Motordoktor

Kevesebb olajjal ment, lesz baja?

július 31., 12:16 Módosítva: 2017-08-09 06:15:35
41

Tisztelt Motordoktor!

GSX-R 1000 olajcsereje volt, Motul 300V Factory Line 10w40-ból 3 litert töltöttek bele (elöírt mennyiség 3,3 liter). A csere után kb. 35 km-t mentem, és éreztem, hogy valami nincs rendben. Sajnos egyszer-kétszer pörgetve is volt. Ellenőriztem az olajszintet és a minimum szintjét alig érte el. Kb. 2,5-3 decivel kevesebb olajjal ment. Ez okozhat károsodást a motorban?

Üdv:

Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még

Jó-e a körváltó?

június 26., 13:51 Módosítva: 2017-08-09 06:15:31
21

Kedves Motordoktor!

Érdeklődnék a SUZUKI XF 650 tényleg körváltós? Mi a véleményed a körváltóról?

Távolról sincs vége, olvasson még

Folyamatosan leáll a Honda CBR600F

május 29., 12:59 Módosítva: 2017-06-27 10:00:00
20

Üdv Doki!

CBR600 F3, 1997-es nagymotorom olyat játszik velem, hogy beindítás után néha 3 henger megy, majd leáll, utána már nem indul, illetve 6. fokozatban 9000-nél leállt, majd 5 perc után ismét elindult, aztán 10 km után megint leállt. Szerencsére haza tudtam vele menni. Mi okozhatja ezeket?

Üdv:

Pisti

Távolról sincs vége, olvasson még

130 ezret kéne költeni a 230 ezres robogóra

május 16., 11:04 Módosítva: 2017-06-15 16:43:26
15

Tisztelt Motordoktor!

Sajátos helyzetbe kerültem.

Négy hete egy vízpumpa 90e forintos javítása után alig 200km megtételét követően, mint a szög, beállt a 2003-as Scarabeo 200 GT motorom blokkja.

Visszavittem a szervizbe, ahol mostanra kiderítették, hogy ledobta a vezérműláncot, ami miatt - valószínűleg - a hengerfej és talán a dugattyú is sérült.

Kiderült közben, hogy a vizes rendszerben a szerelő most azonosított egy szivárgást a termosztátnál is, ami a vízpumpa szerelésekor nem derült ki.

A motor vételi ára 250 ezer forint volt tavaly júniusban.

Most, óra szerint, 31e van benne. Az előző szerelés 90 ezer. Most alsó hangon 130 ezerre taksálják a javítást. Ha lenne ennyi pénzem egy bejáró motorra, akkor nem egy 14 éves vasat veszek.

Hogyan járna el ebben a helyzetben?

Keressek egy csereblokkot, vagy bontott alkatrészeket? Ha igen, hol kezdjem? Fordulja fogyasztóvédelemhez, hogy nem járt el gondosan a szerelő?

Válaszát ezúton is köszönöm.

Üdvözlettel.

Gábor

Távolról sincs vége, olvasson még

Bármit teszek, elfolyik a benzin

május 11., 09:15 Módosítva: 2017-05-28 15:33:54
13

Tisztelt Motordoktor!

Nemrég vettem egy szép állapotban lévő GS500-ast.

A problémám a következő: egyszer "pri" állásban hagytam a benzincsapot, miután hosszú időre le akartam állítani. Meg is lett a böjtje, elfolyt minden... Hibámból okulva utána jártam, mit is jelent a "pri" állás, és "on" állásban hagytam, miután újra megtankoltam. És most, mikor fel akartam volna készíteni az idei menetre, arra lettem figyelmes, hogy továbbra is folyik valami. A karbiból a légszűrőmet megtöltve, és onnan a motor alá távozott a benzinem. Úgy, hogy végig "on" álláson hagytam. A gép beindul, szerencsére a benzin nem töltötte meg a fontosabb részeket, de így nem indulok el vele. A csapot bármelyik állásba rakom, a probléma nem szűnik meg.

Kérdésem: Hol lehet a hiba? Csap? Karbi? Tudom otthon orvosolni?

Üdv:

Nándi

Távolról sincs vége, olvasson még

Mire figyeljek, ha kicserélném a kipufogót

május 8., 17:34 Módosítva: 2017-06-03 10:14:30
68

Kedves Doktor Úr!

