Hírek

Hidrogén hajtja!

2008. május 20., 22:23 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A Crosscage jár! Mostantól nem fantazmagória a hidrogénhajtású motor, a Suzuki és az Intelligent Energy közös gyermeke sikeresen teljesítette első nyilvános próbaútját. A keskeny, jövőbe mutató formájú motor számtalan finom megoldást vonultat fel, a speciális abroncsain át egészen a műszerfalig: az innovatív lendület nem csupán a hidrogéncellákra vonatkozik.



Reméljük, a fejlesztés nem áll meg, és hamarosan egy utcai használatú változat is készül. Tény, hogy a Suzuki Crosscage-dzsel való közlekedés alapja a gázkút-hálózat, de talán egyszer az is kiépül országunkban. A remény hal meg utoljára, nem igaz?

Superlaggera

2008. május 18., 23:19 Módosítva: 2009.07.25 21:01


Még egy cég, aki nem a lóerők meddő vadászatában látja a sportosságot: a francia Tucson megkezdte a munkát a BT550 Superlaggera bemutatásán. Ahogy a név is mutatja, a szuperkönnyű motor 550 köbcentis, a térhálós vázba az Aprilia V2-esét szerelik majd.




Szénszálas kerekek és neves GP beszállítók alkatrészei szavatolják a kis tömeget és a kimagasló kezelhetőséget. A formát Yann Bakonyi, a magyar származású designer álmodta meg. Egy biztos: a motor olcsó nem lesz, de árát élményekkel kompenzálja majd.

Balsors, akit régen tép

2008. május 18., 13:48 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Az idei szezon eddig legizgalmasabb versenyét láthatták azok, akik leültek a le mans-i nagydíjat megnézni. Talmácsi Gábor a nyolcadik helyről rajtolva tört előre, majd a 2-3-4 helyen motorozva csatázott körökön át. Versenyzőnk sokáig csapattársát, Gadeát támadta, de a kilencedik körben változás állt be, Bradl hátulról berobbanva került az élre.

Bradl, Terol és Olive voltak Talmácsi fő ellenfelei a négyesben. A versenyzők csatájába beleszólt az időjárás, a tizenhatodik körben eső miatt a versenyt a rendezők félbeszakították.

Gumicsere után a verseny folytatódott. Az óvatosság volt a jellemző, ennek ellenére már rögtön az újraindítás után az élre állt Rabat bukott. Gábor kihasználva a lehetőséget átvette a vezetést. Sajnos nem örülhettünk sokáig a kecsegtető pozíciónak, mert a célegyenesbe vezető kanyarban Talmácsi elbukott. Azonnal felugorva folytatta a versenyt, de csak a 21. helyen tudott bekapcsolódni a viadalba.

Di Meglio, Smith és Terol léphetett a dobogóra, Talmácsi Gábor balszerencsés módon a 14. lett.

1 M. DI MEGLIO FRA Ajo Motorsport 10'08.574
2 B. SMITH GBR Polaris World + 0.800
3 N. TEROL SPA Jack & Jones WRB + 3.077
4 P. ESPARGARO SPA Belson Derbi + 10.407
5 A. IANNONE ITA I.C. Team + 11.697
6 S. BRADL GER Grizzly Gas Kiefer Racing + 11.881
7 L. ZANETTI ITA ISPA KTM Aran + 16.372
8 J. OLIVE SPA Belson Derbi + 16.545
9 R. DE ROSA ITA Onde 2000 KTM + 19.163
10 R. KRUMMENACHER SWI Red Bull KTM 125 + 22.391
11 S. CORTESE GER Emmi - Caffe Latte + 22.847
12 P. TUTUSAUS SPA Bancaja Aspar Team + 23.195
13 S. CORSI ITA Jack & Jones WRB + 23.553
14 G. TALMACSI HUN Bancaja Aspar Team + 23.695
15 A. MASBOU FRA Loncin Racing + 24.240
16 T. NAKAGAMI JPN I.C. Team + 26.196
17 E. RABAT SPA Repsol KTM 125cc + 26.411
18 R. LACALENDOLA ITA Matteoni Racing + 26.895
19 L. ROSSI FRA FFM Honda GP 125 + 27.446
20 S. GADEA SPA Bancaja Aspar Team + 31.829
21 D. WEBB GBR Degraaf Grand Prix + 34.810
22 R. MURESAN ROU Grizzly Gas Kiefer Racing + 35.190
23 D. AEGERTER SWI Ajo Motorsport + 47.840

VW motorkerékpár?

2008. május 17., 13:35 Módosítva: 2009.07.25 21:01
9

Ez már a vég, az agónia jele: a népautó nevet viselő német ipari óriás most a motoriparba nyúlna bele. A Volkswagen az osztrák motorgyártóval, a KTM-mel szövetkezik, hogy a számára új és ismeretlen piaci szegmensben megvesse lábát.

A korábbi kapcsolat eredményeként bemutatott KTM X-Bow sportkocsi a VW Group és mattighofeni gyár együttes projektje, hiszen a közös tervezésű ultrakönnyű autót egy Audi TT blokk hajtja. A szomszéd füvének legelése nem maradt egyoldalú: most a Volkswagen kalandozna a kétkerekűek világába. A tervek egy- és kéthengeres motorokról szólnak, ám a projekt keretében teret adnának a korábban többször zárolt GX-3 tanulmányautónak. Ennek ismertetőjegye az elöl kettő, hátul pedig egy kerék.



