A Fülöp-szigeteken hamarosan bevezetik a 99 decibeles kipufogóhang-limitet, mely autókra és motorokra egyaránt vonatkozni fog, teljesítménytől és lökettérfogattól függetlenül.
A Husqvarna frissítette a 701 Supermoto, 701 Enduro modelleket - a ráncfelvarrás Euro5-kompatibilis blokkot, új műszerfalat és fényszórót jelent. Az átdolgozott LCD panelen az idei évtől már nyomon követhető a fordulatszám és a váltófokozat is.
Éppen száz éve, hogy Carlo Guzzi és a Parodi testvérek, Giorgo és Angello belevágtak egy közös üzletbe: megalapították a Moto Guzzit. A jeles évfordulót az olasz cég három különleges kiadással ünnepli, a V85 TT-ből, a V9-ből és V7-ből készül jubileumi modell.
A Kawasaki szabadalmaztatott egy rendszert, mellyel lényegében bármilyen motort át lehetne alakítani háromkerekűre - vagyis olyanra, mint a Yamaha Niken. Az eddigi elöl dupla kerekű, kanyarban bedőlő motorokhoz (pl. Niken, Tricity, Piaggio MP3) alaposan újra kellett gondolni a vázat és futóművet a kétkerekű rokonmodellekhez képest. A Yamaha például négy darab teleszkópszárat használ, a Piaggio két egykarú első futóművet épít egybe, a Kawasaki viszont egy minden eddiginél egyszerűbb megoldással állt elő, amely az eddigieknél közelebb ál a megszokott kétkerekű motorok megoldásához.
A Harley-Davidson ismeri a receptet: a több, az több. Ennek a szellemében fejlesztették tovább a Street Bobot, amely nem csak új fényezést kap, hanem a 107 köbinches (1753 köbcentis) blokk helyett a 114-es (1868 köbcentis) V2-est építik bele. Megénekeltem már tavaly, hogy a 114-es Milwaukee-Eight miért csodálatos - nem is ragoznám, látatlanban is megmondom, hogy remek lesz.
Lezárult az októberben indult adás-vételi folyamat, mely során a Fantic Motor megvásárolta a Yamaha Motor Europe-tól a Motori Minarellit. Ez az üzlet állítólag elmélyíti a két cég kapcsolatát, és a jövőben közös e-mobilitás programot indítanak, melyben a fejlesztést a Fantic végzi, a hajtásláncot pedig a Yamaha kedvező feltételekkel használhatja.
A KTM 890 Duke R (teszt itt) után az osztrákok elkészítették a 790-est leváltó 890-es alapmodellt. A soros kéthengeres blokkalt szerelt közepes Duke 2017-ben jelent meg, és igen nagyot szólt: ez volt az első a kategóriában, amelybe fullos elektronikát építettek. Azóta viszont eltelt három év, és volt hova továbblépni.
A 2021-es, 1200-asra növelt Triumph Speed Triple RS teljesítményét valahova 175 lóerő környékére tippeltük, és most egy kiszivárgott adattáblának köszönhetően tudjuk, hogy valójában több is lesz: 180 lóerőt fog tudni 10 750-es fordulaton, a legnagyobb nyomatéka pedig 125 Nm lesz 9000-nél.
A BMW R18-nak már a bevezetőkampánya is abból állt, hogy különböző motorépítőknek adták oda a blokkját, hogy tegyenek köré valami érdekes motort, most pedig, hogy már kapható a típus, az egészet megkapja egy-egy műhely, hogy mutassák be a kiaknázható custom-lehetőségeket. Ezúttal a gelsenkircheni Kingston Custom mögött álló Dirk Oehlerking ragadott flexet, és épített belőle art deco streamlinert.
A Honda NR750 minden idők egyik legkülönlegesebb motorja, izgalmas megoldásai, fantasztikus kidolgozottsága és ritkasága miatt ott van a legcsodálatosabb tárgyak között - itt már írtam róla hosszabban arról, hogy miért ennyire érdekes. Viszont van egy dolog, ami még az NR750-nél is ritkább, mégpedig a fekete NR750, amelyből mindössze egyetlen darab készült.
Úgy látszik, a következő években a közepes, 70-100 lóerő közötti méretben lesz legforróbb a csata a gyártók között. A kategóriát az elmúlt években a Yamaha MT-07 és a vele rokon Tracer 700 és Ténéré 700 rázta fel, és utána az Aprilia dobta be az RS 660-at, amelyből a napokban bemutatták a naked változatot a Tuono 660-at, és már úton van a túraenduró kivitel is. Bár szabadalmi információk és kémfotók híján ezt egyelőre érdemes pletykaként kezelni, de a Yamaha állítólag egy teljes idomos MT-07-tel készül.
Timmelsjoch-i motormúzeum ma hajnalban, négy órakor kigyulladt, az üzemeltető vette észre a szivárgó füstöt, és értesítette a tűzoltókat. A tűz az álmenyezettől indult, és perceken belül az egész múzeum lángokban állt - a tűzoltók dolga főleg az volt, hogy megakadályozzák, hogy a lángok átterjedjenek a felvonóra és a szomszédos étteremre.
Egy Ducati Monster 1200 S lett a 350 ezredik Monster, amely kigördült a gyárból, és a cég vezérigazgatója és a dizájnközpont vezetője együtt adták át a tulajdonosnak egy ünnepi plakettel együtt, mely igazolja, hogy valóban ez a 350 000. Monster.
Az idei évre frissítette az Aprilia a két V4-es csúcsmodelljét, az RSV4 sportmotort és naked változatát, a Tuono V4-et. Bár a frissítés jelentős, nem csak egy Euro5-ös blokkról és pár új színről van szó, az alapok változatlanok maradtak - ahogyan sejteni lehetett, a Piaggio Group számára nem hoz annyit ez a műfaj, hogy megérje nulláról fejleszteni egy utódot.
