Motordoktor

Minden rendben, mégsem jó

július 5., 10:31 Módosítva: 2016-07-06 21:55:13
8

Kedves Doki!

Adott egy 2008-as NRG Extreme 50-es robogó. Nem indul. Sehogyan sem. Üzemanyag van, olaj van, karbi ultrahangosan kipucolva, olaj- és üzemanyagcsövek átnézve, cserélve, hengerbe jut üzemenyag, kompresszió van. Új gyertya, tavaly cserélt gyertyapipa, szikra van. Bendix működik, önindító önindítana. Kábelek átnézve. Új generátor, új elektronika is kipróbálva. Féktisztító hengerbe történő befújására sem csinál semmit.

Hibaként azt produkálta, hogy egyenletes haladásnál egyszercsak teljesen megállt, azonnal nullára esett a fordulat, mintha elment volna a gyújtás. Beindítani már nem sikerült, haza kellett tolnom. Ismerős szerelő tanácstalan, nekem meg jelenleg van egy 100kg-os levélnehezékem.

Van valami ötleted?

Előre is köszönöm a segítséget.

Péter

Szia Péter!

Igen, van ötletem, konkrétan az, hogy valamit rosszul néztetek át, illetve amiről azt gondoljátok, hogy jó, mégsem jó. Ilyen lehet például a kompresszió alatt nem átugró szikra, tehát a kicsi szikra intenzitás, esetleg a gyújtás időpontja nem megfelelő, a főtengely jeladó hibája miatt. Az is lehet, hogy hiába tiszta a karburátor, itt van valami baj, bár akkor a féktisztítós belocsolásra legalább pöffenne.

Én elsősorban elektromos hiába gyanakodnék, például trafó részleges zárlata, vagy valami hasonló.

Üdv.

Motordoktor

Slattyog a gyertyapipa

június 14., 16:25 Módosítva: 2016-07-16 12:41:19
5

Tisztelt Motordoktor!

'94-es Bandit boldog(?) tulaja vagyok. Egészen eddig semmi problémám nem volt, viszont mai indításnál furcsa hangra lettem figyelmes, kis vizsgálódás után észrevettem, hogy az egyik henger gyertyapipája slattyog. Repedést a hengerfejen nem találtam, igaz, nem tudtam a szűk hely miatt bontás nélkül jobban megvizsgálni. A pipa slattyog, vagy hogy fejezzem ki, illetve mintha lökné valami alulról, bár nem tartom valószínűnek, hogy a dugattyú hozzáérne. Gyertyák hozzávaló típusúak, mostanában nem volt egyáltalán hozzájuk nyúlva. Keressem a repedést a hengerfejen, vagy létezik hogy a gyertyán valahogy "kifúj" a keverék?

Köszönettel,

Kristóf

Kedves Kristóf!

Nem igazán tudom mit jelenthet a slattyog kifejezés ebben az esetben. A dugattyú nem tud a gyertyapipához hozzáérni, de a gyertya simán át tud ereszteni, ki tud fújni.

Azt is érdemes megnézni, hogy nem lazult-e meg, nincs-e egyszerű tömítetlenség a gyertyánál. Ha ez nincs, akkor elképzelhető, hogy a porcelán szigetelőtesten keletkezett repedés miatt a gyertya átereszt olyan mértékben, hogy a henger még megy, de már nem tökéletesen.

Üdv.

Motordoktor

Titokzatos zaj a Suzukiból

június 9., 16:51 Módosítva: 2016-07-14 16:23:13
26

Kedves Motordoktor!

Két éve van egy 2006-os Suzuki GS500 motorom, eddig lekopogom semmi gond nincs vele. Szépen jár, jön-megy. Az egyetlen zavaró dolog, hogy hidegen, alapjáraton 3-5 másodpercenként egy nagy csattanás hallatszik, rajta ülve érezni is egy "ütést" ami után egy picit leesik a fordulat. Melegen semmi ilyen nincs. Állítólag ez normális a GS500-nál. 26 000 km van benne (nagy eséllyel reális) még bontatlan motorblokkal.

Tavaly járt szakszervizben, ott azt mondták nincs semmi baja, nem indokolt sem a szelephézag állítás sem a karburátor szinkron (ezekkel vittem be). Érdemes erőltetve szétszedetni és megnézetni, vagy amíg nincs hallható/érezhető gond ne babráljam? A leírt jelenségre esetleg van ötlete?

Köszönettel:

Sándor

Kedves Sándor!

Mindig nehéz helyzetben vagyok, ha elmondanak egy hangot, amit nem hallok. Érdemeben nem tudok nyilatkozni, viszont szerelő szemmel azt mondom, hogy egy kattanás/zaj miatt, amit nem tudunk beazonosítani, ráadásul csak néha van, tehát időszakos és a működést nem befolyásolja, nem kell a blokkot megbontani. Vagy elmúlik, vagy erősödni fog, és már jobban beazonosítható lesz. Nem valószínű, hogy egy ilyen hiba miatt valami nagyobb következmény kár lenne, ha nem szedjük azonnal szét.

Suzuki GS500
Suzuki GS500

Én azt javasolom, hogy használni kell, kicsit jobban figyelve erre a jelenségre és ha erősödik, akkor ismét felkeresni egy szervizt. Akkor már jó eséllyel be tudják azonosítani, hogy melyik szerkezeti rész okozza, mit lehetne vele csinálni.

Üdv.

Motordoktor

Érdekes tény a csapágyról

április 11., 16:42 Módosítva: 2016-05-02 13:46:22
0

Helló!

Lenne egy olyan problémám, hogy egy hajtókarcsapágyat kellett kicserélnem egy régi 83-as Suzuki GS650G Katanán. Rendeltem is, utánanéztem a méretezésnek. Szinkód oké, tudnak is szerezni. Nos, ma megékezett, csak van rajta egy furcsaság.

A rendelt csapágyon nincs olajzó furat. A motorban lévőn pedig van.

A sematikus ábrán van furat. A csapágy képén viszont nincs.

A csapágyat magyar Suzuki márkakereskedéstől rendeltem, így bízom benne, hogy ők sem tévedtek, meg a számok is stimmelnek. Mivel régi motorról van szó, így érdeklődnék, esetleg házilag szoktak-e bele fúrni? Válaszodat előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor!

