Nepperűző

Mire figyeljek, ha sportmotort veszek?

2017. január 30., 14:46 Módosítva: 2017.03.10 06:42
35

Kedves Nepperűző!

Azért írok neked, mert korábban olvastam tőled, hogy egy jó Kawasaki ZX-6R kiválasztásához kell a tapasztalat, sajnos nekem ez hiányzik, ezért szeretnélek megkérni, hogy írj le egy-két dolgot, amit ha kipróbálásnál leellenőrzök, akkor nem foghatok nagyon mellé. Egy 2005-ös, 36 ezret futott modellt néztem, elmenni még nem volt időm, de épnek néz ki.

Nagyon köszönöm!

Üdv!

Mátyás

Kedves Mátyás!

Ha 2005-ös 636-os Ninját keresel, érdemes tudnod, hogy az alapok a közvetlen elődből jönnek, viszont más a hengerfej, a vezérműtengely és a dugattyúk. Típushiba nincs, viszont van néhány apróság, amikre figyelni kell. A 2003-2004-es modelleknél a vezérlés volt a gyenge pont, ha nem cserélték előírásszerűen. Emiatt kell a fül, hogy kihalld a lánc és az elfáradt feszítők zaját.

Problémás lehet még a kipufogócsappantyúhoz tartozó szervomotor - mármint nem maga az egység a problémás, hanem az eset, amikor valaki fogalmatlanul kipufogótuningra adja a fejét, és ügyködés közben tönkreteszi vagy a léptetőt, vagy a vezérlőjét. Ha ez bekövetkezett, a műszerfalon felvillan a hibajelző (FI).

Előfordulhat a fojtószelep-szenzor hibája, olyankor a bemelegedett motornál teljesítményvesztés lép fel, elkezd dadogni, sőt, le is állhat, de gyorsításkor kilökődő füst is utalhat erre. Ez viszonylag olcsón javítható, 30-40 ezer forint körüli összegből cserélhető, a kipufogócsappantyú viszont zsebbenyúlós tétel - akkor már érdemes elállni.

Ezek a típusspecifikus dolgok, és gyakorlat nélkül egyiket sem fogod kiszúrni. Apró zajok? Amikor a motor hörgő hangjától már félig erekciód van, akkor ezekre nem tudsz figyelni. Aztán ugyanilyen az esetleges elgyengülés: ha nem tudod, milyen, amikor 14 ezres fordulatnál 128 lóerő dolgozik alád, és az életedért kapaszkodsz, nem fog feltűnni 15 lóerő hiánya sem. Rohadt nehéz műfaj ez.

Ha nem tudsz olyan embert vinni magaddal, aki látott már sportmotorokat, akkor érdemes egy megbízható szervizt megkérned az átnézésre (kb. 5-15 ezer forint), lehetőleg olyat, akiknek van hibakód-olvasójuk, és nem is félnek használni.

Amit viszont te is megtehetsz, azok a legalapabb átkúrás-csekkoló lépések. Például kérd le a motor kilométer-állásait, vesd össze azokat a valósággal, érdeklődj utána a szerviztörténetnek, és nézd át alaposan a motort, mérd fel a kopó-fogyó alkatrészek állapotát és az esetleges balesetek nyomait.

Féktárcsa, fékbetét, gumik, kormánycsapágy - az első fékbetétek kb. 30 ezerbe kerülnek, a tárcsák darabja 30-40, egy szett gumi 70-80 rugó, kormánycsapágy egy huszas, láncszettre is el lehet költeni 40-50 ezret, ha összeadogatod, ezek elég húzós költségek. Előbb-utóbb úgyis cserélni kell őket, de sokat számít, ha nem vásárlás után egyből kell ráköltened. A motorolaj, a szűrő, a légszűrő, a fékfolyadék, a gyertyák és a villaolaj cseréje is szemmel látható összeg lesz, és ezeket mindenképpen érdemes lesz kapásból meglépned.

KAWASAKIZX-6R-1561 6

A törésnyomokat sportmotoron nehéz megtalálni, hiszen idom takar mindent - és ha pályaidommal használták, csak a csili-vili külsőt látod. Érdemes megnézni az idomok belsejét, van-e javítási nyom. Ez nem tuti biztos, mert vannak olyan műanyagos mágusok, akik úgy rakják szilánkokból össze, hogy soha nem találod meg a javítás nyomait, de azért nem ez a jellemző. Nézd meg az idomok gyártási idejét, ha gyanús szórás van, akkor te is gyanakodj.

Nézd végig a telókat, van-e sérülés a becsúszószáron, nézd meg a kormányütközőket, van-e rajta sérülés vagy deformálódás, és a hűtőt, hogy benne van-e az első kerék nyoma. Nem kell, hogy minden karc elrettentő legyen - eldőlés vagy csúszásnyom nem akkora gond, az előfordul, a lényeg, hogy a szerkezeti elemek épek legyenek.

Nem gondolom, hogy ennyi infóval különösebben fel lennél vértezve, de ha ezeken alaposan végigmész, a lehető legjobban minimalizálod a lyukra futás esélyét.

Üdv:

Nepperűző

Tanácstalanság az első motor körül

2017. január 27., 16:25 Módosítva: 2017.02.16 06:16
4

Kedves Nepperűző!

Idén fogom megszerezni a motorjogsit, így már lelkesen kutakodom a megfelelő, jövőbeli első motor után. Alapvetően sportmotort szeretnék (Kawasaki Ninja ZX-6 miatt kezdtem bele a motorozásba), de kicsit tanácstalannak érzem magam, mivel már több emberrel beszéltem, és eltérő véleményeket hallottam.

A két leggyakoribb:

1) Elsőre kisebb motort vegyek, hogy megtanuljam normálisan hasznalni, és érezzek rá a ritmusára (ebben az esetben kawasaki ER-6N).

2) Kezdjem azzal amelyikhez a szívem húz, mivel csak rajtam múlik, hogy mennyire húzom a motort. Ha türelmes és alázatos vagyok, akkor jöhet a nagy, csak adjak magamnak időt.

Előre is köszönöm a válaszod!

Üdv,

Norbi

Kedves Norbi!

Mind a két idézett, gyakori vélemény színigaz. Mivel nem tudok rólad semmit, nem ismerlek, így ki van zárva, hogy igazságot tudjak tenni, szóval mielőtt minden alapot nélkülöző fejtegetésbe kezdenék, szólnék pár szót a leveledben említett két típusról.

A Kawasaki Ninja ZX-6R elég tág fogalom, 1995-től gyártják, és elég nagy különbségek vannak évjáratok között - 2006-ig két évenként frissítették a típust, összesen kilenc változat létezik, és néha párhuzamosan volt 600-as és 636-os változat is. Ha pontosítottad volna, hogy melyik szériák érdekelnek, talán többet tudnék segíteni, de a Kawasaki ZX-6R sorozat általánosan megbízható motorokat szállított, amiket sokkal előbb törtek rommá, minthogy elromlottak volna.

Kawasaki ZX-6R 636 - 2003.
Kawasaki ZX-6R 636 - 2003.

Viszont - és ez minden hatszázas sportmotorra igaz - nagyon magas fajlagos teljesítményt préseltek ki belőlük, amit csak egy módon érhettek el: az egekbe emelt fordulatszámmal. Ezért a hosszú élettartam szempontjából ezeknél a motoroknál kulcsfontosságú a rendszeres karbantartás, különös tekintettel az olajra és az olajszűrőre. A másik, hogy mivel ezek kőkemény sportmotorok, a fékük és a futóművük is más színvonalat képvisel, mint az utcai naked bike-oké - és ez a karbantartásokra is igaz, tilos ellinkelni a villaolaj és fékfolyadék cseréjét.

Hogy jobban értsd: a sportmotor nagyon kiélezett tárgy, nagyon alaposan kiszámolt váz- és futómű geometriával. Pengeéles, de ahhoz, hogy tényleg vágjon, mindennek rendben kell lennie - egy utcai motoron kevésbé feltűnő, hogy kicsit lelakták és elhanyagolták, azok jobban tolerálják a kopott gumit, nagyobb a tűrésük, kevésbé érezni meg rajtuk, hogy ezt-azt cserélni kéne. Sportmotoron minden ilyen duplán visszaüt, mert arra találták ki, hogy rohadt gyors legyen, és nem arra, hogy jó igáslóként tűrje a viszontagságokat.

A Kawasaki ER-6 sorozat maga a tökéletes utcai motor: nem túl erős, de elég dinamikus, kezes és rendkívül megbízható - én a 2009 utáni modellekre fókuszálnék, azoknál megoldották az első szériát érintő vázrepedést. Erről írtunk már korábban is, érdemes végigolvasnod. 

A megfelelő ZX-6R kiválasztása nagyobb tapasztalatot igényel - egyrészt tudnod kell, hogy melyik évjárat előnyeit akarod élvezni, ismerni kell a típust, megtalálni a megfelelő darabot, stb... ez nehezebb ügy. Ez nagyon szubjektív, szerintem a 2003-2004-es típusok voltak az első, mai értelemben vett modern hatkilós Ninják, a külsejüket is imádom, de nagyon jó az utána következő, ülés alá húzott kipufogós széria is. Ezek ráadásul 636-osak, vagyis nagyobb lökettérfogatúak, közúton emiatt jobban kihasználhatók. Az ennél újabbak pedig még túl drágák ahhoz, hogy első motornak javasoljam.

Kawasaki ER-6
Kawasaki ER-6

És most térjünk vissza az eredeti kérdésedre: kezdésnek Ninja vagy ER-6? Mint említettem, semmit nem tudok rólad, csak a leveledből tudok kiindulni - szóval simán benne van a pakliban, hogy ordas nagyot tévedek. De ha abból indulok ki, hogy egy típus ránézésre lett a trigger a motorozáshoz, akkor a biztonság kedvéért kezdj valami szerényebb géppel.

