A Dakar második napját szomorú baleset árnyékolta be: a lengyel Michal Henriket holtan találták a motorja mellett. A San Juan-Chilecito szakasz 206. kilométerénél, a nyomtól 300 méterre feküdt a motorja mellett, sisak nem volt rajta, a járművön nem látszódtak baleset nyomai.
Az ötödik napon Isten állatokat teremtett, a Dakar pilótái pedig folyamatos szenvedések között vágtak keresztül az Atacama-sivatagon. A Copiapo–Antofagasta szakaszon a hondás Joan Barreda Bort indult elsőnek, de a legjobb időt Marc Coma futotta – a négyszeres bajnok két percet faragott hátrányából, összesített második helyét stabilan tartja Barreda mögött. Ahogy előző nap mondta, ez egy neki megfelelő szakasz volt, a spanyolt mintha nem is érdekelné a hőség és a ritkás levegő, olyan lendülettel hasított a dűnéken keresztül.
Az Amerikai Egyesült Államok hadserege már jelenleg is használt hétköznapinak nem mondható motorkerékpárokat: a Zeróval közösen fejlesztett elektromos MMX-et, amelyet kimondottan katonai felszerelésekkel is ellátnak. Emellett a Logos Technologies és a BRD Motorcycles közös hibridprojektjét is támogatja a védelmi minisztérium kutatási részlege, a DARPA.
A harmadik etap halálesete megrázta a mezőnyt, nyugodtan elhihetjük, hogy nem csak kötelező nyilatkozatok röpködnek, hanem a résztvevők belátják, akár ők is ott maradhattak volna – ebből a szempontból a Dakar nagyon hasonlít a Man TT-re. Aki rajthoz áll, elfogadja, hogy nem minden résztvevő ér haza. Ez a veszély nem csak az amatőröket fenyegeti, gondoljunk csak a kétszeres Dakar győztes Fabrizio Meonira, aki 2005-ben szenvedett halálos balesetet.
A Dakar második napján a Honda pilótái odatették magukat – a különösen nehéz szakaszon elhozták az első két helyet. Az osztrák reakció nem maradt el, tegnap kőkeményen visszavágtak.
Már az első napon felhívta magára a figyelmet a KTM újonca, Matthian Walkner, aki az MX3 világbajnoki cím megszerzése után, idén váltott a hosszútávú versenyekre, és máris megszerezte az első szakaszgyőzelmét, ezzel feljött az összesített tábla harmadik helyére. 1990 óta nem volt osztrák versenyző a Dakar élvonalában, miközben tizenöt éve a KTM nyeri a sorozatot.
Ma már egyre több autó- és motorgyártó mutat be elektromos járműveket. Ezek némelyike már meggyőző teljesítményre, esetleg egész vállalható hatótávra is képes. A legnagyobb korlátjuk azonban talán a töltés. Hiába vannak már gyorstöltő állomások, ha egy-egy ilyen művelet még így is egy sima tankolás idejének többszörösét veszi igénybe.
Alig röppent fel a pletyka, hogy várhatóan egy turbós hatszázassal robban be a Suzuki a középkategóriás motorok mezőnyébe, érkezett is a legújabb hír, ami részben megerősíti az előző feltevést. A japán gyártó újra regisztráltatta a szabadalmi hivatalban a legendás Katana és Gamma modellneveket és a hozzájuk tartozó logókat.
Egy felháborodott családfő értesítette a rendőröket a nagy-britanniai Birminghamben, hogy kis híján összeütköztek egy motorral, amelyen három fiatal ült. Az egyenruhások hamar a helyszínre értek, a hajszát pedig helikopterről rögzítették is.