Aggodalomra semmi ok, jól van ez így. Akkor szokott a csapágycsésze furatolt lenni, ha az olajat át kell vezetni rajta a sikló felülethez. Itt azonban a forgattyúcsapon keresztül kell az olajat megkapnia, így a csésze mögé nem kell vezetni. A nyugvó csapágyaknál szokás átvezetni, mert ott a blokkból jön az olaj és a furaton vezetik át a csap és a csésze közé.

Egyébként is, házilag kifúrni a csapágycsészét deformáció és sérülés nélkül nem lenne egy egyszerű feladat, még többrétegű csapágycsésze esetében sem.

Üdv.

Motordoktor

Átvertek vagy előfordulhat ilyen?

március 25., 15:30 Módosítva: 2016-04-04 15:48:27
0

Tisztelt Motordoktor!

Vásároltam decemberben egy Suzuki GSX600F típusú motorkerékpárt. Kb. 3 alkalommal használtam a próbakörön kívül. Vittem magammal szerelőt is, nem talált nagy problémákat. El szerettem volna vinni '0 revízióra', hogy tavasszal csak rá kelljen ülni. De nem indult be. Könnyedén forgatott az önindító, kompresszió mérés után kiderült, hogy a 2 középső hengerben csak 4,5 a kompresszió. Hogyan lehetséges ez úgy, hogy egyszer beindul, megy, nem füstöl, szépen jár... aztán következő alkalommal meg nincs kompresszió? Elképzelhető, hogy átvert az eladó, tudhatta, hogy rossz a motor, vagy szerencsétlen véletlen az egész?!

Ön mit javasol? Mi a véleménye?

Várom válaszát.

Antal

Kedves Antal!

Nagyon nehéz megmondani, hogy mi okozhatja a kompresszióvesztést, ahogy azt is nehéz lenne bizonyítani, hogy az eladó tudott róla.

Először megnézném a légszűrő környékét, nem kapott-e be valami idegen anyagot, esetleg nincs-e korábbi visszadolgozásra utaló kokszosodás a problémás hengereken.

Aztán, ha semmi nem látható, azt csinálnám, hogy megbontás nélkül a középső, problémás hengerekbe fecskendeznék 5-5 ml olajat, és ismét megmérném a kompressziót. Ha sokkal jobb, akkor valószínűsíthető, hogy valami gyűrű probléma, esetleg hengerfal sérülés, ha semmit nem változik, akkor valószínűleg szelep probléma lesz. Nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni, egy kitámasztó szelep, egy elment szelephézag is okozhat hasonlót. Érdemes utána megnézni a vezérlés környékét is, hátha talál valamit egy gyakorlott szerelő. Ha ezek nem vezetnek eredményre, akkor a megbontás jön. Viszont itt már érdemes dokumentálni, esetleg szakszervízben végeztetni, mert ha kiderül valami turpisság, valaki csak időlegesen javított meg valamit, nem szakszerű módszerrel (pl. speciális adalékolással), akkor az anyag egy esetleges pernél hasznos lehet.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit várhatunk egy 125-ös motortól?

március 17., 12:11 Módosítva: 2016-03-29 16:25:11
0

Tisztelt Motordoktor!

Egy egyszerű kérdéssel fordulok Önhöz, mondhatni inkább véleménye érdekelne. Kiszemeltem egy Honda CLR 125 4T motort. Kérdésem az, hogy mennyire megbízható, könnyen szervizelhető, fenntartható motor? Alkatrész ellátottsága mennyire biztosított? Ha minden igaz, ugyanaz a blokk van benne mint a Honda XLR 125-ben. Interneten kevés információt találtam róla, mivel elvileg elég ritka típus, itthon nem is nagyon láttam.

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Ákos

Kedves Ákos!

Ez egy nagyon kiforrott, régen gyártásban lévő motor. Konstrukciós hibáról szinte nem beszélhetünk, és jellemzően nem is szokott semmi idő előtt tönkremenni benne. Az alkatrész ellátottsága pedig példás, akár gyári, akár kínai, gyenge minőségű alkatrészekről beszélünk.

Eddig a jó hír, de azért van rossz is.

Az indítómotor hajlamos a gyengülésre és megragadásra, főleg futármotorok esetén, valamint szembe kell azzal is nézni, hogy a kis teljesítményű 125-ös négyüteműeket könnyű a maximális teljesítmény közelében használni, és örökké semmi sem tart. Nincs pontos adat, de 30-60 ezer km környékén már számíthatunk motorikus problémákra, kopásra a dugattyún és a szelepvezérlés elemein. Ezek azonban nem hirtelen jönnek, hanem előre láthatók, indításkori kékes füst és zajos, kopogó vezérlés képében.

Ezek ellenére mégis azt mondom, ez a motor a tartósabbak közül való.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Elrontottam a keveréket, mit lehet kezdeni vele?

február 13., 15:53 Módosítva: 2016-02-29 13:08:22
118

Tisztelt Motordoktor!

Minap vettem egy Simson S51 motort, és mivel bejáratós, 33:1 arányban kell keveréket készíteni hozzá. Na, én ezt nagyon elszúrtam, a 3 liter benzinhez 9 deci(!) 2T olajat öntöttem 0,9 deci helyett. Le lesz csapolva a benzintartály, és később ha felhígítom benzinnel pl. 3,9 dl rossz keveréket felöntök 3,9 literig benzinnel, akkor helyes így a megfelelő keverési arány beállítása?

Előre is köszönöm!

Üdv: Tamás

Kedves Tamás!

Milyen jó kis középiskolás matematika példa kerekedett a keverékből! Elméletileg jó az okoskodás, hogy 10-szeresére higítjuk a tízszer sűrűbbre kevert keveréket, azonban nagyon kell figyelni a jó keverésre, jól és egyenletesen kell eloszlatni, összerázni az elegyet. Ha ez megtörtént, akkor fel lehet higítani, persze inkább a sűrűbb felé térjünk el, mint a hígabb felé, de ne essünk túlzásba se, mert a túl dús keverék sem megfelelő, lerakódásokat és kokszosodást okoz.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit lehet tenni a nicasilos hengerrel?

február 8., 12:16 Módosítva: 2016-02-16 15:04:32
29

Kedves Motordoktor!

