Motordoktor Motordoktor

Zajból jósolni hibát

2015.07.25. 19:04 - Motordoktor

Üdv Doki!

Van egy Honda CBR600 F4-em, 1999-es, 86 ezer km-rel. Amikor hidegen beindítom, gyönyörű hangja van, de ha bemelegszik, valami elkezd kopogni benne. Lehet hallani, hogy a motor szépen jár, de valami egyenetlenül kolompál benne. Ezt behúzott kuplungnál is csinálja, viszont menet közben nem, illetve ha sebességbe rakom, és csúsztatom a kuplungot, tehát "feszül" a hajtás, akkor sem csinálja. Vajon mi lehet ez? Köszönöm előre is!

Üdv, Misi

Kedves Misi!

Nagyon nehéz a helyzetem, ha valami elmondott, de számomra nem hallható zaj alapján kell valamiféle diagnózist felállítanom. Ha hidegen nem csinálja, melegen meg igen, akkor arra következtethetünk, hogy a hőtágulással, illetve az olaj hígulásával jön meg a zaj, tehát nem arról van szó, hogy valaminek fél centis játéka van, hanem viszonylag kicsi hézag okoz zajt.

Sajnos akár hajtókar is lehet, hiszen 86e km még egy Hondának sem kevés. Ezt úgy lehetne megnézni, hogy amikor kopog, akkor sorban le kell húzni a pipákat, illetve a pipákról lekötni a vezetéket, és ha abbahagyja, akkor sajnos valami komolyabb a baj, például hajtókar csapágy. Ha viszont minden hengernél megmarad, akkor esetleg a primer hajtás foghézagával, a kuplungkosár alatti csapággyal, stb. lehet probléma, ebbe az irányba kell elindulni.

Még egyszer szeretném hangsúlyozni, a zajok nagyon beszédesek lehetnek, egy tapasztalt szerelő bizonyos zajokat azonnal felismer. Így elmondás alapján, amit én csinálok, az csak tippelgetés.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
6 hozzászólás

Össze-vissza jár az alapjárat

2015.07.14. 17:41 - Motordoktor

Kedves Motordoktor!

Segítségét szeretném kérni egy Suzuki GS500e-vel kapcsolatban. A motor 2004. évi 7. havi. Egy éve van nálam, már vételkor is volt minimálisan a mostanira emlékeztető zaja, de felerősödött úgy, hogy már mindenképpen szeretném megcsináltatni, de előtte kikérném a véleményét, tanácsát. Arról van szó, hogy alapjáraton kb. 1500-as fordulaton mozog, de ez gyakran leesik 500-at is egy hangosabb kattanás kíséretében, majd visszamegy 1500-ra és ott ingadozik, majd újra leesik. Hidegen, melegen egyaránt produkálja ezt a motor. Egy hosszabb út után pedig magasabban van kb 2000-2500 a fordulat és ugyanúgy visszaesik akkor is kattanással, aztán visszatér az előzőre. Ezeket üresben alapjáraton és sebességben, de behúzott kuplunggal is produkálja. Menet közben magasabb fordulaton nem jelentkezik ez a hiba. Arra gyanakszom hogy a karburátor környékén lehet a baj. A szerelőmmel karburátor tisztítást és hangolást beszéltünk meg, de egyenlőre még nem tudja megcsinálni, ezért is kérem segítségét elsősorban.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv.: Gergő

Kedves Gergő!

A fennmaradó alapjárat, a nehezen visszatérő fordulat általában valami fals levegő szívásra utal, valami tömítetlenségre a karburátor és a hengerfej között. Ez lenne az első, amit alaposan megvizsgálnék. Az, hogy nehezen esik vissza, aztán pedig kattanással, vagy ehhez hasonló zajjal esik vissza, ez meg arra enged következtetni, hogy a karburátor tolattyúja akad meg, vagy valami azon a környéken nem gömbölyű. Érdemes lenne ránézni a gázbovdenre akkor, amikor a fordulat fennmarad, hogy visszatér-e teljesen, nehogy valami mechanikus baj legyen, esetleg a bowden szorul meg, akad fel néha.

Ha ezek mind rendben lévőnek tűnnek, akkor le kell szedni a karburátorokat és alaposan megnézni, kitisztítani, majd ismét beállítani, összehozni a szinkront.

