A francia motorépítő és quad-specialista, Ludovic Lazareth szereti sokkolni a népeket, a V8-as és V12-es quadok után most egy Maserati blokkos, négykerekű motort épített.
2016-ban egészen biztosan a Kawasaki ZX-10R a legridegebb motorkerékpár, és míg nem érkezik meg az új GSX-R1000, vagy nem nyúlnak bele ismét mélyen az S 1000 RR-be, nem is lesz ellenfele. Hogy mennyire jó nyomon járnak, mi sem bizonyítja, hogy a hétvégén Jonathan Rea mind a két futamot behúzta a Superbike VB-n. Azonban még éppenhogy elindult az új ZX-10R forgalmazása, máris visszahívási akciót hirdetett a Kawasaki, ugyanis hibásnak ítélték a kormánylengés-csillapítót tartó csavarokat.
A Gas Gas számára nem voltak könnyűek az utóbbi hónapok. Végül a szakadék szélén álló, és a zuhanástól csak milliméterekre szorongó gyártót a Torrot mentette meg. Persze azt már akkor is tudni lehetett, hogy minden probléma varázsütésre nem oldódhat meg. A tetemes adósság ledolgozása időbe telik.
A motorkerékpároknál nincs nagyon variálási lehetőség: néhány kivételtől eltekintve csak a manuális (pediális?) váltó létezik. A Honda persze gyárt bizonyos modellekből duplakuplungos változatot, illetve a Yamaha FJR1300 is kapható robotizált váltóval, de ezek az érdekes kivételek. Érdekesség, hogy míg mifelénk az automata váltós motorok férfiemberhez méltatlan sírást nyavalygást tudnak kiváltani (ld. még elektromos autó), addig a felmérések szerint az Egyesült Államokban sokakat pont az automata váltó hiánya tart vissza a motorozástól.
A Royal Enfield háza táján ezerrel pörög az élet, elképesztő lendülettel megy a fejlesztés - bemutatták például az első túraendurójukat, illetve már egy éve, hogy leigazolták Pierre Terrblanche-t, a Ducatit és a Confederate-et is megjárt tervezőlegendát és a Triumph egykori projektmenedzserét, Simon Warburtont. És ez a pezsgés más üzleteknek is jót tett, például a V2-es, 1000 köbcentis Royal Enfield alapú motorokat gyártó Carberry-nek is.
A motorok dinamikája egészen más, mint az autóké - sok kétkerekűnél például már csak egy gázelvétel is olyan lassulást eredményezhet, mint egy közepesen gyenge fékezés. Ám olyankor a mögötte érkező autósban sokszor nem tudatosul, hogy a motoros milyen mértékben lassul - a legrosszabb forgatókönyveknél ilyenkor történnek a gerincsérüléssel végződő ráfutásos balesetek.
A Husqvarna két új utcai modellje, a 401 Vitpilen és Svartpilen a KTM és a Bajaj dél-nyugat-mumbai gyárából fog érkezni. Bár eddig az összes Husqvarna Európában készült, ennek a két modellnek mégis indokolt volt a kiszervezése, ugyanis az alapul szolgáló KTM 390 Duke is az ázsiai gyártósorokról származik.
A károsanyag-kibocsátási normák válaszút elé állítják az autó- és motorgyártókat. Vannak, akik trükközve próbálják kijátszani a szabályokat, mások pedig kénytelen-kelletlen modellpalettájukat alakítják a feltételekhez. Most éppen az Euro4 szedett áldozatokat.
A motoros taxizás nem új dolog, a világ számos táján bevett és gyors közlekedési mód - meglepő módon nem csak dél-kelet-ázsiában, hanem például Franciaországban is, ahol sokszor a taxis Gold Wingek a legegyszerűbb módjai a reptérre kijutásnak. Ezen a vonalon terjeszkedik az Uber, és vezeti be az UberMoto szolgáltatást.
Akárhogy is nézzük, a Honda Goldwing már 42 éve velünk van, az ősmodellt ugyanis 1974-ben mutatták be. A típus jelenleg az ötödik generációnál tart, és a kezdeti négy hengerből és 1000 köbcentiből mára hat henger és 1800 köbcenti lett. Azonban ha hinni lehet a pletykáknak, már dolgoznak a hatodik generáción, és 2017-ben egy teljesen új Gold Winget mutathat be a Honda.
A világ motorkerékpár-iparában 1958-ban fontos dolog történt: a Honda bemutatta a Super Cubot, amely azóta a valaha volt legnépszerűbb kétkerekűvé lett. Ezt a népszerűséget igyekeztek meglovagolni valamelyest akkor is, amikor először 2009-ben mutattak be egy új, elektromos tanulmányt. Tavaly pedig újabb EV Cub koncepció következett.
A stuntriding-inspirálta MT-07 Moto Cage -ből egy új színváltozatot dob piacra a Yamaha, mégpedig az MT-10 láthatósági sárga-fekete kombinációjában.