Egy Yamaha XJ650 Seca kipufogócseréjével kapcsolatban lenne néhány kérdésem. A helyzet az, hogy a gyári, vagy a gyárival megegyező utángyártott dobok méregdrágák, ezért úgy döntöttem, hogy valami "hasonlót" fogok rá feltenni! Az elképzelés az, hogy egy hasonló paraméterekkel rendelkező motorról származó dobot teszek rá. A kérdés az, hogy mivel vagyok közelebb a sikerhez? Ha egy 600-700 cm3 közötti motorról származó dobpárt teszek rá, aminek a leömlője 4-2-be rendszerű, vagy tehetek rá olyat, aminek a leömlője 4 az 1-be, de közösítsem a leömlőmet 4-1-re? Az egyik cimborának akad egy Triumph Tiger 1050 es dobja, az ahhoz tartozó leömlő 3 az 1-be rendszer, azzal mennyire nyúlhatok mellé? Előre is nagyon köszönöm a válaszodat!

Távolról sincs vége, olvasson még

A szerviz miért okosabb, mint a gyár?

április 28., 08:53 Módosítva: 2017-05-17 06:41:10
29

Kedves Motordoktor!

Van egy Honda NC750-esem, amihez a gyártó 10W-30-as olajat ír elő. Ennek ellenére a hivatalos márkaszervizekbe 10w-40-eset raknak bele. Azt mondják, hogy ez jobb a motornak, amivel nem értek egyet.

Önnek mi a véleménye?

Nem árt ez a motornak?

Előre is köszönöm a válaszát.

Attila

Távolról sincs vége, olvasson még

Szintetikus vagy részszintetikus?

április 25., 10:32 Módosítva: 2017-05-28 15:33:39
25

Tisztelt Motordoktor!

Kérdésem a következő lenne: 2006-os KTM 640 LC4 SM motorom van, eddig Motorex CrossPower 10W60 olajjal használtam. Jelenleg körülményes ennek a beszerzése, úgy döntöttem, Motulra váltok, viszont nem ismerem megfelelően a gyár termékpalettáját. Érdeklődnék, hogy az 5100 10W50, techno szintetikus olaj elég-e bele, vagy válasszam inkább a 7100-at, abból van 10W60 is.

Válaszát előre is köszönöm!

Gyula

Távolról sincs vége, olvasson még

Tölthetek-e olajadalékot a Hondámba?

április 20., 11:27 Módosítva: 2017-05-03 06:17:39
13

Tisztelt Motordoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy érdemes-e súrlódáscsökkentő motorolaj-adalékot önteni motorkerékpárba? Árt vagy használ?

Van, melyiket arra hirdetik (pl. Liqui Moly Racing MoS2 Motor olajadalék 125ml). Motorom: Honda CBF600S 25 000 kilométerrel. Motul 5100 olajjal. Nagyon jó állapotban van a motor, állapot megőrzés miatt gondoltam.

Válaszát előre is köszönöm.

Péter

Távolról sincs vége, olvasson még

Eszi vagy zabálja az olajat?

április 16., 10:09 Módosítva: 2017-05-03 06:17:36
11

Üdv Doki!

Lenne egy Honda XR650R-em...(2003-as évjárat). Tavaly vettem, kb. 1500-2000 km mentem vele összesen, 34 ezer km van a motorban. Olajcsere volt tavaly, azóta 20-25 km van benne. Két napra rá ellenőriztem az olajszintet, nem volt szinten, töltöttem rá. 1-2 napja lett indítva, és láss csodát, eltűnt az olaj? Hidegen füstöl, bemelegíteni nem tudom rendesen, mert nincs rajta a benzintank... Karburátor csere volt, mert a gyárija sajnos félhalott, a benzintank átalakításra vár. Beállítani még nem tudtam rendesen, 2-3 percig járt, lelőttem. Két napra rá olajszint ellenőrzés, megint nem volt szinten. Fél litert töltöttem rá, most szinten van... Ennyire enné az olajat? Tavaly ilyen gond nem volt, napi szinten ellenőriztem, nem fogyott 1 deci sem... 10W50-es volt benne most 10W40, szervizkönyv nem határozza meg, milyet rakjak bele. Karburátort hamarosan megpróbálom belőni, gyertya fekete, sokat kap még mindig. Azt, hogy eszi az olajat, hogy tudnám ellenőrizni?

