2022-től kezdve Magyarország helyszíne lehet egy MotoGP futamnak - az addigra 22 fordulósra bővülő naptárban hazánk is szeretne helyet kapni. A kormányunk szándéknyilatkozatot is aláírt a Dornával, miszerint 2022 és 2026 között öt versenyt rendezhetnek nálunk, mégpedig egy új pályán, melyet az ország keleti részében építenénk meg. Ez a nyilatkozat egyelőre csak az első lépése egy hosszú és nehéz útnak, amelynek a végén a ténylegesen megrendezett verseny van.
Rossinak nehéz éve van idén, és egyre többször jönnek olyan hírek, hogy a kilencszeres világbajnoknak ideje lenne visszavonulnia. Nemsokára Rossinak újra tárgyalóasztalhoz kell ülnie a Yamahával, és elbeszélgetnie a jövőről - egykori vetélytársa, Max Biaggi szerint viszont Rossinak nem visszavonulnia kéne, hanem még a nyugdíj előtt futni pár szezont a Superbike VB-n.
A múlt héten zajlott EICMA egyik legizgalmasabb fordulata a Bimota feltámadása és a Kawasakival való együttműködése volt - hogy pontosan mi történt, arról itt írtunk -, illetve a Bimota Tesi H2 leleplezése. A Kawasaki H2 blokkos, függőcsapszeges kormányzású motor mellett pedig jönnek a további, Kawa blokkos Bimoták - az egyelőre KB4 néven emlegetett, leendő modellről pedig a japán Young Machine magazin hozott le érdekes híreket/pletkákat.
Egy projekt erejéig összeállt korunk egyik legfontosabb motortervezője, Pierre Terblanche és a szénszálas kompozitokban utazó BST, és terveztek egy elektromos motort.
Az EICMA-n is kiállítottak a standjuk hátsó részén egy elektromos motor csontvázát, de nem volt körülötte hírverés: ott volt egy zöldre fényezett acélcsövekből álló váz, benne egy nem túl nagy akksi, és egy visszafogott külsejű villanymotor, és ennyi. Most pedig kiderült, hogy elég komoly munka van a háttérben - a projektet vezető mérnök szerint már lassan húsz év munkája van benne, és már van működő elektromos prototípusuk egy sor érdekes megoldással.
A Triumph és a Bajaj összeállt, hogy közösen készítsenek belépő szintű motorokat - most pedig jelentették, hogy már vannak működő prototípusok.
Bár az Ariel a pillekönnyű és villámgyors csővázas sportautóiról híres, egy ideje már a motorgyártással is kacérkodnak, és a napokban leplezték le legújabb modelljüket, az Ariel Ace Iron Horse-t.
Sajnos elég béna és semmitmondó nevet kapott az Aston Martin és a Brough Superior közös projektje, az AMB 001. Az Aston nagyjából ugyanaz az autók között, mint a Brough a motoroknál, vagyis mindkettő az ultra drága luxus kategória, az AMB 001 pedig a nevének megfelelően drága lesz.
A KTM jövőre kiszáll a Moto2-ből, a felszabaduló forrásokat pedig egyrészt a MotoGP-re költik, másrészt pedig elindítják belőle a Husqvarna Moto3-as csapatát. A Moto2-ből kiszállás érthető: egyrészt egy rivális márka blokkja köré fejleszteni nem az a kihívás, amit egy motorgyártó keres, másrészt míg a Honda blokk köré volt egy jól sikerült vázuk és futóművük, addig a Triumph-hoz nem sikerült olyan jót találniuk - 2018-ban még csapatbajnokok lettek a Red Bull KTM Ajóval, konstruktőrként a másodikok a Kalex mögött, és két pilotájuk is a dobogón végzett, Oliveira második, Binder a harmadik lett.
Tehát: igaznak bizonyult a pletyka, hogy a Kawasaki megvette a Bimotát, de ha jobban megnézzük, valamivel bonyolultabb a helyzet:
Az Italian Motorcycle Investment S.p.A. (IMI) 49,9%-os részesedést vásárolt a Bimotában, az IMI pedig nem más, mint a Kawasaki Europe által létrehozott befektetési alap, és amelynek az európai központon keresztül a Kawasaki Heavy Industries a 100%-os tulajdonosa.
Mintha a Moto Guzzinál nem lettek volna kellően elégedettek a V85 TT túraképességeivel - igazából alapból is mindent tud, ami egy túrázáshoz kell, így inkább egy új felszereltségi szintről van szó, amihez elég szép bronz-fekete-piros fényezés jár.
A héten bemutatták Milánóban az Aprilia RS 660-at, mellette viszont volt egy tanulmány és egy teaser is, amelyek az RS 660 testvérmodelljei lesznek: egy naked, vagyis a Tuono 660 és egy adventure bike, a Tuareg 660.