A Dakar második napja már közel sem az a bemelegítő túra volt, mint az előző. A Villa Carlos Paz és San Juan közötti etap különösen fárasztó volt a versenyzők számára, egyrészt a 625 kilométerből 518 volt speciál, azaz vad offroad szakasz – ennél csak a nyolcadik szakasz lesz hosszabb a 781 kilométernyi speciáljával, másrészt a hőség is megviselte a résztvevőket. E két nehezítő körülmény elég volt ahhoz, hogy szétszakadjon a mezőny, és a top pilóták tovább növeljék előnyüket. Különösen igaz ez a Honda HRC gyári csapatára, akik átvették a vezetést: Barreda Bort és Goncalves állnak az élen, mögöttük következik a KTM-es Ruben Faria és csapattársa Jordi Viladoms.
A döbbenetesen jól kezdő újonc, Matthias Walkner tegnap hatodikként ért célba, így az összesítésben feljött a hetedik helyre, mindössze 23 másodperccel lemaradva az idei fő esélyes, négyszeres Dakar-győztes Marc Coma-tól!
A Dakar első napján KTM győzelem született, a brit Sam Sunderland ért be először a célba. A nyomában már ott volt a Honda gyári pilótája, a portugál Goncalves öt másodperccel lemaradva követte. A harmadik helyen, egy perc és tizenkét másodperces hátránnyal az idei fő esélyes Marc Coma futott be, utána pedig fél perccel a Honda másik top versenyzője, Joan Barreda Bort teljesítette az etapot. A magyar Dési János 75. lett.
A japán Young Machine motoros lap szerint a Suzukinál már dolgoznak a Recursion tanulmány szériaváltozatán. Az eredeti koncepciót 2013-ban mutatták be a Tokyo Motor Show-n, és a közönség érdeklődéssel fogadta az 588 köbcentis, turbós kéthengeres sportmotort. Az a néhány újságíró, akik kipróbálhatták, dícsérték a blokkját, ami nyomatékát tekintve az ezres sportmotorokkal van partiban.
Az Észak-Brazíliában történt esetet egy konfliktus előzte meg, amit négy késszúrás követett: kettő a mellét, egy a vállát egy pedig a fejét érte a 39 éves Juacelo Nunesnek. Az utóbbi a bal szeme alatt hatolt be, és az állkapcsa állította meg a kés útját. Ezek után motorra ült, és elindult a legközelebbi kórházba, amihez majdnem száz kilométeres utat kellett megtennie.
Tizenöt millió eurós kölcsönből fedezheti a következő négy év terjeszkedését az MV Agusta. Az olasz motorgyártó az országhatárokon kívüli fejlesztésekre fordítaná ezt az összeget. Megerősítenék pozíciójukat az Amerikai Egyesült Államokban, de emellett Brazíliában és Délkelet-Ázsiában is komoly terveik vannak.
Emlékeznek még a Harley elektromos motorjára, a LiveWire-re? Most már biztos, hogy nem egy sokkoló (szóvicc!) tanulmányt akartak, hanem egy valódi projektként kezelik a sokak szerint szentségtörésnek számító konstrukciót. Bizonyíték erre, hogy folyamatosan vesznek fel új alkalmazottakat az elektromos motorokat fejlesztő részlegre, most éppen műszaki mérnököt és gyártási projekvezető mérnököt keresnek.
Már csak ötöt kell aludni, és indul a világ legnagyobb ralija. Lehet fanyalogni, és olyanokat mondani, hogy hűtőszekrény-márkák átkelése a sivatagon, meg siránkozni, hogy akkor volt az igazi, amikor még Afrikában mentek, meg miért híjvák még mindig Dakarnak, ha az egy afrikai város?
Nagyot ment a Twitteren az ausztrál motoros rendőr fotója, amihez csak annyit fűzött hozzá: jótanács – ne tekerj füves cigit, miközben egy zsaru áll melletted. A jótanács eső után köpönyeg a felvételen látható két fiatal számára, akik éppen a kocsiban készültek lelazulni, amikor begurult melléjük a járőr.
Van még néhány nap a szabadságból, vagy a téli szünetből, de nem tudod mivel eltölteni? A Yamaha kiváló unaloműzőt kínál a motorbolondoknak. Tavaly ilyenkor Valentino Rossi egyik legendás előzéséről készítettek egy kompozíciót, amelynek sablonjait letöltve otthon bárki felépíthette azt a bizonyos Laguna Seca-i kanyart, ahol a Doktor lenyomta Casey Stonert.
