolhatók a javaslatok: az egyik egy teljes műhelyt falpakoltatna velünk a csomagtartóra, a másik -jó néhány elengedhetetlen szerszámot és alkatrészt kivéve- nem sok mindenen töprengene, hanem egyenesen belevágna. Sejthető előző levelünkből, hogy hozzánk az utóbbi áll közelebb... Mindenesetre őszintén köszönünk minden segítő szándékot!
 
Szóval, eltekintve attól, hogy sok helyet foglalnak, nagyon sok eszköznek-alkatrésznek a rendeltetésszerű felhasználását sem ismerem (digitális multiméter?), elnézést kérek ezért. Így állt össze a következő lista végül azokról, amiket arra a vészhelyzetre magunkkal viszünk, ami természetesen nem fog bekövetkezni: villáskulcsok, imbuszok, csavarhúzók, drót, kötegelő, ductape, pótbelsők, pumpa, gumilehúzó, izzók, biztosíték, gyertya, gyertyakulcs, spanifer, csavarok (M6-10), anyák, alátétek,olaj. Ezt is nagyon sokallom, de nehéz abbahagyni, mindig vannak új ötletek. Mindezt nem volt könnyű beszerezni, de ha elég erős az elhatározás, semmi sem lehetetlen. Magyar származású amerikai motoros barátunktól, Matthew/Matyitól kaptunk táskákat és profi kesztyűt, valamint rengeteg segítséget. Ő egyébként a világ egyik legjobb egyetemén, az MIT-n kutató és saját fejlesztésű napelemeket tesztel itt Afrikában. Úgy ismerkedtünk össze vele, hogy az egyetlen helyi szupermarket zöldségosztályán jó magyar módra valami butaságon veszekedtünk, amikor odalépett hozzánk, hogy tényleg magyarul beszélünk-e. Ő ugyanitt kezdte a motorozást kilenc éve...
 
Jeleztem korábban, hogy kényelmi szempontból legfőbb problémának a nyereg ígérkezik. Ezért az egyetlen és örök ductape, valamint némi ipari szivacs segítségével feltétet készítettünk az ülésre. Felszerelés után a motor akadozott 4500-as fordulat felett, amit az általam okos módon a légszűrő beömlő nyílása fölé elhelyezett ragasztócsík okozott. Viszont ez első műszaki probléma, amire nagyon gyorsan és magamtól jöttem rá (még ha én is okoztam), így sikerélményként kezeljük. Az olajcsere sem volt egyszerű. A típuson két leeresztő nyílás van: a blokk mellett a vázon is van egy, mely utóbbinál a csavarnak elnyírodott a feje, így csak egy órányi küzdelem árán lehetett levenni. A gond azonban csak ezután következett: finommenetes csavart (1.25) itt nem lehet kapni. Végül egy csomó rohangálás (amit az enyhén szivárgó előző csavarral tettem meg...) után egy segítőkész esztergályos gyártotta le. Sikerült mellé rézalátétet is szerezni. Pótlégszűrő nincs, óvatosan kell majd a meglévő szivacsot mosni.
 
Ha minden igaz, péntek délután vagy szombat délelőtt indulunk. Az útiterv rögtön az elején jelentősen módosult, ugyanis Namíbiába vízum kell a belépéshez. Ezt Botswana fővárosában, Gaborone-ban szeretnénk beszerezni, ezért az első úti cél ez lesz. Ide eredetileg nem terveztünk jönni, ami azt jelenti, hogy a Fokváros-pihenő nevű részt kihagyjuk és inkább többet maradunk a sivatagban, távol a szerelőműhely hálózatot jelentő Dél-Afrikától...  
 
Megpróbálunk majd jelentkezni, amikor erre lehetőségünk lesz. Egyébként mi itt elsősorban egy nemrég indított projektet koordinálunk árva gyermekek számára, így bónuszként csatoltam egy képet a háttércsapatunkról is!
 
Üdvözlettel,
 
Tom és S

Szart csakis olcsón!

2010. szeptember 10., 23:45 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Az első (saját-)motoros szezon után végignéztem, mit kellett még venni a Honda mellé, hisz eredetileg az volt a duma, hogy olcsón fogok motorozni, hogy megérje. Mármint ne költsek többet a projektre, mint amennyit a nem autózással megspórolok.

Egyszer már írtam erről, már ami a fogyasztást és az egyéb motorfenntartási költségeket illeti. Azóta legfeljebb annyi változott, hogy kiderült a Xelvisről, hogy tud 3,6-ot is fogyasztani, ha akar. És közben országúton közlekedik. Amúgy városban tartja magát a 4-4,3 tartományhoz, ami szintén nem rossz.

Így, a szezon vége felé közeledve az emberfenntartás költségeit is át akarom nézni, és néhány fura szempontot érdemes figyelembe venni azzal a pár cuccal kapcsolatban, amit vettem. Persze ez nem jelenti azt, hogy mindent jól választottam ki – sőt. De legalább lehet belőle okulni.

A cuccaim, kivéve az esőruhát, az lemaradt a képről. Ja, és a nyári dzseki is

Szerencsére nem teljesen cuccmentesen indultam neki a motorozásnak. Kesztyűt már a vizsgára vettem az akkori irodánkhoz közeli motoros áruházban. Félig bőr, méghozzá nagyon finom, a többi része szellőzős szövet. Nagyon kényelmes, és bár nyári kesztyűnek tűnik, inkább nevezném átmenetinek. Úgy tíz fok táján kezd benne fázni a kezem, nem is tervezem, hogy ennél nagyobb hidegben motoroznék. 2006-ban vettem, ekkor olyan hétezer forint körül volt. Azt hiszem, nem volt olcsó, de nagyon gyorsan kellett megvennem, és mivel tényleg jó, nem bántam meg.