A Husqvarna 701 Enduro 13 literes tankja több kritikát kapott - sportendurónál ez a méret oké, meg hát a 701 ahhoz képest, hogy mekkora, igazából nem fogyaszt sokat, tehát első blikkre korrekt ez a tankméret, de a vásárlók inkább tereptúrázásra kezdték használni a motort, és ott bizony megnyugtatóbb, ha bőven van tartalék. A Husqvarna vette a lapot, és elkészítették a Husqvarna 701 Enduro LR-t, amiből az LR a Long Range, vagyis a nagy hatótáv rövidítése.
A Vins Motors-ról volt már szó, idén az EICMA-n pedig bemutatták a gyártásra kész Duecinquanta 250-et - az utcán is használható, 250-es, kétütemű sportgépüket.
A 250-es, V2-es kétütemű a 80-as, 90-es éveket idéző koncepció, és ahogyan arról már korábban is írtuk, két kivitelben készül majd, lesz egy utcai Strada és egy kizárólag pályán használható Competizione.
Kapufa volt, amikor biztosra vettem, hogy idén a BMW bemutatja az R18 cruisert, ugyanis egyelőre csak egy újabb tanulmányt lepleztek le Milánóban, az R18/2-őt. Viszont ez a mostani már eléggé szériamodellnek tűnik, és erős kihívója lesz a Harley-knak és Indianoknak.
A Harley bemutatta az első túraenduróját, a Pan America 1250-et - a Buell Ulysses ugyan Harley-Davidson blokkal készült, de azért ne tekintsük Harley-nak. A tavaly bemutatott tanulmányhoz képest alig változott, ami ebben az esetben a bátorság jele, ugyanis a forma egyedi és megosztó.
Hosszú ideig tartott, mire a KTM előrukkolt a 390 Adventure-rel, de most már hivatalos: ilyen lesz a 2020-as modell. Ráadásul egyből a kategória legütősebbje lesz - a V-Strom 250, a Versys 300 és a BMW G310 GS triónál az osztrákok komolyabban vették a feladatot.
Bár tanulmányként még Streetfighternek hívták, a Harley belátta, hogy ez a mai fogalmaink szerint nem annyira alkalmas streetfightolásra. Mondjuk egy hasonló nevű Ducati ellen ők sem indítanák el, úgyhogy vették a lapot, és Harley-Davidson Bronx-nak keresztelték el az új utcai naked bike-jukat.
Nem agyalták túl az Apriliánál a két csúcsmodell 2020-as frissítését - állítólag azért, mert már a következő generáción dolgoznak, a kifutónál pedig épp csak annyit okosítanak, hogy ne tűnjön fáradtnak a konkurenciához képest. Az RSV4 1100 Factory - tehát a lakossági csúcskivitel - például félaktív Öhlins futóművet kap a következő modellévre.
A teaserben még egy külső gáztartályos első villával szerelt, sportmotor farú, látványos aerodinamikával szerelt prototípust mutogattak, aztán most megérkezett a 2020-as változat, és hát inkább egy erős facelift lett, mintsem valami új őrület.
A BMW az S 1000 XR mellett előrántott két 900-as kéthengerest is, az F 900 XR-t és az F 900 R-t. Mindkét modell a BMW F 850 GS-ben bemutatott kéthengeres blokkon alapul, csak egy kicsit felhergelték őket.
Az elmúlt ötven évben sok csodálatos motor született, de egy márkanév alatt senki nem tudott annyi zsenialitást piacra dobni, mint Valerio Bianchi, Giuseppe Morri és Massimo Tamburini - vagyis a BIMOTA. Sajnos a márka történetének nem minden fejezete vidám, például a legutóbbi sem, amikor két svájci befektető próbálta megmenteni - sikertelenül.
Az elmúlt öt évben a Husqvarna folyamatosan szállítja az EICMA-ra az érdekesebbnél érdekesebb tanulmányokat, a KTM-hez tartozó, egykori svéd márka dizájnban folyamatosan olyat tud alkotni, hogy nem térek magamhoz.
Kb. nyolc hónappal ezelőtt röppent fel a hír, és most be is következett, a KTM a 790 Duke-ból 890 Duke R-t csinált, amely egyfelől teljesíti az Euro 5-öt, másrészt pont azokon a területeken lett jobb, amiket a 790-esnél kritizáltunk. Ilyennek kell lennie egy R-változatnak a KTM-nél!
A Honda római kutató-fejlesztő központja a EICMA-n bemutatott tanulmányaival nem tud hibázni, ötödik éve szállítják ide a futurisztikus koncepciókat. Most például a CBR650 alapjaira felhúzott CB4X Conceptet dobták be, ami tagadhatatlanul jól néz ki, és üdvözölnénk, ha ez a forma megjelenne a Honda szériamodelljein.