Van egy 2003-as Honda Shadow VT600-as motorom, és szeretném a hangját kicsit erősíteni. Alapjába véve szép hangja van, de az autósok nem vesznek észre. Tudom, megoszlanak a véleménynek, hogy jó-e a hangosabb motor vagy sem. Én azok közé tartozom, akik inkább a hangosítás mellett teszik le voksukat.
Sikerült szert tennem egy '84-es GPZ 900R-re nagyon szép állapotban. Három
kérdésem lenne:
1. Hidegen elég zajos a vezérműlánc környéke, bár az előző tulaj nemrég cserélte komplett (ide is adta a régit). Lehet a láncfeszítő a probléma?
2. Úgy tudom, nem lehet állítani a kuplungon, ennek ellenére úgy érzem, nem
emel ki teljesen. Néha nehezen jön ki üresbe. Mi lehet a gond?
3. 4 az 1-be cső van rajta és visszadurrog motorféknél (ami nem hangzik
rosszul). Ez gond lehet, vagy a sport légszűrő és a porlasztó szinkron segít
rajta? Feltéve, ha kell vele foglalkozni.
Már egyszer írtam neked, mikor vettem a motorom! (400-as Bandit, japán belpiacos, kereskedésből.) Az akkori válaszodat még egyszer köszönöm! Akkor az volt a problémám, hogy a könyök el volt színeződve, és keveset szerettem volna használni a jogsim miatt, amiből aztán semmi sem lett, ahogy azt Te meg is mondtad!
Két hónapja vettem unokaöcsémtől egy 1994-es évjáratú, 125 cm
16 éves vagyok, és mindenre elszánt motorrajongó! Jelenleg nincs motorom, de szeretnék majd idővel venni egy krosszmocit. Ami engem érdekelne, az lenne, hogy ha egy krosszmotort endurózásra használnak, és csak néha veszik igénybe kemény terepen, elkerülhető-e a gyakori dugó és más alkatrész csere?
Egy '89-es MZ ETZ 125-ösöm van, amivel az a gond, hogy a láncvédő végén folyton csöpög az olaj. Arra már rájöttem, hogy a lánckerék tengelyénél folyik ki az olaj, de nem tudom, hogy pontosan hol. Az ott lévő papír tömítést már kicseréltem, de ez sem segített. Lehetséges, hogy a tengely közepén, a kuplungnál van a gond, mivel itt nem tudom, hogyan van megoldva a tömítés.
Nagyon érdekes dolgot vettem észre a motoromon. Egyrészt az 1liter kétütemű keverékolajat (Castrol TTs) kb. 200 km alatt megeszi. Ha alapjáraton megy a motor, akkor nekem úgy tűnik, nagyon füstöl. Emellett ha nem húzok neki egy kis gázt, akkor megáll.
Oldalaidon sok hasznos információt olvastam már, de mostanában "egy gondolat bánt engemet", amire nem találok igazán választ. 2003-as évjáratú Suzuki DRZ 400S típusú motoromat szeretném erősebbé alakítani.
Majd visszavittem Dr. Kawához a csupasz bringába, (megjegyzem igen jó szerviz) és szétkapták a blokkot. Mikor érdeklődtem, hogy mikor mehetek a motorért, szívritmuszavart, infarktust, szélütést kaptam. A főtengelyen lógott a hajtókar, melyen a perselyezés a rossz anyag miatt felül kikopott, a henger talán nem pontosan volt megfúrva, így a dugó kicsit félrekopott. Lehetett látni a henger falán, ahol cigányútra ment. Itt szökhetett a kompresszió és az olaj. De a blokk mindig gyönyörű tiszta, nincs sehol folyás. A fenti apróbb hibái ellenére is imádom a vasam. Ez volt az előzmény, a kérdéseim most jönnek.
