Hírek

Visszatér a Ducati robogó?

2009. július 28., 16:08 Módosítva: 2009.07.28 16:43
1

Reméljük, csak rossz vicc: a jól értesült olasz formatervező Oberdan-Bezzi gyári pletykák alapján megrajzolta a Ducati Scootstert, a cég második robogóját. A Cruiser nevű elődöt 1952-ben mutatták be, az első négyütemű olasz robogó volt, ráadásul automata váltót is kapott – technikai finomságai ellenére mégsem lett sikeres.

Ha a hírek igazak, a koncepció kap egy második esélyt, igaz, biztosan erősebb lesz a 7,5 lovas elődnél. A sustorgások 850 köbcentis V2-es blokkról és CVT váltóról szólnak: ilyennel a Piaggio csoport rendelkezik. Az Aprilia Mana blokkja kerülne a Ducati robogóba? Bízzunk benne, hogy nem igaz - a Noalében gyártott blokk amúgy sem desmodromikus vezérlésű.

A Scootster ellen szól az is, hogy a Ducati gyártókapacitásai végesek – ha mégis megpróbálnák feltámasztani a robogó halott ötletét, feltehetőleg a Piaggio Group valemelyik csarnokában készülne.

Kedves olvasóink, önök vennének ilyet?

Véresszájú utcai harcos

2009. július 28., 14:59 Módosítva: 2009.08.10 14:15

A Honda és a Yamaha távolmaradásával szinte biztos, hogy az őszi európai motorshow-k legnagyobb sztárja az Aprilia RSV4 alapjaira épült Tuono V4 lesz. A gyár egyre kevésbé rejtegeti az új meztelen motort, hétvégén a misanói pályán álcázatlanul körözött a 2010-ben bemutatandó gép. A kémfotókon jól látszanak az agresszív vonalak, a tervezőknek sikerült továbbörökíteni a 2009-ben bemutatott sportmotor dizájnját.

Távolról sincs vége, olvasson még

Talmácsi eddigi legjobbja

2009. július 27., 14:05 Módosítva: 2009.09.05 16:20

Versenyzőnk az utolsó helyről indult, de két Ducatin motorozó versenytársát hamar megelőzte, mert azok esős gumival indultak a száraz aszfalton – annak ellenére, hogy néha csepegett, nem kerekedett eső.

Tíz körrel a vége előtt a nyolcszoros világbajnok Rossi bukott, de szerencséjére fel tudta állítani a motort – sérült kuplunggal a tizenegyedik helyre állt vissza. Megkezdte a felzárkózást, az ötödik helyre küzdötte fel magát. Talmácsi megelőzte Chris Vermeulent is, így eddig legjobb MotoGP eredményét szerezte meg, a tizenkettedik lett. A következő futam augusztus 16-án Brünnben (Brno, Csehország) lesz, ez Gáborunk „hazai” pályája – reméljük, ott is legalább ilyen jól szerepel.

A 250-es kategóriában sajnos nem született magyar siker: Németh Balázs nem tudta befejezni a Brit Nagydíjat, a Balatonring Team versenyzőjének már rögtön a verseny elején elromlott a motorja.talmadon3

Németh Balázs a következőket nyilatkozta: „Már a felvezetőkör alatt éreztem, hogy valami baj van a motorral, amit a rajtrácson elmondtam a szerelőknek. Ők állítottak a motoron, de a rajt pillanatában már éreztem, hogy nem sikerült teljesen megjavítani, mert 11000-es fordulatnál nem forgott többet. Az első körben többször is bedadogott, majd teljesen megállt: félre kellett állnom. Az első diagnózis szerint a generátor hibásodott meg. Most otthon fogok pihenni, gyógytornára fogok járni és elkezdem a fizikai felkészülést, hogy újra megerősödjön a kezem.”

Tóth Imre, a Team Toth versenyzője a 17. lett.