A zajra nem tudok mit mondani, azt hallani kellene, tippelgetni nem szeretnék.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
7 hozzászólás

Titokzatosan cseppenti az olajat a Yamaha

2015.07.06. 16:40 - Motordoktor

Helló!

Most vásároltam egy 1997-es 125 köbcentis Viragót, 25 000 kilométerrel az órájában - amennyire meg tudtam állapítani, ez valós adt. Minden rendben vele, de mikor megállok, nemsokára cseppent pár csepp olajat a földre, majd leáll. Tegnap este éjfélkor kitettem egy újságpapírt alá, s ma reggel 10:30-kor nem volt rajta semmi, tehát közvetlenül menet után történik a baj. Mi lehet ennek az oka?

Előre is köszönöm a választ!

Üdv:

Sámuel

Kedves Sámuel!

Az oka természetesen valami tömítetlenség, esetleg a magasabb kartergáz miatt olajkihordás. Lényeges lenne látni, hogy honnan jön az olaj, valószínűsíthető, hogy olyan helyről, ahol üzem közben van csak jelen a kenőanyag, esetleg üzem közben nő annyira a belső nyomás, hogy kitol egy kis olajat. Ha álló helyben nem cseppent, akkor vagy az olajszint felett van a tömítetlenség, vagy csak nyomáson jön ki. Az ilyen kis olajfolyásoknál én azt szoktam javasolni, hogy egyelőre használjuk így a motor, később esetleg már egyértelműbb lesz az olajfolyás helye, és akkor a javítás is könnyebb, mint sötétben tapogatózva, és esetleg ott tömítgetve, ahol nem is volt rá szükség.

Üdv.

Motordoktor

11 hozzászólás

Igazságot a villaolajnak!

2015.07.01. 16:49 - Motordoktor

Kedves Motordoktor!

Az első villa teleszkópjára vonatkozna a kérdésem. Kell-e megadott idő/kilométer eltelte/megtétele után a teleszkópban olajat cserélni? Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények és eléggé eltérő információkat kaptam, ezért szeretném tisztázni a kérdést.

Vannak akik szerint szezononként, vagy két évente, illetve 20-30-50 ezer kilométer után ki kell cserélni az olajat a teleszkópban. A másik tábor azt vallja, hogy amíg nincs vele probléma, nem elereszt, nincs baj a szimeringgel, addig ne nyúljunk hozzá, ne bontsuk meg. Melyik az igaz? Az olajcsere automatikusan szimering cserét is jelent?

Köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel: Sanyi

Kedves Sanyi!

A teleszkóp olajcserével a gyártó utasításait kell követni - általában a fékfolyadékhoz hasonlóan két évet adnak meg. Ők tudják, hogy milyen belső konstrukciójú, és kell-e benne rendszeresen olajat cserélni. Általánosságban elmondható, hogy az olaj a teleszkóp szárban is használódik, degradálódik. Nem csak a fizikai tulajdonságai, például a viszkozitása változik meg, hanem egyéb szennyeződések, fém kopadékok is kerülhetnek bele, amelyek együttesen rontják a csillapítást. A kémiai megváltozása, romlása nem annyira jellemző, így adott időnként nem szükséges cserélni, de a futásteljesítménnyel arányosan én azt mondanám, hogy igen. A munka miatt ilyenkor érdemes szimmeringet is cserélni, mert elég bosszantó, ha olajcsere után kis idővel meg a szimmering miatt kell ismét szerelnünk, és esetleg túrát kihagynunk. A futásteljesítményt nehéz behatárolni, de túramotor esetében nagyjából 20-40 ezer kilométer, terepen is használt motor esetében pedig 10 ezer kilométerenként én javasolnám, a cserét az első villaszárakban.

Üdv.

Motordoktor

15 hozzászólás

Lehet az injektor a hibás?

2015.06.28. 14:31 - Motordoktor

Tisztelt Motordoktor!

