Nepperűző

Egyenes üléspozícióval idomos motor?

2016. augusztus 24., 16:35 Módosítva: 2016.10.02 07:07

Tisztelt nepperűző!

Lassan eljön az idő, mikor megvehetem álmaim motorját. Nagyon tetszenek a sornégyes motorok, idáig főként a Honda CB600-at nézegettem. Nagyon tetszik, főként a kényelmes ülő pozíció. Mostanában viszont szívesen nézegetem az idomos, burkolt motorokat is, de sajna szinte mind ráfekvős, ami nekem nem szimpatikus. Hiába olvasgattam, nézegettem, az ülés pozícióról ritkán írnak a tesztek. Amiben a segítségedet szeretném kérni, az a következő: milyen motort tudnál ajánlani, ami inkább ülős mint fekvő, de nem chopper, ha lehet akkor sornégyes (de ha kell lemondok róla), egy kis szélvédelem se ártana, és szeretném, ha lenne benne elég erő (80Le felett), mert 100 kiló vagyok, és néha vinném az asszonyt is, a keret kb: 800 ezer forint.

Válaszodat előre is köszönöm: Zoli

Kedves Zoli!

A leírásod alapján te Suzuki GSF650F-et, Yamaha FZ-6 Fazert vagy Honda CBF600S-et keresel. Ezek közül a Fazer a legsportosabb, ám hiába a 100 lóerő, az a fordulatszám-tartomány tetején áll rendelkezésre, alacsony fordulatról a Bandit és a CBF is jobban megy. Használati értéke az utóbbi kettőnek szerintem jobb, utassal sokkal nyugodtabban használhatóak. Ha inkább a sportos karaktert szereted, akkor a Yamaha a te választásod.

Honda CBF600
Honda CBF600

Ami pedig a burkolt motorokat illeti: minden típushoz, még a GSX-R1000-hez és a Yamaha R1-hez is kapni kormányátalakító készletet, amivel egyenes háttal ülősre lehet őket alakítani. Ezeknek több fajtája van, az egyszerűbbelnél csak a kormánycsutkák kapnak egy pár centi magasítást, míg a komolyabbakhoz jár komplett új felső villahíd is - a lényeg, hogy a gyári üléspozíció módosítása már régóta nem akadály.

GSX-R1000 széles kormánnyal. Ez már így nem hasalós
GSX-R1000 széles kormánnyal. Ez már így nem hasalós

Kormányátalakításnál érdemes számolni azzal, hogy nem csak a kormány alkatrészeivel és a szerelő óradíjával készülj, hanem jó eséllyel új fékcsőre is szükséged lesz, illetve ha nem lehet úgy elvezetni a kuplung és a gázbovdent, hogy ne feszüljön, akkor azokból is hosszabbat kell venni. Ezek viszont rutinműveletek az ilyesmivel rendszeresen foglalkozó szervizeknél.

Üdv: Nepperűző

Drága-e egy VFR fenntartása?

2016. augusztus 23., 16:33 Módosítva: 2016.09.22 06:29
56

Tisztelt Nepperűző!

Szeretném kikérni a véleményét a Honda VFR800-zal kapcsolatban. Sok cikket olvastam róla, illetve tudom, nem egy könnyűsúlyú gépezet, és elég megbízható. Szeretem a V motort, mindegy hogy V2, V4. Arra lennék kíváncsi, hogy kezdő motornak mennyire bevállalható? A magasságom 185 és kb. 95 kiló vagyok, 31 éves fejjel. Motoros tapasztalat van azért, igaz, kisebb gépeket hajtottam, eddig SV650N volt a legnagyobb motor alattam, azzal vizsgáztam korlátlanból. Mennyivel többe kerül a fenntartása, és az alkatrészek, mint az átlag? A motorra kb. 900 ezrem van, és túrázásra használnám, nem nyélgázzal, többszöri Alpok a tervben.

Válaszát előre is köszönöm! Széles utat!

Üdv: Roland

Kedves Roland!

VFR800-ból három generáció létezik. Az első a VFR800Fi, sokak szerint ez az utolsó hiteles VFR, hiszen ez még fogaskerekes vezérlésű. Nagyon megbízható motor, már injektorral szerelték, így mindig pöccre indul, ráadásul ez már rendelkezik a kombinált fékrendszerrel, ami nagyon hálás dolog, pláne a kevésbé rutinos motorosok számára. Ez egy igazi örök darab.

VFR800FI
VFR800FI

2002-ben aztán bemutatták a VTEC-es, változó szelepvezérlésű VFR800-at. Ezek már kimondottan modern formatervű sport-túra motorok, legkönnyebben az ülés alá húzott kipufogóról ismerni fel őket. Bár elég bonyolult motor, nem nagyon szokott gond lenni vele. Ezek vezérlése már láncos, tehát időnként cserélni kell, de képzett szerelőknek ez nem okoz gondot. Ha erre a típusra fened a fogad, akkor nagyon észnél kell lenned vásárlásnál, ugyanis ezekből kilenc kilóért a kínálat alját kapod - míg ugyanennyi pénzből az FI-ből olyat találsz, ami megszólal. A harmadik generáció pedig ez.

VFR800 VTEC - második generáció
VFR800 VTEC - második generáció

Fenntartási költségekkel kapcsolatban nem tudom, mit tekintesz átlagosnak - a VFR-ek alkatrészárai szerintem átlagosak, hasonló méretű és teljesítményű japán motorokéval egy szinten vannak, tehát az első lánckerék kb. 5-6000 ezer forint, a hátsó 8-10 ezer, a lánc kb. 30 ezer, a kuplunghoz lamellaszett egy húszas, fékbetét 10-15 ezer, féktárcsa 60 ezer, kormánycsapágy szett 12 ezer, telószimering 3000, olajszűrő 1500, légszűrő 6000. Ezek átlagos, vállalható minőségű utángyártott árak, a gyári alkatrészek ezeknél lényegesen drágábbak.

Üdv: Nepperűző

Kezdőnek ötszázast

2016. augusztus 22., 17:07 Módosítva: 2016.09.22 06:29
30

Üdv!

Tavasszal terveznék venni egy első motort, friss jogsival, csak robogós tapasztalattal. Tudom, távolinak tűnik az időpont de tudatos vásárlóként szeretek előre nézelődni, tisztában lenni a kínálattal és az árak alakulásával.Némi utánolvasás után azt hiszem, nem fogom meglepni, ha azt mondom, a Suzuki GS500, Honda CB500, Kawasaki ER-5 trió körül nézelődök. Arra volnék kíváncsi, ezek közül van-e valamelyik, ami jelentősen kiemelkedik a többi közül, vagy elég, ha szimpátia, illetve állapot alapján döntök? Esetleg érdemes valamelyikből adott évjáratút keresni? Illetve még egy szempontot talán megtudok határozni, idővel ha már összeszoktunk, egy-egy hosszabb út is becsúszna, akár két személlyel is (pl. horvát tengerpart) szóval, azt hiszem, a kényelmet - utasnak is - mindenképp szem előtt kell tartanom. Vagy ha hosszú távra tervezek, nézelődjek kicsit feljebb ER-6/GSF 600 vonalon?

Köszönettel: Zoli

Kedves Zoli!

A GS500 vs. CB500 vs. ER-5 témakörről már elég sokszor volt szó: mindhárom megbízható, igazából apró különbségek vannak köztük - és ezek miatt az apró különbségek miatt inkább a Kawasakit és a Hondát szoktam ajánlani, de a GS500-zal sem szoktak gondok lenni, a másik kettő egy árnyalattal finomabb szerkezet. Azt vedd, amelyik a leginkább tetszik, amelyik a szimpatikusabb.

Honda NTV650 Revere
Honda NTV650 Revere

Viszont hogy ne csak mindig ezt a három típust javasoljam, nyugodtan megnézheted a Honda NTV650-eket is: szintén nagyon kezes motor, kimondottan megbízható, de hatalmas vonzereje, hogy a Transalpból is ismert V2-est építették bele. Ez egy nagyon megbízható, jó karakterű, meseszép hangú blokk, amiről tényleg csak jókat tudok mondani. Az NTV továbbá elég igényes motor, szépek a felnijei, egykarú a lengővillája, a hajtása kardán, vagyis nem kell láncot fújkálni. Sőt, készült belőle egy café raceres változat, az NTV650 Hawk GT, ami a sportosság jegyében lánchajtást kapott - ez már egy igazi ritkaság, egy szépen beérő future classic.

Honda NTV650 Hawk GT
Honda NTV650 Hawk GT

A felsoroltak közül mindegyikkel el lehet menni utassal is hosszú útra - persze nem lesz Gold Wing, de az ember hozzáedződik a motorhoz, majd figyeld meg, hogy szezon elején pár óra alatt kockára ülöd a segged, míg pár hosszabb túra után egész napokat kibírsz már a nyeregben. Ez az utasra is vonatkozik, tehát praktikus, ha először rövidebb, bemelegítős túrákat nyomtok, és csak utána vágtok neki egy egész napos motorozásnak.

Ha van rá kereted, nyugodtan vegyél kapásból egy számmal nagyobb gépet, az ER-6 vagy a GSF600 egyaránt jó választás.

Üdv:Nepperűző

Mi lehet bukó a legmotorabb robogón?

2016. augusztus 18., 14:30 Módosítva: 2016.09.15 07:04
14

Tisztelt Nepperűző!