Érdekes célt tűzött ki maga elé az amerikai Adam Sandoval. A férfi elhatározta, hogy Harley-jával bejárja az Egyesült Államokat, útitársa pedig Scooter nevű kutyája lesz. Novemberben el is indult floridai otthonából, útja során pedig az ország mind a 696 Harley-Davidson kereskedését felkeresi majd.
Rendkívül kellemetlen hírrel kellett szembesülniük azoknak, akik Indiában Triumph Street Triple-t vásároltak: az ígért 106 lóerő helyett mindössze 80 állt a rendelkezésükre. Így hiába várták, hogy a világ egyik legjobb naked bike-jával fűzzék össze a kanyarokat, pont attól a tüzijátéktól lettek megfosztva, amiről már mi is dicshimnuszt írtunk. Ilyenkor teljes joggal érezhették, hogy alaposan átverték őket.
A Superbike világbajnokság tulajdonosa, a Dorna bejelentette, hogy a motorgyártókkal karöltve elkezdtek kidolgozni egy új kategóriát, a Supersport 300-at. Az ázsiai piacokon hatalmasat taroló, de Európában is jól fogyó 300 köbcentis sportmotorok futamain a Yamahák, a Kawasakik, a Hondák és KTM-ek indulnának.
A Triumph mérnökei nyakig vannak a munkában. Miközben már utcán tesztelik a vintage-vonal újabb tagjait, a Speed Triple-t sem hanyagolják el. Nem is tehetik, hiszen az elmúlt egy évben keményen ellépett mellettük a konkurencia: a KTM 1290 Super Duke R és a BMW S 1000 R akkorát dobtak a naked kategóriában, hogy kiszakadt a menyezet: erőben, sportosságban, kezelhetőségben, felszereltségben egyaránt mérföldkőnek számítanak, és ezt az előnyt nem lehet annyival eltudni, hogy a 1050-es háromhengeresnek milyen szép hangja van.
A latin-amerikai forradalmár ikon, Che Guevara legkisebb fia motorostúra-szervezésbe fogott, és némileg visszás módon próbálja meglovagolni apja legendás útját.
Ernesto "Che" Guevara 1952-ben kelt útra legjobb barátjával egy 500-as Norton nyergében, hogy bejárják Dél-Amerikát, ám út közben rácsodálkozott a kontinensen uralkodó hatalmas egyenlőtlenségekre, ami nagy lökést adott marxista nézeteinek. (Ezt dolgozza fel egyébként A motoros naplója c. film)
Az már eddig sem volt titok, hogy a koreai Hyosung 250 köbcentis sportmotorral bővíti modellpalettáját. Sőt, októberben a kölni Intermot kiállításon már be is mutatták a GDR250R-t, a forgalmazás megkezdéséről azonban akkor még nem voltak nyilvános információk.
Az LGN Tech Design idén tavasszal mutatta be hivatalosan azt a két prototípust, amelyek a spanyol Bultaco motormárka feltámadását jelenthetik. A meztelen Rapitan és az idomokkal felszerelt Rapitan Sport után most itt a harmadik új modell. A Brinco leginkább egy Babetta és egy mountain bike szerelemgyermekére hasonlít.
A KTM-nek piszkosul jó év volt a 2014-es, a mattighofeni gyáregység teljes kapacitáson pörgött, a héten pedig legördült az idén elkészült százezredik motor, egy 2015-ös modellévű 1190 Adventure.
A jelenlegi gyár 1999-es indulása óta már 1,2 millió motor hagyta el a kapukat, és úgy tűnik, eszük ágában sincs visszavenni a tempóból. Jövőre érkezik a KTM 1290 Super Adventure és 1050 Adventure, már dolgoznak a 690 Enduró frissítésén, javában tesztelik a 1290 SMT-t, sőt, a7-800 köbcentis mezőnyben is tarolni akarnak.