Tavaly szeptemberben összetört a szeretett Yamaha FZ6S motorunk eleje. Végre eljött az idő hogy meggyógyuljon. Sikeresen felkerült rá minden idom, új leömlőt,villát, kereket, és aksit kapott. Az új akkumulátorral be is indult, de egy rövid idő után leállt, mert nem kapott benzint, azóta pedig nem indul. Egyszerűen nem jut el a benzin a hengerbe. A tankban lévő pumpa dolgozik, szívja a benzint inditáskor. Mi lehet a baja? Eldugult volna az injektor? Mivel új tankot is kapott, azzal lenne valami? Vagy valamelyik elektronikus relé rakoncátlankodik? Bár már mindegyik ki lett cserélve... Esetleg valami teljesen más probléma miatt nem működik? Ha az injektor van eldugulva, azt hogyan lehet tisztítani(tisztíttatni)?

Megtisztelő válaszodat előre is köszönöm!

Motoros üdvözlettel: Gabriella

Kedves Gabriella!

A felsorolt hibák közül gyakorlatilag mind lehet, esetleg a relét zárnám ki, mert ha a pumpa működik, akkor a relé nyilvánvalóan jó. Az injektor általában közvetlenül kap jelet a vezérlőegységtől, nem relézve.

Az üzemanyagnyomás mérése jelentene sokat, mert akkor a pumpa esetleges nyomáshibáját azonnal kizárhatnánk. A rendszer második problémás eleme maga az injektor szelep. Ennek tisztítása megosztja a szakembereket és a gyártókat is, van aki javasolja, van aki tiltja.

Én azt mondom, hogy egy ultrahangos tisztítást megér, hátha megjavul. Egyesek a kopott, beverődött injektor tisztítását azért nem javasolják, mert akár tiszta lesz, akár nem, a befecskendezési kép nem lesz megfelelő, csak a csere segít. Ebben az esetben először benzinnyomást kellene mérni, majd injektor szelepet ellenőrizni, esetleg tisztítani.

Nem szabad azonban kizárni egyéb, a gyújtást blokkoló dolgokat sem, mint oldaltámasz kapcsoló, kuplung kapcsoló, esetleg vészleállító (kill switch).

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
13 hozzászólás

Gyengül és rángat a Suzukim

2015.06.25. 06:56 - Motordoktor

Szia Doki!

A problémám a következő: a motoromban kb. 63 ezer kilométer van, és azt vettem észre, hogy kb. 5-5500-as fordulatnál magas hangú rezgést vagy ciripelést hallani. Hasonló hang, mint amikor a turbó lefújó szelepét hallani. A másik pedig egy kattogó-kopógó hang, amit akkor hallani, amikor gyorsításnál erősebben húzom a gázt. Az egyik ismerős szerint lehet, hogy a hajtókar csapágy okozza ezt. Erről a problémáról még sehol sem olvastam ezzel a típussal kapcsolatban. Olajcsere mindig be volt tartva, a motor 10 éves és az enyém volt végig. Mi a véleményed? Előre is köszönöm a választ!

Szilárd

Kedves Szilárd!

Nem könnyű a helyzetem, amikor hangutánzó szavakkal leírt zaj alapján kell egy meghibásodást diagnosztizálnom. Tippelgetni nem akarok, azonban a hajtókar csapágyasságnak már jele van alapjáraton is, sőt általában akkor hallani jobban, nem pedig fordulaton. Teljesen üzemmeleg motornál, ha alapjáraton, amikor alacsony az olajnyomás, csendben és szépen jár a motor, akkor a hajtókarosság szinte kizárható.

Valóban nem jellemző a hajtókar csapágy meghibásodás a típusra, szerintem nem is az a probléma. Én elvinném egy tapasztaltabb szervizbe, ahol ismerik a típust és nincs kizárva, hogy tudni fogják mi okozza a hangokat. Számos dolog lehet, nem kell azonnal az egyik legrosszabbra gondolni.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
11 hozzászólás

Estem, azóta beragad a váltó

2015.06.22. 16:52 - Motordoktor

 Egy Yamaha XT660R típusú motorom van. A minap estem vele (füvön, úgy 50-nel), a váltó kar meg karcolta a blokk oldalát, azóta javítottam, mostmár nem ér neki semminek. A baj ott kezdődik, hogy kigyorsításnál néha beragad hármasból négyesbe. Amikor beragadt kicsit kuplungolok, aztán működik megint, ahogy kell. Nem tudom mitévő legyek, kérlek hogy láss el egy jó tanáccsal, gondolattal!