Hogy a berögzült kategóriákban gondolkodó motorpiac torkán le lehet-e tolni a „népautót” mint márkanevet az nagyrészt marketingköltség kérdése, de tekintettel a luxuskocsik piacán döglődő VW Pheatonra remélem maguk sem gondolják komolyan, és mindenki marad a saját kaptafájánál.

Önnek kéne?

Feltámadunk?

2008. május 17., 11:23 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A főnix gyönyörű vörös-arany tollazatú hím madár. Élete végén fahéj-ágacskákból fészket épít, meggyújtja, és vele együtt porrá ég. A hamvakból ezután egy új, fiatal főnix születik, amely bebalzsamozza az öreg főnix maradványait egy mirhából készült tojásba, és eltemeti Héliopoliszban, a „nap városában”. Vannak ilyen madarai a motoriparnak is. Lángolva elégnek, aztán a hamuból újjászületve támadnak fel, hogy később újra eléghessenek.


Hasonló cég az Indian is, amely fejdíszébe a mitológiai madár tollait tűzve újra és újra megpróbálja. A második világháború áthúzta számításaikat, a hadi megrendelések lévén a nagy konkurens Harley Davidson tollasodott meg, míg az egyre kopaszabb Indian szánalmas kísérleteket tett a túlélésre. A redditchi Royal Enfield brit kéthengeresét címkézték át, de a soros kéthengeres nem nyerte el az amerikaiak tetszését. Az agónia után jött az égés, a hamvakból néhány évvel ezelőtt kikelni látszott az új madár, ám némi szárnypróba után még visszafészkelte magát.


A márkanév tulajdonosa, a Stallican Limited befektetési csoport, egy újabb élesztést próbál keresztülvinni, a karácsonyi piacra már a boltokba küldené a 2009-es Indian Chiefet. Vállalkozásuk mögött látszatra kellő anyagi fedezet áll, de a vevői vágyak meghódítása csupán részben pénz kérdése. A kikopott, múzeumi emlékké fakult márkanevet nem lesz egyszerű újra a valósághoz kapcsolni, ám az Indian Motorycle bízik magában. Standard, Deluxe, Roadmaster és Vintage változatokat terveznek, ezekkel szeretnék meghódítani a még mindig a retróban poshadó piacot.


A 30-35 ezer dolláros árért cserébe hozzák a szokásos formát, mélyre húzott sárvédők, szögecselt nyereg, széles kormány és V2-es motor. A megbízható múltidézés a premium-cruiser kategóriába pozícionálná a "Főnököt", nyoma sincs az egykori innovatív lendületnek. 1720 köbcentis, saját fejlesztésű szív kerülne az acél bölcsővázba. A "Power Plus" nevű motor körülbelül 80 lóerőt továbbít majd a hatsebességes váltónak. Elöl 41 mm-es villák, hátul központi rugóstag tartaná a 16 collos abroncsokat. A 334 kg-os összsúlyt tekintve egy biztos: lesz a motorban anyag.



Hogy sikeres lesz-e az új Chief, nem megjósolható, ám a retrogiccsre fogékony cruiser-piacot tekintve előfordulhat, hogy a halott hamvainak gyalázást most sem bünteti meg senki.

Juhász kilencese

2008. május 11., 23:05 Módosítva: 2009.07.25 21:01
A kilences szám jellemezte Juhász Dávid GSX-R Európa Kupás szereplését. A nyitófutam után a bajnokság kilencedik helyéről várta Dávid a folytatást, és most Monzában, a második versenyhétvége pénteki időmérőjén is a kilencedik edzéshelyet szerezte meg.

Dávid a harmadik sorból rajtolhatott. A rajt előtt elkezdett esni az eső, de a rendezőség útnak engedte a mezőnyt esőgumi nélkül. A döntés nem volt helytelen, az eső elállt és a pálya vizes foltjai fokozatosan felszáradtak. Dávid remekül kapta el a rajtot, hetedikként csatlakozott az élbolyhoz. A verseny második felében Juhász Dávid lelassult, motorján meglazult a váltókart és a váltórudat összekötő csavar, aminek következtében egyre nehezebben találta a sebességfokozatokat. Az utolsó körben leszakadt a váltókar, így ötödik fokozatban kellett Dávidnak teljesítenie a kört. Sajnos négy versenyző elé tudott kerülni a célvonalig, ahol végül tizenegyedikként haladhatott át. A pontversenybe nem számolják bele a szabadkártyások eredményét, így Juhász a kilencedik helyért járó hét ponttal gazdagodhatott.

nUCLEUS: beleszerettem a jövőbe

2008. május 10., 14:28 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Hogy kezdjem? Azzal, hogy akarom, és bármelyik olvasóm fél karját odaadnám ezért? Akár így is, hisz igaz, percek óta vakarom magam össze, fejemben a múlt dobozvázas koncepciói kavarodnak a jövővel, a technicizmus robotizált foszlányai a zen buddhizmus minimalizmusával. Jelentem: végem. ide vele!


A NONOBJECT stúdió nUCLEUS projektje még sosem látott koncepciója a motoriparnak. Egy könnyű rúgással csinálja ki az elmúlt évszázad minden formai nyűgjét. Immár a múlt koszcsíkjának látszik a váz, a tank, az ülés idáig erőltetett összhangja. Egy lágy vízió hányja odébb mindezt: a nUCLEUS egy új korszakot nyit a formatervezésben. Az eddig megismerthez való köze kimerül a két kerék alkalmazásában: az elektromos meghajtás és a kortalanság esszenciális formája a jövő ígérete. Mintha egy hagyományos motor szállítódoboza volna – a két finoman hajlított lap a váz maga, közte mindennel, ami szükséges. Az egyelőre számítógépes modell szintjén mozgó motor sallangmentes, funkcionalista jövőt vetít elő, mégsem ingerszegény: a nagy szabad felületek bármilyen designt vagy festést megengednének.