Jó kis kesztyű, kényelmes és szellőzik

Nemrég valamiért nézegettem, és látom: ebbe bele van préselve egy Difi felirat. Tudom, ez egy márkanév, ez valami jobb cucc. Azonban megfogadtam, hogy nem vagyok hajlandó név alapján vásárolni, csakis azt veszem figyelembe, milyen a termék. Tehetem, mert nem vagyok elég tájékozott, és nem is akarok különösebb energiát fektetni abba, hogy betanuljam, mi a menő. Egyszerűen azért, mert nem szánok az egészre sokat, sőt. Márpedig a márkákat arra találták ki, hogy levegyék a hobbimotorosokat, akiknek valamiért imponál, hogy GSX-R-nek öltöznek. Én kifejezetten olcsó dolgokat veszek, amelyek – így vagy úgy – szarok. És ha már szar, legyen rettenetesen olcsó, mert a kicsit olcsó is pontosan ilyen puruttya vacak.

Haladjunk tovább a sorban. Bukósisak, tavalyról. Lidl gazdaságos, kínai gyártmány, volt vagy 13-14 ezer forint, ami tavalyi árszinten jó vétel volt. Felnyitható az állvédője. Az idén már olcsóbban is lehetett ilyesmit (értsd: kínai bukót) venni, mivel letérdelt a motoroscucc-piac. A Lidl 2010-ben egy másik, jobb, szebb és beépített napszemüveggel rendelkező modellt árult, ami igényesebben is volt megcsinálva, most láttam valamelyik boltjukban, 11 ezer körüli áron.

Olcsó volt. Jónak nem mondanám, csak egy határig

Az én típusomat egyébként máshol is fellelni. Tavaly ott figyelt a Keeway képviselet polcán, de most nem találtam a weblapjukon. Lehet, hogy tévedek és rosszul láttam, bár az ember megismeri a sisakját. Ellenben hírszerkesztőnk felfedezte a tutira azonos Motowell FU-2-t. Bár a neten azt írják, hogy 18 ezerbe kerül, a boltban biztos odaadják olcsóbban, ha a Lidlre hivatkozik az ember... Igaz, itt legalább van színválaszték (fekete-szürke-fehér), szemben a diszkonttal.

A sisak nem egyértelműen rossz, csak félig. Például, az állrésze nyöszörög picit, és nem kifejezetten csendes. Mivel úgyis zömében városban szaladgálok, a zaj nem elviselhetetlen.

Úgy 110-től viszont használhatatlan. Teljesen becsukott plexivel a menetszél elkezdi kiszívni az ember agyát a fülén keresztül. Igaz, a Xelvis esetében az is baj, hogy a fejem pont az idom keltette turbulencia közepén van. Ha kinyújtózkodok, és a sisak kikerül ebből a zónából, szép, egyenletes surrogássá szelídül a hangzavar. Apró probléma, hogy alulról elég gyakran bekóvályog egy-egy bogár, és a csat állítása meglehetősen primkó, állandóan kilazul az állheveder, és újra kell állítani.

IMG 9612

Viszont a felnyitható állrész zseniális találmány. Egyrészt, nem kell mindig levenni az emberekkel való érintkezéshez, vagy például iváshoz. A sisak nem túl nehéz, 1650 gramm, a márkásak sem könnyebbek. Igaz, valamivel terjedelmesebb, mint egy sima állvédős bukó, ezért sok robogó rekeszébe már nem fér be. A plexit kivenni egyszerű, nem karcosodik, nem igazán hajlamos a párásodásra sem. Adtak hozzá pótplexit, meg zsákot is.

Talán nem L-est kellett volna vennem belőle, hanem egy passzentosabb M-est, mert a belső párnázat tényleg tömörödik kicsit, és elkezdett a sisak picit lötyögni. Ezt be kell kalkulálni vásárláskor. Most egy M-es vaskosabb arcpárnája van benne (ez volt a dobozban tartalékban, össze-vissza kavarodnak a cuccok a Lidlben...), így azért nagyjából jó.

Az utolsó Honda előtti vétel az esőruha volt. Könnyűen ment az otthoni PR is, hisz az én okos feleségem (aki rendkívül csinos is) elfogadta, hogy amikor Árpád mindenféle robogók kipróbálására kényszerít, ne ázzak meg. Ez is lidlis, volt valami hatezer forint. Azért itt vettem meg, mert ők kezdték először akciózni. Örök tanulság: amit egyszer akciózni kezd a Lidl, az hamarosan lesz az Aldinál is. Ha nem tökéletes, érdemesebb kivárni a másikat, rosszabb biztos nem lesz, viszont előfordulhat, hogy jobb.

Így lett kezeslábas esőruhám, pedig ez nem olyan praktikus, mint a kétrészes: amikor az ember venné fel, mindig elakad a protektorokban. Ez még otthon felvéve nem akkora gond, viszont ha elkap a zápor menet közben, akkor börleszket lehetne forgatni rólam.

Először is: szakadó esőben nem veszed le a bakancsot, és még kapkodsz is. Én az első alkalommal téptem szét így a lábrész bélését, ami a következő alkalommal még viccesebb volt. Petőfi-híd, dugó, zápor. Hová csusszant be a lábam? Persze, hogy a bélés és a külső anyag közé. Eltelt kis idő, míg fél lábon ugrálva rájöttem, mi lehet a gond.

Eztán jön a következő szívás, a felső rész felvétele. Nekem már a kabát könyökprotektorjánál meg szokott akadni, ami azért jó, mert aztán se föl, se le, még a kezeimet sem tudom használni. Ja, és közben lent vágja a tökömet, minél inkább akarok szabadulni, annál jobban. Eztán a David Copperfieldtől ellesett hullámzó izommozgással felküzdöm valahogy a vállprotektorig a cuccot, majd kidolgozott hátizmaimat az eddigi homorításból átfeszítem domborításba, és jó esetben már rajtam is a hacuka.

Az egész úgy néz ki, mint amikor egy kezdő szabadulóművész az első kunsztot tanulja, ami nyilván tetszik a közeli droszton unatkozó taxisoknak. Belülről ez azért nem ennyire vidám, mindig attól félek, hogy eldőlök és még a sárban is meghempergek, gúzsba kötve. Gondolom, ilyenkor a járókelők segítségét kéne kérnem. Ami így szarrá ázva még kínosabb szitu, pláne, hogy eredetileg az volt a cél, hogy ne legyek csurom víz. Még szerencse, hogy amúgy kényelmes az overál.