Viszonylag régóta robogó vásárláson gondolkozom, és az élet úgy hozta, hogy szükségem is lenne egyre heti ingázáshoz (3-4 alkalom). Személyes preferenciáim a következők lennének: viszonylag dinamikus menettulajdonságok, városon kívüli használhatóság, ritkán utassal is, és hogy a karbantartásokon kívül ne kelljen rendszeresen a szervizbe hordanom. Úgy gondolom egy Gilera DNA 180-as jó választás lehetne, ugyanakkor ennek megbízhatóságáról semmit sem tudok.

A Runner FXR 180-assal kapcsolatban viszonylag sok információval rendelkezem - nehezen cserélhető vízpumpa, magas fogyasztás, magas alkatrészárak - a közvetlen ismerősi körömben kettő is megfordult, ez viszont egy teljesen más blokk (2T vs. 4T). Van valamiféle ismert hibája, amire különösen oda kell figyelni, és aminek a javíttatása zsebbenyúlós lehet? Esetleg keresgéljek máshol? A keretösszeg 250-300 ezer forint.

Válaszát előre is Köszönöm!

Tisztelettel:

Levente

Kedves Levente!

A Gilera DNA-ról sok minden eszembe szokott jutni, csak a városon kívüli használhatóság és az utasszállítás lehetősége nem. A csutkakormányával és üléspozíciójával a DNA nem túl kényelmes, elég sportmotoros az üléspozíciója. Ja, és elég kicsi, képen becsapós, mert az arányai nagymotorosak, de valóban egy számmal kisebb, mint ami egy kifejlett humanoidnak kiadja.

Az ötvenes Gilera DNA feküdt Bódis Ricskónak a Totalbike24-en, az 1:02-es köridejéhez senki nem tudott hozzászólni
Az ötvenes Gilera DNA feküdt Bódis Ricskónak a Totalbike24-en, az 1:02-es köridejéhez senki nem tudott hozzászólni

A Runner FXR180-ast nem keverném ide, hiszen a 180-on kívül nincs közös bennük, de igazából az is csak kerekítés eredménye, mert az FXR 175,8 köbcenti, a DNA 180 pedig 182. Viszont a Runner VXR180-at emlegetni nem hülyeség, az már műszakilag is rokon. Ez a négyütemű LEADER blokk a Piaggio csoporttól származik, és inkább megbízható, mint vadállat, az őrült menés az FXR sajátja volt.

A vípumpa ezeknek is gyenge pontja, szerencsére ezeknél már kívülre került az egység (az FXR-nél belül van). Van hozzá felújító készlet, de a típust jól ismerő szerelők inkább egyben cserélik, hiszen nem nagyságrendekkel drágább, de legalább minden elemében új lesz. A döglődő vízpumpát egyébként elég könnyű kiszúrni, jellegzetes kerregő hangja jól felismerhető. Kevesen tudják, de az utángyártott vízpumpalapátról hiányzik a pozicionáló jelölés, ha pedig valaki rosszul teszi fel, el fogja törni a rögzítőcsavarokat.

A másik előforduló hiba az állandó nyomású karburátor membránja - ha a gumi elöregszik és elkezd falsot szívni, sokakat megérint a spórolás szele. Az viszont öreg hiba, mert hiába sokkal olcsóbb a kínai membrán, párezer kilométer után megnyúlik - ebből érdemes a gyárit venni.

Egyébként bátran vehető a típus, a fenntartása nem különösebben bonyolult - elvégre egy robogó, ráadásul Piaggio alkatrészekből összerakva. A drága az lesz, ha esel vele, és nem a kopó-fogyó alkatrészek kezdenek kopni-fogyni.

Üdv:

Nepperűző

Kezdő motornak Suzuki DR-Z?

2016. augusztus 17., 16:37 Módosítva: 2016.09.20 06:20
44

Üdvözletem!

Most egy piciny Aprilia robogót hajtok. Lassan megérik az A2 jogsi is. Szeretnék feljebb lépni. Enduróba gondolkodom, az pedig egy Suzuki DR-Z 400 SM lenne. Nem vagyok teljesen biztos, hogy ez volna a legjobb választás. A szívem a Suzukit súgja de az eszem valamiért kételkedik. Ön mit ajánl? Ilyen endurón ellehet kezdeni az igazi motorozását? Vagy egy teljesen másik motortípust és márkát ajánlana?

Köszönettel: Máté

Kedves Máté!

A Suzuki DR-Z sorozatról nagyon jó véleménnyel vagyok: egyszerű, megbízható szerkezet, ami kellően könnyen kezelhető ahhoz, hogy kezdők és haladók is jól szórakozzanak rajta. Egyszerűen karbantartható, típushibája lényegében nincs, a gazdáján kívül nincs természetes ellensége.

Általában az szokott lenni, hogy az ember esze tudja, hogy a DR-Z400 a tuti megoldás, csak a szív valami különlegesebbre vágyik. Ha viszont neked ez a szíved vágya, szólj az eszednek, hogy ez neki is be fog jönni.

Suzuki DR-Z400SM - ez szupermotó
Suzuki DR-Z400SM - ez szupermotó

Annyit viszont engedj meg, hogy a DR-Z400SM az nem enduró, hanem szupermotó, ahogyan a végén lévő két betűből is kiderül. Az enduró és a szupermotó között a legfőbb különbség a kerékméret - az endurók jellemzően elöl 21-es, hátul 18-as kerékkel készülnek, a szupermotók pedig elöl-hátul 17-es felniken gurulnak.

Suzuki DR-Z400S - ez az enduró
Suzuki DR-Z400S - ez az enduró

Ez az a különbség, ami ránézésre is megvan, de általában más a váltókiosztásuk és a futómű hangolása is - az endurók ugye jellemzően terepre lettek kitalálva, a szupermotók pedig főleg aszfaltra. A DR-Z400-ból mind az enduró, mind a SM jó motor. Ha többet tudnál meg a típusról, ezt a nepperűzést ajánlanám figyelmedbe.

Üdv:

Nepperűző

Elkerülhető-e a gikszer a GSX-R-rel?

2016. augusztus 16., 17:13 Módosítva: 2016.08.30 06:22
34

Kedves Nepperűző!

Kb. húsz éve lecövekeltem a Yamaháknál, most azonban a Suzuki felé vetek vágyódó pillantásokat, s hogy a vágy hülyeségre ne sarkalljon, ebben kérem a segítségedet. 1000-es sportmotorok sorozata (FZR1000 YZF1000 Thunderrace, R1) jelenleg egy YZF600-as macskával motorozok, elég sokat, csak ebben a szezonban több mint 12 ezret tettem bele. A kisebbre-öregebbre váltásnak részint költségvetési (sok a gyerek a háznál), részben józansági okai voltak, mivel nem hobbimotorozok, hanem motorral járok, az R1-es után csodás megkönnyebbülés a 600-as városi használhatósága, üzemeltetési költségeinek szerénysége. Kánikulában sem rohaszt le magáról a csúcsforgalomban araszolva, nem eszik meg gumit-láncszettet pár ezer kilométer alatt, ésatöbbi. Ez mind szép, csakhogy kicsit (nagyon) hiányzik azért a szufla, a rettentően penge futómű, nem beszélve arról, hogy azért egy sokgyerekes, dolgozó apa is kimenne olykor pályázni, amire meg sajnálom a Thundercat-et, hamar elfogy ott szegénynek mindene. Nade külön pálya- és külön utcai motorra meg nincs pénz. Ezért kiszemeltem a GSX-R750-est, mint kellemes kompromisszumot, arra gondolva, hátha tudok vadászni egy viszonylag ép példányt.

Kérdéseim: melyik évjárat bevállalható 2002-től felfelé mondjuk 2006-ig, tehát a K6-osig, melyik K-sorozatnak van valami ismert konstrukciós baja, illetve mi a véleményed a kombi-használatra alkalmasságáról a 750-es gixernek?

Válaszodat előre is köszönöm!

Üdv: Motorosapuka

Kedves Motorosapuka!

A Suzuki GSX-R750 sorozat nagyon megbízható motor hírében áll, tehát alapvetően bátran ajánlom neked. Lássuk azért lebontva, mit lehet az évjáratokról és a néhány, ritkán előforduló hibájáról tudni:

A K2 és a K3-as GSX-R között nincs érdemi különbség, de a K4 és a K5 is csak egy finoman továbbfejlesztett változat, aminél variáltak a motorvezérlővel (16 helyett 32 bites), titán szelepeket építettek be, négydugattyús radiális nyergeket kapott, illetve könnyebb lett egy kevéssel.

A K4-es formája még mindig adja
A K4-es formája még mindig adja

A korai példányoknál (K2 eleje) érdemes figyelni a vezérműláncra. Ha már nyúlt, akkor hangja is lesz, olyankor átugorhat a vezérlés, amit nem érdemes megkockáztatni. Nem gyakori hiba, sőt, 50 ezer kilométert simán elfutnak ezek - így tudhatod, hogy ha 24 ezernél csörög, akkor abban a motorban nem annyi van.

A hatodik gang fogaskerékpárja is tud sérülni, ha csúnya, reszelő hangot ad váltásnál, ez lesz az. Ehhez sajnos drága az alkatrész, zsebbenyúlós történet.