Őszintén remélem, hogy a NONOBJECT nUCLEUS nem marad puszta vízió, szeretnék hinni benne, hogy a jövő felé kétségbeesve utat kereső motoripar hozzám hasonlóan megoldást lát ebben a zseniális tervben.

Háztáji üzemanyag

2008. május 10., 12:35 Módosítva: 2009.07.25 21:01
2
Megállni a benzinkút előtt és kacagni? Lepattintani a plexit, majd hazamenni tankolni? Most már ez is lehetséges, hogyha valaki etanol-üzeműre állítja át motorját: az Amerikai Egyesült Államokban megindult a MicroFueler árusítása.

A házi „lepárló” készülék áram, víz, nyerscukor és élesztő segítségével állítja elő az alkoholt. A kezelése nagyon egyszerű, mint egy mosógépbe behányjuk az adalékokat, a 110 valamint 220 voltra készülék pedig a háttérben elkészíti a végeredményt: kb. 165 forintért 3,8 liter alkoholt (1 USD/gallon). A MicroFueler saját kútfejjel rendelkezik, vagyis a szokásos töltőpisztolyt használhatjuk, a beépített pumpa az üzemanyagtartályba nyomja a nedűt. Egy hét alatt 133 litert 100%-os tisztaságú alkoholt képes előállítani. Ez a mennyiség, ha E25-re keverjük benzinnel, több héten képes üzemanyagként, vagy adalékként szolgálni belső égésű motorjainhoz.

Valóban ennyire egyszerű lenne? Tom Quinn gyártó szerint igen, egy gombnyomásra vagyunk üzemanyagunk házi gyártástól. Daniel Kammen, a kaliforniai Berkeley Egyetem Alternatív és Megújuló Anyagok Laboratóriumának vezetője szerint a kérdés egy kicsit árnyaltabb. A berendezés erősségének nevezi a fejlett filtrációt, amellyel az alkoholt és a vizet külön tudják választani, ezzel nyerve nagy tisztaságú etanolt. Az előállítás alapfeltétele a nyerscukor, ennek beszerezése nem mindenhol és nem mindenki számára lehetséges, országonként és régióként változik a beszerzési ár. A termelési terület és az élelmiszerek gyártásához szükséges mezőgazdasági kapacitás viszonya sem egyértelmű, de az eszköz vitathatatlanul működőképes. Sajnos a világban a jövedéki adó érinti az üzemanyagokat, ezért ennek liberalizációja nélkül tulajdonképpen bűntényt követnénk el az otthoni gyártással. Magyarországon is hatósági érzékenységet váltani ki a MicroFueler. A mintegy másfélmillió forintba kerülő eszköz ennek ellenére az Egyesült Államokban megvásárolható.

Hazai forgalmazása, nyugodtan mondhatjuk, hogy kizárt, bármelyik használóját statáriálisan csinálná ki a Vám- és Pénzügyőrség. Ennek ellenére világszinten erősödő tendencia a kőolaj alapú üzemanyagok kiváltása környezetkímélő és megújuló energiaforrásokra. Az, hogy a számos lehetőség közül melyek válnak majd be, nem tudhatjuk, de egy biztos: a robbanómotorokhoz olyannyira ragaszkodó motorosok is kénytelenek lesznek záros időn belül hozzászokni valami máshoz, magunk és Földünk érdekében.

Két új Husky

2008. május 9., 11:03 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Husqvarna bemutatta két új enduróját, a TE 310-et és TC 450-et, a könnyű kezelhetőséget és nagy dinamikát ígérő motorokat.

A 2008-as TE 250-ből fejlesztették ki a 310-est. A korábbi blokkot felfúrták, és egy könnyített, ám szilárdabb vázba tették. Az üzemanyagot befecskendezéssel juttatják a hengerbe. A gyár nyilatkozata alapján egy olyan optimális hangolást sikerült kialakítani, amely széles fordulatszám-tartományban lehetővé teszi az optimális erőleadást. A 450 motorja megegyezik a tavalyi szezonra kiadottal, ám itt is könnyebb vázba került. A megállásról újfajta hullámos féktárcsák gondoskodnak. Mindkét enduro Marzocchi villákat és Sachs rugóstagokat kapott a még jobb kezelhetőség érdekében.

Talmácsi felférkőzött a dobogóra

2008. május 4., 14:19 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Megtört a jég, legalábbis megrepedt: 2008-ban először sikerült a dobogóra állnia Talmácsi Gábornak. Talán még szebb eredményt láthattunk volna, ám micsoda meglepetés: az Aprilia újra makrancos volt.

A vizes aszfalt bizakodásra adott okot, Gábor higgadt stílusának kedvez a nedves pálya. Negyedik helyről startolt, majd Bradley Smithszel és Andrea Ianonnéval vívott körökön át. Csupán Di Meglio szólt bele a párharcba. A szinte ismeretlen Ianonne körről körre növelve az előnyét három másodpercet vert rá a második helyen beérkező Di Meglióra. Őt követve a bronzérmet Talmácsi Gábor szerezte meg.

A sajtótájékoztatón elmondta, hogy a motor hűtésével problémái voltak, ezért a verseny végén nem bonyolódhatott nagyobb csatákba, inkább a biztos pontszerzést választotta. Megemlítette, hogy nem a kínai Pramac Grand Prix-hez megfelelő áttételeket választották. A világbajnokság állása szerint Gábor jelenleg a nyolcadik.