Üdv:

Nepperűző

Pecás motor kiválasztása

2017. január 26., 17:13 Módosítva: 2017.01.31 14:18
12

Tisztelt Nepperűző!

Szenvedélyes dunai horgász vagyok sok ígéretes pecahely megközelítése autóval nehézkes vagy szinte lehetetlen (erő, szántó, árok, sár). Ehhez keresek valamilyen ütni-vágni való, sárban eldőlni tudó motort. Szempontok terepképesség, pakolhatóság, megbízhatóság. A testsúlyom közel 100 kg, 192 cm magassággal. Rendes "A"-s jogsim van. A motor lehet robogó vagy nagyobb is. A keret maximum 350 000 forint.

Köszönettel:

Pecás Misi

Kedves Misi!

Engem is sokat foglalkoztatott ez a kérdés. Arra jutottam, hogy ha nem pergetsz, a motor nem jó horgászjármű. Bolognai botos úsztatáshoz még úgy-ahogy jó, de feederezést már nem lehet jól motorral megoldani. Tippem szerint neked egy Honda Dominator lenne talán a legalkalmasabb, ennyi pénzből már találni jót belőle. Azt fel lehet dobozolni, a te termeteddel elférsz rajta, terepen ügyesen mozog és megbízható is - ráadásul lehet rá elég jó terep és fél-terep gumikat kapni. Amire nagyon figyelni kell: olajcsere. Legkésőbb 3000 ezer kilométerenként kell szűrővel együtt, illetve szánj időt a bemelegítésre, mielőtt nyelezni, húzni kezded. Mint minden nagy egyengeres, ez is hajlamos fogyasztani az olajat, tehát két-három tankolásonként ne sajnáld rászánni azt az egy-két percet az olajszint ellenőrzésére.

nx-650-dominator  1999 1

A Dominatorba beépíthető az Africa Twin központi rugóstagja, a te testsúlyoddal ezt érdemes meglépni - kb. 30 ezer körül már kapni bontottan, ez szerintem mindenképpen ajánlott, pláne ha pakolni is akarsz rá.

Üdv:

Nepperűző

Tényleg szitál a Honda Pan European?

2017. január 25., 12:58 Módosítva: 2017.02.28 06:23
21

Tisztelt Nepperűző!

A kiszemelt motor egy ST1300 Pan European. Hosszabb túrákra járok, főútvonal, autópálya, és néha hegyi szerpentin (pl. Alpok). Tehát egy ilyen Hondát szeretnék, de több helyről hallottam, hogy szitál kb. 130 km/h felett. Esetleg ez gyorsítás hatására megszűnik? Pl. kihúzza magát mondjuk már 150-160km/h körül? Azt mondják, ez magasra állított szélvédő és hátsó doboz használatánál jelentkezik, bár a magas szélvédőt csak nagyobb esőben használnám, és többségben alacsonyra állítottal járnék. De a három doboz szükséges egy több napos túrán. Ön szerint van alapja az aggodalmamnak, vagy csak túlzás? Esetleg van több infója a típussal kapcsolatban? Mostani motorom egy TDM900, amit nagyon szeretek. Mennyivel lenne másabb az ST a TDM hez képest? Nagyon köszönöm megtisztelő válaszát!

Üdv. Jani

IMG 9254

Kedves Jani!

Első körben nagyon ajánlom neked a Honda Pan European használt tesztünket, amiben szó van a Pan Waeve-nek nevezett jelenségről is, egészen pontosan ezt írtuk róla:

"Kibukott, hogy a megingathatatlan Honda ST1300 saját magát viszi táncba 150 környékén, ha fent van a top case, egy ember ül rajta és legfelső állásba kerül a szélvédő. Később árnyalódott a kép, a Honda alakított egy kicsit a lengővilla csapágyazásán és a kormánycsapágyon, mindezt visszahívási akció keretében is elvégezték a már eladott példányokon. Azóta állítólag megszűnt a Pan Weave, a tulajdonnevesült kígyózási hajlam, illetve erről komoly viták folynak, mert sokak szerint életveszélyes a motor és meneküljön, ki merre lát."

Mentem ilyennel, nem sikerült előidéznem a kígyózást - szóval nem kizárt, hogy létezik, csak még nem találkoztam vele. A Pan European viszont egy fantasztikus motor, nagyon nyugodt, bámulatosan simán megy, és méretei ellenére könnyen vezethető.

A TDM-mel nehéz összehasonlítani, teljesen más világ - az egyik egy viszonylag fürge, középsúlyú mindenes, a másik egy hiperkényelmes száguldó nappali. Ha viszont nagy túramotort keresnék, mindenképpen kipróbálnék egy Yamaha FJR1300-at is - méretében, tömegében megbízhatóságban ott van a Pan European mellett, árban sincs nagy differencia köztük (Németországban azonos évjárat és futás mellett általában az FJR hajszálnyival olcsóbb), viszont a Yamaha erősebb és robbanékonyabb, kevésbé papás, lényegesen izgalmasabban kimotorozható.

Üdv: Nepperűző

Z750 vagy 600-as Fazer?

2017. január 21., 11:57 Módosítva: 2017.02.05 08:20
13

Kedves Nepperűző!

Tavasszal típust váltanék, egy Aprilia Pegaso 650 i.e-ről. A túramotor nem igazán jött be, habár szerettem a vasat és hűen szolgált két éven át. A meztelen motorok azok, melyek közel állnak szívemhez. A kérdés csupán számomra az, hogy melyik érné meg jobban, melyik a megbízhatóbb vas? Egy 2007-es évjáratú (tehát a ráncfelvarrott) Z750, vagy egy 2008 utáni Fazer600S? Gondolkodtam azon is, hogy vennék egy 2004-2005-ös Z750-et, majd egy 636-os Ninja fékjét, telóját átpakolnám, mert állítólag kevés a Z-nek a fékrendszere ahhoz az erőhöz. Ebből is mi igaz? Mert információim szerint ez eléggé megoszló vélemény.

Szóval melyiket ajánlanád? Előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

A Yamaha FZR600 és a Kawasaki Z750 közül én mindenképpen a Kawasakit vinném. A Fazerrel sincs semmi baj, teljesen vehető, de ha már ott van mellett a 150 köbcentivel nagyobb Kawa, akkor érdemes azt választani. Lentről szebben megy, és ez sokkal fontosabb annál, hogy fent 10 lóerővel többet tud, az alsó és középső tartomány, vagyis amiben a legtöbbet használod, a Z-nél sokkal teltebb.

Yamaha FZR600 Fazer
Yamaha FZR600 Fazer

A szélvédelme kevesebb, ez nekem plusz pont, a kevesebb turbulencia nálam fontosabb, mint hogy kevésbé kelljen kapaszkodnom 150 fölött, de mondom, a te dolgod, hogy melyiket szereted. Tartósságban, kényelemben egyébként nagyjából ugyanott vannak, emlékeim szerint talán a Z-n több a hely a vezetőnek.

Kawasaki Z750
Kawasaki Z750

Szerintem teljesen felesleges variálni a gyári futóművön és féken, közúti használatra bőven jó, versenypályán pedig úgyis az összes utcai motor futóműve és féke kevés. Ha nagyon akarod tuningolni, akkor egy progresszív villarugóval és egy típushoz való radiális főfékhengerrel többre mész, mint egy más geometriájú és tömegű motor alkatrészeivel. Egy pár villarugó újonnan olyan 30-40 ezerbe kerül, egy jobb minőségű - pl. Magura - radiális főfékhenger pedig 80-100 ezerbe, plusz a beépítés.

Üdv:

Nepperűző

Keresem a legdühösebb robogót

2017. január 17., 16:30 Módosítva: 2017.02.16 06:16
6

Kedves Nepperűző!

Jelenleg egy Gilera Runner FXR180 SP tulajdonosa vagyok, amit nagy megelégedéssel és még nagyobb örömmel használok, használunk.

Kérdésem, van-e a használt és új robogók közt olyan, ami hasonló menetdinamikát tud nyújtani, hogy fülig érjen a szám a sisakban motorozás közben?

Mely típusoknak olvassak utána, mire megjön a jó idő?

Felhasználás: egy néha két személlyel (gyerek iskolába hordás) dombos megyeszékhelyen és kb. 30 km körzetben rohangálni. Üzemanyag fogyasztás és fenntartási költség nem elsődleges szempont, eddig sem volt az, a feeling többet ér.

Válaszodat előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem jut eszembe semmi, amit a Gilera Runner FXR-hez tudnék hasonlítani. A 180 köbcentis, kétütemű blokk a maga idejében az ötszázas robogókat lelépte a lámpánál, így ha valamit mellé akarnék állítani, akkor legalább az ötszázasok között kéne keresgélni. Azok viszont nagy és nehéz dögök az FXR-hez képest.

Ha az erő számít, akkor a Yamaha TMAX az első számú jelöltem - a típus taglalásába nem mennék bele külön, itt van róla egy fasza használt teszt.

DSC 5599

Ha nem vagy annyira ráfeszülve a motorerőre, akkor próbálj ki egy Gilera Nexus 250-et vagy 300-at, azoknak a te Runneredhez hasonlóan rendes váz és futóműve van, kanyarodni elég jól lehet velük. Illetve érdemes még számolni a Honda SH300-zal, ami közel sem annyira különleges, mint az eddig felsoroltak, de elég rendesen meg tud indulni, sőt, némi elszántsággal még kerékre is lehet húzni.

Üdv:

Nepperűző

Jawa 350: papírok nélkül reménytelen?

2017. január 12., 16:29 Módosítva: 2017.02.01 06:16
23

Tisztelt Nepperűző!