Ezek után senki sem csodálkozik ugye, hogy kis eső kedvéért elő sem veszem. A Xelvis ugyanis olyan jól eldobja a menetszelet, hogy egy darabig alig jut rám víz, és a nadrágról az alulról érkező meleg légáram le is szárítja azt a pár cseppet. Kicsit kerülgetett a guta, amikor két héttel később az Aldi prospektusában ugyanennyiért kétrészeset láttam.

Hozzáteszem, azért nem ennyire kritikus ez az esőruha-kérdés. Nem futár vagyok, és nem megrögzött motoros. Ha elromlik az idő, alapvetően kocsival megyek az irodába, és kész. Megnyugtatásnak ott van az ülés alatti rekeszben, így legalább elindulok reggel motorral úgy is, ha délutánra esőt jósolnak. Többnyire elmarad, vagy ha nem, akkor eláll. Szóval kábé az a szerepe, mint a fényvisszaverő mellénynek a kesztyűtartóban: van. És olcsó volt.

Ugyanezt meg lehetett volna venni százezrekből is

Már biztos sokan fontolgatják, hogy bekommentelik: ilyen cuccokban tilos motorozni. Én erre azt mondom, hogy ezek a Lidl/Aldi, és majd a később felbukkanó Louis is, német márkatermékek. Nem a világ legjobb cuccai, de a németek arra azért odafigyelnek, hogy a termékük ne süllyedjen a szemét szintjére. Úgyhogy akinek csak erre futja, szerintem nyugodtan vegye meg. Kicsivel drágábban sem kap lényegesen jobbat, csak sokkal többért.

Ugyanakkor, ha valakinek van 170 ezre sisakra, nyugodtan vegye meg, miért ne? A csapdák a közepes árszintű, de márkás cuccok között rejtőznek. Igaz, nekem is lett véletlenül márkás cuccom. A tavaszt letudtam kölcsönkabátban, de nyárra mindenképp akartam venni egy hálós dzsekit. A kajálóhelyünk mellett van egy drágacucc-bolt, gondoltam, benézek, milyen is egy ilyen. Baowah is jött segíteni.

Kérdezi a csaj, mit keresünk. Mondom, hogy csak nézelődünk, ahogy az árakat nézem, nem veszünk semmit. Csak erősködik. Megmondom. Kérdi, mennyit szánok rá. Maximum húsz rugót. Hát, annyiért tényleg nincs, de valahonnan előhúz egyet huszonháromért. Az én méretem, piros, azaz elég feltűnő a forgalomban - ilyet akartam, utálom a sok fekete motoros kabátot. Látja a csaj, hogy tetszik.

Jó színe van, ugye? Szerintem feketében csak a profiknak kéne járniuk, ahol tényleg komolyan koszolódik a ruha

"Előre szólok, hogy ebben fázni fogsz 25 fok alatt." Mondom neki, hogy pont ez a cél. Továbbá, ne menjek reklamálni, hogy szétszedte valami tépőzár, vigyázzák, mert ezt nem bírja a finom anyag. Oké, megbeszéltük. Árpád meg megnyugtatott, hogy ez valami rendes márka, a kabát tele volt kandzsis címkékkel.

Ennyire átlátok a szitán

Bevittem a szerkesztőségbe, pont arra járt Karotta. Mesélem neki, mit vettem.

- És milyen?

- Valami japán - Karotta szeme felcsillan, elvégre japánmániás - valami RS Taichi...

- RS Taichit vettél?! Most irigykedek.

A végén kiderült, hogy ez valami menő cucc, pedig csak azért vettem meg, mert tökéletesen passzol rám, jó a színe és kényelmes. Lehetett volna olcsóbbat találni, de ez annyira jó, hogy az elképesztő. Egyébként 25 fok alatt tényleg fázom benne menet közben. Volt hozzá nyolcezerért egy alávehető melegítő bélés, de nem vettem meg.

Vásárlásaimat egy mágneses tanktáskával folytattam, ez Louis márkájú. Egészen csinos, kicsi, mindössze három mágnespogácsa tapasztja a tankhoz. Ez sem hibátlan, de tökéletesen működik: nem túrázáshoz termett, de elég nagy ahhoz, hogy az ember behajigálja a napi dolgait. Egyetlen problémám az, hogy a külső zseb cipzárja alul van, ha a táskát a fülénél fogja az ember. Persze, már sikerült elfelejteni behúzni, és mindent kiszórni. Ha jól emlékszem, négyezer, vagy négyezer-ötszáz lehetett, és adtak hozzá zuhanysapkának látszó esővédőt, meg hevedereket is, ha az ember nem mágneses felülethez szeretné rögzítni. Ennek a csatjait rövid úton levágtam róla.

Fára nem tapad, de acélra igen. Bevált, csak az átlátszó zseb cipzárja lehetne máshol

Akartam venni egy pár térdvédőt is, ez volt a vége a fegyverkezésnek: ennél jobban nem vagyok hajlandó rettegni a motorozástól. Ezen húztam fel a legjobban magam. Mindegyik akkora, mint egy művégtag, amikor az elsőt megláttam, azt hittem, valami gyógyászati segédeszköz boltba mentem be. Van belőlük csuklós kivitel is, de ezekből az olcsóbbak annyira kotvány módon vannak megcsinálva, hogy az dráma. És csak hajlított térddel lehet viselni őket, de én nem akartam úgy járni, mint aki összecsinálta magát.

Volt még valami gumiszerű csodaanyagból készült térdvédő, de azért 16 rugót kértek. Ennyiért még kis demonstrációt is tartottak a boltban: a csodaanyagból készült golyót leejtve az egyszerűen ott maradt a padlón, annyira jól nyeli el az ütéseket. Tetszett, nem is volt akkora, mint a többi, de nem szántam erre ennyit. Így ismét a "szart csakis olcsón"-elv győzött: az IMET saját márkás térdprotektorát vettem meg, mert semmivel sem volt rosszabb, kényelmetlenebb, vagy rondább a hat-nyolcezreseknél. Négyért.