Egy Malaguti Ciak Franco Morini blokkos 100ccm-es robogót vásároltam. Főtengely csapágy hiba miatt meg lett bontva a blokk. Sajnos ebből kifolyólag a nicasilos henger fala is sérült, így a gyári alkatrészek csillagászati árát figyelembe véve bontott henger mellett döntöttem. Gyári gyűrűhöz elfogadható áron hozzájutottam. Visszatérve: kaptam két jó állapotú bontott hengert, hogy válasszak közülük, viszont az egyik láthatóan frissen hónolt, a másik használt hengerhez méltóan tükörsima felülettel rendelkezik. Kérdésem az lenne, hogy gyűrűcsere (gyári alapméret) esetén indokolt-e a nicasilos henger hónolása? Egyáltalán szokták-e hónolni azt a nicasilos hengert, amihez nem kapható hozzá illesztehető túlméretes dugattyú, csak az eredeti gyári méret? A választ előre is köszönöm!

Tamás

Kedves Tamás!

A nicasilos hengert általában nem szokás hónolni, vagy megfúrni, mert nincs hozzá túlméretes dugattyú, illetve ha az alapméretet használjuk, akkor az alu henger nagyon pontos és számunkra előnyös illesztését tesszük nagyobbá, ami veszteséget okoz. Még nagyobb probléma, hogy a nagy illesztési hézag miatt jobban rezonál, és esetleg dugattyúrepedést okozhat.

Abban az esetben szokták nagyon finoman meghónolni, ha a felületi minősége nem tökéletes, de ez nem gyári technológiás művelet. Persze a tükörsima felületű henger sem szerencsés eset, mert annak az olajtároló képessége rossz, gyors kopással számolhatunk, illetve már eleve kopott, pontos illesztés nem lehetséges.

Meg kell mérni a hónolt hengert és ha az illesztés max. 5-8 század, akkor még jó lehet. A gyűrűhézagot is vizsgálni kell, mindenképpen érdemes gyakorlott szerelőre bízni az összerakást.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Hogyan viseli a telet a motor?

január 8., 19:37 Módosítva: 2016-01-25 13:16:47
0

Tisztelt Totalbike!

Pár hete beköszöntött a hideg, mondhatni téli idő, amiből kifolyólag felkészítettem a téli álomra a motoromat.

Az ilyenkor szokásos teendőket elvégeztem (akkumulátor eltávolítása, karburátor leengedése, tank feltöltése, alapos pucolás, stb), viszont úgy alakult, hogy nem tudom garázsban tárolni a gépet.

Ehelyett egy fedett, de egyik oldalról nyitott fáskamrában kell várakoznia tavaszig.

Sajnos a mai ködös időben is azt kellett tapasztalnom, hogy tiszta víz az egész motor, nagyon sok nedvesség csapódik le napközben a gép szabadon hagyott részeire, hiába van letakarva (egyelőre nem teljesen, egy alkalmas ponyva még beszerzés alatt áll).

A kérdésem az lenne, hogy nagyon kell, hogy aggódjak a nedvesség, és az abból kialakuló rozsda miatt, vagy elég, ha letakarom teljesen, és megvárom a tavaszt, mint sokan mások?

Egy-két festéklepattogzást a tankon, és felületi korróziót a hátsó rugóstagon leszámítva hibátlan a motor.

Egy 1988-as Suzuki DR 600-ról beszélünk.

Köszönöm!

mcfeher

Szia!

Az ilyen ridegtartás előtt érdemes WD40-nel átkenni a motor fém részeit, illetve olajos ronggyal betömni a kipufogót. Mind a kettő a korróziót okozó vizet tartja távol, az előbbit még most is megteheted, az utóbbihoz viszont előtte be kell indítanod a gépet és üzemmelegre járatni, mert egyébként csak bezárod a már lecsapódott párát a kipufogóba.

Ha tisztességesen raktad el a motort, és kültéri tároláshoz való ponyvával letakarod, akkor nem lesz különösebben rossz a motornak - az állandó hideg nem igazán tesz benne kárt, az a fagypontot ugrálókötélnek használó hőingadozás sajátja.

Üdv.

Zomborácz Iván

Távolról sincs vége, olvasson még

Mennyivel szélesebb gumiból nincs még baj?

2015. december 16., 12:29 Módosítva: 2015-12-28 14:08:59
23

Tisztelt Totalbike!

Motoromra (Yamaha FZX 750, 1988-as évjárat) új gumikat szeretnék vásárolni. A gyártó által javasolt méretek: elöl 110/90 R16, hátul 140/90 R15. Felmerült az ötlet, hogy esztétikai okokból szélesebb abroncsokat választanék.

Abban szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen méreteket javasolna, amik még biztonságosan használhatóak és váltóméretek is egyben (én a 120/80 R16 és a 150/80 R15 vagy 160/80 R15 méretekre gondoltam). Fizikailag elfér a szélesebb gumi elöl és hátul is. Az első felni szélessége 2,5 coll, a hátsóé 3,0 coll.

Tanácsát előre is köszönöm!

Üdv.: Zoli

Kedves Zoli!

Az úgynevezett váltóméret motorkerékpárnál nehezen értelmezhető szó - ha valakinek nem lenne meg, ezt akkor szokták használni, amikor autóra nagyobb felnit tesznek alacsonyabb oldalfalú gumival, úgy, hogy ne változzon meg a felgumizott kerék külső kerülete. Motornál viszont nem igazán szokás a felni méretével játszani - most az épített motorokat és a krossz/szupermotó átalakításokat ne vegyük ide, az nagyon félrevinne, ráadásul ott azért is más a helyzet, mert cserélik a felnit is.  A motoroknál a kerékméret a nagyon pontosan kiszámolt geometria része, illetve mivel a motor kanyarban bedől, nagyon nem véletlen, hogy milyen magas oldalfalat ajánlanak hozzá azok, akik az egészet tervezték.

Bár normális esetben az a válasz, hogy a gyárilag előírt mérettől nem szabad eltérni, valójában az egy számmal szélesebb gumi ha éppen jót nem is tesz a vezethetőségnek, érdemileg nem is rontja azt. Tehát a 140/90 R15-ös hátsó helyére egy 150-es még simán felmehet. Ha viszont már 160-asat feszítenél rá a felnire, akkor már jelentősen fog deformálódni a gumi profilja, és egészen biztosan rosszabb lesz tőle a motor.