Azzal a reménytelennek tűnő üggyel fordulok magához, hogy nemrég egy barátom édesapja nekem ajándékozott egy Jawa 350/638-ast, amelynek már semmilyen okmánya sincs meg. Annyit tudok, hogy ő vette újonnan, tehát egy gazdás volt végig, és valamikor végleg ki lett vonva a forgalomból, meg még tudom a rendszámát, ami volt anno. Maga a motor egyébként szinte teljesen rendben van, csak egy alapos mosás kellett meg pár alapvető apróság. Nagyon szeretném a nevemre íratni és használni, de nem tudom, hogy van-e bármi esély erre, pont emiatt nem is írtunk még adásvételit.

Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel: Imre

Jawa 350 638

Kedves Imre!

Nem vagyok sem jogtár, sem gyakorlott ügyintéző, ezért félő, hogy nem a legjobb emberhez fordultál a kérdéseddel. Lehet, hogy egy veterános fórumban sokkal pontosabb választ kapsz, illetve bízom benne, hogy itt a kommentek között is lesz a témához jobban konyító szakértő. Azért összeszedem, amit a témáról tudok.

Ha a motort kivonták a forgalomból, akkor az egy szerencsésebb eset. Az utolsó bejegyzett tulajdonos ír egy nyilatkozatot a kivonásról és az elveszett okmányokról, veled pedig kitölt egy adásvételit. Te írsz egy kérvényt az okmányirodának, és megpróbálod végigjárni a forgalomba helyezés lépéseit - eredetvizsga, biztosítás, műszaki az NKH-nál. Elméletileg így működhet, de csak elméletileg.

Például nem mindegy, hogy két vagy hárombetűs rendszáma volt - a hárombetűsnél van esély arra, hogy valamilyen rendszerben még benne legyen. Ha nincs, akkor a tiszta út lehetetlen küldetés. Illetve szükséges még az ügyintéző segítőkészsége is, anélkül esélytelen vagy.

Az, hogy tudod a régi rendszámot, jelentős előny, mert van rá esély, hogy be tudják azonosítani a nyilvántartólap alapján a motort. A te esetedben további reményre ad okot, hogy az utolsó tulajdonos ugyanaz, aki a gépjárműnyilvántartóban is szerepel, tehát az adásvételi megírásával folyamatos lesz a tulajdonosi láncolat.

Ha nem érzed magadban az erőt ezt végigjárni, szükség esetén többször nekifutni, akkor érdemes megbízni ezzel egy gépjármű-ügyintézéssel foglalkozó céget vagy neppert, nekik nagyobb rutinjuk van ebben.

A másik opció a legóvatosabban fogalmazva is szürke zóna, és egy papíros váz megvásárlásával kezdődik, de tudod, ez olyan mint a kábítószer, telefonon nem beszélünk róla.

Üdv:

Nepperűző

Motort Ausztriából

2017. január 8., 11:16 Módosítva: 2017.02.01 06:16
57

Tisztelt István!

Gyakorta olvasom tanácsait, véleményét. A nemrég eladott motorom helyett szeretnék egy újabbat. Olvastam már hasonlót is, de az én kérdésem konkrétan az lenne, hogy külföldről szeretnék saját részre motort behozni, és itthon forgalomba helyezni a nevemre. A motor Ausztriában forgalomba helyezett, érvényes papírokkal rendelkező enduró ( KTM EXC-F 250 ).

Maximum 5000 €. Sajnos minél tovább várok és gondolkodom, a kinti kínálat is fogy és változik. Még hirdetik a kiszemelt motort. Az itthoni piacon ezidáig megnézett motorok mind csak idő és pénzpocsékolás voltak számomra, ezért nézelődök másfelé. Nem kereskedni akarok, ezért csak az állapot ami fontos számomra, és egy ilyen motornál az nagyon is fontos! Konkrétan milyen papírokat kell magammal vinnem az adás-vételhez, és milyeneket kell haza hoznom a forgalomba helyezéshez? A motort zárt dobozos autóval hoznám-vinném a vásárlástól a műszaki vizsgáig is! Kell nekem ideiglenes rendszám és kinti biztosítás, ha nem közlekedek vele? Mi van akkor ha kint is kivan vonva a forgalomból de vannak papírja? (Gyakori endurós dolog.) Beszéljem le az eladóval, hogy szánjon rám több időt, és kísérgessen kinti okmányirodába? Bár ezt magam sem várhatom el. Persze ha elindulok több címet is felkeresnék, de még rövidek a nappalok, hogy eredményesen végigjárjak akár 1500 km-t. Ha már esetleg megvan és itthon van a motorom, hová tovább? Lépésenként hogyan lesz rendszáma?

Köszönöm segítségét és idejét a válaszra!

Krisztián

Kedves Krisztián!

Kroneraff "Becsületesnepper" István csak az autókat nepperűzi, a motorokkal én foglalkozom. Hogy a kérdésre is válaszoljak, a vásárlásnál a saját irataidra és egy kétnyelvű adásvételire lesz csak szükséged, aztán a pénz átadása után meg kell kapnod a motort, a motor forgalmiját, törzskönyvét, a kitöltött adásvételi két példányát, és ha kereskedőtől veszed, akkor a számlát. Ha a motornak nincs érvényes forgalmija, az sem gond, az ilyenkor elvégzendő egyedi műszaki vizsga drágább, de egy ötezer euró körüli motornál még így is elenyésző tétel. Szóval megvetted a motort, bevágod a furgonba, és jöhetsz is vele haza - kint nincs már több dolgod.

Itthon előrször el kell vinned műszaki vizsgára, ha van érvényes vizsga rajta, akkor elég egy egyszerűsített honosító vizsga. Ez után a NAV-nál el kell indítani a regadó eljárást, majd miután megállapítják ennek az értékét, át kell utalni az összeget, majd ismét be kell menni az átutalás igazolásával.

Következő lépésként meg kell kötni a motorra a biztosítást, és irány az okmányiroda. Ott be kell fizetni az illetéket, a törzskönyv, a forgalmi és a rendszám árát, majd az utóbbi kettőt ki is adják, a harmadikat pedig később küldik postán.

Ha nincs kedved ezt végigvinni, léteznek cégek, akik ezt körülbelül 30 ezer forintért végigzongorázzák helyetted. Ha esetleg - NE ADJ ISTEN! - nincs rendben valami, és csak otthon veszed észre, hogy például az adásvételin magánszemély van, a forgalmiban meg cég, és nincs számla, vagy hasonló zavar támad az erőben, akkor érdemes egyből ilyen céghez fordulni. A fene se tudja hogyan, de meg szokták tudni oldani.

Üdv: Nepperűző

Nagyrobogót, de ésszel

2016. december 15., 14:56 Módosítva: 2017.01.23 06:52
16

Tisztelt Nepperűző!

Nagyrobogót szeretnék vásárolni, a keret kb. 900 ezer forint. Főként rövid (40-50 km-es) távokra használnám, azonban az sem lenne gond, ha időnként 250-300 km-es túrák sem kottyannának meg neki. Első körben a Yamaha X-Max 250, illetve Majesty 400, Honda SW-T400 es Kymco Downtown modellekre gondoltam. Mennyire lennének ezek megfelelőek a fent említett célra? Van esetleg még olyan modell, amelyik a leírt kritériumoknak megfelel?

Üdvözlettel:

Csaba

Kedves Csaba!

Mind négy kiszemelt modell alkalmas a fent vázolt feladatokra, és egyikbe sem tudok nagyon csúnyán belekötni. A választást mégis leszűkíteném a Majesty-re és az SW-T400-ra, ezek a plusz köbcentikkel ugyanis sokkal jobban mennek, illetve mind a kettő kényelmesebb a Downtownnál.

Honda SW-T400
Honda SW-T400

Aztán hogy a kettőből melyiket veszi, az már csak ízlés dolga: 900 ezerből mindből talál jó állapotút. Utána már csak a szervizelésre kell figyelni - tapasztalatom szerint a hajtásszíjon nem érdemes spórolni.

Üdv:

Nepperűző

Eső után köpönyeg, ha most derülnek ki a hibái

2016. december 5., 09:32 Módosítva: 2017.01.25 17:02
18

Tisztelettel üdvözlöm!

Nemrégiben vettem egy Honda XR400R-et, 2005-ös évjáratút. Napi használatra és hétvégi túrázásra, de ezt kisebb átalakításokkal értem, mint pl: nagyobb tank, áttétel változtatás, túragumi vagy esetleg szupermotó szett.Kérésem annyi lenne, hogy önnek mi a véleménye, tapasztalata ezzel a típussal, esetleg mire kell odafigyelni, előnyei, hátrányai, esetleg típushibái. Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Gergő

Kedves Gergő!

Ez kicsit eső után köpönyeg szituáció lenne, ha. Viszont nincs ha, mert az XR400-ról nem nagyon tudok rosszat mondani. Viszonylag ritka motor, tehát nincs minden bokorban hozzá bontott alkatrész, de ha alapvetően karbantartott motorhoz jutottál hozzá, és odafigyelsz az olajcserékre, nem is lesz rá szükséged.Egy tíz éves motornál nagyon számít, hogy mit kapott, illetve mit nem kapott az előző tulajoknál. Ha keményen hergelték, előbb-utóbb szükség lesz új kuplunglamellákra (kb. 30 ezer forint), illetve érdemes egyből az összes folyadékot cserélni - ne csak a motorolajat, hanem a villaolajat és a fékfolyadékot is. Olyanokat szoktak neki felróni, hogy gyakran kiég a hátsó lámpa izzója, ennél keményebb bírálatot megkímélt XR nem nagyon kapott. A karaktere és a viselkedése inkább a sportendurókét idézi, lehet is vele meglepetéseket okozni endurópályán, pedig motorerőben, súlyban és futóműben is elég messze esik egy mai, versenyzésre tervezett terepmotortól - a léghűtésű egyhengeres egy hárommal ezelőtti korszak maradványa.