IMG 9596

Hadd ragadjam meg az alkalmat, hogy üzenjek az ilyen vackok gyártóinak. Hátha.

A térdprotektort tépőzáras szalagokkal rögzíti az ember a lábára. A tépőzárnak ugye két oldala van: az egyik puha és bolyhos, a másik viszont kis kampós és szúrós, ez kapaszkodik a puha oldalhoz. Ahogy elnéztem, tízből kilenc esetben a szalag szabad végén van a kampós rész, így ha rövidnadrágban venné fel az ember, elviselhetetlenül szúrja a bőrt. Továbbá, le- és felvétel közben a szalagok minden szövethez odaragadnak, és kikezdik azt. Még saját magukat is. Vajon miért nem fordítva varrják fel a tépőzár két oldalát, tehát a ragadós oldalt a protektorra, és a puhát a szalag szabad végére?! Azért, hogy érezzük, olcsó volt? Vagy csak simán idióták? Nem tudom, de érdemes erre odafigyelni vásárláskor.

Újra motoron a japán világutazó

2010. szeptember 10., 06:30 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Volt olyan nap, hogy tíz levelet is kaptam. Olvasók, barátok és motorosok érdeklődtek, hogy mi van Kunióval, a motorja nélkül maradt japán világutazóval. Volt, aki ezer, volt, aki ötvenezer forintot ajánlott fel, és akadtak, akik szállással tették volna könnyebbé magyarországi tartózkodását. A megjelent írások hozzászólásaiban ti is gyűjtésre szólítottatok fel bennünket, de amint látjátok, ez elmaradt. Nem lustaságunk volt az oka, hanem egy csodás fejlemény: érkezett egy nagyon komoly felajánlás.

 

Kicsit vártunk, de a Király utcából ellopott Suzuki Djebel 250 nem került elő, így Kuniónak el kellett fogadni a helyzetet: vagy feladja, vagy másik motorral kell továbbindulnia. Ebben a 6x6 Taxi nevében Zengő Zoltán segített: megvásárolt egy 2001-es Honda Dominator NX 650-et, és csütörtökön késő délután átadta az utazónak. 

Először, tréfaként egy zöld Babettát hoztak ki a garázsból, de egy próbakört az is megért. Hamar előkerült az egyhengeres, 43 lóerős túraenduró is, ami már a az első métereken hatalmas mosolyt csalt a világutazó arcára. Higgyék el, csodálatos volt látni az őszinte jóakaratot és az erre válaszként megszülető boldogságot - Kunió megszakított álma újra beindult.  

A japán fiút holnap elkisérjük a Red Baronba, akik önzetlenül vállalták, hogy alaposan átnézik a Dominatort és felkészítik az afrikai kontinensre. Kunió jövő hétre tervezi az indulást. Úgy gondoltuk, hogy esetleg önöket, az olvasókat is meghívjuk a búcsúztatóra - kinek van kedve eljönni?

 

Maffia, tiniprostik, na meg a zsaruk

2010. szeptember 8., 17:22 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Akik még nem hallottak a rendező, Dallamano nevéről, biztosan nem olasz-krimi rajongók. Őket ezúttal megkíméljük az olyan műfaji szakszavaktól, mint a giallo. Számukra legyen a La polizia chiede aiuto (A rendőrség segítséget kér, 1974) csak egy szimpla öreg film, amiben csodás motorok és autók vannak – amelyek természetesen üldözik egymást.

A maffiás, tiniprostis és rendőrös sztorit nem mesélem el, nem elérhetetlen a film. Most csak egy jelentre koncentrálnék, a Ducati 450 Scrambler és az Alfa Romeo Giulia csodás harcára. Tekerjék fel a hangerőt.

A legbetegebb motorosok

2010. szeptember 7., 09:38 Módosítva: 2015.07.31 11:29
A Belsőség-találkozó után néhány nappal Pista két félmondat között kezembe nyomott egy könyvet, aztán ment is tovább az udvar irányába. Kérdőn néztem rá, mire hozzátette: „Krisi küldi. Ajándékba.”
Nem titok, szeretem a képregényeket. Leginkább a francia és belga vonal áll hozzám közel, de ennek ellenére a japán és amerikai stílusból is vannak kedvenceim. A kedves olvasó betalált: a francia Joe Bar Team a világ egyik legjobbja.
A motoros képregény zseniális, apró kis etűdöket dolgoz föl. Nincsenek hosszú történetek, nincs laposodás, csak egy poén van és mesteri rajzok. A karaktereket Christian Debarre találta ki, majd Stéphane Deteindre vitte sikerre a motoros bárban bandázó srácokat.
Több nyelvre lefordították, Magyarországon először a Motor Revü hátulján jelent meg. Sok ismerősöm a Joe Bar kedvéért vágta szét a lapot, hogy összefűzve tehesse el a képregényt. Osztrák gyűjtőútjaimon én is mindig bevásároltam az ott sorozatként kiadott vastag füzetekből. Tudtam ugyan, hogy idehaza is kiadták, de sosem került kezembe a magyar változat. Most viszont kaptam egyet. A történetek és a rajzok csodásak, egy hét alatt legalább háromszor néztem át kuncogva mindet. Köszönöm szépen Krisi. Nagyon.

A belpiac visszaüt

2010. szeptember 5., 07:12 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Amikor a 250-es Honda Xelvist megvettem, arra gondoltam, hogy az internet korában nem lehet akkora gáz egy-egy belpiacoshoz beszerezni valamit. A legrosszabb esetben drága lesz, de pont ezért lehet viszonylag olcsón megvenni használtan az ilyen motorokat.

Emlékeztetőül - nem jön szembe túl gyakran ilyen

Történt egyszer egy nap, hogy munkába menet pont egy teherautót előztem. Előtte ment egy terven felüli furgon, amit nem láttam. Mindeközben egy leparkoláshoz befékező kocsit kezdett mindkettő kikerülni, és hogy még jobb legyen a helyzet, szemből is jött egy teherautó.