Illetve van még egy apróság, a gyújtáskulcsra ne tegyél kulcstartót, legyen minél könnyebb, mert a plusz súlytól és a rezonanciától ki tud szopósodni a kulcslyuk. Ezen felül még odafigyelnék az első fékre, a Tokico nyergek a típus gyengeségei, szervizenként érdemes őket teljesen szétszedni, kipucolni, különben elkezdenek szorulni, hamar elmelegednek.

A K6-os már egy teljesen új konstrukció, amennyire tudom, nagyon megbízható motor, egyedül talán a befecskendezés másodlagos pillangószelep-sorát működtető szervomotor hibájával kell számolni, aminek a javítása hivatalosan nem megoldható, az új fojtószelepház pedig elég drága, tehát valószínűleg marad a bontott - ha ez megtörtént, a működési zajok mellett az FI lámpa is jelez. Vásárlás előtt érdemes mindenképpen kiolvasni a hibakódokat.

Szerintem az összes évjárat bevállalható, és elég jól bírja a kombinált (utca/versenypálya) használatot is.

Üdv:

Nepperűző

Az önindító az egyetlen gyenge pont

2016. augusztus 15., 16:20 Módosítva: 2016.08.24 16:38
9

Tisztelt Nepperűző!

Régi álmom egy Virago, abból is a 1100-es változat. Lehetőségem volna egy 1998/10-es kiadásút megvásárolni elfogadható áron, azonban nem vagyok tisztában a szervizelési lehetőségekkel és a költségekkel. Mennyire gazdaságos fenntartani? Milyen általános vélemények vannak a típusról? Az önök személyes észrevétele?

Köszönettel: Attis

Kedves Attis!

Ha erre vágysz, vegyed. Az utolsó szériás Virago nem betegágy, elég tartós motor. Nyugaton, ahol nem az óratekerés a járműeladás első lépése, ott 80-100 ezer kilométeres óraállás sem ritka. A típus egyetlen gyenge pontja az önindító, ami már a történelmi elődöknél sem volt oké, a TR1 és az XV750 is szenvedett ettől.

Ha a szabadonfutó rossz, akkor nincs nehéz dolgod, meg kell rendelni a 3LP-15570-00 cikkszámú módosított szabadonfutót, és beszerelni. Ha csikorgó hangot ad indításnál, akkor az önindító bolygóműve kopott - megoldás a csere. Ha pedig indításnál csörgést hallasz, az önindító fogaskerekei nem illeszkednek pontosan. Ilyenkor már rendelheted az 3LP-W1551-00 cikkszámú alkatrészt, ami már egy módosított szabadonfutó fogaskerék. Bár szokás alátétekkel is bűvölni ilyenkor, szerintem a tuti alkatrész beszerelése a jó megoldás.

A szervizelése/fenntartása semmi extrát nem rejt, aki szerelt már más japán motort, ezen is mindent meg fog találni (a szervizkönyv amúgy is jó barát), egyébként a kopó-fogyó alkatrészek teljesen normál árban vannak:

Gyújtógyertya kb. 1000-1200 forint
Kuplungszett kb. 20 ezer, de van gagyibb fele ennyiért is
Kuplungfedél tömítés 1500 forint
Első fékbetét 8500 Ft
Hátsó fékbetét 9500 Ft
Féktárcsa 30 ezer forint
Telószimering párban 3000 Ft
Olajszűrő 1000 forint
Légszűrő 3500 Ft
Kormánycsapágy 11500 Ft

Ezek átlagos utángyártott árak, találsz olcsóbban és drágábban is.

Az első fék egyébként meglepően jó, a hátsó dobfék nem különösebben emlékezetes, a futóművel ne legyenek nagy elvárásaid, de hát a chopper műfaj az már csak ilyen.

Üdv: Nepperűző

Suzuki SV650S-t szabad kezdő motornak?

2016. augusztus 14., 12:34 Módosítva: 2016.08.19 16:31
64

Tisztelt Nepperűző!

Jogosítványom megszerzése közepén állok, és első motorom megvásárlását tervezem. Egy ER-6n-nel tanulok, az eddigi terveim arról szóltak, hogy GPZ500S, CB500, vagy egy Freewind kerülne megvételre, mert ezekkel nagyon nem nyúlhatok mellé. De kaptam egy nagyon jó ajánlatot 2000-es SV650-re, ami csúszott, és cserés a fékpedálja. De picit tartok attól, hogy túl nyomatékos. Nagyon örülnék ha ebben tudnál segíteni.

Üdv, Ádám

Kedves Ádám!

Az SV650S nagyjából úgy megy, mint a Kawasaki ER6, ha az sem öl meg a tanpályán, az SV-vel sem fogsz lépten nyomon akaratlanul beleegykerekezni az előtted menőbe.

A Kawasaki GPZ500-at én pont nem tartom bombabiztos, mellényúlhatatlan tuti vételnek. Bár a blokk alapjaiban megegyezik az ER-5-ével, sokkal inkább a később ER-t ajánlanám. A CB500 és a Freewind tényleg elég kevés kockázatot tartogat, ezek klasszikus kezdőmotorok a szememben, de az SV650 sem veszélyes dolog, csak azzal azért rendesen meg lehet lepni autópályán a VÉDA kapukat.

Vegyél nyugodtan.

Üdv:

Nepperűző

Nagyrobogó után rendes motort túrázni

2016. augusztus 13., 12:14 Módosítva: 2016.09.03 06:43
44

Kedves Nepperűző!

Egy 500-as Xcitinget nyergelek, amivel immáron második szezonnak futok neki. Városi munkába járásra és túrázni vettem. Maximálisan meg vagyok elégedve vele. Ár-érték arányban kiváló. Erős, kényelmes. Ráülök és gyía. Alacsony súlypontja van, szeretem. Túráknál mégis inkább "igazi" motort szeretnék. Yamaha TDM850-est javasoltak az ismerőseim a magasságom miatt (185cm), meg erős és kényelmes is.

Mit gondol erről? És mit javasol még?

Köszönöm!

Üdv: Zoltán

Kedves Zoltán!

Kezdjük azzal, hogy nem ajánlom nyugodt szívvel a TDM850-et. Egyáltalán nem biztos, hogy megbánja, ha nem rám hallgat, ez most csak egy vélemény lesz.

Első szériás TDM850, a forma hatalmas kedvenc
Első szériás TDM850, a forma hatalmas kedvenc

A 850-esből a szememnek az első széria a legkellemesebb, amit 1991-től 1996-ig gyártottak, de ezek a legrosszabbak. Nem feltétlenül rosszak, de már 20 évesek, és nem véletlen az sem, hogy 1996-ban nagyon durván átszabták a típust. A forma sajnos rosszabb lett, de minden más javult, jobb lett a futómű, átalakították a blokkot (a TRX850-hez hasonló 270 fokkal elékelt gyújtással). Ez után csak 1999-ben módosítottak rajta, akkor átalakították a váltót, az elektromos rendszeren, elektromos üzemanyagpumpát és más karbit kapott - ekkorra lett 82 lóerő a teljesítménye. Ha mindenképpen a 850-es a befutó, én 1999 utánit vennék.

Utolsó TDM850, ez már motorként is vehető
Utolsó TDM850, ez már motorként is vehető

Viszont ha van keret a TDM900-ra, akkor sokkal inkább azt, az minden szempontból jobb, megbízhatóbb, finomabb gép. Már injektoros, hatsebességes váltóval - ez már annyira jól sikerült, hogy a gyártás 2010-es leállításáig érdemben nem is nyúltak hozzá.

TDM900 simán vehető, nem véletlen, hogy 9 év alatt alig nyúltak hozzá
TDM900 simán vehető, nem véletlen, hogy 9 év alatt alig nyúltak hozzá

Alternatívának el tudom képzelni a Transalpot, a V-Strom-ot - de a 900-as TDM mellé nem nagyon szokott kelleni alternatíva.

Üdv:

Nepperűző

Meg szabad-e venni a világ egyik legjobb túramotorját?

2016. augusztus 8., 17:07 Módosítva: 2016.08.25 15:37
38

Tisztelt Nepperűző!

Használt Yamaha FJR1300-ast szeretnék vásárolni. Mentem már egy-két tesztkört új példányokkal, azok nagyon tetszenek, de csak használtra van keret, max. 2,5 millió.

Kérdésem, hogy mikre kell ennél a típusnál odafigyelni, mik lehetnek a buktatók? Mennyi általában ezekből a törött, helyreállított?

Jelenleg egy Intruderrel motorozom, de most vágyok valami hosszú távon is használható, sportosabb gépre.

Köszönettel:

Kedves Dé!

FJR-ből 2003 utáni ABS-es változatot keresnék, illetve az FJR1300AS félautomatája nekem nem jött be, minden szempontból rosszabb, mint a Honda DCT-je, igazából teljesen felesleges dolog. Nem rossz, nem esik szét, csak nem ad semmi pluszt, sőt, míg nem szokod meg, addig macera.

Amúgy az FJR műszakilag stresszmenetes motor, nagyon megbízható, kis túlzással a szokásos kopó alkatrészek (fék, gumi) felmérésén kívül csak balesetek nyomait kell keresni.

Átnézésnél és próbakörnél érdemes figyelni a blokkból jövő zajokra: ha ilyenkor valami gyanús, az jó eséllyel a kopott vezérműlánc-feszítőt jelenti, amit előbb-utóbb cserélni kell.