Távolról sincs vége, olvasson még

Már senki sem hitt benne: megkezdődött a Balatonring építése

2009. július 24., 14:02 Módosítva: 2009.08.25 06:40

Ma délelőtt végre megkezdődtek a munkálatok a Sávoly mellett épülő Balatonringen, amely 2010-től a gyorsaságimotoros-világbajnokság legújabb állomása lesz. A MotoGP jogtulajdonosa, a Dorna hivatalos 2010-es versenynaptára a napokban jelenik meg: ebben már szerepel a Balatonringen rendezett Magyar Nagydíj. A pálya főberuházója, a spanyol Sedesa csoport már a jogerős építési engedély és az összes szakhatósági engedély birtokában van, így az érdemi munka elkezdésének nincs jogi akadálya - már csak a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) hitelére várnak. 

Mint ismeretes, a Sedesa Csoport folyamatos és intenzív tárgyalásokat folytat az MFB-vel. A tárgyalás jó ütemben és sikeresen halad, de pont még nem került a folyamat végére. Ugyanakkor a  Sedesa Csoport és a projekt bonyolítását végző Grupo Milton úgy döntött, hogy a MotoGP 2010-es magyarországi világbajnoki futamának helyt adó Balatonring építését annak sikeres és időben történő befejezése érdekében haladéktalanul megkezdi.  

A munkálatok pénteki megkezdésén jelen volt Suchman Tamás, a beruházás hatósági előkészítésének felelőse, valamint Ujhelyi István, a Balatonring projektmentora. Mielőtt elkezdtek volna dolgozni a hatalmas gépek, Suchman Tamás elmondta: új szakasz kezdődött a beruházás életében, a kivitelező saját döntése alapján elkezdte a földmunkákat. Emlékeztetett arra, hogy a beruházók folyamatosan tárgyalnak az MFB-vel a hitelfolyósításról, és augusztusban lezárulhat a folyamat. Suchman szerint mivel már most megkezdik az építkezést, jövő szeptemberben már meg lehet tartani a világbajnoki futamot, ami rendkívül kedvező az országnak és a balatoni térségének is.  

Ujhelyi István is úgy véli, a Balatonring lesz Magyarország egyik legnagyobb attrakciója a Forma-1 mellett. A projektmentor kiemelte, hogy ezen a hétvégén köthetik meg a száguldó cirkusz vezetői a szerződéshosszabbítást a Hungaroringgel, a Balatonring építése pedig most kezdődik. Ujhelyi István hangsúlyozta, a MotoGP jövője is biztosított az országban, hiszen a jogtulajdonos Dorna ötéves szerződést kötött Magyarországgal. A projektmentor három éve vette fel a kapcsolatot a gyorsaságimotoros-világbajnokság szervezőivel, és akkor maga sem gondolta volna, hogy ilyen hamar bekerülhetünk a versenynaptárba, hiszen több ország már évek óta vár a meghívóra és boldogan lépne Magyarország helyébe. Ujhelyi István szerint az ország érdeke is, hogy megépüljön a Balatonring, hiszen rengeteg turistát vonz, és közel kétszáz országban közvetítik élőben a futamokat. 

Suchman Tamás és  Újhelyi István nyilatkozatai után elindultak a hatalmas gépek, amelyek a munkálatok első szakaszában napi tízezer köbméter földet mozgatnak meg a humusztalanítás és a durva tereprendezés során.  

Németh Balázs visszatér

2009. július 23., 10:38 Módosítva: 2009.08.17 13:17

A gyorsaságimotoros-világbajnokság nem állt meg: hétvégén tovább folytatódik, a sachsenringi futam után a szűk Donington Parkban rendezik a Brit Nagydíjat. Az idei szezon kilencedik futama lesz az utolsó GP motorverseny a legendás brit pályán - itt jövőre már Forma-1-es versenyt rendeznek.