A 250-esek között Tóth Imi a 16. helyen futott célba. A futamot Kallio nyerte Aoyama és Pasini előtt. A Moto GP-ben Rossi magára talált, megelőzve Pedrosát és Stonert, megnyerte a kínai versenyt.

Eredmények

MOTO GP:

1     V. ROSSI, ITA, Fiat Yamaha Team, 44'08.061
2     D. PEDROSA, SPA, Repsol Honda Team, + 3.890
3     C. STONER, AUS, Ducati Marlboro Team, + 15.928
4     J. LORENZO, SPA, Fiat Yamaha Team, + 22.494
5     M. MELANDRI, ITA, Ducati Marlboro Team, + 26.957

250:

1     M. KALLIO, FIN, Red Bull KTM 250, 48'12.217
2     H. AOYAMA, JPN, Red Bull KTM 250, + 3.238
3     M. PASINI, ITA, Polaris World, + 13.811
4     M. SIMONCELLI, ITA, Metis Gilera, + 18.474
5     A. DEBON, SPA, Lotus Aprilia, + 21.066

16     I. TOTH, HUN, Team Toth Aprilia, + 1'45.018

125:

1     A. IANNONE, ITA, I.C. Team, 46'02.275
2     M. DI MEGLIO, FRA, Ajo Motorsport, + 3.355
3     G. TALMACSI, HUN, Bancaja Aspar Team, + 3.451
4     P. ESPARGARO, SPA, Belson Derbi, + 14.028
5     S. BRADL, GER, Grizzly Gas Kiefer Racing, + 23.853

Ragyogó sugár - A Shineray komolykodik

2008. május 3., 08:15 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Tudják, hogy minek a rövidítése a CIMTE? És számolta valaki, hogy ez már a hetedik volt?

Chongqing a Jangce folyó partján, Kína szívében található. Nem csak térségének vezető ipari városa, hanem mostanra világszinten jegyzett indusztriális központ. Itt került megrendezésre a CIMTE (China International Motorcycle Trade Exposition), amely az ország vezető motorkiállítása. Amint neve is mutatja, nem csupán a hazai piac számára nyitott, ez egy nemzetközi szakvásár. Ez a napokban véget ért rendezvény is mutatja, hogy az ázsiai ország motorgyártása egyre komolyabb szinten van: túl a szolgai másolatokon, európai szemmel is értékelhető modellek születnek Kínában.

Az egyik legdinamikusabban fejlődő márka a Shineray. Neve alapján akár elfogadható is lenne, az angolos hangzás könnyebben rögzül bennünk, mint a kantoni, vagy mandarin szavak. A kínálat tipikus, kisköbcentis városi csődörök és szúnyogcsődörök – erre van szüksége a helyi átlagembernek. Üzletpolitikájuk már részben beigazolódott nemzetközi szinten is. Jelentősnek mondható exportot bonyolítanak Dél-Amerikai országaiba.

A CIMTE-n mutatták be legújabb motorjukat XY250GY-t. Igaz, hogy a típusmegjelölés a gsxrzxrcbryzf kultúrkörben szúrja a szemet, de a kínaiak igyekezete egy minőségi eszköz gyártására letagadhatatlan. A Honda alapról fejlesztett blokk rengeteg pozitív elemet mutat: 6 sebességes váltó, DOHC vezérlés - eddig ismeretlen szintje a kínai motoroknak. Az állítható upside-down villa, a gázos hátsó teleszkóp, a minőségi fékek is bizonyítják, hogy ezúttal nem tréfálnak a csíkszemű barátaink. Érdekes módon prezentálták a gépet a kiállításon: apró darabokra szedték a terepmotort és alkatrészenként lógatták fel, így mutatva, hogy nincs titkuk és szégyellnivalójuk. A forma nem marad el japán és európai konkurensektől, a motor jövője az összeszerelésen és az alkatrészek minőségen múlik. A Shineray szóvivője a CIMTE-n elmondta, hogy motorjuk FIM-homológ változatával szeretnének Európában is versenyezni, hogy bizonyíthassák konstrukciójuk nagyszerűséget.

Bevallom, mint minden átlagember, egyelőre én is szkeptikus vagyok a XY250GY tekintetében. Az viszont kétségtelen, hogy a jövő Kínáé. Lehet, hogy éppen most kezdődik el?

Noaleban nem pihennek

2008. május 2., 15:48 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Noaleben szorgalmas népek laknak. Szorgalmasak és motiváltak. Mi más magyarázná, hogy az Aprilia gyár ilyen ütemben fejleszti és dobja piacra modelljeit?

Alig néhány nap telt azóta, hogy a sajtónak leleplezték az SMV 750 Dorsodurot. A kompakt vázba ültetett V2 hétötvenes supermoto egy újabb szemet gyönyörködtető mintapéldája az olasz design nagyságának. A Shiverben már korábban bemutatkozott ride-by-wire rendszerű, 92 lovas blokk dinamikus, élvezetes motorozást tesz lehetővé.

Még el sem csendesedtek a vágyakozó sóhajok visszhangjai, máris azt suttogják a bennfentes források, hogy a gyerek nem lesz egyke. A következő évben valószínűleg az 1200 Dorsoduro és az 1200 Shiver is piacra kerül. A szintén V2-es blokkal épített gépek így igazi konkurenciát jelentenek majd olyan motoroknak, mint a Ducati Hypermotard, a KTM Superduke 990, vagy Supermoto 990.

