Motordoktor Motordoktor

Öreg motorba csak ásványit?

2015.05.21. 17:41 - Motordoktor

Kedves Motordoktor!

Örök dilemma és vitaalap a társaságunkban a következő: Pannonia T5-be tegyek olcsó olajat (pl. Hunoil Mix 2T) 1:25-be keverve (régen is így futottak), vagy jobb teljesítményszintű szintetikus olajat hígabbra keverve?

Köszönettel:

Kissb

Kedves Kissb!

Hiába van a rosszabb minőségű olcsó olaj dúsabbra keverve, attól kenési tulajdonságai nem közelítik meg a korszerű szintetikus 2T olajak fizikai és kémiai tulajdonságát. A túl dússal csak tele lesz a kipufogó, leragadnak a gyűrűk, kiváltképpen a felső, ami már kap annyi hőt, hogy jól kokszosodjon. Ez az egyik fele a dolognak, a másik pedig sajnos az, hogy a korszerű, jó kenési tulajdonságú olajat sem lehet a mai motoroknak megfelelően akár 1:150-es arányban keverni, mert a motor konstrukciója, keverék áramlási viszonyai ezt nem teszik lehetővé.

Saját tapasztalatom az, hogy a korszerű szintetikus olajat nagyjából 40%-kal lehet hígabbra keverni, tehát 1:40-es keverékkel még tartósan és nagyobb melegedés nélkül jár, ha lehet ilyet mondani a melegedésre hajlamos Pannóniákról. Az biztos, hogy a Babettámat (gyári ajánlás 1:30) kísérleti jelleggel évek óta 1:100-zal hajtom szintetikus olajjal, és teljesen hibátlan, még az olaj sem folyik a kipufogóból. Ezt azonban nem javasolnám senkinek, de jó bizonyíték arra, hogy nem igaz, amit sokan szajkóznak, hogy öreg 2T motorba csak ásványi olaj a jó.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
35 hozzászólás

Szerelés után ment el a szelephézag?

2015.05.09. 12:23 - Motordoktor

Kedves Motordoki!

Egy 2004-es KTM LC4 640 Supermoto Prestige motorom van. Az utóbbi időbe előjött pár probléma a gépezetnél, most van túl egy vezérműtengely cserén ( automata dekompresszor miatt ) és most hogy le lett cserélve, hangosabbnak hallom a szelepeket. Ez ilyenkor természetes? Vagy érdemes lesz rá odafigyelnem?

Megtisztelő válaszod előre is köszönöm!

Motoros üdvözlettel:

Tamás

Kedves Tamás!

A vezérműtengely csere magával kell hordja a szelephézag állítást is, hiszen pont ez az egyik alkatrész, aminek helyzete és állapota meghatározza a hézagot. Ez is lehet okozója a nagyobb szelephangnak, továbbá az is, hogy egy másik, még hozzá nem kopott alkatrész került bele és ezen futnak a himbák görgői. Ez viszont később csendesedni fog.

Nem szeretnék semmi konkrétumot írni, mert nem hallom a zajt, a kopogást, az is lehet, hogy egyszerűen elnézték a szelephézagokat, vagy direkt kicsit nagyobbra vették.

Üdv.

Motordoktor

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 hozzászólás

Fejreállt a Hornet, azóta nem indul

2015.05.05. 16:08 - Motordoktor

Hello Doki!

Van nekem egy Honda Hornet 600-am (2006-os), minap kicsit kicsúsztam egy kanyarban és felborult a moci fejtetőre!

Azóta nem tudom elinditani, hajt rendesen és éppen hogy csak nem akar beindulni! Próbáltuk már betolni, feltöltöttem az aksit is csutkára, de valamiért nagyon megmakacsolta magát! Környéken a szerelők hetekre, hónapokra be vannak táblázva, és lehet, hogy fél órás munka lenne az egész, ezért elhatároztam hogy nekem kell megoldanom! Nem vagyok egy nagy gépész, ezért kérném a segitséged hogy mivel tudnék még próbálkozni!

Üdv: Zsolti

Kedves Zsolti!

Először azt kellene eldönteni, hogy van-e szikra. Ha nincs, akkor valami megsérült, vagy szétcsúszott, meg kell javítani. Ha pedig van szikra, akkor megnézni, hogy a benzin bejut-e a karburátorokba, illetve benzinesek-e a gyertyák hosszabb indítózás után. Az utolsó dolog pedig, ha mindez rendben van, lehetséges, hogy a fejen álláskor annyi olaj jutott az égéstérbe, hogy a gyertyák nem alkalmasak a keverék begyújtására, azaz beköpte a gyertyákat. Ekkor is a gyertya tisztítás vagy csere a megoldás... úgyhogy jobban belegondolva ezzel kell kezdeni, kivenni a gyertyákat, benzinesek-e, adnak-e szikrát és gyertya nélkül indítózni 8-10 másodpercet.