Az áttétel elég rövid, aszfaltos túrákhoz eggyel nagyobb lánckerék ajánlott, de azzal sem lesz az országutak harcosa, a keskeny enduró nyereg és a nulla szélvédelem nem fogja hosszútávú utazómotorrá varázsolni. Viszont rövidebb, itt-ott extrémebb szakaszokat és földutakat is tartalmazó túrákra ideális.A nagyobb tank nem rossz gondolat, mert sportolni a gyári 9,5 liter elég, egy túrán viszont jól jön, ha nem kell 180 kilométerenként kutat keresni. Elég sokféle ralitankot kapni hozzá, sajnos ezek elég drágák, körülbelül hatvan rugóról indulnak, ha szerencséd van, ennek a feléért tudsz túrni egy használtat.A szupermotó szettel legyél óvatos, a legtöbb enduró-szupermotó átalakítás úgy szar, ahogy van. Ha csak felteszel rá egy szett 17-es kereket, akkor a jó enduróból lesz egy rossz szupermotód - ahhoz, hogy tényleg SM-ként viselkedjen, ahhoz új futómű kell és nagy fék, hozzá való főfékhengerrel - jól megcsinálni meg aránytalanul drága lesz.

Jó csapatást!

Üdv: Nepperűző

125-ös robogó kétméteres magassághoz

2016. november 29., 16:58 Módosítva: 2017.01.13 06:56

Tisztelt Nepperűző!

Feleségemmel robogóvétel előtt állunk. 125 köbcenti lenne az ideális a jogsik miatt. A probléma ott kezdődik, hogy nejem felől szépnek kell lennie a motornak, részemről pedig vezethetőnek a két méteres testmagasságommal. Főleg városban és elővárosban használnánk. Az ár nem játszik szerepet, lehet új is, a megbízhatóság viszont fontos. Tudna valamit ajánlani nekünk? Előre is köszönettel:

Eszter és Zoltán

Kedves Eszter és Zoltán!

Emlékeim szerint a Honda PCX-en nagy ember is jól elfér, illetve a a Yamaha N-Max még olyan kialakítású, hogy alacsony és magas embernek egyaránt kiadja. A kétméteres termet egyébként a legtöbb motornál is gondot tud okozni, pláne, ha mackósabb alkattal társul. Az említett két robogó tartósságára sem szokott panasz lenne.

Honda FES125
Honda FES125

Ha azonban mégis összeakad a kormányvég a térdekkel, megoldás lehet a Honda FES125, ami egy 125-ös blokkal szerelt dívány, a helykínálata ennek megfelelően kimondottan jó, cserébe sajnos némileg lomha - valamit valamiért, közlekedni azért lehet vele. Ezek szerintem lefedik az igényeid, viszont mi van, ha a feleséged szerint egyik sem szép? Ekkor jön képbe a Piaggio Beverly 125. Szerintem nagyon szép robogó, részleteiben és összhatásában is elegáns. Megbízható típusnak ismerem, nem szokott vele gond lenni, és az üléspozíciója miatt elég magas embereknek is jó.

Piaggio Beverly 125
Piaggio Beverly 125

Üdv:

Nepperűző

Tizenéves nagyrobogót ingázásra

2016. november 28., 11:53 Módosítva: 2017.01.03 06:33
24

Kedves Nepperűző!

A segítségedet szeretném kérni robogóvásárlásban.

Nagymotorról váltanék robogóra. Munkába járásra (útvonaltól függően napi 50-100 km), valamint belföldi túrázásra szeretném használni.

A kinézett típusok:

- Gilera Nexus 500 2004-2005-ös évjárat

- Kymco Xciting 500 2005-ös

- Malaguti Spidermax GT500 2004-2005-ös.

Nem vagyok égimeszelő(178 cm), nem tudom ez mennyire befolyásolhatja a vásárlást.

Előre is köszönöm a válaszodat!

Üdvözlettel!

Gábor

Kedves Gábor!

A Gilera Nexusról volt már többször szó itt a Nepperűzőben, ezért tényleg csak nagy vonalakban szaladnék végig a típus sajátosságain. Nagyon jól vezethető, ennek oka, hogy középen kimerevítették a vázat, illetve nagyon jó a súlyelosztása, közel 50-50. Ha már mindenképpen ilyet vennék, akkor igyekeznék facelift utáni, vagyis legalább 2006-os darabot venni, azokat a legegyszerűbben az idomra költözött első indexről ismerni fel.

Gilera Nexus 500
Gilera Nexus 500

Ezekbe már a dupla gyertyás, 492 köbcentis blokkot szerelték, kényelmesebb az üléspozíciója, és nagyobb az ülés alatti tárolórekesze. A többi ötszázas Piaggio nyűgjei erre is igazak, például hosszú állás után inkontinens lesz a vízpumpa, illetve a gyenge fesszabályzó. Nexusból egyébként a 300-as a legjobb, könnyebb és fürgébb az ötszázasnál, 60-70-ig pontosan ugyanúgy megy, és kevesebbet fogyaszt - viszont ezek drágábbak és újabbak.

Kymco Xciting 500
Kymco Xciting 500

A Kymco Xcitng 500 tűnik a felsoroltak közül a legjobb választásnak, vannak hozzáértő szerelők, és bár a márka hivatalosan kivonult az országból, valójában van hozzá minden. Nem tudok típushibájáról - a képet viszont árnyalja, hogy nincs is itthon olyan tudásbázis hozzá, mint a Nexushoz. - Friss: Facebook kommentelőnk, Csaba segítségünkre sietett: "az 500-as jellemzője a vezérműtengely és csapágyazásának megkopása, elég csúnya és drágán javítható hiba. Tele van vele az összes márkafórum..."

Malaguti Spidermax 500
Malaguti Spidermax 500

A Malaguti Spidermax-szal óvatos lennék. Bár kopó-fogyó dolgokat máig lehet hozzá kapni, egy ilyen robogó fenntarthatóságának eléggé be tud tenni a tény, hogy a gyártója 2011-ben megszűnt, emiatt simán lehetnek vele olyan problémák, amitől ott vagy, ahol a part szakad. Mondok egy példát: esel egyet, és összetöröd a lámpáig meg az orrát. Vagy ami még rosszabb: valaki más már esett vele előtted, és mivel nem talált hozzá első futóművet, a sérültet egyengették, míg nagyjából jó nem lett. Ettől még lehet, hogy ez a főnyeremény, de én azért óvatos lennék.

Piaggio X-Evo 400
Piaggio X-Evo 400

Az én sorrendem a Kymco-Gilera-Malaguti, de azért nézd meg mindent - sőt, Gilerából van kínálat, abból többet is, és vedd meg azt, amelyik a legjobb állapotban van, és a legjobban érzed magad rajta. Ha pedig mindegyik necces, nyugodtan nézz körül az X-EVO-k között is: ez csak 400-as, de a blokk a löketet leszámítva megegyezik a Nexus/X9 pároséval, ez tulajdonképpen az X8 továbbfejlesztése. Szerintem elég megbízható, nagyon sok apró hibát kijavítottak rajta, a két irányból megközelíthető, irgalmatlan méretű tárolórekesz pedig nagyon praktikussá teszi. Ez egyébként a kulcsról távirányítóval is nyitható, és ez az extra nem is szokott elromlani!

Üdv:

Nepperűző

Yamaha vagy KTM?

2016. november 25., 16:11 Módosítva: 2017.01.23 06:52
18

Kedves Nepperűző!

Kedves feleségemnek keresünk motort. Nagy a dilemma, de kisebb a piac mint gondoltam. 165-ös magasságához elég nehéz, olyat találni ami A2-es kategóriába belefér.

Nagyon megtetszett neki a Yamaha MT-03, méretben is jó. 2006 és 2009-es évjárat között keresünk, de akkor bejött a képbe a KTM 390 Duke. Drágább, az tény, de megér annyival több pénzt a KTM? Vagy jobb választás az idősebb Yamaha MT03?

Jobban szerettem volna 800 körül venni motort, de ha annyival jobb a KTM akkor rááldoznám a pénzt.

Segítségét előre is köszönöm!

Tisztelettel: H.D

Kedves H.D!

Az MT-03 mellett szól, hogy már bizonyított. Az XT660 blokk tartós, a forma jó, a kezelhetőséggel nincs gond, ha pedig még tetszik is neki, akkor tényleg nehéz érvet felhozni ellene. A KTM 390 Duke legfőbb erénye, hogy nagyon könnyű - ez pedig minden téren nagyon hálás. Ettől jobban gyorsul, jobban lassul, könnyebb vele kanyarodni, és ha a futómű nem is ugyanaz, mint az RC8-ban, de azért még a WP-től származik. Nekem nagyon jó emlékeim vannak a legnagyobb kis Duke-kal, azt viszont nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy míg a 125-ösök és 200-asok hiba nélkül futnak, a 390-esből azért voltak motorhibás példányok - ez kimondottan az első évjáratot érintette, egészen pontosan hajtókarszakadásról volt szó, és máig nem tudni, hogy mi volt az ok. A hajtókar cikkszáma nem változott, egyszerűen csak később nem fordult elő ez a hiba. Magyarországon egy ilyenről tudunk, nagyobb piacokon arányosan többször fordult elő.

KTM 390 Duke
KTM 390 Duke

A Yamaha kiforrottabb, megbízhatóbb, a szerelők által ismertebb típus. A KTM-nél sem borítékolnám, hogy szét fog esni, csak annál látható mennyiségben fordult elő már probléma (már ha nem 2013 utánit veszel), cserébe élettelibb, tüzesebb, kezesebb gép. Mindkettő megvehető, és ennél a pontnál kipróbáltatnám a feleségeddel őket, és amelyiken jobban érzi magát és jobban tetszik neki, azt venném.