Az első 110/90-es gumit viszont nem zargatnám - az első abroncsnak az irányíthatóságban van komoly szerepe, például egy hegyesebb, V-profilú gumival érezhetően pengébben kezd el mozogni a gép, míg egy szélesebbtől indokolatlanul tohonya lesz - ráadásul a 110-es helyett feltett 120-astól még nem lesz vagány bobberes megjelenése az FZX-nek, szóval ezt nem érzem indokoltnak meglépni.

Üdv:

Zomborácz Iván

Távolról sincs vége, olvasson még

Japán belpiacosoknál ez jellegzetes hiba

2015. december 1., 17:58 Módosítva: 2015-12-22 11:57:07
20

Kedves Motordoktor!

Nemrég vettem egy japán belpiacos 95-ös Suzuki GSX400 Impulse-ot, nagyon szeretem, mert nem egy sportmotor, de ha kell, harap. Legalább is így volt, ugyanis sajnos nem megy úgy a motor, ahogyan illene neki. A megszokott 12 ezres fordulat helyett max 8-at forog, terhelésre még vissza esik ez a fordulatszám is. Legutóbb 100-as üzemanyagot tankoltam, lehet nem kellett volna? Menetközben úgy veszem észre, néha durrog egyet a kipufogó, nem megszokott hangon. Lehet kihagy egy henger? Gyújtás vagy karburátor probléma lehet?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv: László

Kedves László!

A durrogás és a kisebb maximális fordulat nagyon sok esetben a kevés benzinre utal, amit általában a tolattyúk nem megfelelő működése, szorulása okoz. Ilyenkor magasabb fordulaton "szétesik" a szinkron és majdnem három hengeresedik a motor. Jellemzően hosszabb állás után történik mindez, majd bejáródik, rosszabb esetben karburátor szétszedés és tisztítás, kenés a megoldás. A prémium üzemanyag elméletben nem okoz ilyen tünetet, azonban a magasabb adalékoltság és a magasabb etanol tartalom okozhatja a lerakódások feloldódását és részleges dugulásokat.

Szinte biztosra veszem, hogy ez a probléma, ugyanis ez eléggé jellemző a vékonyra karburált belpiacos négyszázasoknál. Ha hidegben még jobban csinálja, akkor pedig bizonyosak lehetünk, hogy benzinszegény a keverék.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Gondol egyet, aztán leáll a Hondám

2015. október 31., 10:27 Módosítva: 2015-12-22 11:57:06
20

Kedves Motordoktor

A furcsa hiba egy hónapja lépett fel a Honda CBF500 motoromnál (39000 km van benne). Álló helyzetben (alapjáraton) gondol egyet, és megáll, mintha levettem volna a gyújtást, sőt, még menet közben is megtette ezt párszor.

Minthogy ez villamossági (kontakthibára) utal, módszeresen végigvizsgáltam minden vezetéket: széthúz/takarít/kontaktspray/összedug.... Nem találtam semmi érdemlegeset, de a jelenség azóta is előfordul.

Van valami ötleted, mi lehet ez, mi okozhatja a leállást?

Előre is nagyon köszönöm a segítséged.

Gy.öreg motoros

Kedves Gy!

A ritkán jelentkező hibák a legrosszabbak, mert nehéz diagnosztizálni. Az ilyen jellegű leállás valóban általában elektromos hibára utal, ebben az irányban kell elindulni. Én úgy kezdeném, hogy azokat a biztonsági elektromos dolgokat nézném meg, amelyek a motort leállítják, tehát gyújtást szakítanak meg. Első a kill switch vagy vészleállító, utána jön az oldaltámasz-kapcsoló, valamint a kuplungkapcsoló hibája, illetve a fokozat érzékelés üres kijelzése.

Ha ezek közül minden rendben van, akkor a test vezetékeket nézném meg, majd a gyújtótrafó környékén keresgélnék. Sajnos azt sem zárhatjuk ki, hogy valami komolyabb elektromos hiba van, de ne a drága alkatrészek cseréjével kezdjük, hanem ezekkel az ellenőrzésekkel.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Honnan tudjam, hogy a kettő közül melyik a jó?

2015. október 24., 09:19 Módosítva: 2015-11-08 11:55:04
9

Tisztelt Totalbike!

Szeretném a segítségüket kérni! Van egy Wexxtor Zongshen 250-es quadom, és láncot kellene cserélnem, mert megnyúlt. A gond az, hogy nem tudom hogy milyet vegyek. Megszámoltam, 44 szem és 88 csap van a láncon!

Kettőt találtam, egy DID 420-as 88 tagút és egy szintén DID 520VX2-t, szintén 88 tagút. Szerintem a második lenne jó, de nem vagyok benne biztos!

Segítségét előre is köszönöm!

Üdv: Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Lényeges, hogy a quadon milyen lánc és milyen lánckerekek vannak. A láncot és a lánckereket együtt illik cserélni a hosszú élettartam és a biztonságos működés miatt. A lánc három számjegyű jelölésén az első a csapok távolságára utal, úgyhogy ha 520-as volt rajta, akkor nem lehet 420-assal helyettesíteni, noha a szélessége (második számjegy) azonos.

A láncszemek oldalán általában van jelölés, ezt kell leolvasni, és azonosat vásárolni. A szemek száma biztos több lesz, de azt le lehet rövidíteni, és áthelyezni a patentszemet, ebben a méretben általában patentszemesek, nem nittelőszemesek a láncok. Azonos hosszúságú (szemű) láncot ritkán lehet kapni. További információkat ebben cikkben találhatsz.

 
Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Pénzkidobás a drága olaj?

2015. október 1., 17:23 Módosítva: 2015-11-03 14:36:53
23

Tisztelt Motordoktor!

Jó ideje egy 1988-as MZ ETZ büszke tulajdonosa vagyok, szerencsére nem is volt problémám a motorral. Amikor valamilyen bajt jelzett, azonnal orvosoltam.

Most néhány év után eljutottam arra a szintre, hogy a benzinbe minőségibb 2T olajat is tudok önteni. Viszont az egyik ismerősöm azzal érvelt, hogy az MZ-be teljesen fölösleges drágább olajat vásárolni, mivel amúgy is egy igénytelen fajta motor, és nem lesz semmi különbség a kenésben.

Annyiban igazat tudok neki adni, hogy (véleményem szerint) a mostani gazdaságos 2T olajok is jobb minőséget képviselnek, mint azok, amit a kiadás évében megadott a gyár.