Ismét az építések

2008. április 30., 09:00 Módosítva: 2009.07.25 21:01
Az amerikai autók és motorok rajongói idén még számíthatnak egy nagy dobásra: május 3-4. között második alkalommal elkezdődik Kelet-Európa legnagyobb custom bulija, Rod n’ Custom Show 2008. Az épített motorok, amerikai autók, valamint a hot rodok kultúráját összesen 12500 négyzetméteren mutatják be, a fele szabadtéri, a másik fele beltéri kiállítás. A budapesti Hungexpo csarnokában 28 nemzetközi hírű motorépítő cég és közel 100 autó sorakozik majd. A szabadban pedig V2 és amerikaiautó-találkozó zajlik majd különböző programok kíséretében.

A sokat vitatott és sokak által csodált Orange County Choppers motorjai először mutatkoznak be Magyarországon. Most lehetőség nyílik közelebbről is megszemlélni a megoldásokat, megvizsgálni a minőséget, hogy a tv-s hőzöngés közben mit is csavarnak össze a Teutulok Narancs-megyében. Szakmai szempontból sokkal érdekesebb az idei motorépítő Európa-bajnokság győztese, az Open Mind hazai bemutatkozása. Mellette olyan nevek mutatkoznak be, mint Fred Kodlin, Walz, Charley Gregoire, Luciano Andreoli.

A motorépítő-világbajnokság rendezője, az AMD hivatalos partneri szerződést kötött a magyar szervezőkkel, aminek eredményeként mostantól a Rod n’ Custom Show hivatalos elődöntője lesz a világbajnokságának. A versenyre nevező motorépítők egy, a sturgisi vb-re szóló 5000 eurós repülőjegyért küzdenek. A kiállításon az AMD tulajdonosa, Robin Bradley személyesen adja át a freestyle kategória első 3 helyezettjének az elismerő oklevelet. Külön díjazzák a magyar épített motorokat, és a közönség is szavazni fog a legszebb gépre.

Pálinkát a gépbe!

2008. április 27., 23:08 Módosítva: 2009.07.25 21:00
Mit tesz a magyar, ha lehullott almák borítják a kertet vihar után? Pálinkát főz. Mit csinál az angol a gyümölccsel? Alkoholt párol le, de nem a torkába, hanem motorba tölti.

A Prince William School of Northamptonshire vegyészhallgatói 6000 almát összegyűjtve etanolt állítottak elő, és egy Triumph Daytona 675-be tankolták. A motor szerkezetén semmit nem változtattak, csupán az injektortérképet programozták át. Az eredmény: 255 km/h-s száguldás a bruntingthorpe-i pályán. Kísérletük a Triumph fejlesztőmérnökeinek a figyelmét is felkeltette. A Fast Fruit elnevezésű kísérlet talán magával hozza, hogy ha nem is tiszta bioetanollal, de E25-el (25% alkohol és 75% benzin) üzemelő modellek jelenjenek meg a piacon – akár a Triumphtól, akár más környezettudatos gyártótól.

Egy kereke hiányzik?

2008. április 26., 14:40 Módosítva: 2009.07.25 21:00
Lássuk csak, a kenuban szeretkezésen túl mit adott a világnak Kanada? Hiába töprengek, semmi extra nem jut eszembe, vagy legalábbis olyan nem, ami motoros szemmel felér az Uno jelentőségével.

A 2008-as torontói National Motorcycle Show-n ismerhette meg a nagyközönség Ben J. Poss Gulak motorját. Természetesen a döbbenet és kétkedés nem maradt el, a közvélemény szerint a gépnek és alkotójának hiányzik egy kereke. Ez tévedés. Az Uno ugyanúgy két abroncson gördül, ezek azonban nem egymás mögé, hanem egymás mellé kerültek.

A 18 éves Ben akkor döntötte el, hogy elkezdi ezt a furcsa motort megépíteni, amikor 2006-ban Kínában járt. Megdöbbentette őt a környezetszennyezés mértéke, a szmog, ami a városokat beborítja. „Szükség van egy alternatívára, a közlekedés mai formája zsákutca.” Elhatározását tettek követték, az első skiccek után többen a fiú mellé álltak. Legtöbbet a Motorcycle Enhancements ontariói csapata segített, műhelyük és szaktudásuk nélkül az elektromos Uno nem lehetne az, ami: egy szériagyártásra érett, közlekedésre alkalmas jármű.

Annak ellenére, hogy az 55 kg-s jószág ijesztően (jól) néz ki, és látszólag dacol a fizika törvényeivel, mégis jól irányítható. Szerkezetét egy Yamaha R1 vázdarab és néhány plasztikelem alkotja. A súlypont változtatásával hozzuk mozgásba a giroszkópikus erővel kiegyensúlyozott szerkezetet. Minél jobban előrehajolunk, annál nagyobb sebességet tudunk elérni. Mindezt halkan és környezetkímélően teszi a pillekönnyű Uno. Annak ellenére, hogy tervezője szerint biztonságos és használható jármű, sokakban aggodalmat kelt a közúti használat. Önökben?

A motorosok vérüket adják

2008. április 26., 01:12 Módosítva: 2009.07.25 21:00
Egy évvel ezelőtt véradásra gyűlt össze 200 motoros a nagykállói Művelődési Központ parkolójában. Szász Károly motorkereskedő és Csontos Edit, a Keleti Motoros Egyesület vezetőségi tagja április 27-ére, vasárnapra, újra életre hívta a nagy sikerű akciót. Az egész országot szeretnék megszólítani, minden motorost, aki úgy érzi, hogy vérét adná a magyar egészségügyért.