 

Kedves Levélíró!

Ez egy nehéz kérdés, mert számos oka lehet a váltó akadásának. Akár az is, hogy a blokkból, az alsóbb részekről a bukás, eldőlés következtében kopadékok, kosz került a kapcsolóhengerre, és ott a kapcsolóvillák görgőit akasztja a hornyokban. Ez esetleg magától meg is javulhat, illetve egy olajcsere, esetleg motoröblítő adalékkal sokat segíthet.

További probléma lehet, hogy a váltókar kapott egy tengely irányú ütést, így vagy deformálódott belül valami, vagy csak a hézagolása ment el, és ez okozza a nehezen működést. Ehhez azonban sajnos már megbontás szükséges, ráadásul általában nem is kicsi. Nyilván az olajcserével kell kezdeni.

Üdv.

Motordoktor

4 hozzászólás

Tévhitek az olajszintről

2015.06.18. 13:02 - Motordoktor

Tisztelt Doki!

Honda Hornet tulajdonosa lettem, és rögtön vásárlás után lecseréltem a motorolajat, és mint az autóknál a nívópálca két jelzése közé (inkább a felsőhöz közelebb) állítottam be az olajszintet. Itt jönne a kérdésem, hogy az ellenőrzést függőleges motor állásnál vagy az oldaltámaszt leállítva kell elvégezni? Letámasztva az alsó jelnél van a szint, függőleges állásnál pedig a felső szint közelében! Még azt szeretném megkérdezni, hogy a nívópálcát be kell csavarni, vagy pedig csak be kell helyezni az ellenőrzéshez?

Hamstorf

Kedves Hamstorf!

Az olajszint ellenőrzésnél minden esetben a motor gyártójának az utasításait kell követni, pontosan meghatározzák, hogy mikor, milyen helyzetben kell a szintet ellenőrizni akár nívópálcával, akár olajablakkal ellátott motorblokkról beszélünk. Ha ezt nem tudjuk, mert nincs meg a kezelési könyvünk, akkor a nagy általánosság az, hogy függőleges helyzetben, vízszintes talajon kell ellenőrizni, soha nem oldaltámaszon. A nívópálcát, ami általában az olajbetöltő kupakja is, pedig be kell nyomni, vagy be kell csavarni teljesen.

Sokan nem tudják, sőt rosszul gondolják, hogy ha a motorba több olajat töltenek, esetleg még a nívópálca maximum jelzésén is túltöltik akkor a motornak jobb lesz a kenése, esetleg a hűtése. Ez utóbbi, a hűtése biztosan rosszabb lesz, hiszen a nagyobb mennyiségű olaj is eléri egyszer az üzemi hőfokot és a nagyobb mennyiség miatt adott helyeken nagyobb tömegben van jelen, így hőleadó képessége rosszabb. Ez mérésekkel igazolt. A szóróolajozással kent részek pedig azonos mennyiségű olajat kapnak a maximum és a minimum közelében is, tehát a helyes olajszint leginkább a két jel között van.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
19 hozzászólás

Benzint piszkít maga alá a legendásan megbízható motor

2015.06.11. 17:08 - Motordoktor

Sziasztok!

Van egy 1990-es Honda Transalpom, és folyamatosan csöpög a benzin a karburátorból. Hiába szedtük szét, néztük át, cseréltük ki benne az összes (!) tömítést, gumigyűrűt, a hiba továbbra is fenn áll, a motor bal oldalán áll a kis tócsa. A csöveket átnéztük, bár nem volt sehol repedés, többet ki is cseréltünk, de semmi. Megoldható valahogyan, hogy ne kelljen komplett új karburátort vennem?

Üdv:

Fecó

Ezen a környéken keresd a gondot
Ezen a környéken keresd a gondot

Kedves Fecó!

Bár ezernyi oka lehet a jelenségnek, szinte egészen biztos vagyok, hogy a benzicsap membránja adta meg magát, és nem a karburátorból folyik a benzined. A benzincsövek cseréje és a karburátor felújítása nem volt kidobott pénz, egy ilyen idős motornál már valószínűleg szükséges lett volna amúgy is.