Viszont kérdem én: Tényleg pénzkidobás lenne a minőségibb 2T olaj vásárlása?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Attila

Kedves Attila!

Két irányból közelíthetjük meg ezt a kérdést. A motornak van egy minimális kenési igénye, amit rendeltetésszerű használatnál megkövetel. Ezt a kenési igényt a régi és olcsóbb mai olajok is ki tudják elégíteni, ha megfelelően keverjük és jól van beállítva a karburátor. Ez pont arra elég, hogy a megengedett sebességgel túrázzunk és normál körülmények között használjuk a motort. Ha így nézzük, akkor a drágább olaj vásárlása pénzkidobás és felesleges. Kicsit más a helyzet, ha a motort nem csak túrára használjuk, hanem jobban terheljük, például utassal vagy emelkedőn, esetleg sportolunk vele, így az üzemi körülmények szigorodnak. Ekkor kenés oldalról is meg kell ezt támasztanunk, a jobb olaj, vagy szintetikus olaj jobb kenést biztosít, és kevésbé kormolja a kipufogót. Ha pedig még egy kicsit szegényítünk is a keveréken a jobb fogyasztás érdekében, akkor mindenképpen jobb olajat kell választanunk, és ellentétben sok véleménnyel, nem kell dúsabbra keverni, mert az jobban árt a motornak.

Összességében a jobb olaj vásárlása nem biztos, hogy pénzkidobás, sőt, néha szükséges.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Meddig normális a váltó csattanása?

2015. szeptember 11., 14:14 Módosítva: 2015-10-05 11:58:47
7

Kedves Motordoktor!

Motor vásárlás előtt állok, több típust kipróbáltam, de valami furcsa ok miatt egy BMW F 650 CS nyergében érzem jól magam. A gond azonban az, hogy a kipróbált típus (eddig ebből sajnos csak egyet próbáltam) minden váltáskor erősen csattan. Tulajdonos persze nyugtatott, hogy ez ilyen, de nem hinném, hogy egy motornak minden váltáskor olyan hangot kellene kiadnia, mintha csak üresből egyesbe váltanék. Érzetre nincs vele gond, csak a hang ijesztő... Féljek tőle, keressek mást, vagy ez ilyen?! Ha hiba, akkor ezen lehet javítani?

Válaszát előre is köszönöm!

Köszönettel:

Csaba

Kedves Csaba!

Nehéz helyzetben vagyok, ha egy hangot kell megítélnem, amit nem is hallok. Az biztos, hogy az F650 váltója kicsit nyersebb, mint a kollégái váltója, kicsit keményebb és zajosabb is. Nagyon azonban nem szabadna csattanni, legfeljebb akkor, ha a kuplung nem emel ki rendesen és mindig van egy kis terhelés a váltón. Ezt kipróbálnám, hogy a hajtás mennyire marad meg a hátsó keréken behúzott kuplunggal. Érdemes lenne megmutatni valakinek, aki hasonló motorokat szervizel, ő azonnal meg tudja mondani, hogy rendellenes-e a zaj. Az eladó, ha korrekt biztosan belemegy egy közös szervizlátogatásba.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit kell tenni, ha besült a blokk?

2015. augusztus 28., 15:38 Módosítva: 2015-10-05 11:58:46
31
9 hozzászólás

Üdv!

Hatalmas problémám van! Hanyagságból nem ellenőriztem a motorolaj szintet egy Honda NX650 Dominatorban, olajcsere után 4000 km-rel besült a blokk. Ma szedtem szét, és kb. 3 dl olaj volt a blokkban. Motorozás közben éreztem hogy elgyengül a motor így félrehúzódtam, és akkor már kész volt a baj, le is állt magától. Az önindító tekerte a motort de nem volt képes beindulni, még csak nem is ígérgetett. Később viszont tolásra beindult! A kérdéseim a következők lennének:

-Van rá esély hogy a henger nem ment tönkre, illetve a gyűrűk nem törnek szét?

-Ha új olajat öntök bele, használható lesz még a blokk?

-Ha ezek esélytelenek, miket lenne érdemes kicserélni a blokkan?

Még az volt számomra nagyon érdekes, hogy sosem füstölt a motor se hidegen se melegen, és mégis hogy bírt megenni ennyi olajat? Soha nem volt egy csepp olaj sem alatta.

Válaszukat köszönöm!

Dávid

Kedves Dávid!

Nem értem, hogy mit jelent, hogy ma szedted szét a motort és mégsem látod a kérdezett szerkezeti elemek állapotát. Esetleg csak a blokk fedeleket vetted le? A Dominator a vázban is tart olajat, a blokkban nem is kell sokkal többnek lenni, mint 3 dl.

Ha a motor nem kapott elég olajat, akkor számos probléma lehet. Ha viszont legalább tolásra beindult és nem kopogva járt, akkor mégsem lehet akkora a baj, talán nem is az olajjal volt a baj. Ha olaj nélkül járatod, akkor hamar olyan kopás és hőterhelés keletkezik, hogy utána már nem indul el a nagy furatú egyhengeres.

Én azt javasolom, hogy vidd el egy tapasztaltabb szerelőhöz, aki jobban megvizsgálja a blokkot, esetleg egy rész-megbontásos vizsgálatot is csinál.

Ezek után kiderül, hgy használható-e még a blokk.

Ha valóban megszorult, akkor minimálisan henger és dugattyúcsere szükséges, de számos egyéb alkatrész is sérülhetett, csapágyak, egyéb szerkezeti elemek. Ezt előre nem lehet megmondani, csak szétszerelés után.

Üdv.

Motordoktor

9 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még

Minek annyi teljesítmény?

2015. augusztus 24., 12:04 Módosítva: 2015-09-28 13:57:47
45

Kedves Motordoktor!

Az alábbi kérdéssel fordulnék hozzád, mint teljesen kezdő motoros.

Szeretnék egy olyan járgányt, amit 80 százalékban a városban használok (Budapesten), a fennmaradó 20 százalékban lemennék néha Balatonra, kisebb közeli túrákra, de nincs igényem sok ezer kilométeres földkörüli kirándulásokra.

Nyilván szükséges, hogy autópályán normálisan lehessen vele közlekedni, de nincs igényem 170 km/órás száguldozásra, ésszerű kereket között használnám. Igényem, hogy ne fogyasszon sokat, és a szervize se legyen túl drága.