Ami igazán drága lehet, az nem túl gyakori jelenség, de nem is elszigetelt eset: ha a kardánkihajtásnál elmegy a tömítés, és szivárogni kezd, akkor az drága szerviz lesz, hiszen ki kell szerelni hozzá a blokkot, tehát a típust jól ismerő szerelőnek is benne lesz vagy 10 munkaórája.

Törött példányokat a kormányelfordulás-végütköző sérülése és az idomok buktatják le, érdemes bepillantani a műanyagok mögé, hogy voltak-e javítva, illetve összenézni a gyártási évüket a motoréval.

Az FJR1300 zseniális túramotor, egyetlen nagy hibája az ötsebességes váltó - nagy tempónál azért hiányzik a hatodik, az csak idén került bele.

Üdv:

Nepperűző

Karakteres és erős naked motort millió alatt

2016. augusztus 5., 17:06 Módosítva: 2016.08.18 06:21
2

Kedves Nepperűző!

Jó pár év speed motorozás után úgy döntöttem, hogy váltani kéne valami egyenesebb háttal ülős motorra.

Nagyon szeretném, hogy azért legyen benne erő, viszont lehessen vele kulturáltabb módon közlekedni, mint egy speed motorral.

Nagyon tetszik a Honda CB900F Hornetje, úgy gondolom, számomra ez egy jó ár-érték arányú kategória. Szeretnék persze valami újabb izom nakked gépet, de azok számomra elérhetetlenek.

Az a kérdésem, hogy mennyire ajánlott ez a típus, mire kell figyelni ha ilyent veszek?

Esetleg árban és minőségben milyen alternatívák jöhetnek szóba?

Csak japán motorban gondolkodom, max 1 millióig!

Előre is köszönöm válaszát!

Üdv: István

Kedves István!

A 900-as Hornetet jó szívvel ajánlom bárkinek. A blokk a 919-es CBR900RR-ből származik, ám 110 lóerőre butították, illetve már nem karburátor, hanem injektor táplálja. Ez csupa jó hír, hiszen ami 125 lóerővel is tartós volt, az 110-zel sem lesz betegágy. Az injektor megint pozitív változtatás, nincs vele gond, nem lyukad ki a membrán, tehát ezek miatt nem kell aggódni.

Honda CB900F Hornet
Honda CB900F Hornet

A blokk szerintem zseniális, kompakt, könnyű, kellemesen erőszakos, nagyon jó érzés meghergelni.

Már 1500-as fordulattól húz, és jó érzés tiltásig is kiforgatni. Durva gázadásra lehet egy kis kormányszitálás, de onnan már csak egy kis rántás, és hátsó keréken mész, szóval ezt sem írnám egyértelműen a hibalista rovatba. Élvezetesen vezethető, jó külsejű motor, nem tudok érvet felhozni ellene.

Opcióként még szóba jöhet a Honda X11, ami lényegében a CBR1100XX naked változata. A 136 lóerőből kiderül, hogy nem pörgős vadállat, szépen áthangolták a blokkot nyomatékra, az eredmény pedig egy sima járású, megbízható muscle bike lett. Hiába a sok köbcenti, mivel alacsony fordulatról nagyon szépen gyorsul, elég jól lehet vele nyugodtan motorozni.

Ha egy kicsit kompromisszumkészebb vagy, és elengeded a japán vonalat, akkor a Triumph Speed Triple 955i jó választás lehet, különleges motor, kellemesen izmos, penge futóművel és egyedi karakterrel. Elég tartós, az alkatrészárak pedig a japánok szintjén mozognak - a beszállítók is nagyjából azonosak.

Üdv:

Nepperűző

Kezdő motor A2-es jogsihoz

2016. augusztus 4., 15:49 Módosítva: 2016.08.16 17:17
2

Tisztelt Nepperűző!

Friss A2-es jogosítvánnyal szeretnék egy jó kezdőmotort venni. Sajnos a keret elég szűkös, 600 ezerbe jó lenne beleférni. A motort nagyrészt városban használnám, de alkalmanként elvinném túrázni, esetleg autópályán az országon belül.

Amiket eddig néztem:

- BMW F650, Yamaha XT660R - ezeknél kérdéses az üléspozíció: 171 centivel vagyok megáldva.

- Yamaha XV Virago - a legtöbb modell velem egyidős/öregebb mint én. Felmerül a kérdés, hogy mennyire kell sokat költeni rá a továbiakban.

- Suzuki GS 500E - Ilyenen tanultam, nem nőtt nagyon a szívemhez

Előre is köszönöm válaszát.

Üdvözlettel,

Balázs

Kedves Balázs!

Először menjünk végig az általad nézett típusokon, utána jöjjenek azok az opciók, amik valamiért nem kerültek fel a radarodra, de érdemes elgondolkodni rajtuk.

BMW F 650 ST
BMW F 650 ST

A BMW F 650-nek nem vagyok nagy rajongója, ha mindenképpen egyhengeres bajort szeretnél, érdemes a 2000 utáni, már F 650 GS-nek nevezett szériából válogatni, azok már nem az Apriliánál készültek bérgyártásba, hanem a BMW saját üzemében. Ha valamiért ragaszkodsz a 2000 előtti F 650-esekhez, akkor neked talán az F 650 ST modellek jelentik a megoldást, azokat az utcai használatra optimalizálták, 19-es helyett 18-as első kerékkel, csökkentették az utánfutást és a tengelytávot, az ülésmagasság is 15 mm-rel mélyebbre került, a hátsó gátló is rövidebb lett, vagyis a terepes képességeket megnyirbálták, viszont alacsonyabb embereknek és a közúti felhasználóknak jobb lett. Amúgy nem rossz motorok, kevés típushibájuk van, a feszültségszabályozó hajlamos a meghibásodásra, illetve a kormánycsapágy alulméretezett, illetve minden hasonló korú motorhoz hasonlóan a szívócsonk elöregedése ennél is problémát jelenthet, de nem a megbízhatatlansága miatt nem ajánlom, hanem mert szerintem ennyi pénzért van jobb vétel.

A Yamaha XT660R például jobb vétel, bár a 21-es első kerék és a valódi terepképesség miatt aszfalton lényegesen butábban mozog. Ennek az ülésmagassága már okozhat gondot, egyébként nagyon tartós motor. Egy-két apróságra érdemes felkészülni: a gyárilag előírt lánc elég hamar megnyúlik, a hátsó kerékagyban lévő rezgéscsillapító gumikat a lánccal együtt kell cserélni, mert hamar szétmennek, de motorikusan nagyon strapabíró darab, a dupla kipufogó pedig hatalmas kedvencem.

A Suzuki GS500E nagyon megbízható motor, de kidolgozásban, igényességben a közvetlen konkurensek lényegesen előrébb vannak - a Honda CB500 és a Kawasaki ER-5 ugyanennyire tartósak, csak közben lényegesen finomabb szerkezetek. És ezzel el is érkeztünk, hogy mit javasolnék ezeken kívül.

Honda CB500
Honda CB500

Tehát az ER-5 és a CB500 szerintem tökéletes kezdőmotorok, nem nagyon tudok róluk rosszat mondani. Ha a túraendurós vonalat vinnéd, akkor a BMW F 650-nek kiváló alternatívája a Suzuki Freewind. Példás megbízhatóság és egészen minőségi részletek jellemzik, a Suzuki nem fukarkodott jó anyagokat felhasználni hozzá.

Honda XL600V Transalp
Honda XL600V Transalp

Szerintem a Honda Transalp is használható a te magasságoddal, ugyan nehezebb, mint egy Freewind vagy F 650, de kéthengeres, gyönyörű a hangja, kényelmes, és nagyon jó vezetni. Van néhány típushibája (feszültségszabályozó, gyújtáselektronika), viszont mindegyikre van már kijárt megoldás. A hatszázasok közül érdemes a szürke blokkosakat keresni, azok valamivel később kezdik csipegetni az olajat - amúgy ha eszi is az olajat, nem kell kétségbe esni, akkor még simán van benne 100-200 ezer kilométer a blokk felújítása előtt.

Üdv:

Nepperűző

Kistestű robogót nagy kerékkel

2016. augusztus 3., 16:14 Módosítva: 2016.08.17 06:17
10

Kedves Nepperűző!

Rendszámos 150-250-es robogót szeretnék vásárolni. Főleg városi használatra (18. kerületből a belvárosba), de néha elugranék vele messzebbre is, akár pályán is. Nagy kerekűt, de nem nagy testű robogót szeretnék. A fogyasztás 3-4 l körül megfelelne. A keret max 300 ezer Ft+átírás+egy minimál szerviz.

Rengeteg gép van ebben a kategóriába, bár rendezett magyar rendszámos már nem olyan sok. A honosítással nem szívesen bajlódnék. Olyan motort keresek, amit megveszek, leszervizelem, és használom napi szinten. Hosszú nézegetés után ezekre szűkült a kör: Kymco People/S 250, Kymco People S 200, Piaggio Beverly 200, Malaguti Password 250. Ezek kaphatók kb. 200 és 300 ezer forint körül rendezett papírokkal, 2000-2007 közötti évjáratban. A felsoroltak közül ön melyiket választaná? Melyik az, amelyik nem igényel nagy odafigyelést (persze a kötelező szervizeket betartva). Mennyire drága a karbantartás/szervizelés? Az ára miatt nekem a Kymco a favorit, de kinézetre a másik kettő jobban bejön.