A benzincsap sajnon nem olcsó, létezik belőle gyári új, bontott és utángyártott is, nagyjából 20-30 ezer forint közötti összegre számíts.

Üdv:

Motordoktor

11 hozzászólás

Szaggat a fék, hiába cseréltem

2015.06.08. 15:22 - Motordoktor

Sziasztok!

Egy Suzuki GSX-R600 K2-esem van. Fékezéskor, amikor már majdnem megállok, tehát kis tempónál szaggatva fog az első fék. A szerelőm azt mondta, üt a tárcsa. Ki lett cserélve, de ugyanaz a helyzet, csak kisebb mértékben. Szerintetek mi lehet a baj?

Üdv:

Ádám

Kedves Ádám!

Ha a tárcsa üt, akkor nagy sebességnél is üt, nem csak kis tempónál, legfeljebb a frekvenciája más, kevésbé zavaró. Sajnos a leveledből nem derül ki, hogy gyári, utángyártott esetleg bontott tárcsát vettél – az utóbbi kettőnél simán előfordulhat, hogy azok is ütnek. Ilyenkor a tárcsa felszabályozása segíthet, valamint ellenőrizném a betétek állapotát, illetve a féknyerget is kipucolnám – elképzelhető, hogy a karmantyúk szorulását érzed.

Üdv:

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
12 hozzászólás

Öreg motorba csak ásványit?

2015.05.21. 17:41 - Motordoktor

Kedves Motordoktor!

Örök dilemma és vitaalap a társaságunkban a következő: Pannonia T5-be tegyek olcsó olajat (pl. Hunoil Mix 2T) 1:25-be keverve (régen is így futottak), vagy jobb teljesítményszintű szintetikus olajat hígabbra keverve?

Köszönettel:

Kissb

Kedves Kissb!

Hiába van a rosszabb minőségű olcsó olaj dúsabbra keverve, attól kenési tulajdonságai nem közelítik meg a korszerű szintetikus 2T olajak fizikai és kémiai tulajdonságát. A túl dússal csak tele lesz a kipufogó, leragadnak a gyűrűk, kiváltképpen a felső, ami már kap annyi hőt, hogy jól kokszosodjon. Ez az egyik fele a dolognak, a másik pedig sajnos az, hogy a korszerű, jó kenési tulajdonságú olajat sem lehet a mai motoroknak megfelelően akár 1:150-es arányban keverni, mert a motor konstrukciója, keverék áramlási viszonyai ezt nem teszik lehetővé.

Saját tapasztalatom az, hogy a korszerű szintetikus olajat nagyjából 40%-kal lehet hígabbra keverni, tehát 1:40-es keverékkel még tartósan és nagyobb melegedés nélkül jár, ha lehet ilyet mondani a melegedésre hajlamos Pannóniákról. Az biztos, hogy a Babettámat (gyári ajánlás 1:30) kísérleti jelleggel évek óta 1:100-zal hajtom szintetikus olajjal, és teljesen hibátlan, még az olaj sem folyik a kipufogóból. Ezt azonban nem javasolnám senkinek, de jó bizonyíték arra, hogy nem igaz, amit sokan szajkóznak, hogy öreg 2T motorba csak ásványi olaj a jó.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
35 hozzászólás

Szerelés után ment el a szelephézag?

2015.05.09. 12:23 - Motordoktor

Kedves Motordoki!

Egy 2004-es KTM LC4 640 Supermoto Prestige motorom van. Az utóbbi időbe előjött pár probléma a gépezetnél, most van túl egy vezérműtengely cserén ( automata dekompresszor miatt ) és most hogy le lett cserélve, hangosabbnak hallom a szelepeket. Ez ilyenkor természetes? Vagy érdemes lesz rá odafigyelnem?

Megtisztelő válaszod előre is köszönöm!

Motoros üdvözlettel:

Tamás

Kedves Tamás!

A vezérműtengely csere magával kell hordja a szelephézag állítást is, hiszen pont ez az egyik alkatrész, aminek helyzete és állapota meghatározza a hézagot. Ez is lehet okozója a nagyobb szelephangnak, továbbá az is, hogy egy másik, még hozzá nem kopott alkatrész került bele és ezen futnak a himbák görgői. Ez viszont később csendesedni fog.

