Motordoktor Motordoktor

Már nem létezik az olaj, amit a szervizkönyv ajánl

2015.02.10. 09:16 - Motordoktor

Tisztelt Motordoktor!
Egy 1996-os kiadású Yamaha XJ900S típusú túramotorom van. Sajnos fogalmam sincs, hogy az előző tulaj milyen olajat használt benne, de le szeretném cserélni. A márka szervizkönyve SAE20W40 type SE olajat ajánl a blokkba. Én a Motult preferálom, de nem találtam a termékeik közt ilyen olajat. Létezik-e más komoly olajtermék amit érdemes beletölteni, vagy van a Motultól más típus, amit beleönthetek?

Köszönöm válaszát, tisztelettel,
Sándor

Kedves Sándor!
Nem ismerem a Motul termékpalettáját, de elképzelhető, hogy ilyen alacsony teljesítményszintű (API SE) ásványi olajuk már nincs is egyáltalán. Ezek a 90-es évek japán motorjai jellemzően nagyon alacsony minőségű olajat kérnek, szinte nem tud az ember mellényúlni, akármit is emel le a polcról, aminek a viszkozitása megfelelő.

Az összes gyártó részszintetikus olaja jó ebbe a motorba SAE 10W40-es viszkozitással, aminek a hidegoldali viszkozitása ugyan kicsit kisebb, de legalább könnyebben indul, jobban forgat az indítómotor. Még azt javasolnám, hogy ne API SE, azaz autóba való olajat tegyél bele, hanem JASO MA specifikációjút, ami az öregebb kuplunghoz sokkal jobb lesz. SAE 10W40 olajat a Motulnál is találsz, de más gyártónál is bőséges a kínálat.

Üdv.
Motordoktor

22 hozzászólás

A magasított szélvédő még rosszabb, mint az eredeti

2015.02.05. 15:45 - Motordoktor

Meg kell érteni a jelenséget, hogy tudjuk, nem mindig a nagyobb a jobb.

31 hozzászólás

Beráz a kormány nagy sebességnél

2015.02.03. 09:55 - Motordoktor

Nagy tempónál már annyira, hogy én is homályosan látok. Mi lehet gond?

19 hozzászólás

Hogyan legyek jó gazdája robogómnak?

2015.01.28. 17:10 - Totalbike

Tisztelt Totalbike!

Napokban vásároltam egy Aprilia SR 150 2T robogót. Nem volt még ilyen fajta motorom, a kérdésem az lenne mire érdemes oda figyelni, illetve mire érzékeny ez a fajta (olaj, stb.)?

Válaszát előre köszönöm!
Bodnar

Kedves Bodnar!

Az SR 150 különolajozású, így fontos, hogy 500 km-enként ellenőrizd, hogy megfelelő mennyiség legyen a tartályban. A kétféle Agip 2T Scooter olaj közül a drágább, szintetikus kenőanyag ajánlott hozzá – a nagy teljesítmény és a nicasilos henger miatt indokolt.

Mivel nem tudhatod, hogy az előző tulajdonos mennyire hanyagolta el a robogót, érdemes egyből egy nagy szervizzel kezdeni. A fékbetétek ellenőrzése és az összes folyadék cseréje alap ilyenkor, ajánlott még a karburátor tisztítása és beállítása is. Tanácsos ezzel megbízni egy hozzáértő szervizt, ahol mindent pontosan átnéznek és felmérik a hajtás állapotát is – ez elsőre lehet, hogy nagy összeg lesz, de a későbbi biztos üzem egyik alapfeltétele.

Ha a robogó már rendben van, már csak a kötelező karbantartásokat kell betartanod. 4000 kilométerenként ki kell takarítani a légszűrőt, ellenőrizni a kormánycsapágyat, cserélni a gyertyát és a hajtásolajat. A blokkot érdemes 12 000 kilométerenként széthúzni, és ellenőrizni a henger és a dugattyú állapotát, illetve cserélni a dugattyúgyűrűt. A gyári hajtásszíj 30 000 kilométerre méretezett, de az esetek kilencven százalékában (rossz nyelvek szerint 99,9% a pontos szám) az ügyfelek az olcsóbb utángyártottat választják, amiknél már akkor tapsolni kell, ha 12 000 kilométert kibírtak. Ezzel együtt  érdemes ellenőrizni a görgőket is, szükség esetén pedig cserélni a kopottakat.

Üdv. Totalbike

2 hozzászólás

Árokba hajt, ha nem fogom a kormányt

2015.01.10. 13:28 - Motordoktor

Törve nem volt, teleszkópszárak rendben, mégis erősen jobbra húz a motor. Mi lehet a gond?