Valamint van még 2 típus, de ezekről nem találtam túl sok infót. Az egyik a Keeway Outlook 125-150. Alapvetően nem akartam kínait, de ezekből van néhány nagyon fiatal 200 ezer környékén, és még az új ára sem olyan vészes (a többihez képest). Találtam jó és rossz véleményt is a típusról, de talán a pozitív több volt kicsit. Azt írják ez már inkább olasz, mint kínai, és hogy a motorja az Honda, és hogy kb. ugyanolyan jó is. Mennyire igaz ez?

A másik, hogy minap belefutottam egy hirdetésbe egy SYM HD 200 EVO-ba. Leírás és képek alapján szép, és az ára is rendben van. Nagyon megtetszett a motor. A Sym-ről olvastam, hogy nem rossz, de konkrétan erről nem sokat találtam.

Mi a véleménye az utolsó két típusról/gyártóról?

Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel:

Zoli

Kedves Zoli!

A Kymco People teljesen vállalható robogó, a blokk kimondottan tartós, általánosan jó minőségű robogó, ha valóban jó állapotban van, szerintem simán vehető. A szervizkönyv eredetileg olyan karbantartási intervallumot ad meg, mintha versenymotor lenne, de valójában elég 4 ezer kilométerenként olajat és gyertyát cserélni, 8 ezrenként pedig szíjat és görgőket.

Kymco People
Kymco People

A Piaggio Beverly 200 nagyon jó robogó, egyértelműen prémiumtermék, mind kidolgozás, mind anyagminőség tekintetében. Az olaszos megbízhatatlanság nem jellemző rá. Rossz úton 10-15 ezer kilométerenként elmegy a kormánycsapágy, és 5 ezer kilométerenként kéri a friss olajat és gyertyát, illetve érdemes olyankor a hajtás részeire is ránézni. A nagy Beverly-kre jellemző típushibák a 200-asra nem jellemzőek, alapvetően jó híre van a típusnak, viszont a Kymcoknál azonos állapotban többe szokott kerülni - ha nagyon olcsó, akkor legyél gyanakvó.

Beverly 200
Beverly 200

A Keeway Outlook akár lehet jó is, de az "inkább olasz, mint kínai" kijelentésekkel én azért óvatos lennék. Kínában készül minden porcikája, ott rakják össze. A Keeway-nek két európai központja van, az egyik Olaszországban, a másik Magyarországon, szóval az Outlook pont annyira olasz, mint magyar. A "motorja az Honda" kitétel sem állja meg a helyét, ugyanis legfeljebb Honda licensz alapján gyártott. Sok alkatrésze valóban megegyezik a Hondákéval, elég elterjedt, hogy széthajtott SH125-ösöket Keeway főtengellyel raknak össze - mert az sokkal olcsóbb. Nem véletlenül. A Keeway mellett a fentiekkel szemben egyetlen dolog szólhat, az alkatrészellátás, ugyanis mint említettem, itthon van a központ, ahonnan másnapra nálad van a rendelt motyó.

Keeway Outlook
Keeway Outlook

A Sym modellekkel kapcsolatban elég kevés tapasztalatom, az viszont tény, hogy nem találkoztam sok lehúzós véleménnyel. Úgy tudom a HD 125/200 alapvetően megbízható szerkezet, külföldi fórumok alapján fényszóró fényerejébe és a hátsó futóműbe lehet belekötni. Az itthoni alkatrészellátás a forgalmazón keresztül megoldott dolog.

Sym HD200
Sym HD200

Vásárlásnál nagyon figyelj oda, hogy mit veszel meg. 150-250-es robogóból itthon soha nem adtak el látványos mennyiséget, sőt, a 150-es és 200-as méret olasz specialitás - jó eséllyel onnan is hozták be. Az olasz pedig használja a robogót, szóval érdemes nagyon átnézni, hogy ne egy visszatekert, a világot kétszer körbejárt, polírozáson kívül karbantartást nem látott roncsot vegyél. A féktárcsák és a hajtás állapota beszédes lehet, de érdemes alaposan átnézni a futóművet is, valamint a robogó indulási képességei árulkodhatnak a kopottságról.

Üdv:

Nepperűző

Megbízható és nem fogyaszt

2016. augusztus 2., 17:16 Módosítva: 2016.08.15 06:19
52

Kedves Nepperűző!

Lecserélném motoromat, ebben kérném a segítségét. Jelenleg egy Honda PCX125 van, 3 éves 36 000 km-rel. Körülbelül 1 hónap marad ki télen, de folyamatosan használom (gyakorlatilag 0 fok felett). Szélvédőjét már lecseréltem, de azért elég szeles így is, de ami igazából gond, hogy az autópályára nem tudok felmenni vele (100 körül vége van), pedig sokat nyernék vele. Kicsit nagy vagyok hozzá...

Naponta 2x40 km -t megyek (25 vidék, 15 város), 110 kg vagyok, és 176 cm magas.

Amit keressek (A-s jogsim van),

- megbízható motor (pöcre induljon minden reggel hidegben is), én is bele tudja rakni legalább 80 ezer kmt gond nélkül

- nem robogó (élvezetesebb nekem váltani)

- télen, nyáron használható

- kényelmesen bírja a 130-t

- szélvédelme legyen vmennyi

- lehet vele manőverezni a kocsi sorok közt

- Átlag fogyasztás 4 liter alatt

Amit nem szeretnék egy brutál funbike, amit télen tuti összecsuk az ember, vagy ha munka után fáradtan megyek haza, ne kelljen rettegni, hogy egy kicsit túlhúztam a gázt

Határ kb 1 millió a motorra.

Érdeklődnék, mit ajánlana, ilyen elvárásokra.

Köszönettel

Csaba

Kedves Csaba!

A négy liter és a 130-as tempó motorkerékpárnál ritkán jár együtt - ilyen fogyasztási adathoz elkötelezett fillérbaszónak kell lenni. Ráadásul a jó szélvédelem nagy homlokfelülettel jár együtt, ami szintén a fogyasztás ellen játszik. Első gondolatom a Honda NC700 volt - nagyon takarékos, megbízható, modern motor, nem túl erős, és kapni hozzá nagy szélvédőt - sajnos az ára lényegesen több a megcélzott milliónál, a legolcsóbb hagyományos váltós modellek is 1,4 millióról indulnak, ám NC-t szerintem kizárólag automatával szabad venni, mert ehhez a motorhoz zseniálisan passzol a DCT.

Suzuki Bandit 650 S
Suzuki Bandit 650 S

Így marad biztonsági vételnek a 2007-től gyártott Suzuki GSF650 Bandit S, gyári kódján WVCJ. Ez már folyadékhűtésű, injektoros blokk, szabályozott katalizátorral (Euro3), széria középállvánnyal. Nagyon megbízható, a fejidomnak köszönhetően elég jó a szélvédelme, és az elektronikus befecskendezésnek köszönhetően nem kell szívatóval játszani télen sem, hanem elég megnyomni a gombot, és azonnal életre kel.

Honda CBF600
Honda CBF600

Nagyjából hasonlóra számíthatsz, ha Honda CBF600SA-t veszel, talán jobban néz ki egy hangyányit, és mintha az árát is jobban tartaná - innentől kezdve ízlés dolga, ha nem forgatod őket, hanem csak folyatod a motort, akkor kijössz négy literből, mondjuk ide a rozsdás bökőt, hogy egy hét után inkább tankolsz öt litert, de nem kínzod magad a vánszorgással.

Üdv:

Nepperűző

Kezdőmotor után már túráznék

2016. július 28., 17:13 Módosítva: 2016.08.14 12:37
35

Kedves Nepperűző!

Nemrég megváltam Honda CBF500-as gépemtől. Sajnos a szélvédelme (és ezáltal a menetzaj) és az egy tárcsafékét elöl (két személlyel) már kevésnek éreztem a hosszabb túrák és autópályás szakaszok alkalmával.

A kérdésem az lenne, hogy mi lehet a logikus választás két személlyel túrázásra? Méretre 185 centi vagyok 75kilóval, korlátlan jogsim van.

A keretem átírással együtt úgy 1 millió lenne. Az átnézésre, kopó alkatrészek cseréjére külön van pénz.

Amiket eddig néztem: Bandit 600S/650SCBR 600F4DL 650 V-StromKawasaki ER6-FCBF 600 (fejidomos)FZ6-S

Illetve sok írásodnál olvastam hogy állapotra vegyünk motort ne kilométerre, amivel teljesen egyetértek. Találtam olyan V-Stromot, ami végig vezetett szervizkönyves, hibátlan, hazai első tulajos, de már 70 ezer km van benne.Mekkora futás lehet az a határ, ami fölött már kockázatosabb megvenni egy jól karbantartott gépet?

Válaszaidat előre is köszönöm!

Üdv:Gábor

Kedves Gábor!

Gyorsan szaladjunk végig a kiszemelt motorjaidon: a Banditból neked valószínűleg a 650-es lenne a jó választás, újabb, injektoros, erősebb, jobb a futóműve - ráadásul nem lenne nagy változás a CB-hez képest, legalábbis ami a megbízhatóságot illeti, szervizt sokáig csak a kötelezők miatt kell látogatni. Ha gyáva vagy, akkor megveszed, nincs vele kockázat. A CBR600F4 sokak kedvence, de mielőtt lecsapsz rá, érdemes kipróbálnod egyet, hogy mennyire adja ki neked a csutka kormány. Két fős túrázásra van ennél jobb motor, egyedül viszont szeretni fogod.