Nem szeretnék semmi konkrétumot írni, mert nem hallom a zajt, a kopogást, az is lehet, hogy egyszerűen elnézték a szelephézagokat, vagy direkt kicsit nagyobbra vették.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 hozzászólás

Fejreállt a Hornet, azóta nem indul

2015.05.05. 16:08 - Motordoktor

Hello Doki!

Van nekem egy Honda Hornet 600-am (2006-os), minap kicsit kicsúsztam egy kanyarban és felborult a moci fejtetőre!

Azóta nem tudom elinditani, hajt rendesen és éppen hogy csak nem akar beindulni! Próbáltuk már betolni, feltöltöttem az aksit is csutkára, de valamiért nagyon megmakacsolta magát! Környéken a szerelők hetekre, hónapokra be vannak táblázva, és lehet, hogy fél órás munka lenne az egész, ezért elhatároztam hogy nekem kell megoldanom! Nem vagyok egy nagy gépész, ezért kérném a segitséged hogy mivel tudnék még próbálkozni!

Üdv: Zsolti

Kedves Zsolti!

Először azt kellene eldönteni, hogy van-e szikra. Ha nincs, akkor valami megsérült, vagy szétcsúszott, meg kell javítani. Ha pedig van szikra, akkor megnézni, hogy a benzin bejut-e a karburátorokba, illetve benzinesek-e a gyertyák hosszabb indítózás után. Az utolsó dolog pedig, ha mindez rendben van, lehetséges, hogy a fejen álláskor annyi olaj jutott az égéstérbe, hogy a gyertyák nem alkalmasak a keverék begyújtására, azaz beköpte a gyertyákat. Ekkor is a gyertya tisztítás vagy csere a megoldás... úgyhogy jobban belegondolva ezzel kell kezdeni, kivenni a gyertyákat, benzinesek-e, adnak-e szikrát és gyertya nélkül indítózni 8-10 másodpercet.

Ha pedig beindulás után hosszan füstöl, nem kell megijedni, ilyenkor ez elfogadható. Körülbelül 10 perc után meg kell teljesen szűnni a füstnek.

Üdv.

Motordoktor

7 hozzászólás

Már nem létezik az olaj, amit a szervizkönyv ajánl

2015.02.10. 09:16 - Motordoktor

Tisztelt Motordoktor!
Egy 1996-os kiadású Yamaha XJ900S típusú túramotorom van. Sajnos fogalmam sincs, hogy az előző tulaj milyen olajat használt benne, de le szeretném cserélni. A márka szervizkönyve SAE20W40 type SE olajat ajánl a blokkba. Én a Motult preferálom, de nem találtam a termékeik közt ilyen olajat. Létezik-e más komoly olajtermék amit érdemes beletölteni, vagy van a Motultól más típus, amit beleönthetek?

Köszönöm válaszát, tisztelettel,
Sándor

Kedves Sándor!
Nem ismerem a Motul termékpalettáját, de elképzelhető, hogy ilyen alacsony teljesítményszintű (API SE) ásványi olajuk már nincs is egyáltalán. Ezek a 90-es évek japán motorjai jellemzően nagyon alacsony minőségű olajat kérnek, szinte nem tud az ember mellényúlni, akármit is emel le a polcról, aminek a viszkozitása megfelelő.

Az összes gyártó részszintetikus olaja jó ebbe a motorba SAE 10W40-es viszkozitással, aminek a hidegoldali viszkozitása ugyan kicsit kisebb, de legalább könnyebben indul, jobban forgat az indítómotor. Még azt javasolnám, hogy ne API SE, azaz autóba való olajat tegyél bele, hanem JASO MA specifikációjút, ami az öregebb kuplunghoz sokkal jobb lesz. SAE 10W40 olajat a Motulnál is találsz, de más gyártónál is bőséges a kínálat.

Üdv.
Motordoktor

24 hozzászólás

A magasított szélvédő még rosszabb, mint az eredeti

2015.02.05. 15:45 - Motordoktor

Meg kell érteni a jelenséget, hogy tudjuk, nem mindig a nagyobb a jobb.

32 hozzászólás

Beráz a kormány nagy sebességnél

2015.02.03. 09:55 - Motordoktor

Nagy tempónál már annyira, hogy én is homályosan látok. Mi lehet gond?