3 hozzászólás

Szélesebb gumit a motorra?

2014.06.02. 17:39 - Motordoktor

Milyen különbségeket éreznék, illetve mennyire biztonságos eltérni a gyáritól?

6 hozzászólás

Előzéskor csörögni kezd a motor

2013.06.16. 10:28 - Motordoktor

Nem sikerült megoldást találnom és rettentően zavar: melegen terhelésnél becsörög.

113 hozzászólás

Kattog a Suzuki GS eleje

2013.06.11. 13:20 - Motordoktor

Berugózáskor adja a hangot. A féknyereg is laza, olyan kotyogós, a betét is lötyög a csapokon.

28 hozzászólás

Elment az alapjárat, otthon javítanám

2013.06.10. 12:53 - Motordoktor

Sajnos szervizbe nem tudom mostanában elvinni, mert elég sok sárga csekkem gyűlt össze.

22 hozzászólás

A Suzuki kisbandita folyatja az olajat

2013.06.01. 10:46 - Motordoktor

A kettes henger kipufogócsonkján folyik a motorolaj. Nem tudom mitől lehet.

23 hozzászólás

Felpuhult a fék, mit tegyek?

2013.05.27. 16:09 - Motordoktor

Teljes behúzásra is csak enyhén fog. Először megpróbáltam felpumpálni, majd néhány valós fékezéssel helyrehozni, de nem sikerült.

32 hozzászólás

Letestel a robogóm?

2013.04.04. 15:56 - Motordoktor

Már a gyújtás ráadásakor maximumot mutat a hűtővíz hőfokskálája, menet közben pedig folyamatosan világít egy kis LED a műszerfalon.

Szóljon hozzá!

Szöszi, ezt túlzásba vitted...

2013.03.26. 09:59 - Motordoktor

Nem tennék a 95-ös főfúvóka helyére 118-ast, ekkora növelést nem indokol a sportszűrő, ebben biztos vagyok.

31 hozzászólás

LPG-t a motorra?

2013.03.25. 10:23 - Motordoktor

Elméletben lehet, hiszen ez is egy belső égésű motor, könnyedén LPG üzeművé alakítható.

58 hozzászólás

Hidegindításnál köhögni kezd

2013.03.18. 17:03 - Motordoktor

Több hiba is lehetséges, érdemes mindet leellenőrizni, hogy ne hagyjon cserben.

19 hozzászólás

Hangosan koppan a futómű

2013.03.13. 10:50 - Motordoktor

Az erősebb súrlódó hang utalhat alacsony olajszintre, vagy idegen anyagra a villában, esetleg valami letört alkatrészre.

12 hozzászólás

Torpan a Suzuki

2013.03.08. 06:51 - Motordoktor

A márkaszervizben a motorszerelők nem képesek megcsinálni. Mi lehet a baj?

17 hozzászólás

Honda: ez a szomorú igazság?

2013.02.28. 10:17 - Motordoktor

Sokat futott, öreg motor? A hidegindítás bizony nem lesz egyszerű.

9 hozzászólás

József, ne légy öngyilkos!

2013.02.25. 10:18 - Motordoktor

ZZR400: valami kis majomság is lehet, nem kell azonnal öngyilkosságba menekülni

6 hozzászólás

E85: megeszi a szimeringet?

2013.02.23. 06:31 - Motordoktor

A magasabb etanol tartalmú E85-ös valóban megtámad bizonyos gumi alkatrészeket és néha még a műanyagokban is elváltozást

67 hozzászólás

A váltónak annyi?

2013.02.14. 10:29 - Motordoktor

Minden tizedik alkalommal kettesből csak üresbe hajlandó visszalépni.

28 hozzászólás

Mivel fessem a kipufogót?

2013.02.13. 10:42 - Motordoktor

Megpróbáltam kétszer, szépen lecsiszoltam zsírtalanítottam, miegymás, de egyszerűen amint lehűl a motor már elkezdte levedleni magáról.

24 hozzászólás

Baj van a Honda VF vezérműtengelyével?

2013.02.08. 06:35 - Motordoktor

Más motor vezérműtengelyét belerakhatom? Mi a baja ennek a modellnek?

16 hozzászólás

Zuhan a fordulat, egyre csak zuhan

2013.02.05. 10:27 - Motordoktor

beteg az MZ: ha üresbe rakom, azonnal döglődni kezd. Mi lehet a baj?

13 hozzászólás

Remeg a kormány. Remegjek én is?

2013.01.29. 11:28 - Motordoktor

Elhagytam a kormányvégsúlyt, azóta nincs rendben a Honda CBR.

26 hozzászólás
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40