Yamaha MT-03
Yamaha MT-03

Nem tudom, hogy néztétek-e a Honda VTR250-et, annak idején a szerkesztőség megbolondult érte, lehet, hogy a feleséged is bele fog szeretni, ha valamiért nem jönne be neki az egy henger. Illetve ott van még a Derbi Mulhacén 659, ami ugyanazt tudja, mint az MT-03, csak sokkal szebb és különlegesebb.

Üdv: Nepperűző

Legyen egy hengerrel több?

2016. november 24., 16:34 Módosítva: 2017.01.03 06:33
19

Kedves Nepperűző!

Alig négy hete törték totálkárra alólam a 6 éve használt BMW G650 Xmotomat, de már nézem, hogy ugyanilyet vagy másmilyet vegyek, ha fizet a biztosító.

RIP
RIP

Amik mindig is tetszettek, azok a Ducati Hypermotard 796 és a BMW F800R, de mivel szinte kizárólag munkába járnék vele, az Xmoto 150Kg/50Le körüli aránya tökéletes volt az igényeimhez, mikor a 250-es robogó gyengének és iszákosnak, a 100 lovas sornégyesek pedig nehézkeseknek tűntek a városban.

Szóval kis önsúly, pazar kezelhetőség, penge fék és futómű, 50-80 Le legalább 60Nm mellett és olyan kivitel lenne a cél, amin normálisan néz ki az ember fullos motorosszerkóban. Tudom, utóbbi hülyén hangzik, de valószínűleg lábfej nélkül és ki tudja milyen mellkasi sérülésekkel ülnék most itt, ha az elmúlt 20 évben nem vettem volna meg mindent, ami megvédhet egy csattanásnál, így ezeket továbbra is magamra aggatnám az ingázáshoz. ABS határozott előnyt élvez nálam.

KTM-ben bizonytalan vagyok, és drágábbak is, Yamaha MT komolytalanul néz ki, Aprilia V2-es szupermotója nem jön be, de hátha van olyan 1-2 hengeres, amit sehogy sem tudtam a keresőkből kipasszírozni, és nekem teremtették 1,5 millió alatti árral.

Előre is köszönöm a segítséget!

Ádám

Kedves Ádám!

Még BMW-s beállítottság nélkül is nagyon jó választás az F 800 R, ügyes, fürge bringa, szépen kidolgozva, és ha esetleg költenél rá, a végtelenségig extrázható. Persze, városba túlzás lehet a két henger és a 800 köbcenti, de ha vágysz rá, akkor vedd meg - ne feledd, a vágyott tárgy megszerzése csökkenti a rák kockázatát.

BMW F 800 R
BMW F 800 R

Írtad, hogy a KTM nagyon határeset nálad, és részben megértem, de ha bejött a szupermotós hangulat, akkor a 2007 körüli KTM 690 Supermotókat imádni fogod. A pestisdoktornak csúfolt szériára gondolok, egyszerűen imádni való a formája, a kettő, égnek meredő kipufogótól pedig simán lúdbőrös lesz a karom. Robbanékony, és ezerszer kulturáltabb, mint a régi, 640-esek.

Ha igazán szerencsés vagy, sikerül kifognod egy Prestige kivitelt, aminek minőségibb a futóműve és radiális az első fékpumpája. Sajnos ABS nincs, és nem egy súlyos szerelős sztorit olvasni fórumokban, de a használt motor vásárlásban mindig van némi rizikó, és egy jó SM a pokolban is egy jó SM.

Negyedik generációs Duke
Negyedik generációs Duke

Másfél millióba már belefér a KTM Duke negyedik generációja, amit a buta első lámpáról és a sok költségcsökkentő megoldásról lehet legjobban felismerni, de az attól még egy bámulatosan betyár motor, és már levetkőzte az utolsó szupermotó géneket, vagyis egy penge és pehelysúlyú naked bike. Ehhez már van ABS, a pestisdoktor SM-nél sokkal kulturáltabb, hosszabbak a szervizperiódusai, és úgy általában nagyon jó gép.

De hogy ne csak rideg, osztrák egyhengeresekkel traktáljalak, érdemes belegondolni, hogy mi van, ha nem egy hengerrel többet kívánsz, hanem mondjuk kettővel? A 2012 előtti Triumph Street Triple-ökből már kapni ennyiért - ezek azok, amiknek még dupla kerek lámpája volt. 2007-ben mutatták be, 2009-ben jött az R változat, illetve akkor kicsit belenyúltak az alapmodellbe is, áthangolták a futóművét és a fékrendszerét. 2010-ben lecserélték a hátsó kereket egy könnyebbre (konkrétan a Daytonáéra), cserélték a kábelköteget, az elektronikát és a műszerfalat. Aztán a teljes modellváltás előtt még 2011-ben módosítottak a lengővillán, motordekliken és a szelepfedélen. Ezek a motorok simán összevethetők a kortárs F 800 R-rel - itthon ritkák, ezért ebből már érdemes külföldről hozni.

Az első generációs Street Triple
Az első generációs Street Triple

Japánokat most direkt nem ajánlottam, azokkal Dunát lehet rekeszteni - egészen biztosan láttad az SV/Gladius és ER-6 hirdetéseket, de kicsit úgy jött le, hogy európai motort szeretnél, szóval azokból szemeztem. A Ducati meg olyan, hogy ha valaki azt akar, akkor úgyis megveszi, tök mindegy, mit mondok.

Üdv:

Nepperűző

Komolyan oda kell figyelni a benzinre? Egy Hondánál?

2016. november 22., 13:59 Módosítva: 2017.01.23 06:52
19

Tisztelettel üdvözlöm!

Kérdésem a Honda FMX modellel kapcsolatban az lenne, hogy néztünk a fiammal egy normálisabb állapotút, de hidegen, amíg szivatóval melegítettük, a blokkból csattogó hang hallatszott. Majdnem olyan, mintha a csapszegpersely lenne kikopva, de amint a szivatót visszatoltuk, a hang megszűnt, és fordulaton sem alapjáraton nem hallatszik. A hangból ítélve olyan, mintha minden fordulat közben egyszer jelentkezne. Kérdésem az lenne, hogy a vezérlés ennél a motornál hajlamos-e túlzott kopásra, valamint a csapszegperselyt lehet-e cserélni, vagy komplett hajtókar kell bele. 2006-os a motor.

Üdv: József

Kedves József!

Az FMX blokkjával voltak gondok. Ez az egyhengeres RFVC blokk eredetileg a Honda Dominatorba készült, ahonnan továbbfejlesztették az SLR számára, majd onnan emelték át az FMX-be, de addigra annyira gyenge lett, hogy az már botrányos volt - különös tekintettel arra, hogy mondjuk egy KTM LC4 mit tudott abban az időben.

Erre jött válaszként a Honda gyári tuningkitje az FMX-hez, ami új dugattyút, vezérműtengelyt is jelentett, tehát nem csak a karbit fúvókázták át. Azzal az eredeti 38 lóerőt felhúzták 52-re, ami már értelmes érték, de amint belekerült a tuningkit, az FMX kérte a 100-as, de legalább 98-as benzint, amit sokan nem adtak meg neki - ez pedig elég sok motorhibához vezetett. Ennek tudatában kell vizsgálni az eladásra szánt darabokat.Nagy csapda ez: tuningkit nélkül gyenge, tuningkittel meg nagyon sokat számít, hogy az elmúlt tizenévben milyen tulajdonosai voltak, szóval elég rizikós. Ha viszont találtok egy rendben lévő példányt, azzal nem nagyon lesz gond.Sajnos nem tudom pontosan, hogy az FMX csapszegperselye cserélhető-e de nagyon valószínű, hogy ha baj van, akkor a komplett hajtókar kuka, és az még a szerencsésebb eset.

Üdv: Nepperűző

Choppert vagy normális motort?

2016. november 7., 10:08 Módosítva: 2016.12.04 07:09
47

Kedves Nepperűző!

Motorvásárlás előtt állok és tanácsot szeretnék kérni. 30 évesen, friss jogsival két model között vívódok: Honda VLX600 (kicsi Shadow) 2002-ből, illetve egy Honda CBF600, 2005-ös kiadás között. Az ár teljesen azonos.

Tudom, hogy nem egy kategória a két moci, de több helyen olvastam, hogy akár kezdőknek is megfelel, mivel elég kezesek...

172 cm es 80 kg vagyok, nem szeretném megkerülni a Földet motorral, de azért kisebb kirándulásokra (max. 500 km) el szeretnék majd menni vele, néha akar 2 személyel is. A száguldozás egyáltalán nem szempont. Autóval se szoktam sietni (10 év alatt egyetlen gyorshajtás). Szeretném munkába járáshoz is használni... a könnyebb parkolás végett.

Mit tanácsol? Melyik felelne meg jobban a fent említett elvárásoknak?

Fentartási költségeket tekintve melyik éri meg jobban?

A szívem a kicsi Shadow felé húz, az eszem és a barátok viszont a CBF irányába terelgetnének, mivel (állításuk szerint) az komolyabb gép, és több benne a tartalék (ők Horneteket és SV650-eseket kergetnek).

Köszi: Norbi

Kedves Norbi!

A motor hobbi, és az embernek legalább a hobbijában legyen meg az, hogy azt vegye, amit szeretne. A Szív Embere tehát azt mondja, hogy vedd meg a VLX-et, és soha ne kelljen arra gondolnod, hogy hátha rosszul döntöttél. Műszaki nyűgök nem jellemzőek rá, látni belőle egy-két elég vagány átépítést is - ha az ilyen ál-léghűtéses japán softchopper vonal tetszik, akkor ne is olvass tovább.