Távolról sincs vége, olvasson még

A Simson visszatért Suhlba

2010. szeptember 4., 07:00 Módosítva: 2015.07.31 11:29
Olvasónk csodálatos és szokatlan kalandot vállalt: 2200 kilométeres túrát tett Németországba, egy 32 éves veterán robogóval. Fogadják szeretettel Ágoston Gábor történetét:
 
Nagyon sok közös kirándulást tettünk, bejártuk Magyarországot és gyakran átugrottunk az akkori Csehszlovákiába, többek között a Magas-Tátrába. Aztán a fiatalság türelmetlensége úrrá lett rajtam, megváltam a Simsonomtól, nagyobbra és erősebbre váltottam. Vettem használtan egy 1978-ban gyártott MZ TS 150 motorkerékpárt. Ettől kezdve édesapám többnyire egyedül járt túrázni, hiszen a két teljesítményben jelentősen különböző járművel nehéz volt együtt haladni.  
Távolról sincs vége, olvasson még

Japán motoros: van megoldás!

2010. szeptember 3., 13:17 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Lehet, hogy nem Magyarország a világ legbiztonságosabb országa, de úgy tűnik a vendégszeretet nem felejtettük el. A héten kétszer is írtunk Kunióról, a japán világutazóról, akinek pont Budapesten lopták el motorját.

Távolról sincs vége, olvasson még

A meglopott motoros még reménykedik

2010. szeptember 1., 14:59 Módosítva: 2015.07.31 11:29
Ide parkolta le a motort. Nem hitte volna, hogy a zárt ajtó mögül elviszik
 
„Imádkozom ezért a gyerekért, de engedje meg, hogy őszinte legyek” – hadonászott a rácsok mögül a szomszéd. „Nyolcvanéves vagyok, az igaz, de szabadszájú – sajnálom ezt a szerencsétlent, de hogy lehet olyan meggondolatlan, hogy a lépcső alatt hagyja azt a motort? Mondja csak meg neki bátran, hogy hülye; ebben a házban nem laknak finom alakok! Kurvák meg tolvajok költöztek ide! Oda kellett volna kötnie a rácshoz, nem csak úgy odabaszarintani a lépcső alá!”
 
Kunio csak állt, persze nem értette a prédikációt, de látta, ahogy a gangon mutogat körbe az idős asszony.  A japán fiú 250-es Suzukijával békében és biztonságban átjött Szibérián, Oroszországon, Ukrajnán, Moldávián, Románián, míg meg nem érkezett Magyarországra. Azt hitte ez már tényleg Európa, minden olyan civilizáltnak tűnt. Na igen, a Halászbástya csak az a turistáknak üzemeltetett Patyomkin-falu – erre a világjáró is rádöbbent, amikor reggel észrevette, hogy a Király utcai turistaszállónak otthont adó épület zárt udvarából eltűnt a motorja.
 
Nem hotel ez, csak egy lerobbant gangos ház. Az egyik lakásban turistaszálló működik
 
Az öreg, terézvárosi gangos ház Nyugat-Balkán egyik tipikus eleme: szobakonyhás lakások, használaton kívüli (?) közös klotyó a folyosón. Kopott és mállik minden – a kedves hangulatú hostel szinte sziget a külföldiekkel és szegény hazaiakkal megtömött bérházban. Az utcára nyíló ajtó hiába zárt: nem gond bejutni annak, aki jó vagy rossz szándékkal térne be.
 
„Próbáltam lefordítani az olvasók hozzászólásait” – mondja a kócos srác, aki odahaza számítógépes játékokhoz írt történeteket. „Meglepett a pozitív hozzáállás, nem számítottam arra, hogy ennyi embert megindít az esetem. Pedig ez egy egyszerű történet, ellopták egy fiú motorját, ennyi, mindennapos eset. Nem haragszom én a magyarokra, rossz emberek mindenhol vannak. Az alvilág ott van Japánban is, akár otthon is pórul járhattam volna.”
 
Egy szibériai út, ahol még aszfalt is van. Nagyon sok szakaszon csak földes vagy köves az útfelület
 
Nem volt nehéz dolga a tolvajnak: a lépcső alá tolt Suzukira egyik lakásból sem lehetett rálátni. Az utcán sem feltűnő a nagy dobozzal felszerelt Djebel, pont olyan, mint a sok futármotor egyike. Talán éppen városi motornak, vagy vidéki, okmányok-nélkül-hobbicélra-eladó eszköznek szánja a tolvaj, pedig biztos, hogy Kunio is szívesen visszavásárolna az amúgy nem túl értékes gépecskét. 

 

A belpiacos Suzuki Djebel XC a japán városi endurósok egyik kedvence. Egyhengeres, négyütemű blokkjától nem idegen a pörgetés, 29,5 lóereje bőven elég az offenzív utcai motorozáshoz és a hobbiszintű terepezéshez egyaránt.
Forgatónyomatéka 27 Nm – nem rossz egy 249 köbcentis motortól. A váltója hatfokozatú: akik már próbálták, dicsérik a finom kapcsolhatóságot. Futóműve egyszerű, de simán megbirkózik a 118 kilós tömeggel. A fékeknek sem gond a Djebel megállítása: elöl-hátul tárcsás rendszert találunk. A japán előírások miatt rendkívül népszerűek a 250-400 köbcentis motorkerékpárok. Az ottani piacon számtalan, általunk ismeretlen típust forgalmaznak.  
 
„Még tavaly vettem, hogy legyen időm felkészülni az útra. Előbb meg akartam ismerkedni a motorral, szerettem volna elvégezni a szükséges átalakításokat.” – az óriási műanyag doboz is a praktikumot szolgálta. „Elégedett voltam vele, baj nélkül áthozott a rossz, szétfagyott szibériai utakon is. Igaz, azok a motorosok, akikkel útközben találkoztam, mind nagyobb motorral voltak, de nekem ez is megfelelt.”
 