A hétvégi versenyen már ott lesz a Balatonring Team magyar pilótája, Németh Balázs is, aki teljesen felgyógyult egy hónapja elszenvedett kéztöréséből. A fiatal tehetség az Olasz Nagydíjon mutatkozott be, majd sikerrel teljesítette a Katalán Nagydíjat. Az ezt követő, valenciai teszten olyan szerencsétlenül esett, hogy eltört a bal keze. Megoperálták, majd a minél gyorsabb gyógyulás érdekében oxigénkamrás kezelésre járt. A 21 éves tehetség már korábban is versenyzett a Donington Parkban, így nem lesz ismeretlen számára a pálya. Németh Balázs azt tartja a legfontosabbnak, hogy visszaszokjon a motorra, ezután pedig fokozatosan felveheti a versenytempót. 

Németh Balázs elmondta: „Szerencsére már teljesen jól van a kezem, voltam orvosnál, aki megpróbálta kimozdítani a csontot a helyéről, de szerencsére nem tudta. Tett rá egy rögzítőkötést, és ő is meglepődött, hogy milyen sokat javult a kezem. Nagyon keményen dolgoztam, hogy minél hamarabb felépülhessek. Szerintem a sérülés nem fog zavarni a motorozásban, hiszen a bal kezemmel csak a kuplungot kezelem. A Donington Parkot ismerem, korábban már többször versenyeztem itt. Eddig minden alkalommal esett az eső, remélem, most másképp lesz. Nem akarok elkapkodni semmit, először megpróbálok visszaszokni a motorra, utána pedig fokozatosan felvenni a versenytempót.”

Válságban a Honda és a Yamaha - komoly a baj?

2009. július 22., 11:30 Módosítva: 2009.07.25 21:02

Szegényes év lesz az idei a nemzetközi motorkiállítások látogatóinak. A párizsi Mondial szervezői már korábban bejelentették, hogy ebben az évben nem rendezik meg az expót, a németországi Intermot mint tudjuk csupán kétévente nyitja meg kapuit, vagyis idén pihennek. 2009-ben az egyetlen ütős európai kiállítás a milánói EICMA.

Nem csak a motorosokat, hanem a rendezőket is sokkolta a hír, hogy a Yamaha és a Honda a világgazdasági nehézségekre hivatkozva bejelentette távolmaradását. Ők feltehetőleg a hazai Tokyo Motor Show-t választják. A Yamaha csökkentett termelési kapacitásáról már eddig is tudtunk, de úgy látszik, hogy a válság a Hondát is megviselte.

Közismert, hogy szinte az összes gyártó termelése visszaesett, nem csupán az olyan apró cégek küzdenek a csőd ellen, mint az elektromos járműveket fejlesztő lengyel-amerikai Vectrix. A legutolsó negyedéves eredmények alapján a Harley-Davidson újabb ezer munkahelyet szüntet meg – nem derűs a motokerékpár-ipar jövője.

A világ talán legjelentősebb kiállításának mellőzése azonban megdöbbentett mindenkit, nem gondolták volna, hogy egy ekkor presztízsű eseményt kénytelenek kihagyni. A következő márkák biztosan ott lesznek: Aprilia, BMW, Ducati, Harley Davidson, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Piaggio, Suzuki és Triumph, de számos kisebb kiállító is jelezte részvételi szándékát.

Tavaly 500 márkanév és 420 kiállító képviseltette magát, sikeres, jól látogatott expó volt a milánói. Idén, akárcsak a tavalyi Intermoton a hibrid és elektromos motorok mellett fokozott ázsiai jelenléttel számolhatunk, amit megerősít az is, hogy az EICMA a legnagyobb kínai kiállítás szerződéses partnere lett.

Újra dobogón a KTM RC8 R a V2 kupában 

2009. július 22., 10:40 Módosítva: 2009.07.25 21:02

A SV Club Full-Gas V2 kupa Hungaroringen megrendezett első futamán, május 29-én rajt-cél győzelemmel mutatkozott be a KTM RC8 R. A július 17-én a Pannoniaringen megrendezett futamon céljuk ismét a dobogó volt: sikerült, a második helyezést érték el.