Az Ész Embere viszont a Hornetes és SV650-es barátaiddal ért egyet, a CBF600 azért egy teljesen más liga. Eleve fiatalabb, sokkal erősebb, jobban használható, normális az üléspozíciója, az általad vázolt felhasználási területre tulajdonképpen az a tökéletes és választás. Illetve ha a barátaiddal motoroznál együtt, sokkal jobb úgy menni, hogy nagyjából egyforma tudású gépekkel mentek.

Ráadásul ha váltanál, a CBF-et sokkal könnyebb lesz eladni. Tényleg ne vedd magadra, de a VLX-ben a többség a béna Harley-pótlékot látja, a CBF-ről pedig a legrosszabb, amit el lehet mondani, hogy unalmas.

(Még mielőtt lecsapnának a trollok: és akkor mi nem unalmas? Az Aprilia Tuono 1000 például nem unalmas, de azt nem is szoktam ajánlani itt a Nepperűzőben, mert fárasztó lenne begépelni a lehetséges hibák listáját.)

Ötvenes robogó, ami odébb tud állni

2016. október 25., 17:15 Módosítva: 2016.12.07 06:28
13

Kedves Nepperűző!

Budapesttől kb. 30 kilométerre élek, két autóm is van, viszont a kisebb bevásárlásokat, ide-oda ugrálásokat 50-es robogóval szeretném megoldani. Mivel a témában nem vagyok szakértő, ebben kérnék tanácsot, útbaigazítást. A kitétel egy dinamikus, és ránézésre olyan robogó, amit 50 évesen sem gáz leállni egy vendéglő előtt, valamint a zsámbéki medencéből a Budakeszi emelkedőt érintve be lehet jönni a városba.

A fogyasztás nem mérvadó, a dinamika a lényeg, ha 50-esben ez lehetetlen, továbbgondolok a 125-ös kategóriára.

Köszi: Artúr

Kedves Artúr!

Sajnos nem tudom megmondani, hogy 50 évesen mivel lehet odaállni az étterem elé, viszont ha 50-es robogóval a dinamika a lényeg, akkor elég jól be lehet lőni, hogy mire van szükséged.

Mostanra vannak nagyon jó négyütemű ötvenesek, amik tartósak és takarékosak, de dinamikában még a tizenéves kétüteműektől is nagyon messze vannak. Tehát ha dinamikát akarsz, akkor kétütemű kell neked.

Persze, elfogultak vagyunk, de a Berzerker több kolléga véleményét is átformálta a robogózásról
Persze, elfogultak vagyunk, de a Berzerker több kolléga véleményét is átformálta a robogózásról

A japánok nagyon jók és megbízhatók, de ami tuning nélkül is robbanékonyan megindul, és viszonylag jó a végsebessége is, azok jellemzően a kistestű robogók. Lehet minket elfogultsággal vádolni, de a szerkesztőségi Honda Dio ZX-ünk, a Berzerker elég jól lép, a 70 km/h körüli végsebessége pedig a legtöbb helyzetben elég. De simán nagyon jó még a tárcsafékes Yamaha Jog ZR - a 24 órás versenyünket mindkét alkalommal ilyennel nyerték meg. Tippem szerint ezek viszont nem férnek bele az éttermes kitételedbe.

A Big Hero 4 csapat kétszer nyerte meg a 24 órás Totalbike 24 órás versenyét, a Jog ZR-rel soha nem volt gondjuk
A Big Hero 4 csapat kétszer nyerte meg a 24 órás Totalbike 24 órás versenyét, a Jog ZR-rel soha nem volt gondjuk

Dinamikában egyébként általában az olasz robogók a jobbak, illetve ezek féke és futóműve is rendre minőségibb a japánoknál. Az olaszországi robogós kupák fő aduásza a Piaggio Zip SP2 például már szériában elég komoly gép, és nagyon jól tuningolható - nem csak teljesítményben, hanem futómű és fék terén is.

Piaggio Zip SP2 - az olasz kupákban szinte egyeduralkodó. A Zip SP1 sem ügyetlen dolog
Piaggio Zip SP2 - az olasz kupákban szinte egyeduralkodó. A Zip SP1 sem ügyetlen dolog

Szintén a Totalbike24 a bizonyíték, hogy az Aprilia SR50 mennyire ütős robogó, nagyon sok csapat döntött mellette, és rendre jól szerepeltek. Az SR-ek a viszonylag nagy test ellenére is gyorsak. A közhiedelemmel ellenben nem megbízhatatlan patkányfészkek. A DiTech SR50-ekkel akadtak gondok, ráadásul nagyon drágán javítható gondok, azok viszont a felhasználó hibájára vezethetők vissza - ha az injektor megmakkan, akkor előreköszön a szervizes/bontós. Ha viszont az előírásnak megfelelően 98-as vagy 100-as benzinnel használod, akkor nem lesz költséges betegágy, és az egyik legjobb 50-es: ha óvatosan mész, eljár két literrel, ha tolod neki, simán kifutja a 85-öt (mások szerint 90-et).

Aprilia SR50
Aprilia SR50

Az üzemanyag mellett érdemes az olajra is figyelni, mert meghálálja. Kizárólag szintetikus, Aprilia DFI minősítésű kenőanyagot tölts bele - simán kétszer drágább, mint valami trágya, fűkaszába való lötty, de legalább ritkán kell: a DiTech egy liter olajjal elvan 3500-4000 kilométert!

Arra viszont készülj, hogy bármelyiket is veszed meg, előbb-utóbb szembesülni fogsz vele, hogy országúton 50-essel robogózni valójában hülye hobbi. Onnan két út marad: vagy hülyeségnek könyveled el az egészet, vagy továbblépsz - szóval vigyázz a robogódra, hogy jó áron el tudd adni, ha eljön az ideje.

Üdv:

Nepperűző

Kaphat rendszámot olyan motor, amit itthon soha nem forgalmaztak?

2016. október 21., 16:08 Módosítva: 2016.12.04 07:09
6

Tisztelt Nepperűző!

Érdeklődni szeretnék, hogy lehetséges-e Magyarországon soha nem forgalmazott motorkerékpárra itthon rendszámot szerezni? Ha igen, milyen költségekkel/ügyintézéssel kell kalkulálni?

A kinézett típus egy Herald 250, amelyet sajnos csak az Egyesült Királyságban forgalmaznak. Ha megoldható, kihagynám az ottani forgalomba helyezést, ezzel is csökkentve a költségeket.

Esetleg tudna ajánlani Magyarországon is kapható hasonló jellegű motorkerékpárt? Sajnos én csak a Yamaha SR400-at ismerem, azonban az berúgós változatban létezik csak, valamint az ára jóval magasabb.

Köszönettel,

Gábor

Kedves Gábor!

Nem olyan sima történet egy ilyen Heraldot forgalomba helyezni itthon, mint valami gyakori tucatmotort, de egyáltalán nem kivitelezhetetlen. Egyedi vizsgánál a műszaki adatlap kitöltése nem lesz könnyű, szükséges lesz, hogy rendelkezésre álljanak hiteles dokumentumok a típusról - mivel Európai Unióban forgalmazott típusról van szó, ezt a kereskedőtől be tudja szerezni. A műszaki vizsgás adatlap amúgy is vicc, mindenféle kiadványokból meg a bikez.com-os adatlapokból rakják össze.

Az okmányirodában viszont ismeretlen lesz a motor, az igazi gondok ott fognak kezdődni. Általában két hét, mire egy új típust felvisznek a kódszótárba, de simán lehet belőle hónapos szopás is.

Ha viszont ez megoldódik, akkor onnantól már minden olajozottan megy, ahogyan bármilyen külföldről behozott jármű esetében. Én ilyenkor általában megbízok egy ezzel foglalkozó céget, hogy némi felárral ők zongorázzák végig a folyamatot, de Zách Dani a Rulettkerék Audival végigkilincselte a folyamatot, és nem lett tőle őszebb a haja.

A Herald motorjai egyébként nem tűnnek igazán minőségi cuccnak, a blokk harminc évvel ezelőtti Suzuki motorok lincensze alapján készül, egyébként full kínai - a lehangoló részletek mellett viszont vannak ígéretes elemei is, amik egyben megmagyarázzák, miért drágább a szemre hasonló kínai motoroknál. Ilyen például a RaceTek hátsó gátlók, a széria Avon Distanza gumik, a jó minőségű fékbetétek, a Yuasa akkumulátor és az NGK gyertya.

Alternatívát nehéz ajánlani, az SR400-zal nem csak az önindító hiánya a baj, az a motor, egyszerűen nagyon durván túl van árazva, és egyszerűen nem annyira jó, amennyibe kerül - egy eredeti, régi SR400 jobb gép, csak azok már öregek, nyűgösek és szintén aránytalanul elszállt az áruk.

Rossz hír, hogy már a Kawasaki W650-ek is 3000 euróról indulnak Németországban, simán összeérnek a W800 árakkal. Viszont érdemes lehet körülnézned a Triumph Legend TT-k között, a kétezres évek elejéről jó állapotú darabokért 3500 euró körül kérnek, és ezek már nem 250-es kínai egyhengeresek, hanem 885 köbcentis sorhármasok, különleges hanggal és 69 lóerővel.

Üdv: Nepperűző

Yamaha MT-03-at A2-es jogsi mellé?

2016. október 10., 17:29 Módosítva: 2016.11.25 06:46
17

Szia!

Egy olyan felől érdeklődnék, hogy neked mi a véleményed szakmai szemmel a Yamaha MT-03-ról, 2006-tól. Nemrég tettem le az A2-es jogsit, és erre a motorra tenném a voksomat, de nem tudom hogy mennyire megbízható.

Sokat böngésztem, kutattam hogy véleményeket találjak róla de szinte semmit sem találtam.

Kérlek segíts!

