A Suzuki Hayabusa egy ikon, annak a korszaknak az emlékműve, amikor a japán gyártók a végsebességet hajhászva licitáltak egymásra - a Hayabusa volt az első szériamotor, mely képes volt átlépni a 300 km/h-t. 2000-ben a japán gyártók kötöttek egy alkut, hogy nem gyártanak 300 km/h-nál gyorsabb motort, és ugyan utána készültek Európában olyanok, melyek 299-ről tovább gyorsultak (MV Agusta F4 312R, BMW S 1000 RR), az egész végsebesség-mizéria lecsengett. A Hayabusa kultusza viszont nem szűnt meg, egyszerűen csak elkezdték rendeltetésszerűen, sport-túra motorként használni.
A Brough Superiorok a legkeresettebb veteránok, ha felbukkan egy-egy valamelyik árverésen, szinte garantálható, hogy rekordáron fog elkelni. Az egykori brit márkát 2013-ban támasztották fel Franciaországban, és azóta is elketyegnek, butikmárkaként nem kell sokat gyártaniuk, ha egyenként 25-30 millió forintért adják el a motorokat. Most pedig előálltak egy új változattal, az SS100 alapjaira készítették el az SS100 Bert le Vack névre hallgató modellt.
A TVS komolyan gondolja a Norton újraindítását, ezért elkezdtek egy csúcsmodern gyárat felhúzni, mely március végére készen is lesz, és azonnal kezdődhet a munka, és kapásból ötven új munkahelyet teremtenek vele. A TVS-nél úgy fogalmaztak, a Norton 122 éves történelmének ez lesz a legfejlettebb üzeme.
Ki is szivárgott az új Suzuki Hayabusa promóvideója, két nappal a hivatalos bemutató előtt. A videón ugyanazt a motort láthatjuk, amely pár nappal korábban egy katalógusból kicsent fotón is volt, így gyanítható, hogy a műszaki adatokról szóló értesülések is igaznak fognak bizonyulni.
A Kawasaki egy új szabadalmat nyújtott be, melyen egy elektronikusan vezérelt félautomata váltót láthatunk, melyet feltehetően egy túramotorba szánnak - talán a GTR1400 utódjának? -, de igazából sportmotortól cruiserig bármibe beépíthető lesz. A rajzokon egyébként a kettővel ezelőtti Z1000SX látható, tehát a szabadalmaztatott technológia mellett a körítés csak arról szól, hogy véletlenül se áruljanak el annál többet, mint amire szükség van.
Ha már kezdtél ingerült lenni, mert már csak pár nap van hátra az új Suzuki Hayabusa bemutatójáig, de még mindig nem szivárgott ki róla egyetlen kép sem, akkor hátradőlhetsz:
Mivel a 2021-es közúti versenyek elmaradnak, a 19-szeres Man TT győztes Michael Dunlop új kihívást keres, és egy Kawasaki ZX-6R-rel elindul a Daytona 200-on. A futam várhatóan márciusban lesz. A 2020-as Daytona 200 elmaradt a Covid miatt, pedig akkor a magyar különítmény már a helyszínen volt Győrfi Alennel, aki 2007-ben Európa-bajnokságot nyert, és az ideit is bármikor lefújhatják a szervezők.
A különféle biztonsági felszerelések jellemzően először autókban jelennek meg, és rendszerint hosszú évekre, vagy akár évtizedekre van szükség ahhoz, hogy motorkerékpárokra is átültessék a fejlesztéseket. A blokkolásgátlót például már a hetvenes évek végén alkalmazta a Mercedes-Benz, de motoron, szériagyártásban csak 1988-ban vezette be a BMW a K100-on. Az adaptív tempomat sem világújdonság, jó húsz éve létezik, de a motoriparba mostanában kezd begyűrűzni, a nemrég bemutatott KTM 1290 Super Adventure S is kapott ilyet.
A KLX230R újabb változatával teljesíti ki terepmotoros palettáját a Kawasaki. A KLX230R S nevében az S nem azt jelenti, amire elsőre talán sokan gondolnának. Nem sportról van szó, egyszerűen a short (itt: alacsony) rövidítése. A modell sajátossága a sima 230R-hez képest ugyanis az, hogy a futómű kisebb átalakításával két és fél centit faragtak az ülésmagasságból.
A Yamaha SR400 nagyon különleges szereplője a japán gyártó palettájának. Az XT500 nagyenduró blokkjával szerelt utcai gépet 1978-ban mutatták be – először 500 köbcentivel, SR500-ként, de csakhamar elkészült belőle a 400-as is. Mondhatjuk tehát, hogy 43 éve gyártásban van, igaz, voltak olyan időszakok, amikor csak a hazai piacon forgalmazták, sőt előfordult, hogy ott is szüneteltetni kellett a kibocsátási normák miatt. Európába pont emiatt nem is hozzák már néhány éve.
Ami a rali-világbajnokságnak a B-csoport, az a gyorsaságimotoros-vébének a kétütemű ötszázasok kora. Zseniális versenyzők küzdelme nemcsak egymással és az idővel, hanem a nyers erővel, a technikával is. A könnyes szemmel nosztalgiázók sóvárkodva sorolják a neveket, a márkákat, az eredményeket. Talán olyanok is akadnak, akik megemlítik az amerikai John Kocinskit.