Segítség, vélemény?

Előre is köszönöm!

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit tehetek, ha elakad a forgalomba helyezés?

április 7., 17:28 Módosítva: 2017-04-21 15:22:50
0

Tisztelt Motordoki!

A történet úgy kezdődött, hogy vettem egy motort. A Honda olasz papíros volt, úgy egyeztünk meg, hogy ők átírják a nevemre, ennek a felára benne volt a vételárban. Eddig szép és jó, friss műszaki, a motor költségmentes gyári szép állapotban, aztán ennyi volt a jó hír.

Honda CBR1000F - SC24
Honda CBR1000F - SC24

Ugyanis az ügy elakadt járási hivatalban. Tudomásom szerint probléma van az alvázszámmal, mivel még ilyen nem szerepel a nyilvántartásban, valamilyen alvázszám kódtár frissítést kell végezni a belügyminisztériumnál, majd ezután tudják elfogadtatni és rendszámoztatni a motort. Számít az évjárat is? Ugyanis volt egy ismerősöm, aki ugyanilyen motort hozott be ugyanúgy Olaszból, ugyanilyen SC24 kezdetű 11 karakteres alvázzal 92' évjáratút, és egy hét alatt átírta. Ha esetleg rendben van a történet, én hogyan tudakolhatom meg, hogy mennyi idő, míg feldolgozzák az adatokat? Várnék még akár egy hetet is, ha tudnám, mikor lesz már végre vége az ügynek. Már egy hónapja, hogy húzódik. Vásárláskor leinformáltam a boltot, nem hallottam róla rosszat, meg még falubeli is dolgozik ott, emiatt még a vételárat is ott hagytam, hogy ne az legyen ami visszatartja az átírást.

Üdvözlettel: Roland

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen színt írnak a forgalmiba?

április 4., 10:56 Módosítva: 2017-04-13 06:18:32
16

Tisztelt Motordoktor!

Ducati Monsteremet szeretném átfesteni a jelenlegi fekete színéről tricolorra, a három szín kb. egyforma arányban lenne a motoron. A forgalmiba ilyen esetben milyen színt kell bejegyeztetni?

Köszönettel: Ákos

Távolról sincs vége, olvasson még

Idő előtt ledadog a motor

március 31., 16:56 Módosítva: 2017-04-20 09:33:56
0

Szia Doki!

Adva van egy 1985-ös Suzuki RM250, a problémám vele pedig az, hogy egy bizonyos fordulaton ledadog, és nem engedi tovább pörogni a motort. Szimeringeket cseréltem benne, a karburátorral játszok, semmi. Erő van benne, menne, de ez a ledadogás nem engedi az egészet érvényesülni. Ez üresben gázadásnál, valamint használat közben is jelen van, minden sebesség fokozatban. Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv:

Aki

Távolról sincs vége, olvasson még

Miért rángat a fék?

március 28., 15:25 Módosítva: 2017-04-13 06:18:23
14

Tisztelt Motordoktor!

Tavaly nyáron kezdődött a problémám, amikor egyik fékezésről a másikra rángatni kezdett a motor eleje. A tünet pontosan olyan, mintha fékezéskor szakaszosan fognának a betétek. Amikor erőteljesen fékezek, elmúlik ez az érzés. Tehát csak finom használatkor pulzál. Vissza a fékkarra nincs hatása, az nem üt. Nem égettem meg a tárcsákat és nincs mechanikai sérülése sem. Ma kicseréltem a betéteket is, de semmi változás. A dugattyúk szépek, tiszták, könnyen visszatolhatók. A motor, egy 1998-as Yamaha TDM 850.

Kérem, segítsen hol keressem a gondot!

Üdv: Ferenc

Távolról sincs vége, olvasson még

A vastag olaj legendája

március 21., 16:30 Módosítva: 2017-04-06 06:55:42
8

Üdv!

A birtokomban van egy 1989-es Yamaha FZR500 Genesis. Olajcserét szeretnék, 10W40 kellene bele, sok tanácsot kaptam már, hogy milyet. Például hogy ásványi olajat vegyek bele, és ne 10W40-et, hanem 20W50-et (mert öreg motor, kell a kenés neki). Maga mit javasol? Milyen olajat vegyek bele típus szerint? Előre is köszönöm!