Szerény ez a fiú. Talán éppen ezért megindító az esete is. „Tudod, nekem mennem, utaznom kell, ilyen a természetem. Muszáj volt megismernem a világot, és ehhez egy motorostúra tűnt a legmegfelelőbbnek.”
 
Kávé közben mesélt az eddigi útjáról. Az igazi nagy kalandokat Afrikától várta
 
A Király utcai kebabosnál ültünk. Az alátétre kezdte rajzolni a térképet. „Tőletek lemotoroztam volna Szlovéniába, állítólag az is szép ország. Onnan Olaszországon át mentem volna Franciaországba, majd a spanyolon keresztül Marokkóba.” Úgy tűnik, neki nem elég a szibériai viszontagság, Afrikát akarta megnézni. „A nyugati parton le Fokvárosig, majd a keletin vissza, Egyiptomba; onnan repültem volna haza. Azért még bízok benne, hogy összejön.”
 
Névtelenségét kérő rendőrségi informátorunk nem ilyen derűlátó. Elmondta, hogy a hatodik kerület a térfigyelő kamerák miatt ugyan nem számít népszerű járműlopóhelynek, de ennek ellenére ott is bőven történnek bűnesetek. Az eltulajdonított motorok elenyésző százaléka kerül meg. Nagyon nehéz a kétkerekűek ellenőrzése, az autós járőrök szinte tehetetlenek. A robogók rendszám nélkül továbbra is elvannak Budapesten, de az ilyen endurókat hamar vidékre viszik, ahol még motoros rendőrből is kevés van – pedig a motoros ellen csak egy másik motoros léphet fel hatékonyan.
Ez a híd Szibériában jó állapotúnak számít
 
Úgy tűnik, Kunio esete összefogásra sarkallja a segítőkész embereket. Szervezkednek a tévések, de már olyan taxisokról is hallottunk, akik a kiterjedt kapcsolataikon keresztül vadásznak a motorra és az elkövetőkre. A japán srác közben teljesen nyugodt, úgy tűnik, ezt is csak a sors próbájának fogja föl. Van még bő háromnegyed év szabadsága, mindenképpen világjárásra fordítja. Mellesleg megemlítette, hogy jelentkezett egy angliai gyógyszerkísérletre, ami elég rövid idő alatt 1800 fontot hozna a konyhára – ez elég lenne egy másik motor megvásárlására.
 
Közben több olvasó pénzt ajánlott föl, hogy a világutazót megsegítse: ha nem kerül elő a motorja, erre talán szüksége is lesz – a Totalbike is megpróbál tenni ügye mihamarabbi rendeződéséért. Egyelőre még együtt várunk Kunióval: nem lehetetlen, hogy az általa annyira megkedvelt Suzuki Djebel 250 még előkerül, de ha nem, munkához látunk, és közös erővel mutatjuk meg, hogy ezt az országot lehet és igenis érdemes szeretni.

 

 

Simsonnal az alagútban

2010. augusztus 31., 16:39 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Ezzel a vitorlással orosz kadétok érkeztek

Aki motorral, repülővel vagy hajóval eljut Hamburgba, az biztosan nem hagyja ki St. Pauli negyedében a kocsmázást. Ódon vigalmi negyed az: a kikötő miatt nagy hagyománya van a bároknak, mulatóknak és a ledér macáknak is. 

Távolról sincs vége, olvasson még

Budapesten lopták meg a japán világutazót

2010. augusztus 31., 12:50 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Becsüljük azokat az elvetemült motorosokat, akik kontinenseket szelnek át, hogy két keréken fedezzék fel a világot. Ma egy japán srácról szereztünk tudomást, aki Suzuki Djebellel indult el. Átvágott Szibérián, Ukrajnán, míg boldogan megérkezett Magyarországra.

Lelkesedése nem tartott sokáig, motorját ugyanis Budapesten ellopták. Egy olvasónk, Gergő számolt be az esetről:

Sziasztok,

Japán barátunk július 26-án indult Yokohamából. Eddig kb. 12000 km-t tett meg. 29-én este érkezett Budapestre és egy Király utcai hostelben szállt meg, ahol a barátnőm dolgozik. A belső udvarba vitte a Suzukit, de a lépcső alól éjszaka ellopták. Az utcáról nem lehetett látni, szóval vagy bentről "súgott" valaki, vagy látták mikor betolja.

Feljelentést tett, kijöttek a rendőrök és együtt betértek a földszinti nagycsalád lakásába, ahol egy nőt valami más ügy miatt azonnal megbilincseltek és elvittek. Ezzel a lépéssel japán barátunk nem lopta be magát a szívükbe, szóval most még tőlük is tart egy kicsit. Pontosan a bejárattal szemben van egy kis nonstop-bolt, ahol semmit nem láttak. Megkérdeztük másnap a taxisokat, ők sem tudnak semmit, de megígérték, hogy ha hallanak bármit, akkor megkeresnek.

Egyébként a srác elképesztő, elindult egy ilyen "kis" motorral egyedül, és a terve az, hogy lemegy Afrika déli részére nyugaton, majd vissza keleten. Most ott tart, hogy ha nem lesz meg a motor, akkor elmegy Londonba "kísérleti nyúlnak" valami tüdő gyógyszert tesztelni, amiért kapna 4000 fontot.

Annyira ciki, hogy tényleg vadkempingezik Ukrajnában, Szibériában, megy Moldovába, és egy nap után ellopják Pesten a motorját. Tényleg no comment.

Üdvözlet és a nevében is ezer köszönet,

Gergő

Kedves olvasóink! Aki esetleg tud valamit, hallott egy infómorzsát, vagy látja a képen szereplő motort, segítsen.

 

 

A nagymamát is bakancsban rugdosnák

2010. augusztus 31., 07:00 Módosítva: 2015.07.31 11:29
DSC 0024

Eddig még egyszer sem gondolkodtam el rajta, hogy 120 km/h-nál le kéne hajtanom a sisakrostélyt.