Ha pedig beindulás után hosszan füstöl, nem kell megijedni, ilyenkor ez elfogadható. Körülbelül 10 perc után meg kell teljesen szűnni a füstnek.

Üdv.

Motordoktor

7 hozzászólás

Már nem létezik az olaj, amit a szervizkönyv ajánl

2015.02.10. 09:16 - Motordoktor

Tisztelt Motordoktor!
Egy 1996-os kiadású Yamaha XJ900S típusú túramotorom van. Sajnos fogalmam sincs, hogy az előző tulaj milyen olajat használt benne, de le szeretném cserélni. A márka szervizkönyve SAE20W40 type SE olajat ajánl a blokkba. Én a Motult preferálom, de nem találtam a termékeik közt ilyen olajat. Létezik-e más komoly olajtermék amit érdemes beletölteni, vagy van a Motultól más típus, amit beleönthetek?

Köszönöm válaszát, tisztelettel,
Sándor

Kedves Sándor!
Nem ismerem a Motul termékpalettáját, de elképzelhető, hogy ilyen alacsony teljesítményszintű (API SE) ásványi olajuk már nincs is egyáltalán. Ezek a 90-es évek japán motorjai jellemzően nagyon alacsony minőségű olajat kérnek, szinte nem tud az ember mellényúlni, akármit is emel le a polcról, aminek a viszkozitása megfelelő.

Az összes gyártó részszintetikus olaja jó ebbe a motorba SAE 10W40-es viszkozitással, aminek a hidegoldali viszkozitása ugyan kicsit kisebb, de legalább könnyebben indul, jobban forgat az indítómotor. Még azt javasolnám, hogy ne API SE, azaz autóba való olajat tegyél bele, hanem JASO MA specifikációjút, ami az öregebb kuplunghoz sokkal jobb lesz. SAE 10W40 olajat a Motulnál is találsz, de más gyártónál is bőséges a kínálat.

Üdv.
Motordoktor

23 hozzászólás

A magasított szélvédő még rosszabb, mint az eredeti

2015.02.05. 15:45 - Motordoktor

Meg kell érteni a jelenséget, hogy tudjuk, nem mindig a nagyobb a jobb.

32 hozzászólás

Beráz a kormány nagy sebességnél

2015.02.03. 09:55 - Motordoktor

Nagy tempónál már annyira, hogy én is homályosan látok. Mi lehet gond?

19 hozzászólás

Hogyan legyek jó gazdája robogómnak?

2015.01.28. 17:10 - Totalbike

Tisztelt Totalbike!

Napokban vásároltam egy Aprilia SR 150 2T robogót. Nem volt még ilyen fajta motorom, a kérdésem az lenne mire érdemes oda figyelni, illetve mire érzékeny ez a fajta (olaj, stb.)?

Válaszát előre köszönöm!
Bodnar

Kedves Bodnar!

Az SR 150 különolajozású, így fontos, hogy 500 km-enként ellenőrizd, hogy megfelelő mennyiség legyen a tartályban. A kétféle Agip 2T Scooter olaj közül a drágább, szintetikus kenőanyag ajánlott hozzá – a nagy teljesítmény és a nicasilos henger miatt indokolt.

Mivel nem tudhatod, hogy az előző tulajdonos mennyire hanyagolta el a robogót, érdemes egyből egy nagy szervizzel kezdeni. A fékbetétek ellenőrzése és az összes folyadék cseréje alap ilyenkor, ajánlott még a karburátor tisztítása és beállítása is. Tanácsos ezzel megbízni egy hozzáértő szervizt, ahol mindent pontosan átnéznek és felmérik a hajtás állapotát is – ez elsőre lehet, hogy nagy összeg lesz, de a későbbi biztos üzem egyik alapfeltétele.

Ha a robogó már rendben van, már csak a kötelező karbantartásokat kell betartanod. 4000 kilométerenként ki kell takarítani a légszűrőt, ellenőrizni a kormánycsapágyat, cserélni a gyertyát és a hajtásolajat. A blokkot érdemes 12 000 kilométerenként széthúzni, és ellenőrizni a henger és a dugattyú állapotát, illetve cserélni a dugattyúgyűrűt. A gyári hajtásszíj 30 000 kilométerre méretezett, de az esetek kilencven százalékában (rossz nyelvek szerint 99,9% a pontos szám) az ügyfelek az olcsóbb utángyártottat választják, amiknél már akkor tapsolni kell, ha 12 000 kilométert kibírtak. Ezzel együtt  érdemes ellenőrizni a görgőket is, szükség esetén pedig cserélni a kopottakat.