Üdv: Martin

Távolról sincs vége, olvasson még

Fékpadi mérésből jósoljunk állapotot

március 13., 09:38 Módosítva: 2017-03-31 06:25:40
8

Kedves Motordoktor!

Motorvásárlás előtt állok, megnéztem jó párat a használt kínálatból. Most csak arra lennék kíváncsi, egy X LE névleges teljesítményű motornál a fékpadi mérésnek - ami ugye a keréken mérhető teljesítményt méri - mekkorának kell lennie egy nem túl lestrapált motornál (közepes gumiabroncsot feltételezve)? 0,8-as, 0,9-es szorzó?

Konkrétan egy XL700V-ról van szó, amelynél max. 45 LE-t mértek és dokumentáltak. Elfogadható ez az érték?

Üdvözlettel:

Szabolcs

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit lehet tenni a gányolt vázzal?

február 24., 08:30 Módosítva: 2017-03-24 06:51:57
5

Tisztelt Motordoktor!

Lassan 1,5 éve nálam van egy GSX-R1000 K2-es motor. Rengeteg pénzt elvertem már rá (rengeteg tuning alkatrész vannak benne, és törekedtem nagyon jó állapotba tartani). Viszont amikor megvettem, már sejtettem hogy valami nem klafa vele. De csak hessegettem a gondolataimat, hogy biztos én vagyok hülye, és nem jól látom. Lemértem a tengelytávot vételnél is, és megvolt. Aztán kiderült, hogy rosszul mértem, és úgy már sehogy sem jön ki a gyári tengelytáv. Kb. 2-3 cm difi van. Ilyenkor mi a menet? Javítás vagy vázcsere? Ahogy jobban megnéztem, próbálták javítani, eldugott helyeken találtam hegesztési nyomokat. A vázcserének mi a menete? Lehet legálisan cseréltetni azt? Válaszotok előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Dávid

Távolról sincs vége, olvasson még

Tönkrevághatja-e a motort a lángot köpő kipufogó?

február 21., 14:04 Módosítva: 2017-03-20 09:10:18
42

Kedves Motordoktor!

Tudom, rengeteg kérdést kap a kipufogóval kapcsolatosan, de szeretném a segítségét kérni. Nagy dilemmában vagyok az új kipufogómmal kapcsolatban, és nem tudok senki olyan szakértőt aki segithetne nekem.

Az első kérdésem az lenne, hogy a lángcsóva és a durrogás jelen van akkor is, amikor a kipufogórendszerben van katalizátor?

A második kérdésem az lenne, hogy van egy KTM DUKE 390-em, 2014-es évjárat, és az eredeti katalizátoros kipufogót lecseréltem egy SP Engineering kipufogóra (egy kisebb brit gyártó) amiben már nincs katalizátor, csak egy összekötő cső, ami az eredeti csövet hosszabbítja meg, és persze a dob. Azt szeretném kérdezni, hogy a katalizátor hiánya van valami negativ befolyással a motorra? Olvastam, hogy a nyitott rendszerek károsak lehetnek a motorra nézve, legdurvább esetben besülnek a szelepek, ezért beraktam a DB killert (tompítót), hogy kicsit fojtsa le a kipufogógázokat. Véleményük szerint ez elegendő? Ha nem, akkor mi a teendő, és hogyan veszem észre, hogy a kipufogó valóban nem jó?

Segítségét előre is köszönöm!

Üdv. Tamás

IMG 9649

Kedves Tamás!

Igen, durrogás és esetenként láng is jöhet ki katalizátoros kipufogóból, ez függ a katalizátor jellegétől, kialakításától. Egyáltalán nem biztos, hogy a katalizátor fojt annyit, hogy ez ne történjen, noha általában azért ad akkora fojtást, hogy csendesebb, nem lángot köpő fenevad lesz a motor.