Jelentkezés: info@keletimotorosok.hu
Időpont: 2008.04.27.
Cím: Nagykálló, Művelődési Ház, Kossuth út
Nyitva: 10.00 - 17.00 óráig

Rizi Amerikában gyűjtöget

2008. április 23., 08:30 Módosítva: 2009.07.25 21:00
Rizmayer Gábor begyűjtötte első AMA Superbike bajnoki pontjait az Egyesült Államokban. A Barber Motorsport Parkban rendezett hétvégén a Supersport 600-as kategóriájában remekelt a Team Suzuki Magyarország versenyzője.

A híresen kemény Supersport kategóriában szabadedzését bukással kezdte, ezek után tartalékmotorjával a 18. helyre kvalifikálta magát. Gyakorlatával ellentétben most sikerült kifejezetten jó rajtot vennie, ami után már nem lehetett kérdéses az eredményes folytatás. A mezőny eleje két bolyba állt össze, a másodikban motorozott Gábor. A futam végéig több pozícióval előrébb tudott lépni, és végül a három bajnoki pontot érő, 13. helyen hozta be Suzukiját.

Egészen az utolsó kanyarig Ben Bostrom, korábbi AMA Superbike bajnok dominált, ám ekkor fiatal csapattársa, Roger Hayden megelőzte, így a rutinos Bostrom előtt őt intették le elsőként. Hayden ezzel visszavágott Bostromnak, aki az első daytonai futamon csípte el orra elől a győzelmet.

A verseny után Rizi elégedetten nyilatkozott a 2008-as GSX-R-ről. Érzése szerint a gyári csapatok élmenőivel szinte lehetetlen felvennie a versenyt, de célja, hogy jobb edzéspozíciót elcsípve az első tíz közé kerüljön a következő futamokon.

BMW S1000RR - ezek nem tréfálnak

2008. április 20., 10:25 Módosítva: 2009.07.25 21:00
2
A BMW a markába köpött. Nem finomkodtak egy hegyes kis sercintéssel, ez kérem egy tenyérnyi flekk. Azt, hogy megunták a skatulya diktálta "kényelmes és megbízható túragőzös" szerepet, már láthattuk az egyre vagányabb modelleken. A most leleplezett BMW S1000RR azoban nem sportos: ez maga a SPORT.

A tesztfázisra jellemző módon mattfekete fényezésű motor az eddig leggyorsabb gépe lesz a bajoroknak. Ezer köbcenti, 200 ló és egy cél: a Superbike világbajnokság. Az eddig kiszivárgott pletykák szerint normál földi halandók számára is elérhető lesz, igaz nem normális árért. Az erősen limitált, homologizációs széria 2009-ben kerülhet piacra néhány száz darabos példányszámban.

Rajongók, gyűjtők és befektetők: készüljetek!

Legendás útvonalon

2008. április 18., 13:16 Módosítva: 2009.07.25 21:00
Jos Bourgondien és Harrie Jacobi egy holland BMW Motorrad márkakereskedés, a Bert Duursma Motoren csapatának színeiben indult március 8-án az Eiffel-torony alól, és két héttel később elsőként érték el a Rózsaszín-tavat a szenegáli Dakarban, a harmadik alkalommal megrendezett Heroes Legend klasszikus off-road rallyn.

A Heroes Legend névre keresztelt verseny nem véletlenül idézi az egykori Párizs-Dakar stílusát és feltételeit: a kétszeres Dakar-nyertes korábbi BMW gyári versenyző, Hubert Auriol szervezi. A Franciaországot, Spanyolországot, Marokkót, Mauritániát és Szenegált érintő versenyen idén 165-en indultak, ebből 68 motoros és 46 autós.

A 860 köbcentisre felfúrt BMW R 65 GS és az új G 650 Xchallenge motorjaikkal Jos és Harrie közel hétezer kilométert tettek meg aszfaltos, kavicsos, poros, homokkal terített és sziklás utakon, mire elsőként elérték a végcélt. Bert Duursma meghatottan nyilatkozott motorosairól: „Olyan ez, mint egy valóra vált álom. Bárcsak ott lehettem volna Afrikában, hogy lássam a fiúk befutását a célba! Már hét éve rallyzunk, de kétségtelen, hogy eddig ez volt számomra a legbüszkébb pillanat. Egy másik csapatot is indítottunk, Pierre Karsmakers-szel egy BMW G 650 Xchallenge-en, de szerencsétlenségére egy homokdűnén nekiugratott egy másik versenyző és eltörte a lábát. Kár, hisz Pierre tavaly harmadikként végzett. Jos-ra és Harrie-re nagyon büszke vagyok az elkötelezettségük és kiváló csapatmunkájuk miatt, ami a győzelmük mögött áll. Elértük legszebb álmaink eredményét, és ahogy elszáll a por, már a jövő évi futamon jár az eszünk.”

Jos Bourgondien hasonlóan nyilatkozott: „Ahogy leszállt a gépünk Hollandiában, egy kis partit rendeztünk Berttel és már a 2009-es versenyről beszéltünk, melyen lehet, hogy az új F 800 GS-t fogjuk bevetni. Az idei nagyszerű volt, nem gondoltam volna, hogy kezdettől fogva az élen leszünk. Harrie kiváló csapattárs, habár nem sokkal a rally kezdete előtt ismerkedtünk meg. Eleinte csak arra törekedtünk, hogy érjünk célba Dakarban, de útközben sokkal magasabbra emelkedett a léc. A hosszú táv leküzdése nem a gondtalan motorozásról szólt, ezt elhihetik – kétszer eltört a kardántengely, és egyszer a váz is egy elég kényes szakaszon, de mindig sikerült megjavítani a motort az előnyünk elvesztése nélkül.”