Mivel elég magas vagy, a DL650 simán jó neked, túrázni a felsoroltak közül ezzel a legjobb: nagyon kényelmes, a gyári szélvédő is elég jó, tehermentesíti a testet, de még nem rázza a sisakot, és a kiszemeltjeid közül ez veszi legjobban a rossz utakat. Szépen fel lehet dobozolni, az utasod pedig hálás lesz a széles hátsó ülésért. Az ER6-F hozná a legkevesebb változást a régi CB-dhez képest, persze, erősebb, van szélvédelme, de ez megint inkább egyszemélyes motor, utassal, csomagokkal a futómű hamar a végéhez ér, annyira nem is kényelmes - nagyon tartós, jól néz ki, tele van érdekes és szép megoldásokkal, de a felvázolt használatra nem a legjobb.A CBF600 elég tuti vétel, drágán mérik, mert tényleg nagyon tartós. A Bandithoz hasonlóan kockázatmentes vétel, valamennyire pakolható is, szerintem sokkal jobban megfelel a céljaidra, mint a papíron erősebb, de a fordulatéhsége miatt nehezebben kihasználható FZ6S.

Ha a felsoroltak közül felbukkan egy végig szervizkönyves, tényleg karbantartott, gondos gazdától származó darab 70-80 ezer kilométerrel, nyugodtan vedd meg - simán lehet, hogy egy 30-40 ezres futású, kicsit leütöttebb motort ennél többről durrantották vissza, amikor behozták az országba.

Van még pár típus, amit érdemes megnézni: a Honda CB900F Hornet a CBR929 blokkját kapta meg 110 lóerőre butítva, egy nagyon megbízható motor, nem kell félni az erejétől, két személlyel viszont praktikus, hogy nem kell mindig rommá forgatni.

A Yamaha TDM900 jó kompromisszum a félidomos túramotorok és a túraendurók között, jól pakolható, utcai motorokhoz hasonlóan mozog, kellemes a hangja és elég toleráns a rossz utakkal.

Yamaha FZS1000
Yamaha FZS1000

A Yamaha FZS1000 titkos favoritom, igaz, a 150 lóereje némileg több, mint amit keresel, de ugye sehol nincs leírva, hogy ami van, azt az utolsó cseppig ki is kell használni. Ez félig még a régi iskola, acél duplabölcső váz, karburátor és hengerenként öt szelep - tönkre lehet tenni, egy hozzá nem értő szerelő sok kárt tud okozni, de az nem a motor hibája, én bármikor vennék egyet.

Triumph Speed Triple 955i
Triumph Speed Triple 955i

Ha pedig egy kicsit eltávolodnál a kommersz megoldásoktól, nézz körül a Triumph Sprint ST-k, RS-ek és Speed Triple 955i-k között - látványos erő, egyedi karakter, megbízható blokk (bár némi olajfogyasztásra hajlamos lehet, illetve olvasni összekócolódó szelepekről). Nem lehet véletlen, hogy aki európai motorra vált, az utána nehezen tér vissza a japánokhoz.

Soros négyhengereset A2 mellé

2016. július 26., 12:56 Módosítva: 2016.08.25 15:37
60

Tisztelt Nepperűző!

22 éves vagyok és erősen tajtékzik bennem a motorozási vágy,de nem tudom mi tévő legyek, ezért kérem a segítségét. Az igazi motor egy sor4-es blokkal szerelt lenne, de tanácstalan vagyok.

Suzuki GSF250 Bandit
Suzuki GSF250 Bandit

Tegyem le most az A2 jogosítványt, és vegyek egy Suzuki GSF250 Banditot, vagy várjak még két évet, és vegyek akkor valami jobb sor4-est? Nagyon tetszenek a Banditok, de sokan mondják, hogy drága hozzá az alkatrész. Esetleg tudna egy pár A2 kategóriába még beleférő motort javasolni? A keret max. 500 000 forint lenne.

Segítségét előre is köszönöm, üdv: Ádám

Kedves Ádám!

Nagyon jó A2-es motorokat találni 500 ezer forintig, a soros négyhengeresekhez való ragaszkodásod viszont komoly akadályt jelent. A GSF250 Bandittot folyamatosan nyelezned kell, ha haladni akarsz, minden manőverhez hármat vissza kell váltanod, és ez a folyamatos pörgetés és váltogatás nyomot hagy egy motoron. Pláne, hogy a legfiatalabb 250-es Banditok is tizenhat évesek, a legidősebbek pedig idén töltik a huszonhetet. Az alkatrész nem drágább hozzá, mint más, négyhengeres Suzukikhoz. Apropó: lehetőleg minél kevesebbszer hagyatkozz a "sokan mondják" meg "fórumon olvastam" információkra, az alkatrészárak elég jól kereshetők a világhálón, érdemes személyesen meggyőződnöd. Szoci motorhoz képest persze, drága - egyébként átlagos japán szinten mozognak. A gond, hogy pontosan kétszer annyi hengere van, mint amennyire szüksége van egy 48 lóerős motornak.

A2-es műfajban egyértelműen a kettő vagy kevesebb henger a nyerő, ezek szervizelése/felújítása is olcsóbb, pl. többnyire fele annyi gyertya, henger, szelep, stb... van.

Nyugodtan tedd le most az A2-est, és vegyél egy Honda CB500-at, Suzuki GS500-at, vagy bármit, ami tetszik, gyűjts vele tapasztalatokat, majd amikor leteszed a korlátlanhoz a különbözetit, ráérsz kiválasztani álmaid motorját.

Üdv.

Nepperűző

Túl sok a robogó, nem tudom melyik jó

2016. július 23., 11:10 Módosítva: 2016.08.18 06:21
2

Kedves Nepperűző!

Az utóbbi időben arra a döntésre jutottam, hogy elég volt az 50 ccm-es motorokból. Egy Malaguti F12-m van. Néztem már 250-es, 300-ast, egészen az 500 ccm-ig bezárólak. Márkából végignyálaztam szintén egy jópár fajtát. Egy lehetőleg túrázáshoz is alkalmas robogót keresek, aminek a fogyasztása is jó még. Eddigi fórumokat olvasva azt szűrtem le, hogy ha város, akkor 200-tól már jó lehet. Árban kb. 600eFt-ig bezárólag gondolkozom.

Néztem a Burgman 400-ast, valamint a Yamaha Majesty-t, és a fórumokat olvasva egyre több Kymco párti embert láttam. Elsőre nagyon tetszett a Beverly forma, de kicsit tájékozódva csak rosszat hallottam róla. Őszintén a bőség zavarában állok, és úgy érzem, hogy nincs elég tapasztalatom ahhoz, hogy tudjam mennyi köbcenti is szükséges. Az, hogy kinek melyik robogó tetszik egyéni dolog. Arra lennék kíváncsi, hogy milyen robogó/k is jöhet/nek nálam szóba, ahol fontos helyen szerepel a megbízhatóság, és amennyire lehet multifunkciós is legyen.

Pontosabb adatokkal szólva:

- sokszor használnám két személlyel, tehát fontos lenne, hogy a hátsó ember se egy kis darab kényelmetlen ülést kapjon.

- szeretnék vele szintén két személlyel kisebb túrákat is csinálni.

- a megbízhatóság fontos helyen szerepel. Olyat szeretnék, amivel azért biztonsággal lehet hosszabb utakat is megtenni, és a szezont se a szerelőnél tölti.

Előre is köszönöm a választ.

Üdvözlettel

Joci

Kedves Joci!

A szerintem 250 és 400 köbcenti között fogod megtalálni az ideális motort. Az aljáról indulva ott vannak a tuti vételnek a Yamaha X-Max-ok, majd a 300-asok között a Yamaha Versity, vagy a Kymco Downtown, de nyugodtan nézhetsz 400-as Burgman és Majesty-t is, és a Honda Silver Winggel sem fogsz mellé nyúlni. Mindegyik jó motor, Burgmanból érdemes 2007 utánit keresni, de nagyjából ennyi, a felsoroltak közül bármelyikkel jól járhatsz.

Yamaha Majesty 400
Yamaha Majesty 400

Sajnos használt járműveknél a megbízhatóság furcsa jelenség: minél régebbi, annál kevésbé függ össze a gyártóval és a típussal, és az általad keresett ársávban sajnos egyre inkább az előző tulajdonosokon múlik, mekkora problémahalmot veszel a nyakadba.

Üdv:

Nepperűző

Fórumokon fikázzák, én vehetek?

2016. július 22., 14:27 Módosítva: 2016.08.05 12:19
36

Tisztelt Nepperűző!

Motor vásárlás előtt állok,egy CBR600-asról szeretnék átnyergelni egy kicsit erősebb motorra.Sok kiszemelt motor volt,viszont én a CBR954 mellett döntöttem, vagyis ilyet szeretnék. Úgy gondolom ez még nem akkora ugrás, mint az újabb ezres gépek a maguk 170-80 lóerejükkel. Ami elriaszt a típustól, hogy több magyar fórumon óva intenek a típustól mondván, hogy a "Honda szégyenfoltja" hangos, megbízhatatlan blokk, és nem jellemző erre a motorra a legendás Honda minőség. Kicsit elszomorodtam emiatt, mert tényleg nagyon tetszik a motor minden szempontból. Kérem, ha esetleg van tapasztalata a típussal, vagy bármilyen tanácsa azt szívesen fogadnám.