Ha a kipufogó fojtását csökkentjük, pláne relatíve kiélezett motoroknál, ahol a fojtás bele van kalkulálva a szelepnyitási időkbe és számos más tervezési paraméterbe, akkor általában az lesz az eredmény, hogy az alsó tartományokban nyomatékot veszítünk, felül meg esetleg jobban, könnyebben forog a motor. Olyan, hogy mindenhol nyerjünk, szinte kizárt. Mellékhatás, hogy a kisebb fojtás miatt a nagyobb fojtásra tervezett szelepösszenyitások alatt a kipufogóba is belenyúlik a munkaütem lángfrontja, és a kipufogó szelepeket jobban melegíti. Ez extrém esetben szelepbeégéshez vezethet, illetve a melegedés miatt elmenő szelephézagot eredményezhet. Ez azonban az a szélsőség, amire elméleti esély ugyan van, de nagyon ritkán következik be. Nagyobb az esélye, hogy valami pancsolt benzint tankolunk egy eldugott benzinkúton, és az okoz elnyúló, kopogásos égést és szelepkárokat.

Nem szabad azonban a tény mellett elmennünk, hogy te most olyan átalakítást csináltál a motorodon, amely szigorúan véve közúti forgalomban (és még sok versenyen is) szabálytalanná teszi a járművet, így nem szabad használni.

Üdv. Motordoktor

Füstöl a kínai robogó

február 13., 13:28 Módosítva: 2017-03-02 06:12:53
9

Tisztelt Doki!

Van egy kínai 4 ütemű robogóm, a múlt nyáron lett fúrva a henger, új dugót és gyűrűket kapott, és azóta enyhe kéken füstöl. Van amikor jobban, van amikor szinte nem is látszik, mi lehet az oka?

Üdv: Balázs

Távolról sincs vége, olvasson még

Litium-Ion vagy klasszikus ólom-savas akku?

2016. augusztus 31., 17:24 Módosítva: 2016-10-31 08:29:41
15

Hali!

A dilemma: litium-iont vagy klasszikus ólom-savas akkut tegyek a Yamahámba? A JMT gyártó HJT9B-FP-SI akkumulátorára cserélnem a jó öreg, halott ólmos YT9B-BS akkut.

Elérkezett a lítiumos akkuk ideje? Árban drágább valamivel, de vajon szabad-e bizalmat szavazni neki?

Üdvözlettel:

Tida

Szia!

Pontosan a napokban cseréltem én is akkumulátort, és én is elgondolkodtam ezen a kérdésen. Korábban már versenymotorokban találkoztam Li-ion akkumulátorral, ott a kisebb tömeg miatt használták. A helyzet az, hogy mindkettőnek van előnye a másikkal szemben, a hagyományosnak tekinthető savas akkuk például kevésbé vesztik a kapacitásukat hidegben, és nincs is szükségük előmelegítésre egy hideg őszi napon, míg a Li-ion gyakran kéri.

Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek
Li-ion akkumulátor: kisebb és könnyebb, mint a klasszikus ólom-savas telepek

Azonkívül egy rajtahagyott fogyasztó, vagy egy bármilyen kis zárat esetén ha a Li-ion akksi teljesen lemerül, akkor jó eséllyel nem használható újra. A töltésre is érzékeny, nagyon jó feszültségszabályzó kell a motorba, és az otthoni töltőnek is egy jól szabályzott okostöltőnek kell lennie. És még ott van az ár is, valamint a nehezebb beszerezhetőség - úgyhogy én a AGM (Absorbing Glass Mat) rendszerű, savat csak felszívott, átitatott formában tartó akkumulátorra s(z)avaztam, ez bevált, jól bírja a rezonanciát és elérhető árú. Ráadásul méretpontos és jól rögzíthető.

Üdv.

Motordoktor

Mellőzte az márkaszerviz az olajcserét?

2016. augusztus 26., 10:14 Módosítva: 2016-10-11 17:02:27
21

Kedves Motordoktor!

Tavaly vettem az egyik pesti, neves Honda szalonban a kis CB125F-emet, amit azóta is használok bőszen. A 12 ezress kötelező szerviznél is ugyanoda vittem, a szalonhoz tartozó szervizbe, mint mindig, mivel 2 év garancia van a motoron, s nekem fontos a megbízhatóság.