Harrie Jacobi hivatásos rendőr és motoros oktató már többször versenyzett a spanyolországi Alto Turia Rally-n, de mind az afrikai táj, mind a G 650 Xchallenge új volt számára. „A rally afrikai szakaszán való részvétel csodálatos tapasztalat volt”, nyilatkozta Harrie. „Marokkó lapos volt, az Atlasz-hegységet leszámítva, de Mauritánia és Szenegál szép kihívások elé állítottak. Kemény volt, több visszatérő versenyző szerint sokkal nehezebb, mint a tavalyi. Az igazi tapasztalt fiúk – a volt Dakar versenyzők – mondták, hogy legalább négy-öt szakasz megfelelt az eredeti dakaros szakaszoknak, így nem csoda, hogy a kezdőknek nagyon nehéz dolguk volt. Büszkék vagyunk a győzelemre, kíváncsi vagyok, mit fognak szólni a kollégák, amikor visszamegyek dolgozni.”

Már megint a Honda a legmodernebb?

2008. április 18., 12:30 Módosítva: 2009.07.25 21:00
A Honda Motor Co. hivatalosan is beindította termelését a világ legmodernebbnek számító üzemében, a kumamotoi motorgyárban. Az építési koncepció a büszkén hangoztatott ember- és környezetbarát módszer egyik legkiválóbb példája. A tervezési filozófia hatékonyságot vár a környezettől, hiszen nem csak a robotizált gépek gyorsasága mérvadó, hanem az ott dolgozó személyzet érzelmi kötődése is. Már a tervezés során törekedtek arra, hogy a természetes fény érvényesülhessen a csarnokokban és a közvetlen környezetükben is, ahol napelemrendszereket építettek. A gyár az egész világ számára termel mostantól, részben ezek a gépsorok veszik át az Egyesült Államokban bezárt üzem kapacitását is.

A mintegy 64 000 négyzetméteren elterülő komplexum évi félmillió motor gyártására képes. Itt folyik majd a világrekorder Honda Super Cubnak összerakása ugyanúgy, mint a legmodernebb sportmotoroknak. A 33 milliárd jenes befektetés a Honda Motor Co. tervei szerint biztosítja a márka vezető szerepét a jövőben is.

Aki esetleg ott jár, nézzen át a kerítésen és küldjön egy fotót nekünk. A gyár címe: 1500 Hirakawa, Ohzu-machi, Kikuchi-gun, Kumamoto, Japan. Készül valaki arra?

Madárlátta motor

2008. április 14., 15:42 Módosítva: 2009.07.25 21:00

Vendég: a Pannónia. Ezt hirdeti a 12. Devils Motor Show plakátja. Túl élményen és mozgásra teremtett eszközök statikus szemléjén, mindenki erre vár. Látni egy darab bádogot, egy fröccsöntésnyi műanyagot, ne adj Isten egy motorblokkot. Együtt dobbanna a szív a négy ütemmel, áll a sok ember, és várja a csodát. A sajátot, a Magyar Motorkerékpárt.

A 17.00-ra időzített bemutató percre pontosan kezdődik. A szpíker lendületben, az emberek fékezve készülnek a színpad előtt, hogy csodát lássanak. Apukák izgatottan simítják meg kisfiuk kobakját, lányok kérdeznek okosakat a kedvesüktől. Mindenki arcán látszik a szerencse érzése: még hihetik, hogy ittlétükkel megfogták Isten lábát.

Mázló úr, az ötletgazda pódiumra lép. Nem látszik rajta, hogy motorgyára van, mifelénk már a kazánháznál belekötnének. Szeme meg-megpihen az asztalra kirakott dobozon. Balra tőlem reménykedik valaki, hogy egy motorblokk lehet alatta. Saccolgatás, úgy szemre. Túl kicsi ez. Mázló Imre könyékig turkál a zsebében, rágja gumiját. Talán zavarban lenne? Én az lennék helyében, ha üres kézzel jöttem volna. Mert abban a tenyérben nem volt semmi, vagy útközben elveszett. 

A kivetítőn nagy hanggal indul a műsor. Állítólag a motorblokkról láthatunk bemutatót. Két mérnöknek tűnő férfi, egy CNC-nek látszó tárgy, két vasdarab, legalábbis valami olyasmi. A vetítővászon ellensége a nappali fény, itt sincs másképp: csak sejtjük, hogy motort látunk, mert azt szeretnénk látni. Utána háromdé: néhány számítógépes látványterv váltja egymást. Nem rossz ez, a múltkor a nyolcadikos szomszéd gyerek mutatott ilyet, az övét meg is dicsértem. Sajnálom, nekem most kevés egy régi pancsi skicce egy részletszegény blokkal. Mindez tompán, és foltszerűen. Az arcokról eltűnik a csodálat, már csak a doboz alatt rejtőzik némi remény. 

Aztán lekerül a plexi, eltűnik a papír: ott áll a makett. Gratulálok Zalavári úrnak a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusának, formatervezőnek. Működik a híd, amiről beszél, élő kapcsolat múlt és jelen között. Azonnal felrémlik bennem a Csepel-művek és Kádár elvtárs sok lelkes úttörője, ahogy technikaórán modellezik a Magyar Ipart. Hármas alára, persze. Kínos, vagy rosszabb annál – ez így hihetetlen. Nem tesz boldoggá, hogy ezt kell leírnom, mert szeretném, ha feltámadna a Pannónia. Fényesen, vidám dörrenő hanggal, motorolajtól illatosan. Sajnálom: ez így életlen, hangtalan, és napról-napra büdösebb. Mindenestre hajrá uraim: várom a tesztmotort.