Üdv. Totalbike

2 hozzászólás

Árokba hajt, ha nem fogom a kormányt

2015.01.10. 13:28 - Motordoktor

Törve nem volt, teleszkópszárak rendben, mégis erősen jobbra húz a motor. Mi lehet a gond?

3 hozzászólás

Szélesebb gumit a motorra?

2014.06.02. 17:39 - Motordoktor

Milyen különbségeket éreznék, illetve mennyire biztonságos eltérni a gyáritól?

6 hozzászólás

Előzéskor csörögni kezd a motor

2013.06.16. 10:28 - Motordoktor

Nem sikerült megoldást találnom és rettentően zavar: melegen terhelésnél becsörög.

113 hozzászólás

Kattog a Suzuki GS eleje

2013.06.11. 13:20 - Motordoktor

Berugózáskor adja a hangot. A féknyereg is laza, olyan kotyogós, a betét is lötyög a csapokon.

28 hozzászólás

Elment az alapjárat, otthon javítanám

2013.06.10. 12:53 - Motordoktor

Sajnos szervizbe nem tudom mostanában elvinni, mert elég sok sárga csekkem gyűlt össze.

22 hozzászólás

A Suzuki kisbandita folyatja az olajat

2013.06.01. 10:46 - Motordoktor

A kettes henger kipufogócsonkján folyik a motorolaj. Nem tudom mitől lehet.

23 hozzászólás

Felpuhult a fék, mit tegyek?

2013.05.27. 16:09 - Motordoktor

Teljes behúzásra is csak enyhén fog. Először megpróbáltam felpumpálni, majd néhány valós fékezéssel helyrehozni, de nem sikerült.

32 hozzászólás

Letestel a robogóm?

2013.04.04. 15:56 - Motordoktor

Már a gyújtás ráadásakor maximumot mutat a hűtővíz hőfokskálája, menet közben pedig folyamatosan világít egy kis LED a műszerfalon.

Szóljon hozzá!

Szöszi, ezt túlzásba vitted...

2013.03.26. 09:59 - Motordoktor

Nem tennék a 95-ös főfúvóka helyére 118-ast, ekkora növelést nem indokol a sportszűrő, ebben biztos vagyok.

31 hozzászólás

LPG-t a motorra?

2013.03.25. 10:23 - Motordoktor

Elméletben lehet, hiszen ez is egy belső égésű motor, könnyedén LPG üzeművé alakítható.

58 hozzászólás

Hidegindításnál köhögni kezd

2013.03.18. 17:03 - Motordoktor

Több hiba is lehetséges, érdemes mindet leellenőrizni, hogy ne hagyjon cserben.

19 hozzászólás

Hangosan koppan a futómű

2013.03.13. 10:50 - Motordoktor

Az erősebb súrlódó hang utalhat alacsony olajszintre, vagy idegen anyagra a villában, esetleg valami letört alkatrészre.

12 hozzászólás

Torpan a Suzuki

2013.03.08. 06:51 - Motordoktor

A márkaszervizben a motorszerelők nem képesek megcsinálni. Mi lehet a baj?

17 hozzászólás

Honda: ez a szomorú igazság?

2013.02.28. 10:17 - Motordoktor

Sokat futott, öreg motor? A hidegindítás bizony nem lesz egyszerű.

9 hozzászólás

József, ne légy öngyilkos!

2013.02.25. 10:18 - Motordoktor

ZZR400: valami kis majomság is lehet, nem kell azonnal öngyilkosságba menekülni

6 hozzászólás

E85: megeszi a szimeringet?

2013.02.23. 06:31 - Motordoktor

A magasabb etanol tartalmú E85-ös valóban megtámad bizonyos gumi alkatrészeket és néha még a műanyagokban is elváltozást

67 hozzászólás

A váltónak annyi?

2013.02.14. 10:29 - Motordoktor

Minden tizedik alkalommal kettesből csak üresbe hajlandó visszalépni.

28 hozzászólás

Mivel fessem a kipufogót?

2013.02.13. 10:42 - Motordoktor

Megpróbáltam kétszer, szépen lecsiszoltam zsírtalanítottam, miegymás, de egyszerűen amint lehűl a motor már elkezdte levedleni magáról.

24 hozzászólás
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40