Üdvözlettel: Peti

Kedves Peti!

Szerintem a Honda 954-es CBR simán vehető - az utolsó szériája a 900-as sorozatnak, és ezen még a Honda legendás tervezőjének Tadao Babának a munkája. Valóban nem túl erős, a kortárs ezresekben sokkal több vitamin volt - sőt, aztán az is kiderült, hogy még a katelógusadatokat sem tudja. Erre a Honda úgy reagált, hogy ez egy utcai motor, aminek a kezesség a használhatóság a fő értéke. Ez egyébként színigaz. A sportmotorok között az ilyen adat-ferdítés egyébként klasszikus gyakorlat, a Yamaha R6-nál pl. volt olyan, hogy kevesebbet pörgött a blokk, mint ami alapján a legpörgősebbnek nevezték.

Honda CBR900RR 954
Honda CBR900RR 954

A 954-gyel kapcsolatban valóban voltak garanciális gondok, viszont ezek mostanra 13-14 éves motorok, tehát aminek tönkre kellett mennie, az már tönkre ment. Illetve annyira nem lehet rossz, ha John McGuiness 2001-ben megnyerte vele Macau GP-t. Szerintem erős túlzás azt mondani, hogy a Honda szégyene lenne.

Ha főleg utcán és túrázni használnád, az egyik legjobb választás a sportmotorok között, a maga idejében az összes konkurense sokkal radikálisabb volt, különösen az igen agresszív viselkedésű R1 és a már-már kiszámíthatatlanul veszélyes Ninja ZX-9R.

Üdv:

Nepperűző

Ennyi pénzért az alját kapod

2016. július 21., 17:34 Módosítva: 2016.08.04 12:02
14

Szia Nepperűző!

Meguntam városi szaladgálásra illetve munkába járásra használt kis Suzuki Katana robogóm. A szívem a "rendes" motorok felé húz, de nem tudok eltekinteni a robogó csomagtere nyújtotta praktikumtól, így két kanapé robogó között vacillálok. Az első egy Malaguti Madison 200 a másik egy Yamaha XC300. Melyik legyen? A Malaguti nekem tetszetősebb, de kisebb kerekű és 180 köbcentis, a Yamaha mellett szól a köbcenti többlet, de elég baltával faragott szegényem. Elsősorban városban használnám, de jó lenne, ha párommal le tudnánk ugrani vele párszor a Balcsira(~120km).

Árban kb. ugyanaz lenne a kettő kb. 250-300ezret szánnék rá. Melyiket ajánlod? Vannak tipikus hibái amire a vásárlásnál figyelnem kell? Fenntartási költségeik egyformák? Ha jól tudom a Malagutiban is Yamaha-blokk van.

Köszönöm,

János

Kedves János!

A kettő közül én a Yamaha felé hajlanék, de nem biztos, hogy az lesz a tuti vétel. Lássuk az okokat!

A Yamaha mellett szól a több köbcenti - ha utassal mászkálna városon kívül, akkor egyértelműen ezzel jobb, nem okoz majd gondot egy-egy országúti előzés, sőt, az autópályatempó sem gond. A küseje olyan, amilyen, ha rajta ülsz, nem látod - és a robogónak akkor kell jónak lennie, amikor mész vele. Egyébként az XC300 Versity is Olaszországban készül, imádják is arrafelé, majdnem annyira, mint a szintén náluk készülő Honda SH-t. Ez egyben probléma is lehet, mert a legtöbb Versity olaszból jön, majd itthon kozmetikázzák egy kicsit, visszadurrantják az órát, és a gyanútlan vevőre rámelegítenek egy kevés kilométert mutató roncsot.

Yamaha Versity 300
Yamaha Versity 300

A Malaguti Madison simán vehető, 180-as blokkal nyilván gyengébb, a kis kerék miatt viszont nagyobb az ülés alatt a raktér. Városba simán elég, országúton két fővel nem te leszel az előzések császára.

Alkatrész mindkettőhöz van, a gondok akkor kezdődnek, ha csúnyán megtöröd őket - a Yamahához van minden gyáriban is, de az méregdrága, a Malagutinál viszont egyetlen út a bontó, ahol vagy lesz idom/lámpa, vagy nem.

250-300 ezerért Malaguti Madisonból már találsz jót, Yamaha XC300-ból viszont ennyiért a kínálat legalját kapod, azokat a gányolt-taknyolt retteneteket, amiket a legjobb elkerülni.

Üdv:

Nepperűző

Kezdő motor hölgynek

2016. július 14., 16:21 Módosítva: 2016.08.03 16:21
15

Kedves Nepperűző!

Egy hölgy ismerősöm szeretne elkezdeni motorozni, viszont elég tanácstalan, hogy merre induljon el. Saját kútfőből egy SV650-eset javasolnék neki, mert könnyen kezelhető, alacsony és élvezet vezetni. Az egyetlen baj, hogy a keret 500 ezer, amiből szép állapotút nem nagyon kapni.

Érdekelne egy jóval tapasztaltabb sporttárs véleménye, hogy egy ~60 könnyű ~165 magas lánynak mivel érdemes kezdenie? Főleg Budapesti közlekedésre használná, néha rövidebb túrázásra. Fizikummal nincs gond, jelenleg sportmotorban gondolkodik 125-től 600ccm-ig, de egy "csinos" enduron is el tudná magát képzelni.

Tanácsod előre is köszönve:

Lazos

Kedves Lazos!

Az SV650 tényleg jó választás lenne, abból is a naked változat - 165 centihez a csutkakormány messze esne. Sajnos ennyiért jellemzően tényleg a kínálat alját adják - kitartó kereséssel viszont nem reménytelen a helyzet.

Kawasaki ER-5
Kawasaki ER-5

Ha nem akarod országjáró turnévá alakítani a motorvásárlást, akkor célszerű szétnézni a CB500-asok és Kawasaki ER-5-ök között - nem annyira érdekesek és modernek, mint egy SV, de kezdőknek ideális mind a kettő, és tudják azt, ami egy női motornál a leginkább fontos: ez pedig a megbízhatóság.

Honda CB500
Honda CB500

További előnyük, hogy nagyon könnyű kezelni őket és a fenntartásuk sem drága - városba és kisebb túrákra amúgy is felesleges ennél nagyobbat nézni.

Aprilia Pegaso 650
Aprilia Pegaso 650

A csinos enduró mint olyan, ritka dolog, kis sarkítással az Aprilia Pegasora ráhúzható ez a sablon. Ha szépen indul, és nem eszi őrült ütemben az olajat, nagyon nem kell miatta aggódni. A korai karburátoros modellek tudtak elég torkosak lenni, a későbbi injektoros típusokról viszont csak kevés információm van, azok alapján átlagosan megbízhatók.

Üdv:

Nepperűző

Rossz úton jársz, ha ezeket közül választanál

2016. július 13., 14:18 Módosítva: 2016.08.10 06:29
78

Tisztelt Nepperűző!

31 éves vagyok és Budapesten élek. Szeretnék motorozni, de mivel nincs semmi tapasztalatom e téren robogózással kezdenék. "B" kategóriás jogsim van már több mint 10 éve, de mindig megcsodálom a motorosokat.

Új robogót szeretnék vásárolni, napi 30 km futással számolok a munkahelyemre és vissza. Max. 300.000 Ft-ot szánok a járgányra.

A kiszemeltek:

Linea Maxx 4T

Motowell Magnet 2T (Akciósan)

Keeway Hurricane 2T

Keeway Ry6 2T

Mi a véleménye ezekről, esetleg valami más alternatíva?

Köszönettel:

Angelo

Kedves Angelo!

A kiszemelt modellekkel mintha direkt akarnád szívatni magad. Három kilóért az új robogókból a kínait kapod, míg kétszázért olyan japán vagy olasz kerül alád, ami megszólal. És hosszú távon sokkal több örömöd lesz benne. Nagyjából az a helyzet, mintha egy új Lada Grantát vennél egy jó használt autó helyett.

Tuti vétel, ha sportosat akarsz: Yamaha Aerox
Tuti vétel, ha sportosat akarsz: Yamaha Aerox

A felsorolt típusok helyett inkább nézz meg egy kifogástalan állapotú Yamaha Aeroxot vagy BWS-t, vagy a Piaggiotól egy szép Liberty-t, NRG-t, Typhoont vagy Zipet - a maradék pénzből fizetsz egy alapos szervizt és még végigtankolod a fél szezont.

Egyik személyes kedvenc: Piaggio Typhoon
Egyik személyes kedvenc: Piaggio Typhoon

Üdv:

Nepperűző

Mi a legnagyobb, aminek még van értelme városon belül?

2016. július 6., 17:22 Módosítva: 2016.08.08 15:07
13

Kedves Nepperűző!

Robogót szeretnék vásárolni nagyjából 800e Ft-ig (+átírás, teljes átvizsgálás, stb...)

Városon kívül ritkán mennék vele, mégis a 3-4-500 ccm robogókkal szimpatizálok, mivel lesz, hogy 180 kg emberanyaggal fogok vele közlekedni.

