Érdekes versenyt hirdetett meg 2014-ben az Amerikai Egyesült Államok védelmi minisztériumának kutatásokért felelős részlege. A DARPA felhívására jelentkező gyártóknak kimondottan a hadsereg számára kellett motorkerékpárt tervezniük és fejleszteniük. A két döntőst egy hadiipari konferencián mutatták be Tampában.
Az űrrepülésben is utazó Airbus Grouphoz tartozó, első sorban robotikával foglalkozó AP Works építette meg a Light Ridert, amit a világ első, 3D nyomtatott motorjának neveznek. A váz mindössze hat kilós, anyaga titán-ötvözet, de a gép teljes súlya is csak 35 kiló.
A Harley-Davidsontól leginkább a chopper, bobber és cruiser stílusban kapunk motorkerékpárokat, még ha olykor fel-feltűnik egy-egy egyedileg épített túragép is. Most egy régi hagyományt élesztenek újra: bemutattak egy igazi flat track versenygépet. Olyat, amilyen már bő négy évtizede nem szerepelt a kínálatukban.
Motoros balesetnél kulcsfontosságú a túlélés szempontjából, hogy a sérült milyen gyorsan jut megfelelő ellátáshoz. Ennek a folyamatnak csak egyik része az elhivatott mentőállomány, vagy a rendkívül gyors reagálású motoros mentők, a másik, hogy egyáltalán tudjanak arról, hogy ki kell vonulni egy sérülthöz.
A Mahindra neve az autóiparban és a munkagépek piacán is ismerősen cseng, azonban a motorkerékpárok terén egyelőre van bőven lemaradásuk. Bár többször is bejelentkeztek már ebben a szegmensben is, de az igazán nagy áttörés még nem jött el. Tavaly a Peugeot motorkerékpáros részlegében szereztek többségi tulajdont, idén pedig újabb két nagy múltú márkával kacérkodnak.
A jövő héten induló Man TT-n rajthoz áll Superbike TT és a Senior TT kategóriában egy Honda RC213V-S, a nyeregben pedig Bruce Anstey fog ülni.
Az YZF-R6-hoz elég rég nem nyúltak érdemben, legutóbb 2010-ben simogattak rajta egy keveset, akkor hosszabb kipufogórendszert és áthangolt mappingot kapott, faragtak az airboxon, három decivel csökkentették a tank térfogatát - szóval faceliftnek is nagyon óvatos volt, alapjaiban 2008 óta nem változott.
A Victory idén visszatér a Man TT-re, a jövő héten induló versenyre a Victory RR elektromos superbike-kal neveznek. Az alapjai megegyeznek a Brammo Empulse RR-rel, de a Victory továbbfejlesztette a hajtást, hogy az eredetileg 2012-es gép 2016-ban is ütőképes lehessen.
Ha már szabadalmi rajz van valamiről, akkor az már jó jel - a milánói tanulmány és az olaszországi észlelés után most már itt tart a Honda City Adventure, a Honda Integra alapú kaland-túra-robogó.
Visszatérő probléma, hogy motorkerékpárunkkal szűk helyre kell manőverezni a garázsban. Esetleg már majdnem a helyén van, de ahhoz, hogy pár centivel beljebb tornásszuk, még mindig tologatni kell. Aztán persze mégsem férünk oda tőle a szerszámokhoz. Erre a problémára keresett megoldást az amerikai Condor.
Aldo Drudi nagy név a szakmájában: formatervező és grafikus, dolgozott a Dainese-nek, az Arainak, ő Valentino Rossi sisakfestéseinek a beszállítója. De nem csak a sisakminták foglalkoztatják, legutóbb például egy Honda VFR1200F-et épített át csapatával.
A BMW R5 Hommage tanulmány egy érdekes tisztelgés az 1936-ban - vagyis éppen 80 éve - bemutatott R5 előtt. A koncepciómotorba a 30-as években is használt 500 köbcentis bokszermotort építettek, ám hogy legyen benne egy kis csavar, megfújták egy kompresszorral.
Tisztelt Motordoktor!
Két hónapja vásároltam egy Yamaha FZS1000 motorkerékpárt. Már kezdetekkor nehezen vette az ürest. A kuplung szétszedése után nem volt tapasztalható égés illetve kopás nyoma. A mérés után gyári értéken belüli tartományt kaptunk. A probléma továbbra is jelentkezik, de csak egészen lassú haladáskor nem lehet üresbe tenni a váltót. Az olajcsere sem sokat segített e jelenségen. A motorban óra szerint (feltéve, ha valós) 40 e km van. Sebességváltáskor nem csúszik a kuplung.
Mi okozhatja a problémát? Szükséges e teljes kuplung szett cseréje? Normál használat esetén mennyit bír ki egy szett?
Üdvözlettel: Gábor
Kedves Gábor!
Először meg kellene győződni róla, hogy a kuplung kiemel-e teljesen. Ha egyest kapcsolsz, és teljesen behúzott kuplungnál a motor egy kicsit is kúszik, vagy menni akar, akkor sajnos a kuplung nem emel ki rendesen, ez okozhatja, hogy nehéz ürest találni. Ezt a bowdenen állítással talán meg lehet szüntetni, illetve a fedélnél is állítható.
Amikor szét volt szedve a kuplung, akkor a köztes lamellák deformációját is meg kellett volna nézni, mert az is okozhat ilyen hibát, és nem teljesen kiemelő kuplungot.