A nyeregben ezúttal Orcsik Attila, a pécsi Vario Auto versenyzője ült, akinek nem volt problémáktól mentes a bemutatkozó verseny: „Sajnos a testsúlyom 100 kilogramm felett van, ami jóval magasabb az átlagnál. Ezért a gyári rugók túl puhák nekem, de cserére már nem volt alkalmunk. Az időmérőn emiatt a motor alja leért, és az egyik kanyarban nagyot buktam.”

Nem adták fel; Keresztúri László, a csapat vezetője, aki maga is indult a versenyen egy KTM RC8 IDM Replikával, így idézte fel az eseményeket: „Rögtön döntöttem, versenyben kellett maradnunk. A rendelkezésünkre álló másfél órában rajtképessé tettük a motort, ami nem volt könnyű feladat. Szerencsére az egyik néző RC8-cal érkezett, ő rögtön felajánlotta, hogy leszerelhetjük motorjáról a hiányzó alkatrészeket. Megfeszített munkával rajthoz tudtuk állítani a gépet, és az eredmény minket igazolt.”

Orcsik harmadikként rajtolva rövidesen a második helyen motorozott, és ezt a pozíciót könnyedén tartotta a verseny végéig. Az élete második versenyén rajtoló Keresztúri sokáig harmadik volt, de egy lekörözésnél pozíciót vesztett, így negyedikként intették le a célban.

A kupa további hazai versenyei 2009-ben:

Szeptember 2. szerda, Pannoniaring

Október 7. szerda, Pannoniaring 

 

Kémfotón a Ducati Stradaperta

2009. július 21., 12:10 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Az őszi motorkerékpáros szakvásárokon rengeteg újdonságra számíthatunk: az egyik ilyen a Ducati Multistrada utódjaként beígért Stradaperta (strada aperta, jelentése: nyílt út). A friss kémfotókon már látszanak a sportos, endurósan megemelt túragép kontúrjai, igaz, a fontos részleteket még gondosan álcázták. A térhálós váz nincs takarva, ha bízunk az olasz formatervezésben, a körítés is gusztusosan agresszív lesz.

Amit eddig tudunk: elöl radiálisan szerelt dupla, hátul szimpla tárcsafék lesz a motoron. Öhlinsnek tűnik a fejre állított villa, de a hátsó egyoldalas lengővilla tövében sárgálló tekercs is ugyanennek a márkának a rugós tagjára utal.

A korábbi hírek léghűtéses 1200 köbcentis DS blokkról szóltak, de egyre valószínűbb, hogy az erősödő konkurenciaharc jegyében a Streetfighterben üzemelő vizes Testastretta motort kapja meg a Strada Aperta.

 

Kacsacsőrt kapott az új VFR

2009. július 20., 16:30 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Néhány hete kiszivárogtak a Honda új csúcstúrázójának sporttúrázójának fotói, szemfüles fotósok sivatagi teszt közben kapták le az új fejlesztésű V4-est - most további képek érkeztek egy másik verzióról. A rajongók már régóta várják a 750-es és 800-as VFR utódját, de a fejlesztés közben jócskán meghízott a blokk: az ősszel bemutatandó gép 1200 köbcentis lesz.

A lámpa alá kanyarított kacsacsőr meghatározza az orrész formáját. A visszapillantóba integrált irányjelzők már messziről feltűnőek, jól láthatják a szemből és oldalról érkezők. A plexi állítható magasságú, a megfelelő pozícióról elektromotorok gondoskodnak. Az oldaldobozok praktikusak, de tekintve a gyári kiegészítők árát, nem biztos, hogy olcsó tétel lesz megrendelésük – az igazi világjáróra pedig még csomagtartó és topcase koffer is kell. A képen is jól látható a széles, két személy számára is kényelmes ülés.

A Hondának komoly céljai vannak a VFR 1200T-vel: szeretnék megszerezni a sportos túramotorok trónját. Konkurensei a BMW K1300GT, a Kawasaki 1400GTR és a Yamaha FJR1300 lesznek – 2010-ben komoly harca számíthatunk az óriástúrázók között.