Az elhatározás már korábban megszületett, csak a kivitelezés volt homályos. Kellett egy jármű, ami városban gyors, nem bubog, viszont százharminccal megy az autópályán, keveset eszik, lehet bele pakolni, és legalább két ember szállítására képes. Vespa Cosám, a kompromisszum robogó a fenti preferencialistából talán egyet teljesít. Megrágtam, megemésztettem, eldöntöttem: neki mennie kell, a helyét pedig átveszi egy nagyrobogó. Na de milyen?

Távolról sincs vége, olvasson még

Motoros a vulkán alatt

2010. augusztus 30., 10:28 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Motorosok fedik be arcukat Sinabung vulkán közelében 2010. augusztus 29-én hajnalban, miután a tűzhányó feléledt. A sűrű füst és a vulkáni hamu megnehezíti a közlekedést Észak-Szumátrán. Az indonéz nemzeti katasztrófavédelmi központ eddig 12 ezer embert evakuált a környékről. A Sinabung vulkán 400 éve nem tört ki.

Csak durrogott, aztán leállt

2010. augusztus 28., 08:30 Módosítva: 2015.07.31 11:29
img 8979

 

Nem volt senki, aki vállalta volna, hogy élesben kipróbálja.” - nevetgélt János a budaörsi Yamaha garázsban, és hogy nekem esetleg lenne-e kedvem. Persze-persze, mondtam, végül is régen elég sokat mentem keresztbe ilyen motorokkal, most sem kéne mást csinálni. Egy 180 lóerős, közel ötmillió forintba kerülő sportmotort erőből megcsúsztatni, ahogy döngetek kifelé a kanyarból? Gyerekjáték az egy Enderbabának.
 
Tehát egy utólagos, kiegészítőként kapható kipörgésgátlóról lesz itt szó. Az utólagost azért hangsúlyozom, mert egy gyári TC-t (traction control) kipróbálni úri, selyemfiús feladat. Tudja az ember, hogy mérnökök szerelték össze, tudja, hogy mindent százszor leellenőriztek, ráadásul maga a termék is egy végletekig letesztelt, sok ezer pályakilométeren keresztül nyüstölt cucc. Legalábbis ilyennek illene lennie.
 
Ehhez képest egy aftermarket elektronikában rengeteg a rizikó. Hány piros kábelt cseréltünk fel vajon kékkel? Jó helyen vannak a szenzorok? Jó helyen vannak a csatlakozók? Jó adatokat adtunk meg a rendszernek? Meg úgy egyáltalán: látta már valaki valaha, működés közben ezt a kütyüt? Egy utólagos kipörgésgátló tesztelésében legalább annyi félelem és kockázat van, mint amikor reménytelenül régi használt autót vásárol az ember.
img 8978
Aztán elgondolkodtam. Elég sokat mentem keresztbe ilyen motorral, de az évekkel ezelőtt volt már. Akkor tíz kilóval könnyebb voltam, és havonta minimum kétszer a Hungaroringen edzettem. És az ilyen motor sem ilyen volt, hanem teljesen másmilyen. Az én pályagépeim átlagban pár százezer forintos, többször összetört, karcos, romos, szakopecs járművek voltak, de semmi esetre sem egy olyan Yamaha, aminek a vételárából évekig boldogan megélek.
 

Lassan kezdtem kételkedni benne, hogy ez akár jól is elsülhet. Rég volt már, hogy én tempóból mentem. Elszoktam a sebességtől. Megkoptak a reflexeim. Amit akkor tudtam, annak már a tizede sem megy. Ha elkezdek vadulni, tuti eldobom. Megcsúszik, megtapad, átdob, ember és gép porrá törik, mint a ropi. Megcsúszik, nem tapad meg, nem dob át, csak unelegánsan belecsúszunk a falba, ember és gép laminált matrica lesz egy szalmabála oldalán.

 
Ha nem csúszik meg? Akkor meg fölöslegesen jöttünk ki, több embert megloptam szabadidővel, pénzzel, erőforrással. Meg ciki is. Eddig senki nem vállalta, hogy kipróbálja, mi? - mondogattam magamban, és röhögtem. Nem véletlen. Szarnak, kárnak nincs gazdája, és senki nem akarta hazavinni ezt a cirkuszt. Csak én, hát persze. De akkor már eldőlt, hogy csináljuk.
img 8976
Sajnos, eredményekből eddig nem sokat szállítottunk. A nagy nap már eleve rosszul indult: áramszünet volt a Yamahánál. Ilyenkor nem működnek az elektromos kapuk, ami nem lenne baj, ha kézi erővel ki lehetne őket nyitni. Ezeket nem lehetett. Jánossal megfogtunk három szerelőt, a hátukra málháztuk az R1-et, körbevitettük velük az egész garázskomplexumban, mint Jézussal a keresztet, míg labirintusok és lépcsőfordulók garmadája után kijutottunk a szabadba.
 
A szűken vett tesztelés annyi volt, hogy bekapcsoltam a kipörgésgátlót, beindítottam a motort, ami kiírt egy hibaüzenetet, és leállt. A hiba okát még ott, a helyszínen kiderítettük, azóta korrigálták a kis malőrt. Lesz folytatása a dolognak. Persze, ha már ott voltunk, akkor örömmotoroztam egyet, amiből nem egész egy kört feltöltöttünk. A kamera mikrofonja sajnos ennyit tud.

 

Magát az elektronikát nem akarom most részletezni, mert arra lesz majd egy külön poszt. Alapvetően kétféle kipörgésgátlót fejlesztenek motorokhoz, és ez a jobbik fajta, ami a kerekek forgáskülönbségét monitorozza. Nézzék a képeket, ott vannak a kis szenzorok: az első féktárcsa, és a lánckerék csavarjaira néznek, figyelik, milyen frekvenciával haladnak el előttük, abból számolnak szögsebességet. És itt volt a kutya elásva...

brlogo.png

350-essel mennek a sivatagba

2010. augusztus 27., 12:04 Módosítva: 2015.07.31 11:29
Tegnap este meglepő levél pottyant a postámba. Felvillanyozott, ritkán olvashatok afrikai motorostúra tervéről. Az egyik utolsó mondatban tőlünk és önöktől kér segítséget és tippeket Tom.
 