Kérdésem: nincsenek műszaki ismereteim, nem érzem, hogy miért jó, ha egy motor 600 ccm-es, ha 250ccm-essel is lehet tudomásom szerint autópályán 130 km/h-val közlekedni. Csak a vagánykodás miatt vesz valaki 600 ccm-est, vagy egy 250-essel nem érdemes elindulni egy 100 km-es útra sem?

Egyébként tetszik nekem a 600 ccm is, de nem jár azzal, hogy 3-szor annyit is fogyaszt?

Mi az összefüggés a ccm és a fogyasztás között? Számokban kicsit konkrétabban nem lehet erre rávilágítani? Gondolom egyenes arányosság van köztük, de kicsit bővebben?

Szerint a fentiek alapján hány ccm-re van szükségem, ahhoz hogy a fenti célokra megfelelő legyen, és ne legyen túl drága a fenntartása? Konkrétan mit javasolnál?

Előre is nagyon köszönöm a segítségedet.

Dániel

Kedves Dániel!

Az alap kérdésre azt válaszolnám, hogy hifi erősítőből is jobban szeretjük az 50W-osat, mint a 10W-osat még akkor is, ha csak 8W-tal hallgatjuk a zenét. Jobban szól és nem fogyaszt ötször annyit, pláne, ha nem használjuk ki a teljesítményét. A 600-as motorral is nyugodtabb az élet, nagyobb a nyomatéka, alacsonyabb fordulaton megy és még van bőven tartaléka. Nem is biztos, hogy többet fogyaszt, hiszen pl. 100 km/h-s haladásnál a fogyasztást a menetellenállás (a mozgatáshoz szükséges munka) határozza meg, ha a 600-as gazdaságosabb tartományban megy, nincs úgy végletekig hajtva, lehetséges, hogy kevesebbet eszik.

Én egy könnyen kezelhető endurót vennék, egy egyhengeres hatszázast, ami 190 kg alatt van. Ez mozgékony városban is és a 130-as tempót is tudja tartani, még ha nem is ez a kedvenc utazótempója.

A 250 ccm-es motor azért autópályán már szenvedős, emelkedőn nem is tudja a 130-at, gyorsítani meg 100-ról is szerényebbet tud, ami pedig jó lenne egy kamion megelőzésénél. A nagy köbcentis motorral nem kötelező száguldozni, de tudom, hogy csábító.

Üdv.

Motordoktor

U.i.: a Nepperűző pedig egy kéthengeres ötszázast ajánlana neked, mondjuk egy Honda CB500-at, vagy egy Kawasaki ER-5-öt.

Távolról sincs vége, olvasson még

Kiesett a láncból a tömítőgyűrű, készüljek az azonnali halálra?

2015. augusztus 13., 12:46 Módosítva: 2015-08-29 12:48:28
25

Kedves Motordoktor!

Tegnap láncápolás közben vettem észre, hogy a lánc egyik tömítőgyűrűje furcsán kilóg a láncból, megmozgatva azt, ki is esett belőle. A kérdésem az, hogy mi a teendő ilyenkor? Tudomásom szerint az O-gyűrű a kosz csaptól való távoltartására, illetve a kenőanyag megtartására szolgál, így most a renitens láncszem egyik oldalán ez hiányzik, ami nyilván az adott szem fokozott elhasználódását fogja okozni. Mennyire érdemes egy ilyen, a rendszert nézve apró hiba miatt aggódni? Fokozott láncsprézéssel elkerülhető a gyors lánchalál? Cseréljem le a láncot minél hamarabb? Esetleg van valami alternatív megoldás, valam tömítőanyag, amivel lehet helyettesíteni a kiesett gyűrűt? Várható egyátalán érdemi élettartamcsökkenés?

A motor egyébként egy Yamaha FZ6 Fazer, a lánc pedig 530-as DID, bár ezek az információk a fenti kérdésnél talán nem relevánsak.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Zoli

Kedves Zoli!

Valóban, az O-gyűrű feladata a csap kenőanyagának bent tartása és a kosz kívül tartása. Ha kiesett, akkor funkcióját nem látja el, nyilvánvalóan ez élettartam csökkenést fog okozni, de azért ne felejtsük el, hogy vannak o gyűrű nélküli láncok is, nyilvánvalóan rövidebb élettartammal és más ápolás igénnyel, de gyors lánchalálról nem beszélhetünk.

Egy dolog azonban veszélyes lehet. A lánc elhasználódása a nyúlásával arányos, az elhasználódás indikációja a hosszának növekedése. Most a nyúlás normál értéken belül lehet, azonban az az egy lánc csap kopása átlagon felüli lesz és előfordulhat úgy lánc szakadás, hogy a nyúlása még nem volt kritikus.

Azt javasolom, hogy azt a szemet jelöld meg valamivel, ápolására jobban figyelj és kopását rendszeresen ellenőrizd. Ha a görgő már mozog a csapon, jobban, mint a többinél, akkor ideje láncot cserélni. Élettartamot jósolni nem tudok, hiszen nem ismerem a motorozási szokásaidat, de a szokásos élettartam felével azért számolhatsz, nem fog annyira hamar tönkremenni.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Lehet-e baj: 700 kilométer 125-össel egyhuzamban

2015. augusztus 5., 15:39 Módosítva: 2015-08-19 09:48:47
47

Tisztelt Motordoktor!

Van egy Suzuki GN125-ös motorkerékpárom, kíváncsi lennék, hogy károsíthatja-e a blokkot, ha egyszerre levezetnék akár 700 kilométert kb. 70-80-as tempóval? Illetve ha ilyen sokat mennék megállás nélkül, megálláskor kell még járatni a motort, hogy lehűljenek a szelepek?

Köszönöm válaszát!

Péter!

Kedves Péter!