19 hozzászólás

Hogyan legyek jó gazdája robogómnak?

2015.01.28. 17:10 - Totalbike

Tisztelt Totalbike!

Napokban vásároltam egy Aprilia SR 150 2T robogót. Nem volt még ilyen fajta motorom, a kérdésem az lenne mire érdemes oda figyelni, illetve mire érzékeny ez a fajta (olaj, stb.)?

Válaszát előre köszönöm!
Bodnar

Kedves Bodnar!

Az SR 150 különolajozású, így fontos, hogy 500 km-enként ellenőrizd, hogy megfelelő mennyiség legyen a tartályban. A kétféle Agip 2T Scooter olaj közül a drágább, szintetikus kenőanyag ajánlott hozzá – a nagy teljesítmény és a nicasilos henger miatt indokolt.

Mivel nem tudhatod, hogy az előző tulajdonos mennyire hanyagolta el a robogót, érdemes egyből egy nagy szervizzel kezdeni. A fékbetétek ellenőrzése és az összes folyadék cseréje alap ilyenkor, ajánlott még a karburátor tisztítása és beállítása is. Tanácsos ezzel megbízni egy hozzáértő szervizt, ahol mindent pontosan átnéznek és felmérik a hajtás állapotát is – ez elsőre lehet, hogy nagy összeg lesz, de a későbbi biztos üzem egyik alapfeltétele.

Ha a robogó már rendben van, már csak a kötelező karbantartásokat kell betartanod. 4000 kilométerenként ki kell takarítani a légszűrőt, ellenőrizni a kormánycsapágyat, cserélni a gyertyát és a hajtásolajat. A blokkot érdemes 12 000 kilométerenként széthúzni, és ellenőrizni a henger és a dugattyú állapotát, illetve cserélni a dugattyúgyűrűt. A gyári hajtásszíj 30 000 kilométerre méretezett, de az esetek kilencven százalékában (rossz nyelvek szerint 99,9% a pontos szám) az ügyfelek az olcsóbb utángyártottat választják, amiknél már akkor tapsolni kell, ha 12 000 kilométert kibírtak. Ezzel együtt  érdemes ellenőrizni a görgőket is, szükség esetén pedig cserélni a kopottakat.

Üdv. Totalbike

2 hozzászólás

Árokba hajt, ha nem fogom a kormányt

2015.01.10. 13:28 - Motordoktor

Törve nem volt, teleszkópszárak rendben, mégis erősen jobbra húz a motor. Mi lehet a gond?

3 hozzászólás

Szélesebb gumit a motorra?

2014.06.02. 17:39 - Motordoktor

Milyen különbségeket éreznék, illetve mennyire biztonságos eltérni a gyáritól?

6 hozzászólás

Előzéskor csörögni kezd a motor

2013.06.16. 10:28 - Motordoktor

Nem sikerült megoldást találnom és rettentően zavar: melegen terhelésnél becsörög.

113 hozzászólás

Kattog a Suzuki GS eleje

2013.06.11. 13:20 - Motordoktor

Berugózáskor adja a hangot. A féknyereg is laza, olyan kotyogós, a betét is lötyög a csapokon.

28 hozzászólás

Elment az alapjárat, otthon javítanám

2013.06.10. 12:53 - Motordoktor

Sajnos szervizbe nem tudom mostanában elvinni, mert elég sok sárga csekkem gyűlt össze.

22 hozzászólás

A Suzuki kisbandita folyatja az olajat

2013.06.01. 10:46 - Motordoktor

A kettes henger kipufogócsonkján folyik a motorolaj. Nem tudom mitől lehet.

23 hozzászólás

Felpuhult a fék, mit tegyek?

2013.05.27. 16:09 - Motordoktor

Teljes behúzásra is csak enyhén fog. Először megpróbáltam felpumpálni, majd néhány valós fékezéssel helyrehozni, de nem sikerült.

32 hozzászólás

Letestel a robogóm?

2013.04.04. 15:56 - Motordoktor

Már a gyújtás ráadásakor maximumot mutat a hűtővíz hőfokskálája, menet közben pedig folyamatosan világít egy kis LED a műszerfalon.

Szóljon hozzá!
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40