Kedves olvasók, mit ajánlanának annak, aki négyezer kilométeres túrára indul a sivatagon át, úgy, hogy kevés a tapasztalata, de a lelkesedése annál nagyobb?
 

 

Kedves Árpád! (Kedves Totalbike!)
 
Mi egy magyar önkéntes pár vagyunk (orvos/mérnök), akik az egyik kis dél-afrikai beágyazott királyságban próbálják tenni a dolgukat. Pusztán praktikus helyváltoztatási okokból még az elején összeraktuk kis pénzünket, és vettünk egy motort. A vas egy 15 éves Suzuki DR 350-es, azt hiszem a sors megfelelő masinát sodort egy kezdő számára, az afrikai utakra. Ahogy lennie kell, a dologból hamar szerelem lett a mindennapi használatok és hétvégi kirándulások során. Mostanában eléggé összejöttek itt a dolgok, Afrika nem mindig olyan pihentető, mint az ember elsőre gondolná. Így elhatároztuk, hogy kikapcsolódásként (önsorsrontásként?) elindulunk a kis géppel egy olyan túrára, amire nyugdíjas korunkban is nyálcsorgatva gondolhatunk majd vissza. Így esett választásunk egy Botswanát és Namíbiát is érnintő, Fokvárosban megpihenős, Lesothóban végződő, kb. 4000 kilométeres útvonalra. Olyan szakaszokkal, mint a Kalahári sivatag...
 
Nem akarjuk a dolgot túlbonyolítani: szerszámkészlet, olaj, pótlégszűrő, gumijavító spray stb. lesz csak velünk. Szerelni amúgy is csak alap dolgokat tudok, ezért úgy tervezzük, hogy nem lesz semmi gond. Ha mégis, majd megoldjuk valahogy! Csomagtartót már csináltattam, sátrat és hálózsákokat is viszünk. Napi 300-400 km a cél, közbeiktatott pihenőnapokkal. Tudom, a motor meglehetősen kicsi két emberre, de tapasztalatok alapján a 90-100 km/h utazót jól bírja, gyorsabban meg nem szándékozunk menni. Csak a nyereg ne lenne olyan kényelmetlen...
 
Szívesen vennénk olvasói javaslatokat, ötleteket, ha van kedvetek feldobni valahova egy posztot. Esetleg jelentkezhetünk is néhány naponta aktuális helyzetünkkel, fényképekkel, ha van rá igény és legfőképp net.
 
Üdvözlettel,
 

Tom és S 

Lemeztelenítették és élvezi

2010. augusztus 26., 16:05 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Tavaszi videópályázatunk legnépszerűbb motorja egy formás Ducati lett. A legtöbb szavazatot kele123, vagyis Kelemen Ákos olvasónk gyűjtötte be. Lesoványított Multistradája igazi aszfaltbetyár – elég ránézni, máris tikkelni kezd a sok kanyarvadász szeme.

A gép eredeti színe szürke volt, enyhén sérült állapotban került új tulajdonosához. A munka az idomok eltávolításával kezdődött. A váz nem lett megvágva, a megjavított plasztik bármikor visszaszerelhető, ha valakinek az eredeti, bájosan böszme Multsitrada fazon jönne be.

Mivel az orridom gyárilag össze van kötve a tankpanellel, ezért karbon takarópanelekkel fedték be a lyukakat. Ugyanígy szépítették meg a fart is: az utasülés mögött levő kéttenyérnyi kompozit panel csomagtartóként is funkcionál.

Az első lámpa japán, korábban Yamaha MT03-on adta a fényt. Tartója egyedi, számítógépes tervezés után alumíniumból készült CNC-géppel. A műszerfaltartó sem gyári, anyaga rozsdamentes acél; lézerrel vágták ki. Kézműves termék az áthelyezett olajhűtő tartója is, akárcsak a tölcséres kipufogó – a gyári eltávolításával hozzávetőleg tíz kilót spóroltak és legalább húsz decibelt nyertek – gyönyörűen szól a rozsdamentes rendszer.

Az elektromos rendszert leegyszerűsítették és elrejtették. Mivel a direktszűrők kerültek a motorra, az airbox dobozát ki lehetett üríteni; ide költözött az elektronika. A gyöngyház árnyalatú fényezéssel csodásan harmonizál a sötétszürke alcantarába húzott nyereg – mivel a testhelyzet és a geometria nem változott, biztos, hogy kitűnő szórakozás ezt a gépet vezetni. Olasz cucc is került a motorra: a hátsó kereket Ducati 848 alól szedték ki, míg a lábtartó a Hypermotardról való – kevésbé csúszik le róla a csizma.

Ákos videója egy X-lite kompozit bukósisakot ért, hisz nyereménye 50 ezer forintos ajándékutalvány volt, amelyet az Euromotor ajánlott föl. Galériánk képei a sisak átadásakor készültek, reméljük azóta sem volt szükség arra, hogy a Nolan csoport tudását tükröző bukó bemutassa védelmi képességeit.

 

Feltámadt a Pannónia

2010. augusztus 22., 06:13 Módosítva: 2015.07.31 11:29

Porlasztóbeállítás az Old Motors műhelyében. A Pannónia mögött egy felújításra váró Riga kukucskál ki

"Piktorkám, azért azt tudnod kell, hogy a Pannónia egy szar motor." - Ez a vészt jósló, sötét, és nyers szókimondásával mellbe taszító mondat annak az embernek a szájából hangzott el, aki Pannónia-buzériám egyik okozója, buzgó támogatója és nem mellesleg az ország egyik legnagyobb és köztiszteletben álló Pannónia guruja.

Nevét akkor sem fogom leírni, ha sistergő lőtlámpát szegeznek T1-esem eredeti fényezésének, nem. Azt viszont elmondom, ami a fekete mondat után jött, mint kormos gőzmozdony mögött a kékre festett vagonok. Sajnos a pontos megfogalmazásra már nem emlékszem – talán az első mondat sokkhatása miatt -, de a lényeg nagyon is megmaradt agytekervényeim információraktárában.

Távolról sincs vége, olvasson még