1. Mit gondolsz? Egy tíz éves motor, a következők cseréjével (dugó, gyűrű, szimmeringek, csapszeg, s ami ilyenkor szükséges) valamint a felújított főtengellyel hány szezont húzhat ki? Itt nem az állandó nyelezésre gondolok. Napi cirka 50-100 km-t röfögök vele, hétvégén túra a hegyekben. Nem full cross! Illetve, hogy a fenti javítások után lesz-e érezhető teljesítménynövekedés?
2. Ha kész a cucc, gondolom ezer kilométeren keresztül ultralightos tempó. Az első 10-20 kilométert hány szakaszban tegyem meg? Baj-e, ha egy hét alatt beleteszem az ezret?
3. Úgy tudom, hogy ezeknek az egyhengeres gőzkalapácsoknak nem tesz jót a hosszabb, egyhuzamban való menetelés. Azt hiszem egy 250-es endurónak cirka 120-140 lehet a vége, mit gondolsz, egy Magyarország-Amszterdam-Magyarország távot bevállalhatok? Itt nem a kényelemre gondolok, hanem hogy egy mostantól rendesen szervizelt motor kibírja-e. Vagy csak a nagyköbcentis aszfaltgyűrögető dögöké a világ? 80-100-as tempó/ párezer kilométer reális?
A teljesítménynövekedés garantált a felújítás előtti állapothoz képest. Olyan erős lesz a motor, mint gyárilag volt, sőt egy picit talán erősebb is, mivel a hengerfúrás miatt egy kicsivel megnő a motor hengerűrtartalma. Hogy hány szezont húz ki a motor, az rajtad is múlik, mivel ez nagyban függ a használattól. Ha ezt számszerűsíteni kell, kb: 20 - 25e km-re saccolnám.
A bejáratás nagyjából ezer kilométer, ezt célszerű kíméletesen megtenni. Vonatkozik ez a fordulatszám-tartományra, de nem kizárólag arra. Fontos, hogy a használat előtt gondosan melegítsd be a motort, a bejáratás alatt használj sűrűbb keveréket (1:33), valamint a keverék legyen dúsabb is, tehát a bejáratás alatt emeld feljebb a shúbertűt és egy kicsit nyiss rá az alapjárati keverékre is! Ha ezeket a tanácsokat megfogadod, akkor akár egy nap alatt is beleteheted az 1000 km-t.
Véleményem szerint nyugodtan elindulhatsz a motorral hosszabb túrára is. A motornak alapvetően három segédanyagra van szüksége a normális működéshez. Üzemanyag (benzin), megfelelő kenés (olaj), megfelelő hűtés (hűtőfolyadék vagy levegő). Amennyiben ezek rendbe vannak, akkor nyugodtan használhatod huzamosan a motort. A használatnak úgyis határt szab az emberi teljesítőképesség, mivel néhány óra motorozás után meg kell állni, pihenni, enni, inni, tankolni, stb. Ez idő alatt a gép is tud pihenni.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.
Érdekes, eddig elő nem forduló problémám van. A motor 98'-as 800-as Suzuki Marauder. Ha elfogyott a tankból a benzin, a tartalékra állítva az első henger, ha kicsit később is, de beindult. Most az istennek sem akar. Ellenőriztem a gyertyákat, szikra van, megcserélve őket a hátsó henger szépen muzsikál, az első néma, a gyertya csont száraz. Hol akad el az üzemanyag?
Néhány apró, de számomra mégis fontos problémával fordulok hozzád:
1. Van egy Yamaha DT 125 MX-em, nagyon jó kis masina, de
ugyanakkor egy ékzabáló szörnyeteg is. Akárhány lendkereket is készítek, mindegyiket eltöri több-kevesebb idő után.
Néhány hónapja vettem egy Derbi FDS 50 típusú endurót, teljesen szétszedett állapotban. Gyártási évét pontosan nem tudom, de feltehetőleg 86-os. A motorja nagy felújításon esett át, ami mindenre kiterjedt, és igen precízen végeztük el.