Üdv: Gábor

Kedves Gábor!

A Yamaha MT-03 szerintem remek motor. Kellően különleges és izgalmas ahhoz, hogy minden nap öröm legyen ránézni, könnyű és kezes, tehát kevés rutinnal is nagyon jól lehet boldogulni vele, jó az üléspozíciója, a blokk pedig tartós, takarékos és kulturált - ez a három pedig csak elég ritkán mondható el egyszerre egy nagy egyhengeresről.

A blokk a tartósságát az XT660 sorozatban már bizonyította, tudunk olyan XT660 enduróról, amiben már bőven 100 ezer fölött jár a számláló, és csak kopó dolgokat kellett cserélni rajta. Az MT-03 többi részével sem nagyon szokott gond lenni.

Jó régen volt, amikor utoljára mentem MT-03-mal, akkor az első villát puhának, a központi rugóstagot viszont keménynek találtam, de ez nem olyan dolog, amivel ne lehetne együtt élni, a japánok amúgy is szeretnek a futóművön spórolni. Autópályán nem leszel vele nagy király, mindenhol máshol viszont simán.

Szokás még felhozni az MT-03-nál negatívumként, hogy nem túl hatékony a világítása, de ha már abba kell belekötni, hogy a fényszóró szórhatná jobban a fényt, akkor azért sejthető, hogy alapjában véve azért egy elég jó motorról van szó.

2013-Yamaha-MT-03-EU-Competition-White-Studio-002?width=910&qual

Mivel a 2006-os, azaz a legelső évjáratot céloztad meg, gyanítom, hogy a kínálat aljából válogatsz. Ha a legolcsóbb darabok között szeretnél gyöngyszemet találni, nagyon ébernek kell lenned. Próbálj odafigyelni a részletekre, például a lábtartógumik és a féktárcsák kopottságára, illetve arra, hogy azok mennyire vannak arányban az órában lévő futásteljesítménnyel. Szintén érdemes odafigyelned a törésnyomokra, sérült-e a váz, a kormányütközők hogyan néznek ki, egyengették-e a telókat. A Yamaháknál a műszerfalon elő lehet hívni a hibakód-tárolót, kis felkészüléssel ezt te is meg tudod csinálni.

Mivel az MT-03-on a gyártás leállításáig nem módosítottak, az évjáratok között csak a színek az eltérések, az évjáratokhoz tartozó fényezéseket itt tudod csekkolni.

Mielőtt belevágsz a vásárlásba, érdemes ezt és ezt a cikket elolvasnod.

Üdv:

Nepperűző

A2 jogsival kétszemélyes motor

2016. szeptember 28., 17:36 Módosítva: 2016.11.25 06:46
43

Tisztelt Nepperűző!

A2-es jogosítványhoz szeretnék motort vásárolni. Városban illetve rövidebb, max 150 km-es túrákhoz használnám, de gyakran 2 személlyel. Olyan 4-500 000 forintot tudnék rászánni.

Nagyon megtetszett a Honda VT250 (Spada) azonban nem tudom, hogy az utasom mennyire férne el kényelmesen, illetve 0,286 Le/kg-ot a megengedett 0,268-hoz képest mennyire veszik szigorúan? Honda CBF250 jó döntésnek tűnne, de 2 henger szebben szólna mint az egy.

Várom válaszát: Gergely

Kedves Gergely!

Akár egy 125-össel is nagyon jókat lehet menni utassal, a tapasztalat azért azt mutatja, hogy két fő esetén különösen fontos a köbcenti, a 250-esekkel így folyamatos váltogatás és nyélgáz szükséges a kétfős haladáshoz, ami senkinek nem öröm. Emiatt érdemes egy számmal nagyobb motorok között körülnézned, és minél jobban kihasználni az A2 kategória lehetőségeit.

Suzuki GS500
Suzuki GS500

Két főhöz nem hülyeség 500 köbcentitől keresgélni, az általad megszabott árkategóriában már elég sokmindent találni, ami sokkal jobb megoldás, mint bármelyik 250-es. A Suzuki GS500E és burkolt GS500F-ek például ha elég puritán motorok is, de éppen 48 lóerősek, valamint elég egyszerű és megbízható szerkezetek ahhoz, hogy bátran meg lehessne venni őket.

Honda NX650 Dominator
Honda NX650 Dominator

Ha nem riadsz vissza a túraendurós dolgoktól, akkor a Honda NX650 Dominator jó választás, aminél egyedül a viszonylag sűrű olajcsere-periódusra kell figyelni, illetve időnként csekkolni az olajszintet. Ha mákod van, ennyi pénzből Suzuki XF650 Freewindet is találni, ami a 19-es első kerekével jobban megfelel a közúti használatra, illetve utcai motorokat kedvelő szemmel fogyaszthatóbb, mint a sokkal terepesebb Dominator - viszont legalább annyira megbízható.

Aprilia Pegaso 650
Aprilia Pegaso 650

A kategóriában ott van még a Pegaso 650, ami inkább a Freewind konkurenciája - mivel rosszabb a híre, mint a hasonló korú és futású japán gépeknek, olcsóbban kifoghatsz egy jót, ha elég kitartóan kutatsz és/vagy szerencséd van.

BMW F 650 ST
BMW F 650 ST

Egyáltalán nem vagyok nagy rajongója a Rotax blokkos BMW F 650-eknek, de ennyiért már ezekkel is számolhatsz, ha elkap a márka-buzéria, viszont továbbra is fenntartom, amit már sokszor leírtam, hogy BMW embléma ide vagy oda, az F650-nél egy 600-as Transalp sokkal jobb motor - az viszont közös bennük, hogy öt kiló alatt ezekből azért a kínálat alját kapod.

Yamaha SZR660
Yamaha SZR660

Ka kicsit merészebb vagy, akkor ennyiért igazi ínyencségeket is találhatsz, ebben az ársávban már fel-fel bukkannak olyan csodák, mint a Yamaha SZR660 vagy a Yamaha TT600 Belgarda - mind a kettő a Yamaha olaszországi importőrének a nyomására készült, megbízható Yamaha alapokon, de sok-sok minőségi olasz elemmek, pl. állítható futóművel és penge fékekkel. Ráadásul egyikből sem készült sok, és ezek most kezdenek igazi klasszikussá érni.

Üdv: Nepperűző

Az Xciting 500 jó választás?

2016. szeptember 26., 12:57 Módosítva: 2016.11.25 06:46
10

Kedves Nepperűző!

Robogó vásárlását tervezem. Találtam egyet rendkívül kedvező áron, és - ami robogónál nem mellékes szempont - magyarországi forgalomba helyezésű Kymco Xciting 500 típusú masinát.

Gyártási éve 2005, a megtett kilométer 38500, üzemanyagellátása karburátorral történik. Korábban már olvastam itt a magazinban a típusról. Kérdésem az, hogy ennek a járműnek mi a típushibája, a szokásos dolgokon kívül mire kell figyelni?

Köszönöm!

Ebronit

Kedves Ebronit!

Az Xciting simán vehető, még a 230 kilogrammos tömege ellenére is elég jól irányítható a jó súlypontnak köszönhetően. Típushibának túlzás lenne elkönyvelni, de előfordulhat az üzemanyag-szivattyú meghibásodása - rejtélyes nem indulásnál általában ez szokott a hiba lenni.

Kymco Xciting
Kymco Xciting

Érdemes ellenőrizni a kormánycsapágyat és a hajtás elemeit, vagyis a görgőket és a szíjat - ha ezek rendben vannak, akkor valószínűleg a többi karbantartást is elvégezték rajta. Ha nekilátsz szervizeltetni, érdemes odafigyelni az üzemanyagszűrőre, aminek a cseréjét sokszor elbliccelik.

40 ezer valós kilométer viszont egyáltalán nem számít soknak ennél a típusnál, ha alapvetően rendben van, kevés kockázattal járó vétel.

Üdv:

Nepperűző

50/125 legalizálása

2016. szeptember 19., 16:39 Módosítva: 2016.12.04 07:09
122

Helló Nepperűző!

Keresgéltem a neten, de igazán pontos választ nem találtam. Van egy 125cm3-s jó állapotú robogóm, ötvenesnek vettem, sima adásvételivel, de mivel közben megszereztem az A1 jogsit, lerendszámoznám, bátrabban járnék vele és jobban szeretem a tiszta és törvényes dolgokat. Mi ennek a pontos menete? A motor műszakilag rendben van, új gumik, hibátlan motor, minden működik, egy 2011-es Kymco Agility City 125 4T-ről van szó.

Köszönettel

Gyu

Kedves Gyu!

A te esetedben esélytelen rendszámozni.

Származást igazoló okmányok nélkül nem lehet forgalomba helyezni járművet, nem csak nálunk, de nagyjából sehol a világon, ezzel korlátozzák ugyanis, hogy a lopott járműveket simán tovább lehessen adni.

Valószínű, hogy te nem egy lopott robogót vettél, hanem csak egy külföldről behozottat: szükséged lenne kétnyelvű adásvételire, ha cégtől vetted, számlára, az eredeti forgalmira és egy okmányra, ami bizonyítja, hogy a saját hazájában kivonták a forgalomból. Unión kívüli járműnél még a vámigazolás is kéne. Utólag vámkezelni egyébként elég macerás, szóval ha minden papír megvan, csak a vám hiányzik, az is elég akadály.

Ez után be kell fizetned a regisztrációs adót, kötnöd kell egy biztosítást, el kell vinni a járművet egyedi műszaki vizsgára, utána befizetni a vagyonszerzési illetéket (népies nevén átírási illeték), majd ki kell fizetned az új forgalmi és a törzskönyv díját - utána átveheted a rendszámot, és élvezheted a legális közlekedést.

A robogódat egy ilyen-olyan adásvételivel sajnos nem fogod tudni soha legalizálni.