A Ducati bemutatta a 2016-os MotoGP versenygépét. Apró érdekesség, hogy az elnevezésen is variáltak, hiszen nem Desmosedici GP16-nak, hanem Desmo 16 GP-nek hívják. Ennél viszont a siker szempontjából fontosabbak az aerodinamikai fejlesztések. Módosítottak a konkurensek által sokat kritizált és parodizált szárnyakon és a motor orrán található harcsaszájon.
Még októberben, a Tokyo Motor Show-n mutatta be a Yamaha az MWT-09 tanulmányt, ami akkor egy MT-09 és egy Tricity szerelemgyermekének tűnt. A 847 köbcentis, háromhengeressel szerelt motor különlegessége a két első kerék, illetve hogy így is képes kanyarban bedőlni - vagyis egyesíti a háromkerekű robogók könnyű vezethetőségét a nagymotorok dinamikájával.
A Yamaha MT-10-et Milánóban mutatták be az ősszel, de csak most hozták nyilvánosságra a típus adatait. Az MT-10 alapjai az YZF-R1-ből származnak, ám sejteni lehetett, hogy a naked bike nem lesz 200 lóerős. Ám gyengének így sem nevezheti senki, ugyanis 160 lóerőt és 111 Nm nyomatékot tud, vagyis erőben ott van a BMW S 1000 R és az Aprilia Tuono 1100 mellett.
Nemes cél érdekében vág neki egy 22 ezer kilométeres motoros túrának három kanadai férfi. Dom Kubicki, Tybek Kubicki és Ben Apedaile a Free The Children alapítvány „Fogadj örökbe egy falut” programját támogatnák azzal, hogy kilométerenként egy dollárt gyűjtenek össze.
A kínai CF Moto (az Egyesült Királyságban WKBikes néven forgalmaznak motort) tisztességes méretű fénymásolóüzemet működtet, van BMW-re, Hondára és Kawasakira emlékeztető modelljük - a leghíresebb közülük az ER-6n szolgai másolata, ami miatt be is perelték a céget. A legújabb modelljükhöz ismét a Kawasaki adta az ihletet, az egyelőre csak 650MT néven emlegetett újdonság legalábbis olyan szinten hasonlít a Versysre, hogy az bőven túlmutat a véletlenen.
Az amerikai motorgyártó bemutatta a legújabb modelljét, az Octane-t. Egyszerűen csak A Modern Amerikai Izommotornak aposztrofálták. A modernitást az 1179 köbcentis blokk adja, aminek prototípusát a Project 156-ben is használták.
Szárazpályás teszten van túl a MotoGP mezőnye. Philip Islanden az előző napi esőzés után végre ilyen körülmények között is kipróbálhatták magukat és a technikát a versenyzők. Kisebb meglepetés is született, hiszen az első helyet egy Suzuki csípte meg.
Charley Boorman volt az, aki világkörüli útra indult Evan McGregorral a Long Way Round című filmben. A túrájuk azóta sokak álmává vált, Boorman pedig a Triumph nagykövete lett. Így került a Triumph Tiger Explorer nemzetközi bemutatójára is Portugáliába, ahol egy balesetben eltörte a lábát.
Nehéz idők jártak a Gas Gas-nál, az offroad motorokra specializálódott spanyol márka régóta a csőd szélén billegett - egészen pontosan kisujjal kapaszkodott a szakadék szélén, amikor az utolsó pillanatban 13 milliós tőkeinjekciót kapott. A megmentő a Torrot volt, az elektromos kétkerekűekre specializálódott spanyol gyártó.
Tavaly már a bevezetés után gyorsan elkapkodták, ezért a 2016-os modellévre újra piacra dobja a Magnum X-1-est a Victory. Az amerikai gyártó a márka égisze alatt valaha gyártott leghangosabb baggerként hivatkozik a modellre. Igaz, itt nem a fülrepesztő, riasztókat beindító kipufogóra kell rögtön gondolni: motorkerékpárhoz képest egészen komoly hangrendszerrel szerelték fel a gépet.
A 400 köbcentis Ducati Scrambler Sixty2 bemutatóján hangzott el, hogy az olasz gyártónál lényegében minden adott, hogy egy nagyobb, 1100 köbcentis Scramblert is bemutassanak.
Már írtunk róla, hogy a Triumph elkezdte vészesen túlbonyolítani a modellkínálatát, lényegében egy motor különböző felszereltségi szintjeit külön-külön modellként kezelik. Így lehet az, hogy egy ráncfelvarrást ötször tudnak eladni.
Nem csak a kétüteműek rajongói örülhetnek egy kicsit, hanem mindenki, aki szereti a különleges és gyors motorokat: a Suter Racing rajthoz áll a 2016-os Man TT-n. A versenymotorjuk nem más lesz, mint a tavaly bemutatott Suter MMX 500, vagyis a GP500 stílusban épült, 576 köbcentis, kétütemű blokkal hajtott, csúcstechnológiás futóművel és vázzal szerelt versenymotor.