Egy ZZR 500-as motorom van, aminek betegségével már tavasz óta küzdünk. Arról van szó, hogy mikor eléri kb. a 8000-es fordulatot megáll, mintha bele fékeznék, vagy mintha letiltana. Üzemanyag problémára gondoltunk, de már külön tartályból adagolunk, lecseréltük a teljes szívó és porlasztósort, az elektromos ac-t és végigjártuk a gyújtást is. Ja, és csak terhelésen produkálja. Tanácstalanok vagyunk. Kérlek, segíts!
1969-es Pannónia (egyhengeres) motorom a motor bemelegedését követően az alsó fordulattartományban kb. 1/3, 1/2 gázig kevésbé jól gyorsul, mint hideg motornál.
Hál' Istennek nincsenek a motoromnak problémái, nem is ezzel kapcsolatban írok. Csak mint a szakmában és a motorozás terén igen jártas embernek a véleményét szeretném kikérni azzal kapcsolatban, hogy a kipufogódob nélküli használat tehet-e kárt valamilyen módon a motorban, vagy mi változik/változhat meg ettől? (Persze a hangon kívül).
Egy 1989-es FZR600-as Yamahám van, néhány alkalommal már kértem a segítségedet. A probléma a következő: 10 indításból 2-3 alkalommal fordul elő, hogy csak 3 henger megy. Kb. 10 km után az az egy henger is elindul. Ettől függetlenül úgy veszem észre, hogy a 4 henger nem jár együtt. 3 hete cseréltem le az összes gyertyát, és most végeztem el az olaj- és szűrőcserét is. Lehet, hogy az egyik gyertya gyári hibás lenne? Hogyan tudom meg ezt biztosan?
Van egy 1991-es évjáratú Yamaha SR 125-ösöm. A problémám az, hogy sokszor leáll a motor alapjárat közben, amikor épp megállok valahol (piros lámpánál pl.). Nem mindig csinálja ezt, de valamikor már elindulás után pár perccel is jelentkezik, valamikor pedig túlmelegedett motornál (nemrég gyűrűcserés volt, de már be kellett, hogy járatódjon).
Sajnos a gyári krosszmotorokat nem könnyű lámpával felszerelni, mivel nincs rajtuk sem világítás tekercs, sem töltéstekercs, hogy legalább akkumulátorról lehessen működtetni a világítást.
Van egy 96-97-es évjáratú Suzuki Sepia ZZ-m. Az vele a gondom, hogy nagy a fogyasztása és a porlasztónál benzin leengedő csavart bármennyire húzom meg, valamilyen szinten mindig csöpög azon a vékony kis csövön, és a kipufogónak benzin szaga van! Ez mitől lehet? Vigyem el szervizbe?
Egy kérdésem lenne, amiben szeretném, ha segítenél. Miért van az, hogy motorom (CBR 1000F) nagyon nehezen melegszik föl üzemi hőfokra? Ha megvárom, hogy alapjáraton kimenjen a mutató középállásra, elindulás után nagyobb sebességnél visszajön a mutató a skála szélére, pedig még a hűtőt is letakartam félig.
Február elején vásároltam egy '97-es Aprilia Rally robogót, 70-es hengerrel. Két fő problémám lenne: egyik, hogy nincs alapjárat. Milyen módon orvosolható ez? Elég csak az alapjárati csavart beállítani?
Az én problémám az lenne, hogy nemrégiben vettem egy Yamaha DT125R endurót. Kicsit átnézegettem a motort, megnéztem a gyertyát, szépen színe volt. Mostanában azonban már fekete a színe, kormos.
Én nem értek a motorokhoz, de a saját Simsonomat én raktam össze, és frankón ment. Nem gyorsan, de az engem nem is érdekel. Nem tuningolni akarom a motort, hanem csak legalább menjen!
Van egy Yamaha DT50MX típusú, 1994-es évjáratú motorom, aminek a teleszkóp szimmeringjét szeretném kicserélni.
Mi a legoptimálisabb módja a bejáratásnak? Mire kell ilyenkor nagyon figyelni? Mennyire szabad hajtani a bejáratási idő alatt a motort? És mikor lehet azt mondani, hogy igen, ez a motor be van járatva?