A történet innen sablon szerint megy tovább: elkap a rendőr, börtönbe kerülsz, ott rászoksz a kábítószerre és pár év után már kész bűnözőként szabadulsz. Onnan már csak lefelé vezet a lejtő, először csak piti balhékba keveredsz, majd jönnek az egyre keményebb dolgok.

Üdv:

Nepperűző

Megbízható és stílusos nakedet hat kilóból

2016. szeptember 13., 16:19 Módosítva: 2016.10.04 16:09
28

Kedves Nepperűző!

Régen, évtizedekkel ezelőtt sokat motoroztam (MZ TS 125, ETZ 150, ETZ 250, 125 Trophy, stb.) és mindig vágytam egy négyütemű gépre. Talán sokan elmondhatják ezt magukról azok közül, akiknek annak idején egy hosszabb, meredek emelkedőn túlmelegedett szeretett kétütemű motorja, és kék füst kísérte az utakon. Ezzel együtt nosztalgiával gondolok vissza a kényelmes, maga nemében stílusos NDK gépekre. No, azért soha nem vágytam GSXR-re, sokkal inkább V2-es naked bike-okra: Guzzi, Ducati, Harley Sportster, de simán beértem volna bármelyik Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki V2-es, vagy akár egyhengeres modelljével. Most, hogy két évtizeddel a rendszerváltás után a nagy álmaink szinte filléres youngtimerek lettek, gondolkodom, hogy lehetne józan ésszel és talán egy átlagos pénztárcával hétvégenként egy kicsit motorozni. Segítséged kérem abban, hogy megtaláljam a számomra optimális modelleket.

Fő szempont: megbízhatóság, tartósság.

Második szempont: vételár (kb. 600 ezerig). Láttam például Ducati Monster 600-asokat már 400-500 ezer forintért, de nem tudom, mennyire szervízigényes és megbízható.

És csak a harmadik szempont a stílus.

Nagyon szeretem a retro naked bike-okat: burkolatlan blokk, küllős kerék, hagyományos futómű, V2. Esetleg térhálós váz. Kardán, vagy lánc, szíj: tökmindegy. Ugyanúgy szeretem az olasz motorokat, mint a japán vagy amerikai gyárak modelljeit. Szerintem lehet örülni még egy SV 650N-nek is, akár ugyanúgy, mint egy Ducati Monsternek.

Kérlek, ajánlj olyan modelleket amelyek kifejezetten megbízhatóak, hálásak, jó a hangjuk, szerethetőek és tizen- huszonévesen is érdemes megvenni.

Köszönettel:

Pál

Kedves Pál!

Ahogy olvastam, a leveledet, egyből beugrott a Yamaha TRX850. Szerintem zseniális motor, és most mélyponton van az ára, innen már csak emelkedni fog - a németeknél már most egyre drágábbak, és elég komoly kultusza alakult ki a típusnak. Nem véletlen, hogy Assenbe a világ leghíresebb motoros újságírója, Alan Cathcart egy rommá épített TRX-et vitt bemutatózni, és az sem, hogy az LSL motorépítő műhelyében az egyik dolgozó egy finoman átépített TRX-szel jár dolgozni nap mint nap. A blokk mondjuk nem V2, hanem soros kéthengeres, de az elékelt gyújtás miatt V2 hangon szól.

Yamaha TRX850
Yamaha TRX850

A TRX mellett szól, hogy alkatrész van hozzá bőven és jó áron, ami pedig ritkább - pl. idom és váz - az pedig elég jól javítható. A te szemszögedből nézve megvan a térhálós váz, az egyedi hangulat, az izgalmas hang, burkolat alig van rajta, de van némi szélvédelme, megbízható és különleges. És mondom, most még lehet kapni hat kiló alatt, ennél csak drágább lesz.

Ha valami miatt a TRX nem lenne a zsánered, vess egy pillantást a Suzuki VX800-ra,itt már írtam róla, ez is nagyon hangulatos karakteres motor, ám minden idomot nélkülöző, klasszikus kerek lámpás naked bike.

Suzuki VX800
Suzuki VX800

Nyilván van még több tucat típus, amire érdemes lehet ráugrani, nekem ez a kettő ugrott be hirtelen, mind a kettő megbízható, a szerelők által ismert darab, nem nagyon fognak meglepetést okozni, viszont tényleg különleges és szerethető gépek, amik azért távol állnak a tucat jelzőtől.

Üdv:

Nepperűző

Tuti választás a konkurenseknél olcsóbban

2016. szeptember 8., 17:47 Módosítva: 2016.09.29 06:54
7

Kedves Nepperűző!

A látókörömbe került egy 2009-es Scarabeo, 300-as, viszonylag jó áron. A kérdésem, hogy érdemes-e ezzel a típussal foglalkozni, mire kell feltétlen figyelni, van-e valami típushibája? Ha esetleg a megvásárlása mellet döntök, mi az amit mindenképpen javasolt cserélni, megcsinálni?

Válaszát előre is köszönöm!

Péter

Kedves Péter!

A Scarabeo sorozatból a 2005 utániakat tartom megvehetőnek - nyilván a korábbiak közül is ki lehet fogni a jót, de nem véletlen, hogy azok sokkal kevésbé tartják az árukat, azok még viszonylag problémás motorok furcsa megoldásokkal. Aztán amikor a Piaggio csoport átvette az uralmat az Aprilia felett, nagyon gyorsan felzárkóztatták a Scarabeokat.

A 300-as szerintem a legjobb változat, teljesítményben, dinamikában, megbízhatóságban ez az optimálisabb kombináció.

Ennek a hasonló Piaggio modelleknél lágyabb a futóműve, tehát jobban viseli a magyar utakat, és a blokk sem immobiliseres, tehát nem kell aggódni a mesterkulcs hiánya miatt.

Vásárlásnál folyamatosan gondolj arra, hogy ezek jellemzően külföldről behozott motorok, ezért a kilométer-óra állása nagyjából érdektelen adat. Koncentrálj arra, amit látsz - a legfontosabb talán a futómű állapota, ha az első villa sérült, és melegítéssel igazgatták, akkor biztosan rossz - túl nagy kockázat egy ilyen súlyú és teljesítményű motornál, a cseréje 100 ezer forint körüli tétel. Nézz be az idomok mögé, voltak-e festve, javítva, hallgasd meg a blokkból és a hajtásból szűrődő zajokat, a kormánycsapágy állapotát - ha ezek rendben, akkor a fő veszélyforrásokat kizártad.

A nagykasztnis Scarabeok típushibája a vízpumpa és a feszültségszabályozó, ám a 300-asnál negyed annyiszor sem szokott ezekkel gond lenni, mint a 400-as és 500-as változatoknál. Ha elromlik a fesszab, akkor 15-16V-re is felmegy a töltés, világít a kontroll lámpa, kiégnek az izzók, forralja az akkumulátort, az új alkatrész kb. 50 ezer forint. A vízpumpa szivárgása jól látható, a szett 15 ezer forint, ha a tengely nincs elrohadva, akkor viszonylag könnyen javítható, ha nagyobb a baj, akkor a sok óradíj megdobja a szervizszámlát - erre viszont csak akkor kell számítani, ha csapvízzel töltötték fel a rendszert.

A másik, amit rosszul visel a Scarabeo, az a hosszú állás, a gumialkatrészek, szimeringek nem szeretik a sok pihenőt - a főtengelyszimering, benzincsövek, ilyenek gondot okozhatnak extrém alacsony futásteljesítmény esetén. Ha viszont legalább kéthavonta megjáratják, akkor nem kell ezekkel számolni.

Ha a kinézett darab rendben van, nem fogsz mellényúlni vele. Alkatrész van hozzá dögivel, van itthon a típust jól ismerő műhely, végtelen számban állnak rendelkezésre extrák - ráadásul a Scarabeohoz a konkurenseknél olcsóbban lehet hozzájutni.

Üdv: Nepperűző

Azt hallottam tömör szívás az elektronika

2016. augusztus 29., 17:32 Módosítva: 2016.10.04 16:16
11

Üdv!

Kategóriát szeretnék váltani 125-re. Jogsi elkészült, egyelőre egy Aprilia RX50-em van, de nézegettem ugyan ezt az Apriliát 125-be. Több embertől hallottam, hogy nagyon jók, elég erősek, elektronikája viszont gyengébb. Az újabb évjáratoknál (2008) az elektronikus power tömör szívás, inkább a régebbi évjáratokból (95-98) szeretnék egyet. Az elektronika szerintem úgy általában az olaszoknak gyenge, nem csak ennek. Esetleg 125 köbcentisek közül mi van még, amire érdemes beruházni? Mindenképpen cross-t szeretnék, sport és robogó nem igazán jön be. A keret erre úgy 300-350 ezer lenne. Üdv: Bálint

Kedves Bálint!

Ha az élmény-megbízhatóság-minőség háromszöget nézzük, ebben a műfajban a Yamaha DT125-öt tartom az egyik legjobbnak. Fojtva is elég jól használható, nem akadály a 110-es utazó, olcsó hozzá az alkatrész, és nagyon takarékos, strapabíró motor. 2005 körülieket bármikor mernék venni, egyáltalán nem problémás darab, a vizet, sarat is jól bírja - a régebbieknél előfordult a gyertyapipa beázása.

Yamaha DT125R
Yamaha DT125R

Ha egy kis tudálékoskodást megengedsz: ezek endurók, a krossz motorok más kategóriát képeznek. Az endurók alkalmasak közúti használatra, emiatt van elöl-hátul lámpájuk, a krosszmotoroknál lágyabb hangolású a futóművük, más a váltó áttételezése, illetve a hátsó kerék 18 collos - a krosszmotoroknak 19 collos a hátsó kerekük.

Üdv: Nepperűző