Már-már remegő lábakkal várja minden motoros a friss, ropogós Suzuki Hayabusát. Időről időre már eddig is megjelentek olyan hírek, amelyek a bemutató lehetséges dátumait pedzegették, tavaly ősszel például még 2020-as premiert rebesgettek. Ebből aztán azóta se lett semmi, de most már joggal bizakodhatunk: a Suzuki kiadott egy olyan videót, ami bár a motorból még keveset mutat, de a február 5-ös dátumot már be is véshetjük a naptárba.
Az Indian még 2018-ban, a kölni Intermoton mutatta be a márka első nem-cruiser gépét, az FTR750 versenymotor által ihletett FTR1200-at. Az utcai flat track modell alapvetően igen vagányra sikerült, de kritikák azért több ponton is érték azóta. Most ezekre a hangokra reagálva frissítették fel.
A légzsákos motorosruhák egyre nagyobb teret nyernek, már nemcsak a nagy, neves gyártók fejlesztenek ilyesmit, és nem kizárólag a versenysportban használják ezeket. Az ADAC nemrég a légzsákkal felszerelt mellényeket tesztelte, míg a francia CX Air Dynamics decemberben mutatta meg biztonságos nadrágját.
Sokakat elszomorított a Kawasaki (igaz, főként az USA-ban), amikor pár éve úgy döntöttek, elkaszálják a KLR 650 túraendurót. Az utóbbi időben nem is volt fegyverük ebben a kategóriában. Míg a Versysek aszfalton mozognak otthonosabban, addig a KLX-ek igazi terepes célgépek, csak a kettő ötvözete, a keményvonalas túraenduró hiányzott. Most azonban visszatér a KLR.
Végre hivatalosan is felfedte az 1290 Super Adventure S-szel kapcsolatos legfontosabb információkat a KTM. Az osztrákok a teljesítményhez érdemben nem nyúltak, de szinte mindenen finomítottak. Hamarosan a Super Adventure R is megkaphatja ezeket a módosításokat.
Nemrég még csak kémfotókon láthattuk az új Triumph Speed Triple 1200 RS-t, ma viszont teljesen lehullt a lepel, hivatalosan is bemutatták a brit gyártó brutális nakedjét. Megérte várni, mert amit most kaptunk, az a valaha volt legdurvább, legizmosabb Speed Triple.
Az ázsiai piacokon már néhány hónapja élvezhetik a motorosok a CFMoto kis köbcentis sportgépét, a 300SR-t. A nemzetközi sajtótól egész jó értékeléseket kapott, a katalógusadataihoz képest egész fürge, de Európába eddig nem jutott el. Most viszont szabad utat kapott a kínai gyártó, áprilistól kontinensünkön is forgalmazhatják.
Rendhagyó módját választja a Suzuki az új modellek bemutatásának. Mivel a világjárvány miatt már tavaly is sorra maradtak el az élő premierek, és autó- valamint motorszalonokat sem lehet tartani, ezt az eseményt is beviszik az online térbe. A virtuális kiállításnak már a dátumát is meghatározták: február ötödikén várják az érdeklődőket. Január 28-tól lehet regisztrálni.
Az Aprilia egy hat futamból álló bajnokságot tervez az RS 660-nak az idei évben, és most bemutatták a márkakupa számára felkészített versenymotort, az RS 660 Trofeót. A RS 660 kupa lényege, hogy egy könnyű, kezes, a szériától csak minimálisan eltérő egyengépekkel mennek a versenyzők, így sokkal nagyobb hangsúly kerül a pilótára, vagyis ideális arra, hogy a fiatal tehetségek bizonyítsanak.
Az új szabadalmi rajzok alapján egyre pontosabb képet alkothatunk arról, hogyan képzeli a Honda az elektromos motorját. A váz a CB125R-ből származik, ebből látszik, hogy nem villanyos csúcsmodellt készítenek, hanem tömegeknek szóló közlekedési eszközt. Ebből kifolyólag A1-es jogosítvánnyal vezethető, legfeljebb 15 lóerős modellre kell számítani, melynek a végsebessége nem igazán haladja meg a 120 km/h-t.
Az Egyesült Királyságban kaptak le két előszériás darabot, melyek teljesen késznek tűnnek, hiányoznak róluk a az ilyen-olyan összefércelt részletek - mivel már csak pár nap van a hivatalos bemutatóig, ez nem is meglepő.
Már egyáltalán nem titok, hogy hamarosan jön a 1290 Super Duke RR, melynek most az adatai is kiszivárogtak. A német típusengedélyeztetés dokumentumai kerültek ki, amely alapján 179 lóerős lesz, vagyis a teljesítményhez nem nyúlnak, viszont a sima Super Duke R-hez képest mégis eltérő lesz, például a kibocsátási értékei nem egyeznek, szén-dioxidból többet, másból pedig kevesebbet pöfög ki.
Éppen csak megérkezett a kereskedőkhöz az Aprilia RS 660, és már rendelhető hozzá Akrapovic kipufogórendszer is. A karbon végdobbal ellátott komplett rendszer nem csak extra orgánumot ad az Aprilia kéthengeresének, hanem egy kis plusz teljesítményre is lehet tőle számítani, mindezt úgy, hogy a motor továbbra is megfelel az Euro5-nek.
A Fülöp-szigeteken hamarosan bevezetik a 99 decibeles kipufogóhang-limitet, mely autókra és motorokra egyaránt vonatkozni fog, teljesítménytől és lökettérfogattól függetlenül.