Ha a kuplunggal minden rendben van, akkor a nehéz üres fokozat kiválasztását a kapcsolócsillag és a csillagkar kopása is okozhatja, de ennek javítása és ellenőrzése már műhelyfeladat.
A kuplung élettartama nagyon függ a használattól, a 40 ezer kilométeres kopás és elhasználódás átlagosnak tekinthető. Viszont a kopás miatti elhasználódás általában csúszásban nyilvánul meg, nem pedig rosszul kiválasztható fokozatokban.
Üdv.
Motordoktor
Az elmúlt időszak legizgalmasabb pletykája egyértelműen a Kawasakié. Állítólag vissza akarják hozni a legendás Z1-et, amit bizonyos piacokon Kawasaki 900 Super Fournak és Z900-nak is hívtak, ami okoz kavarást, mert hivatalosan a Z1 utódját hívták Z900-nak, sőt nevezték azt KZ900-nak is, hogy teljes legyen a káosz - de ez most nagyjából lényegtelen. A Z1 különlegessége amúgy, hogy máig ez a legértékesebbnek tartott japán veteránmotor.
Ahogy azt korábban már mi is megírtuk, magyar motor nyerte a Battle of the Kings motorépítő verseny első fordulóját. A Harley-Davidson Budapest munkája a közönségszavazatok alapján tehát első helyen jutott be a régiós döntőbe, ahol szakmai zsűri bírálta el a gépeket. A motorkerékpár itt is sikerrel szerepelt, a második helyet hozták el vele.
Még ki sem száradt a nyálam a billentyűzetből, amit a Husqvarna Vitpilen 701 bejelentésekor csorgattam bele, és máris itt a hír, hogy még ridegebb dolgot gurít a Husqvarna. Jön a 1301 modelljük, amiről még nem tudni, hogy megkapja-e a Vitpilen nevet - azt viszont nem nehéz kitalálni, honnan származnak a műszaki alapok.
Lehetséges, hogy a közeljövőben az MV Agusta csatlakozik a Victory-hoz és az Indianhoz, vagyis a Polaris csoport kezébe kerülhet. Az ebbe az irányba mutató hírekről az olasz Corriere delle Sera újság számolt be. Aki rajta tartja az ujját a motoros világ verőerén, az már olvasta, hogy az MV Agusta szabadulna a Mercedes-AMG-től, vagyis visszavásárolnák a német cég 20%-os tulajdonrészét.
Úgy néz ki, hogy 2017-re ráncfelvarrást fog kapni a KTM 1290 Super Duke R. Ez főleg a külső kozmetikázását fogja jelenteni, például egy új osztott fényszórót kap, valamint faragnak a hűtő környéki burkolatokon.
Nicky Hayden tavaly otthagyta a MotoGP-t, és idén már a Superbike világbajnokságon versenyez - a GP-ben már nem tudott labdába rúgni, így új célt keresett. Ha az elkövetkező években nyerni tud, ő lesz az első, aki mindkét szériában világbajnoki címmel rendelkezik.
Nagyjából egy hónappal ezelőtt hivatalosan is bejelentették: Jorge Lorenzo elhagyja a Yamahát, és a Ducatinál folytatja pályafutását. Hogy jól döntött-e, az nyilván csak a következő szezonokban derül majd ki, az viszont biztos, hogy lépésével egészen komoly pilótakeringőt indított el. Abból viszont Dani Pedrosa kimarad.
Egy új, bagger stílusú motorkerékpárról rántotta le a leplet az Indian. A Chieftain Dark Horse – mint ahogyan azt a neve is mutatja – a Chieftain és a Chief Dark Horse keresztezéseként határozható meg leginkább.
A világ legnagyobb mentéstechnikai kiállítását, a RETTmobilt évek óta rendszeresen megrendezik a Németországi Fuldában. A BMW idén is több érdekességet vitt el a helyszínre, többek közt i3-ból készült mentőorvosi autókat. A segítség azonban akár két keréken is érkezhet: az R 1200 RT-t is felszerelték kék villogókkal.
Úgy tűnik, a kipörgésgátló az új lóerő, amivel bármit el lehet adni, és amiből egyre több kell. A Husqvarna most még tovább ment, és bejelentették, a 2017-es négyütemű terepmotorjaikhoz rendelhető lesz kipörgésgátló, ez pedig egy új korszakot nyit a műfajban.
Csak jövő januárban indul a következő Dakar, de már megvan az útvonal. Mint írtuk, 2017-ben Chile nem kér a legendás raliból, viszont beugrik a helyére Paraguay - igaz, nem sok kilométerre, hiszen a fővárosból, Asunciónból induló mezőny szinte azonnal átlép Argentínába, majd Bolívia felé veszik az irányt. A pihenőnapra La Pazban kerül sor, utána a sós sivatagon keresztül Uyuniba mennek, majd Saltán, Chilecitón és San Juanon keresztül megérkeznek Buenos Airesbe, ahol véget ér a verseny.
A Honda kumamotoi gyárát földrengés rongálta meg, és mint utólag kiderült, a károk sokkal súlyosabbak a vártnál. Két hete a termelés, ha csak részlegesen is, de újraindult - a kérdés, hogy ez a kiesés mit jelent a felhasználókra nézve?