A mai napon a nagy eső után leellenőriztem a láncot, ez-az, a szokásos teendők, és megnéztem az olajszintet is. Legnagyobb megdöbbenésemre, a múlt héten lecserélt, új olaj, 200 km-rel a szerviz után, kávészínű volt. A pincémben én is tartok ilyen típusú olajat, mint amit a szervizkönyvbe beírtak, kíváncsiságból a rongyra kiöntöttem az előző minta mellé, és az szép mézszínű volt. Nyilván, tudom, hogy egy léghűtéses mocinál az olaj jobban igénybe van véve, de ilyen kevés kilométerrel a csere után nem feltételezném, hogy ilyennek kellene lennie.

Mit tehet ilyenkor az egyszeri vevő? Nem vagyok egy asztalborogatós. Mivel ott helyben nem néztem meg az olajat, akár ki is találhattam ezt az egészet (mondjuk, minek?), így viszont ez nekem baromi kellemetlen.

Tippedet, válaszodat előre is köszönöm,

Üdv: Béla

Kedves Béla!

Ezt így eldönteni nem lehet. Vannak blokkok, ahol a maradó olaj mennyisége akár 2 deciliter is lehet, ez pedig szinte azonnal összeszennyezi a friss olajat, és a szín alapján már nem lehet megmondani, hogy mikor volt a csere. Továbbá ha a lecserélt olaj eleve fekete volt, akkor ennél jóval kevesebb is sötétre színezi a friss kenőanyagot.

Az olaj színe azonban semmit nem mond el a kenőképességéről. Ha azonban biztos vagy benne, hogy csaltak, vagy csak egészen biztosra akarsz meggyőződni a cseréről, akkor a MOL, azon belül a MOL Lub Kft. vállal olaj bevizsgálást, erről hamarosan a Totalcar-on is olvashatsz.

Üdv.

Motordoktor

Minden rendben, mégsem jó

2016. július 5., 10:31 Módosítva: 2016-07-26 12:59:25
8

Kedves Doki!

Adott egy 2008-as NRG Extreme 50-es robogó. Nem indul. Sehogyan sem. Üzemanyag van, olaj van, karbi ultrahangosan kipucolva, olaj- és üzemanyagcsövek átnézve, cserélve, hengerbe jut üzemenyag, kompresszió van. Új gyertya, tavaly cserélt gyertyapipa, szikra van. Bendix működik, önindító önindítana. Kábelek átnézve. Új generátor, új elektronika is kipróbálva. Féktisztító hengerbe történő befújására sem csinál semmit.

Hibaként azt produkálta, hogy egyenletes haladásnál egyszercsak teljesen megállt, azonnal nullára esett a fordulat, mintha elment volna a gyújtás. Beindítani már nem sikerült, haza kellett tolnom. Ismerős szerelő tanácstalan, nekem meg jelenleg van egy 100kg-os levélnehezékem.

Van valami ötleted?

Előre is köszönöm a segítséget.

Péter

Szia Péter!

Igen, van ötletem, konkrétan az, hogy valamit rosszul néztetek át, illetve amiről azt gondoljátok, hogy jó, mégsem jó. Ilyen lehet például a kompresszió alatt nem átugró szikra, tehát a kicsi szikra intenzitás, esetleg a gyújtás időpontja nem megfelelő, a főtengely jeladó hibája miatt. Az is lehet, hogy hiába tiszta a karburátor, itt van valami baj, bár akkor a féktisztítós belocsolásra legalább pöffenne.

Én elsősorban elektromos hiába gyanakodnék, például trafó részleges zárlata, vagy valami hasonló.

Üdv.

Motordoktor

Slattyog a gyertyapipa

2016. június 14., 16:25 Módosítva: 2016-07-16 12:41:19
5

Tisztelt Motordoktor!

'94-es Bandit boldog(?) tulaja vagyok. Egészen eddig semmi problémám nem volt, viszont mai indításnál furcsa hangra lettem figyelmes, kis vizsgálódás után észrevettem, hogy az egyik henger gyertyapipája slattyog. Repedést a hengerfejen nem találtam, igaz, nem tudtam a szűk hely miatt bontás nélkül jobban megvizsgálni. A pipa slattyog, vagy hogy fejezzem ki, illetve mintha lökné valami alulról, bár nem tartom valószínűnek, hogy a dugattyú hozzáérne. Gyertyák hozzávaló típusúak, mostanában nem volt egyáltalán hozzájuk nyúlva. Keressem a repedést a hengerfejen, vagy létezik hogy a gyertyán valahogy "kifúj" a keverék?