Meglepő módon ezeknél a kis köbcentis négyüteműeknél sem a fordulatszám a gyilkos, hanem a kis fordulaton erőltetés. Amikor ezeket tervezték, méretezték, akkor tudták, hogy könnyű lesz maximális teljesítményen járatni és meg is fogják sokan tenni. Egyébként az ökölszabály az, hogy a motor a maximális teljesítményéhez tartozó fordulatszám felénél érzi jól magát, és simán, hosszan és probléma nélkül tartható a maximális fordulat 3/4-e. A kisebb motorok meg akár a teljes fordulatot is elviselik sokáig. Termikusan is ehhez vannak méretezve. Egyébként a szelep már viszonylag kis futás után is eléri az üzemi hőfokát, utána az állandósult üzemállapot állandó szelephőmérsékletet hoz, ha átmegyünk a szomszéd faluba vagy kerületbe, akkor sem szoktuk járatva hűteni, 700 km után sem szükséges. Szerintem nem lesz probléma, hajrá, jó utat!

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Zajból jósolni hibát

2015. július 25., 19:04 Módosítva: 2015-08-27 09:49:49
30

Üdv Doki!

Van egy Honda CBR600 F4-em, 1999-es, 86 ezer km-rel. Amikor hidegen beindítom, gyönyörű hangja van, de ha bemelegszik, valami elkezd kopogni benne. Lehet hallani, hogy a motor szépen jár, de valami egyenetlenül kolompál benne. Ezt behúzott kuplungnál is csinálja, viszont menet közben nem, illetve ha sebességbe rakom, és csúsztatom a kuplungot, tehát "feszül" a hajtás, akkor sem csinálja. Vajon mi lehet ez? Köszönöm előre is!

Üdv, Misi

Kedves Misi!

Nagyon nehéz a helyzetem, ha valami elmondott, de számomra nem hallható zaj alapján kell valamiféle diagnózist felállítanom. Ha hidegen nem csinálja, melegen meg igen, akkor arra következtethetünk, hogy a hőtágulással, illetve az olaj hígulásával jön meg a zaj, tehát nem arról van szó, hogy valaminek fél centis játéka van, hanem viszonylag kicsi hézag okoz zajt.

Sajnos akár hajtókar is lehet, hiszen 86e km még egy Hondának sem kevés. Ezt úgy lehetne megnézni, hogy amikor kopog, akkor sorban le kell húzni a pipákat, illetve a pipákról lekötni a vezetéket, és ha abbahagyja, akkor sajnos valami komolyabb a baj, például hajtókar csapágy. Ha viszont minden hengernél megmarad, akkor esetleg a primer hajtás foghézagával, a kuplungkosár alatti csapággyal, stb. lehet probléma, ebbe az irányba kell elindulni.

Még egyszer szeretném hangsúlyozni, a zajok nagyon beszédesek lehetnek, egy tapasztalt szerelő bizonyos zajokat azonnal felismer. Így elmondás alapján, amit én csinálok, az csak tippelgetés.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Össze-vissza jár az alapjárat

2015. július 14., 17:41 Módosítva: 2015-08-14 14:35:39
11

Kedves Motordoktor!

Segítségét szeretném kérni egy Suzuki GS500e-vel kapcsolatban. A motor 2004. évi 7. havi. Egy éve van nálam, már vételkor is volt minimálisan a mostanira emlékeztető zaja, de felerősödött úgy, hogy már mindenképpen szeretném megcsináltatni, de előtte kikérném a véleményét, tanácsát. Arról van szó, hogy alapjáraton kb. 1500-as fordulaton mozog, de ez gyakran leesik 500-at is egy hangosabb kattanás kíséretében, majd visszamegy 1500-ra és ott ingadozik, majd újra leesik. Hidegen, melegen egyaránt produkálja ezt a motor. Egy hosszabb út után pedig magasabban van kb 2000-2500 a fordulat és ugyanúgy visszaesik akkor is kattanással, aztán visszatér az előzőre. Ezeket üresben alapjáraton és sebességben, de behúzott kuplunggal is produkálja. Menet közben magasabb fordulaton nem jelentkezik ez a hiba. Arra gyanakszom hogy a karburátor környékén lehet a baj. A szerelőmmel karburátor tisztítást és hangolást beszéltünk meg, de egyenlőre még nem tudja megcsinálni, ezért is kérem segítségét elsősorban.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Gergő

Kedves Gergő!

A fennmaradó alapjárat, a nehezen visszatérő fordulat általában valami fals levegő szívásra utal, valami tömítetlenségre a karburátor és a hengerfej között. Ez lenne az első, amit alaposan megvizsgálnék. Az, hogy nehezen esik vissza, aztán pedig kattanással, vagy ehhez hasonló zajjal esik vissza, ez meg arra enged következtetni, hogy a karburátor tolattyúja akad meg, vagy valami azon a környéken nem gömbölyű. Érdemes lenne ránézni a gázbovdenre akkor, amikor a fordulat fennmarad, hogy visszatér-e teljesen, nehogy valami mechanikus baj legyen, esetleg a bowden szorul meg, akad fel néha.

Ha ezek mind rendben lévőnek tűnnek, akkor le kell szedni a karburátorokat és alaposan megnézni, kitisztítani, majd ismét beállítani, összehozni a szinkront.

A zajra nem tudok mit mondani, azt hallani kellene, tippelgetni nem szeretnék.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Titokzatosan cseppenti az olajat a Yamaha

2015. július 6., 16:40 Módosítva: 2015-08-07 13:11:49
17

Helló!

Most vásároltam egy 1997-es 125 köbcentis Viragót, 25 000 kilométerrel az órájában - amennyire meg tudtam állapítani, ez valós adt. Minden rendben vele, de mikor megállok, nemsokára cseppent pár csepp olajat a földre, majd leáll. Tegnap este éjfélkor kitettem egy újságpapírt alá, s ma reggel 10:30-kor nem volt rajta semmi, tehát közvetlenül menet után történik a baj. Mi lehet ennek az oka?

Előre is köszönöm a választ!

Üdv:

Sámuel

Kedves Sámuel!

Az oka természetesen valami tömítetlenség, esetleg a magasabb kartergáz miatt olajkihordás. Lényeges lenne látni, hogy honnan jön az olaj, valószínűsíthető, hogy olyan helyről, ahol üzem közben van csak jelen a kenőanyag, esetleg üzem közben nő annyira a belső nyomás, hogy kitol egy kis olajat. Ha álló helyben nem cseppent, akkor vagy az olajszint felett van a tömítetlenség, vagy csak nyomáson jön ki. Az ilyen kis olajfolyásoknál én azt szoktam javasolni, hogy egyelőre használjuk így a motor, később esetleg már egyértelműbb lesz az olajfolyás helye, és akkor a javítás is könnyebb, mint sötétben tapogatózva, és esetleg ott tömítgetve, ahol nem is volt rá szükség.