Mindenenképp itthon forgalomba állított robogót szeretnék venni. Utolsó gépem egy 2003-as Burgman volt, amit nagyon szerettünk, azt az apróságot leszámítva, hogy a kuplungja úgy visított elindulásnál, hogy rossz volt hallgatni. Elmagyarázták, hogy ha kicserélik az egészet, akkor is vissza fog térni a hiba, mert nem igazán városi közlekedésre találták ki azt a motort.

Szeretnék találni egy olyan robogót, ami elvisz 2 embert is, ha úgy alakul, de mégsem fogyaszt 6 litert (vagy esetleg többet, mert akkor inkább kocsit kéne venni). Ennyi pénzért szeretnék találni egy olyan típust, ami 5 év múlva sem rohad ki alólam.

Volt két Apriliám annó, így azt a márkát nagyon messziről elkerülném a katasztofális tapasztalatok miatt.

Segítségét szeretném kérni abban, hogy melyik modell lenne a leginkább megbízható/ésszerű/élvezetes robogó a leírtak alapján.

Segítségét előre is nagyon köszönöm!

Üdvözlettel,

KoniForPrez

Kedves KoniForPrez!

Első gondolatom az volt, hogy neked Suzuki Burgman kell, de 2007 utáni, aluhengeres. Lényegesen tartósabb, mint a korábbi modellek, ismered is, valószínűleg szerelőd is van hozzá, a kínálat is bőséges. Ha valamiért nem lépnél még csak hasonló folyóba sem kétszer, akkor a Yamaha Majesty 400 jó vétel, kimondottan jó minőségű robogó, igaz, drágábbak hozzá az alkatrészek, mint a Suzukihoz, pláne ha összecsukod, és nem csak kopó-fogyó dolgok kellenek.

Burgman 400, 2007-es
Burgman 400, 2007-es

Ugyanez igaz a Honda Silver Wing 400-ra is, amiből felesleges megvenni a hatszázasat, ugyanis ehhez ez a jó blokk, a hatszázasnak kicsit alulméretezték a vázát, a tökéletes dívány-érzést a kisebb is tudja.

Majesty 400 2004-ből
Majesty 400 2004-ből

Ha nem fetrengeni szeretnél, akkor nagyon jó vétel a Gilera Nexus 300 - nem sokkal gyengébb az 500-asnál, elég jól tartja vele a lépést, de könnyebb, jobban kezelhető, takarékosabb és lényegesen megbízhatóbb. Bár műszakilag rokon az Apriliákkal (Piaggio csoport), nem betegágy, hanem egy nagyon jó külsejű, sportos viselkedésű robogó.

 Üdv:

 Nepperűző

Motort egész éves használatra

2016. július 2., 10:54 Módosítva: 2016.07.05 00:10
20

Kedves Nepperűző!

Kettő motort használok városi ingázásra (belvárosi közlekedésre és onnan 20 km-es távolságra eső agglomerációba). Az egyik egy Majesty 400, a másik egy FZ6N. Mindkettőt nagyon szeretem, de szeretnék a kettőből egyet csinálni.

A Maja téli közlekedésre szolgál, de az előző télen két hónapig használtam, így nincs értelme megtartani, csak porosodik a garázsban. Az FZ6N hűvösebb időben nem elég szélvédett, így azt gondoltam eladnám ezeket, és a kettő árából vennék egyet.

Megköszönném, ha ajánlanál nekem olyan megbízható nagymotort, amit - lehetőség szerint - egész évben tudnék használni. Fontos, hogy kényelmes üléspozíciója legyen (műtött gerincsérves vagyok), 190 cm és 95 kg miatt ne legyek majom a köszörűkövön, alkalomadtán túrázni is lehessen vele, és dobozt is pakolnék rá, mert rendszeresen nagyon sok cuccot hordok magammal. A VFR800 nagyon tetszik és a GSX650F is. A keret olyan egy millió körül lenne rá. Segítségedet előre is megköszönöm!

Üdv,

Attila

Kedves Attila!

Kedvelem a Suzuki GSX650F-et, és minden szempontból megfelel arra, amit írtál, megbízható is, egyáltalán nem vészes a fenntartása, és ránézni sem rossz. A VFR viszont minden szempontból jobb motor, ám a te eseted speciális lehet - mert kényelemben a Suzuki nyer. A VFR800-nak viszonylag sportos az üléspozíciója, kis tempónál fárasztja a csuklót, míg a Suzukin nagyjából egyenes háttal ülsz.

Mindenképpen próbálj ki egy VFR-t a döntés előtt, mert tényleg nagyon jó motor, jó hanggal, élvezetes karakterrel, de ha a hátad nem szereti, akkor marad a Suzuki - kevésbé vérpezsdítő, de nagyon megbízható és kezes.

Üdv:

Nepperűző

Motorral 150 kilométert ingázni?

2016. július 1., 07:59 Módosítva: 2016.07.16 12:41

Sziasztok,

Egy elvetemült ötlet jutott az eszembe, és nem hagy nyugodni.

Ezekre a kérdésekre keresem a választ:

- Mennyire lenne elfogadható egy kis fogyasztású motorral munkába járni napi 150 km megtételével?

- Mennyire viselik jól a kis köbcentis motorok (125, 250) a napi 100 km autópályát? (elsősorban költségek csökkentése lenne cél)

- Az évi 25 ezer km mennyire hozna elő magas fenntartási költségeket?

- Az olajcseréken kívül mire érdemes számolni?

- Milyen motort ajánlanátok, ami megfelelne ennek hosszútávon?

köszi

üdv: Á.

Kedves Á!

Napi 150 kilométer ingázás szerintem sok motoron, és nem a motornak, hanem a vezetőnek. Nyilván ki lehet bírni, nyáron még jó is, de ha jön az eső, akkor egészen más lesz a történet. Én nem bírnám, de ez ugye személyfüggő, 150 kilométert sem ingáznék naponta, inkább költöznék vagy munkahelyet váltanék.

A 125-ös motorok nem igazán valók autópályára, de a 250-esek sem arra születtek - azok már viszik a 130-at, de az már inkább szenvedés rajtuk. Tehát a 125-ösök kiesnek számodra, jellemzően 110 körül van a végük, 90 a kellemes utazó rajtuk általában. A 250-esek utazója általában a 110, tehát ha 130-at akarsz kényelmesen és tartósan menni, úgy, hogy néha még előzni is akarsz, akkor egy 500-as lesz a megfelelő.

A nyélgázas üzem egyébként a motorokerékpároknál annyira nem nagy probléma, jellemzően úgy tervezik őket, hogy egész nap bírják a magas fordulatot, üzemmeleg állapotban nem jelent extra kopást vagy elhasználódást, legfeljebb az olajszintet kell gyakrabban ellenőrizni.

Az évi 25 ezer kilométeren mért fenntartási költségeket nem tudom megmondani, eléggé függ attól, hogy ki szervizeli és milyen típusról van szó. A szóba jöhető motorok szervizintervalluma általában 5-6 ezer kilométer, ami olajat és olajszűrőt jelent, általában minden második szerviznél gyertyát is kell cserélni, 3-4 szervizente pedig légszűrőt, illetve rá kell nézni a szelephézagra. Emellett fogynak majd a gumik is - ilyen futás mellett szezononként kettő is elmehet, illetve a lánc is nyúlik, még ha nem is olyan ütemben, mintha városban csapatnád.

A célra egy Honda CB500 már megfelelő, de ha hozzávesszük a motoros felszerelés költségét is, akkor viszont jobban megéri venni egy olcsó, kis fogyasztású dízel autót, amivel télen is járhatsz dolgozni, szintén letudja 4-5 literből a száz kilométert, és nem áztat benne az eső.

Üdv:

Nepperűző

750-es japánt a 90-es évekből

2016. június 30., 06:00 Módosítva: 2016.07.22 23:16
62

Kedves Nepperűző!

A kérdésem röviden ennyi: Yamaha YZF750R vagy Honda VFR750 RC36? Mindkettőben megfogott valami, de nem tudok tapasztalat hiányában dönteni.

A keretem félmillió forint, és egy kezes, gyors, túrázható motort szeretnék vásárolni. Ha van más javaslat, azt is szívesen fogadom, de lehetőleg valami japán legyen. Kövezzenek meg, de japánbuzi vagyok. 180 cm vagyok, 100 kg és újratanuló motoros.

Köszönettel:

Béla

Kedves Béla!

Te aztán tudod, hogyan kell feladni a leckét! Az RC36-os Honda VFR750 atom legenda, nem nagyon tudok olyan érvet felhozni ellene, ami az YZF750R-re ne lenne igaz. Számomra viszont sokkal különlegesebb, az egykarú villától kezdve a V4-ig rengeteg imádható részlete van, és egészen biztosan durván fel fog menni az ára. Ismerősi körben is több ilyen motor van, csak ajánlani tudom.

Ugyanakkor az YZF750R sem rossz bringa, sőt, a formája talán frissebb, mint a Hondáé, ezekkel a cicaszemekkel, a fordított telóval és a szabadon hagyott vázzal nagyon jól néz ki. A soros négyhengeres annyira nem izgalmas, mint egy V4, a motor körül sincs akkora hype, de ez is jó vétel. A Yamaha a maga idejében sokkal sportosabb volt a sport-túra irányba eltolt Hondánál.

Ez tipikusan az a helyzet, hogy menj egy kört mind a kettővel, és amelyiken jobban érzed magad, azt vedd meg.

Üdv:

Nepperűző