Köszönettel,

Kristóf

Kedves Kristóf!

Nem igazán tudom mit jelenthet a slattyog kifejezés ebben az esetben. A dugattyú nem tud a gyertyapipához hozzáérni, de a gyertya simán át tud ereszteni, ki tud fújni.

Azt is érdemes megnézni, hogy nem lazult-e meg, nincs-e egyszerű tömítetlenség a gyertyánál. Ha ez nincs, akkor elképzelhető, hogy a porcelán szigetelőtesten keletkezett repedés miatt a gyertya átereszt olyan mértékben, hogy a henger még megy, de már nem tökéletesen.

Üdv.

Motordoktor

Titokzatos zaj a Suzukiból

2016. június 9., 16:51 Módosítva: 2016-07-14 16:23:13
26

Kedves Motordoktor!

Két éve van egy 2006-os Suzuki GS500 motorom, eddig lekopogom semmi gond nincs vele. Szépen jár, jön-megy. Az egyetlen zavaró dolog, hogy hidegen, alapjáraton 3-5 másodpercenként egy nagy csattanás hallatszik, rajta ülve érezni is egy "ütést" ami után egy picit leesik a fordulat. Melegen semmi ilyen nincs. Állítólag ez normális a GS500-nál. 26 000 km van benne (nagy eséllyel reális) még bontatlan motorblokkal.

Tavaly járt szakszervizben, ott azt mondták nincs semmi baja, nem indokolt sem a szelephézag állítás sem a karburátor szinkron (ezekkel vittem be). Érdemes erőltetve szétszedetni és megnézetni, vagy amíg nincs hallható/érezhető gond ne babráljam? A leírt jelenségre esetleg van ötlete?

Köszönettel:

Sándor

Kedves Sándor!

Mindig nehéz helyzetben vagyok, ha elmondanak egy hangot, amit nem hallok. Érdemeben nem tudok nyilatkozni, viszont szerelő szemmel azt mondom, hogy egy kattanás/zaj miatt, amit nem tudunk beazonosítani, ráadásul csak néha van, tehát időszakos és a működést nem befolyásolja, nem kell a blokkot megbontani. Vagy elmúlik, vagy erősödni fog, és már jobban beazonosítható lesz. Nem valószínű, hogy egy ilyen hiba miatt valami nagyobb következmény kár lenne, ha nem szedjük azonnal szét.

Suzuki GS500
Suzuki GS500

Én azt javasolom, hogy használni kell, kicsit jobban figyelve erre a jelenségre és ha erősödik, akkor ismét felkeresni egy szervizt. Akkor már jó eséllyel be tudják azonosítani, hogy melyik szerkezeti rész okozza, mit lehetne vele csinálni.

Üdv.

Motordoktor

Érdekes tény a csapágyról

2016. április 11., 16:42 Módosítva: 2016-05-02 13:46:22
0

Helló!

Lenne egy olyan problémám, hogy egy hajtókarcsapágyat kellett kicserélnem egy régi 83-as Suzuki GS650G Katanán. Rendeltem is, utánanéztem a méretezésnek. Szinkód oké, tudnak is szerezni. Nos, ma megékezett, csak van rajta egy furcsaság.

A rendelt csapágyon nincs olajzó furat. A motorban lévőn pedig van.

A sematikus ábrán van furat. A csapágy képén viszont nincs.

A csapágyat magyar Suzuki márkakereskedéstől rendeltem, így bízom benne, hogy ők sem tévedtek, meg a számok is stimmelnek. Mivel régi motorról van szó, így érdeklődnék, esetleg házilag szoktak-e bele fúrni? Válaszodat előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor!

Aggodalomra semmi ok, jól van ez így. Akkor szokott a csapágycsésze furatolt lenni, ha az olajat át kell vezetni rajta a sikló felülethez. Itt azonban a forgattyúcsapon keresztül kell az olajat megkapnia, így a csésze mögé nem kell vezetni. A nyugvó csapágyaknál szokás átvezetni, mert ott a blokkból jön az olaj és a furaton vezetik át a csap és a csésze közé.

Egyébként is, házilag kifúrni a csapágycsészét deformáció és sérülés nélkül nem lenne egy egyszerű feladat, még többrétegű csapágycsésze esetében sem.

Üdv.

Motordoktor