Üdv.

Motordoktor

Igazságot a villaolajnak!

2015. július 1., 16:49 Módosítva: 2015-08-01 12:59:25
35

Kedves Motordoktor!

Az első villa teleszkópjára vonatkozna a kérdésem. Kell-e megadott idő/kilométer eltelte/megtétele után a teleszkópban olajat cserélni? Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények és eléggé eltérő információkat kaptam, ezért szeretném tisztázni a kérdést.

Vannak akik szerint szezononként, vagy két évente, illetve 20-30-50 ezer kilométer után ki kell cserélni az olajat a teleszkópban. A másik tábor azt vallja, hogy amíg nincs vele probléma, nem elereszt, nincs baj a szimeringgel, addig ne nyúljunk hozzá, ne bontsuk meg. Melyik az igaz? Az olajcsere automatikusan szimering cserét is jelent?

Köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel: Sanyi

Kedves Sanyi!

A teleszkóp olajcserével a gyártó utasításait kell követni - általában a fékfolyadékhoz hasonlóan két évet adnak meg. Ők tudják, hogy milyen belső konstrukciójú, és kell-e benne rendszeresen olajat cserélni. Általánosságban elmondható, hogy az olaj a teleszkóp szárban is használódik, degradálódik. Nem csak a fizikai tulajdonságai, például a viszkozitása változik meg, hanem egyéb szennyeződések, fém kopadékok is kerülhetnek bele, amelyek együttesen rontják a csillapítást. A kémiai megváltozása, romlása nem annyira jellemző, így adott időnként nem szükséges cserélni, de a futásteljesítménnyel arányosan én azt mondanám, hogy igen. A munka miatt ilyenkor érdemes szimmeringet is cserélni, mert elég bosszantó, ha olajcsere után kis idővel meg a szimmering miatt kell ismét szerelnünk, és esetleg túrát kihagynunk. A futásteljesítményt nehéz behatárolni, de túramotor esetében nagyjából 20-40 ezer kilométer, terepen is használt motor esetében pedig 10 ezer kilométerenként én javasolnám, a cserét az első villaszárakban.

Üdv.

Motordoktor

Lehet az injektor a hibás?

2015. június 28., 14:31 Módosítva: 2015-06-29 13:19:37
9

Tisztelt Motordoktor!

Tavaly szeptemberben összetört a szeretett Yamaha FZ6S motorunk eleje. Végre eljött az idő hogy meggyógyuljon. Sikeresen felkerült rá minden idom, új leömlőt,villát, kereket, és aksit kapott. Az új akkumulátorral be is indult, de egy rövid idő után leállt, mert nem kapott benzint, azóta pedig nem indul. Egyszerűen nem jut el a benzin a hengerbe. A tankban lévő pumpa dolgozik, szívja a benzint inditáskor. Mi lehet a baja? Eldugult volna az injektor? Mivel új tankot is kapott, azzal lenne valami? Vagy valamelyik elektronikus relé rakoncátlankodik? Bár már mindegyik ki lett cserélve... Esetleg valami teljesen más probléma miatt nem működik? Ha az injektor van eldugulva, azt hogyan lehet tisztítani(tisztíttatni)?

Megtisztelő válaszodat előre is köszönöm!

Motoros üdvözlettel: Gabriella

Kedves Gabriella!

A felsorolt hibák közül gyakorlatilag mind lehet, esetleg a relét zárnám ki, mert ha a pumpa működik, akkor a relé nyilvánvalóan jó. Az injektor általában közvetlenül kap jelet a vezérlőegységtől, nem relézve.

Az üzemanyagnyomás mérése jelentene sokat, mert akkor a pumpa esetleges nyomáshibáját azonnal kizárhatnánk. A rendszer második problémás eleme maga az injektor szelep. Ennek tisztítása megosztja a szakembereket és a gyártókat is, van aki javasolja, van aki tiltja.

Én azt mondom, hogy egy ultrahangos tisztítást megér, hátha megjavul. Egyesek a kopott, beverődött injektor tisztítását azért nem javasolják, mert akár tiszta lesz, akár nem, a befecskendezési kép nem lesz megfelelő, csak a csere segít. Ebben az esetben először benzinnyomást kellene mérni, majd injektor szelepet ellenőrizni, esetleg tisztítani.

Nem szabad azonban kizárni egyéb, a gyújtást blokkoló dolgokat sem, mint oldaltámasz kapcsoló, kuplung kapcsoló, esetleg vészleállító (kill switch).

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyengül és rángat a Suzukim

2015. június 25., 06:56 Módosítva: 2015-06-26 10:27:22
16

Szia Doki!

A problémám a következő: a motoromban kb. 63 ezer kilométer van, és azt vettem észre, hogy kb. 5-5500-as fordulatnál magas hangú rezgést vagy ciripelést hallani. Hasonló hang, mint amikor a turbó lefújó szelepét hallani. A másik pedig egy kattogó-kopógó hang, amit akkor hallani, amikor gyorsításnál erősebben húzom a gázt. Az egyik ismerős szerint lehet, hogy a hajtókar csapágy okozza ezt. Erről a problémáról még sehol sem olvastam ezzel a típussal kapcsolatban. Olajcsere mindig be volt tartva, a motor 10 éves és az enyém volt végig. Mi a véleményed? Előre is köszönöm a választ!

Szilárd

Kedves Szilárd!

Nem könnyű a helyzetem, amikor hangutánzó szavakkal leírt zaj alapján kell egy meghibásodást diagnosztizálnom. Tippelgetni nem akarok, azonban a hajtókar csapágyasságnak már jele van alapjáraton is, sőt általában akkor hallani jobban, nem pedig fordulaton. Teljesen üzemmeleg motornál, ha alapjáraton, amikor alacsony az olajnyomás, csendben és szépen jár a motor, akkor a hajtókarosság szinte kizárható.

Valóban nem jellemző a hajtókar csapágy meghibásodás a típusra, szerintem nem is az a probléma. Én elvinném egy tapasztaltabb szervizbe, ahol ismerik a típust és nincs kizárva, hogy tudni fogják mi okozza a hangokat. Számos dolog lehet, nem kell azonnal az egyik legrosszabbra gondolni.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még