A Laguna Secában rendezett Baggerek csatája nem csak nekünk jött be, ezért 2021-ben nem csak újra megrendezik, hanem egy ötfordulós bajnokságot írnak ki nekik. Az első futam a Braseltonban lesz április végén, a szezonzáró pedig Laguna Secában, szeptember közepén.
A Harley-Davidson vezérigazgatója, Jochen Zeitz tartja az ígéretét, miszerint a márka törzsvásárlóinak a kiszolgálására összpontosít, és új utak keresése helyett a forrásokat arra fordítják, amiben tradicionálisan jók, vagyis klasszikus chopperek és cruiserek gyártására. Az elmúlt időszak legmerészebb húzása a Livewire volt, amely anyagilag egészen biztosan nem térült meg - az eladott darabszám egészen biztosan nem fedezi a fejlesztési költségeket, miközben nem sikerült annyira előremutató technológiát fejleszteniük, amit egy frissen indított startup ne tudna viszonylag gyorsan behozni. Ugyanakkor a típust nem szűntetik meg, hanem továbbviszik - viszont Zeitz lefújta a többi elektromos projekteket, legalábbis a honlapjukról a jövő járművei közül eltávolíttata őket.
A KTM eladásainak alapját a kis modellek teszik ki, nem véletlenül, a kategóriájuk legjobbjai között tartjuk számon őket a megjelenésük óta. Nagyot nem kellett frissíteni rajtuk, a 125-ös és a 390-es Duke blokkját kisebb módosításokkal hozzá tudták igazítani az Euro5-höz. A 125-ös 15 lóerővel továbbra is kimaxolja az A1-es kategóriát, a 390 Duke pedig 43 lóerőt tud.
Bár a Voge márka nálunk is kapható, van magyar importőre, kevéssé ismert itthon - a kínai Loncin leányvállalata, ők képviselik a cégcsoporton belül a prémium vonalat. A legújabb modelljüknél, a neoretró 500 AC-nál ezt annyira komolyan vették, hogy a Honda CB500-ból ismert kéthengerest használják.
Ahogy sejteni lehetett, a Triumph továbbfejlesztette a Speed Triple-t, de ahelyett, hogy szerényen 1060-ra növelték volna, egyenesen egy Speed Triple 1200 RS-t jelentettek be.
The revolution is coming.
— Triumph Motorcycles (@OfficialTriumph) January 12, 2021
12pm (GMT) Tuesday 26th January.
Join us for the global reveal of the new Triumph Speed Triple 1200 RS and be part of the revolution: https://t.co/oNUQEpuVTd#ForTheRide #OfficialTriumph #SpeedTriple1200RS #TriplePoweredRevolution pic.twitter.com/rysu6TmyNO
Még december 17-én az FBI fegyveres ügynökei csaptak le a Ducati észak-amerikai irodájában, a kalifornai Mountain View-ban. A Covid korlátozások miatt csak néhány alkalmazott volt bent, az ő beszámolójukból tudni, hogy körülbelül 30 ügynök (más forrás szerint lényegesen kevesebb) érkezett egy házkutatási paranccsal.
Randy Krummenacher 2019-ben megnyerte a Supersport VB-t, majd 2020-ban két héttel a szezon előtt felmondott az MV Agustánál a műszaki előírások megsértése miatt - akkor úgy fogalmazott, hogy minderre azért volt szükség, mert "az MV Agusta veszélyeztette a versenyzői teljesítményét, a szakmaiságát, a jó hírnevét és a személyes integritását". Ritka dolog a motorsportban, hogy valaki azért hagyja ott a csapatát, mert az mindent megtenne a győzelemért. Az MV Agusta tagadott, Krummenacher beáldozott egy évet a becsületéért, az útjaik külön váltak. Volt róla szó, hogy az MV perelni fog a jóhírük megsértéséért, de végül az is elmaradt.
Az új szabadalmak azt mutatják, hogy a Yamaha továbbra is komolyan gondolja a háromhengeresük turbósítását. Az első bizonyítékokat tavaly kaptuk, és a szabadalmi rajzok mellett egy fotó is előkerült egy működő prototípusról. Akkor az MT-10 vázábba építettek be egy turbós MT-09 blokkot, közvetlen befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel, 73 mm lökettel, 67,5 mm-es furattal (az MT-09 eredetileg 78-as furattal és 59,1-es lökettel rendelkezik), 180 lóerővel, 176 Nm nyomatékkal. Mégpedig úgy, hogy az emisszión is javítottak.
A 2019-es EICMA óta tudni, hogy az Apriliánál egy 660-as Tuaregen dolgoznak, akkor egy növényekkel teli terráriumban rejtették el a prototípust, melynek szinte csak a kereke látszott. Azóta viszont megjelent az RS 660 és a Tuono 660 is, valamint egyre több kémfotó bukkan fel a közepes túraendurójukról, így mostanra már viszonylag pontos képünk van arról, hogy mire számíthatunk jövőre.
Miközben azt várjuk, mikor leplezik le a Husqvarna a történetének legnagyobb modelljét, a Norden 901-et, a KTM-hez tartozó márkánál a másik végletet sem hanyagolják el, bőszen dolgoznak a Svartpilen 125-ön.
2020-ban az RS 660-at vártuk a legjobban: vagányul kinéző motor, szép részletekkel, jó futóművel, fékekkel, fullos elektronikával és 95 lóerővel: ideális középsúlyú élménymotor, amit a 200 lóerős csúcsgépekkel ellenben jóízűen ki lehet hajtani közúton is. Most pedig leleplezték a Tuono 660-at, amely a lehető legtöbb elemében egyezik az RS-sel.