KTM tesztnap a Kakucsringen

2008. április 13., 22:05 Módosítva: 2009.07.25 21:00
A narancsba bújt osztrákok nem tétlenkedtek, az idei évre több, sikermodellnek ígérkező újdonságot dobtak piacra.

Azokat, akiknek a racionális döntéshez szükséges a testközeli kapcsolat, a KTM tesztmotorozással csalogatja. 2008-as utcai modelljeit április 20-án, a Kakucsringen ismerhetik meg közelebbről az érdeklődők. A rendezvényen egyebek mellett kipróbálható lesz az új 690 Enduro, 690 SMC, 690 Duke, valamint a 990-es Supermoto is. Nem maradhat távol a KTM új superbike-ja, az RC8-as sem. Ennek kipróbálása a Kakucsringen ugyan nem lehetséges, de az érdeklődők megnézhetik a motort és regisztrálhatnak egy későbbi próbaútra. A tesztnapon a megfelelő védőruházatban érkező motorosok vehetnek részt a helyszíni regisztráció után.

Megtudná, hogy viháncol-e a menyasszony? Hozza előre a nászéjszakát, az esküvő ráér a próba után!

Más utakon járva

2008. április 13., 00:15 Módosítva: 2009.07.25 21:00
25 év nagy idő, a maga negyed századával a Buell mégis fiatal motorgyártónak számít. Izgalmas vagy éppen buci formák osztják meg a köztudatot ugyanúgy, ahogy a végletekig kihegyezett Harley Davidson motorblokkok is. Egészen 2007-ig szinte kizárólag ezek hajtották az Erik Buell tervezte gépeket.

Az igazi elismerést nem is a milwaukee-i V2-esekkel szerezték, hanem a friss, iskolát teremtő vázaikkal és futóműveikkel. A cég küldetése a határok feszegetése volt, ennek jegyében érdekes életút az elmúlt huszonöt év. Első versenymotorjuk 1983-ban debütált. Az RW750-et az AMA Formula-1 gyorsasági motorversenyre építette Eric Buell. Technikai megoldásaival kimagaslott a mezőnyből, szerencsétlenségére a kupa megszűnt. Nem keseredett el, mérnöki tudását a motorgyártásban kamatoztatta. HD alapú, könnyűtestű gépei hamar népszerűségre tettek szert. Maga a Harley is látott fantáziát az utcai motorokban, ezért 1993-ban megvásárolta a részvények 49%-át. Öt évvel később tovább bővítette tulajdonrészét, éppen ezért volt sokak számára meglepő a tavalyi év, amikor egy Rotax blokkal hajtott 1125 köbcentis sportmodellt dobtak a piacra. Az alsóbb kategóriás gépeiknél továbbra is az amerikai gyártó léghűtéses motorjait építik be, innovatív designnal pótolva az öregecske motor gyengéit.

A huszonöt éves évfordulót nagyszabású mulatsággal ünneplik július 2-6. között Wisconsin állam dél-nyugati részén. A tulajdonosok már megkezdhették az on-line regisztrációt.

Hiperkamera - ránk vadásznak

2008. április 9., 00:06 Módosítva: 2009.07.25 21:00

A nagy-britanniai Norfolk városa kísérleti jelleggel bevezette a motoros gyorshajtókra specializált kamerarendszerét. A hagyományos berendezések hátránya, hogy szemből vagy féloldalról rögzítik az elhaladót, és pont ez az irány az, ahol a motorkerékpáron nincsen azonosító jelzés.

Az új berendezés négy irányban képes képet rögzíteni, így valamelyik szög biztosan látni engedi a rendszámot, megkönnyítve ezzel a közlekedésrendészet munkáját. A hír már most hatalmas vitákat gerjeszt az angliai motorostársadalomban, hisz más városok is érdeklődnek a rendszer után.

Amennyiben sikeres lesz a több irányban megfigyelni képes berendezés, bekövetkezhet, hogy a kontinensen is találkozunk vele. Hiába tagadnánk, éppen dinamizmusa miatt kedveljük sokan a motorozást, ami óhatatlanul magával hozza a kisebb-nagyobb sebességtúllépést. Önök szerint az ön- és közveszélyes gyorshajtókat megfékezné az újfajta kamera, vagy ismét csak az átlagmotoroson csattanna az ostor?

Emlékhely az elhunytaknak

2008. április 9., 00:01 Módosítva: 2009.07.25 21:00
2008. április 12-én tartja szezonnyitó partiját a Harley Davidson csapata.  Az általuk Bázisnak nevezett központ szombaton délelőtt 10 órától várja a motorosokat.

A rendezvény keretében emléktúra indul Alsóörsre, a nyári találkozók színhelyére, ahol emlékhelyet avatnak a motoros balesetben elhunyt barátaik emlékére. Akinek van olyan motorkerékpár-alkatrésze, ami balesetben sérült, bátran pókozza fel a csomagtartóra. Ezek a relikviák mementóként elhelyezhetők az emlékhelyen.

A rendezvény programja:

10.00 és 11.00 között gyülekező a Bázison
10.00 órától tesztmotorozás 2008. évi H-D és Buell modellekkel
12.00 órától ebéd
13.30 indulás Alsóörsre a motoros emlékhely avatására
15.00 megérkezés Alsóörsre
15.30 órától motoros emlékhely avatása
16.00 indulás Budapestre