Újításokba menekül a Kawasaki

2009. július 20., 14:23 Módosítva: 2009.07.25 21:05

A hatvanas-hetvenes években a japán motorkerékpár-gyártók sokat tettek azért, hogy kiirtsák az olyan, mára deviánsnak tekintett motorkialakításokat, mint a fekvőhenger. Az addig luxusnak számító soros négyhengeres gyorsan a mindennapok részévé vált, a Guzzikon, Lintókon és Aermacchikon megszokott hasalós blokk szinte teljesen eltűnt.

A sors fintora: most mégis japán felől tér vissza az előre bólogató dugattyú: a Kawasaki levédette a 90 fokban előredöntött, váltóját a főtengely alatt viselő motort. Tavaly láthattuk a 60 fokban megbillentetett gép tervrajzait, most úgy tűnik, továbbgondolták az elképzelésüket. Az elrendezés lényege, hogy a motor tömegközpontjához tolják a giroszkopikus erőhatás középpontját. Ezzel csökken az önsúly, lejjebb kerül a súlypont – így javul a motorkerékpár kezelhetősége.

Az utóbbi két évben felerősödtek az útkereső törekvések. A Husaberg az FE szériával sorozatgyártásig vitte az eltolt blokkot, a Yamaha pedig jelenleg is dolgozik az YZ450F fordított hengerrel készítendő változatán.

Ez a fajta Kawasaki motor nem csupán a motorkerékpárokban lehetne hasznos, hanem a quadokban és a side-by-side gépekben is – ha a fejlesztés folyik tovább, akár már két év múlva kipróbálhatjuk, hogy tényleg van-e bármilyen előnye az újfajta elrendezésnek.  

Talma pontot szerzett

2009. július 19., 23:06 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Az egyik szemünk sír, a másik pedig az örömtől homályos: a Német Nagydíjon 16. helyről rajtoló Talmácsi Gábor utolsóként, de a bukásokat kihasználva pontszerző, tizenötödik helyen ért célba.

Jól indult a futam: Talma az utolsó előttinek kijáró kockából indult. Az élbolyból kihullott De Puniet, így azonnal feljebb került, majd mutatva valamit tudásából, előzött is. A 10. körre leghátulra csúszott vissza. Sajnos lekörözték, de Dovizioso kiállása hozzásegítette első Moto GP-pontjához. A mezőny elején Rossi folyamatosan Lorenzóval csatázott, de a végén mégis őt intették le elsőnek - a nyomukban befutó Pedrosa lett a harmadik.

A Balatonring Team pilótája, a negyedliteresek között küzdő Aleix Espargaro a hetedik helyet szerezte meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság sachsenringi futamán. A kilencedik helyről vágott neki a vasárnapi futamnak, jól tartotta az iramot az élmezőnnyel.

A múlt héten felröppenő hírek ellenére a Team Toth mégis rajthoz állt: magyar versenyzőnk, Tóth Imre a 18. helyen zárta a Német Nagydíjat.

A Team Toth rajthoz áll - a fiúk gokartban várakoztak

2009. július 17., 14:18 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Tegnap röppent fel a hír, hogy Mattia Pasini és Tóth Imre sachsenringi szereplése veszélybe került. Az információk szerint az Aprilia gyár lefoglalta motorjaik elektronikai berendezéseit, hogy ezzel nyomatékosítsa a csapattal fennálló anyagi vitáit.

A várakozás idejét a fiúk barátságos gokartversennyel töltötték. A harmincas mezőnyben Imi a 9., Mattia a 10. helyen kvalifikálta magát. A nagy létszám miatt több csoportra osztották a mezőnyt, futamonként 10 versenyző küzdött meg egymással. A Team Toth pilótái egy csoportban versenyeztek, ám Mattia keze nem bírta végig, így kiállt. Imi pedig 6. lett, ám ennek ellenére a futam leggyorsabb körét ő futotta. Mindketten nagyon élvezték a baráti megmérettetést. 

A rajongóknak sem kell tovább aggódniuk: a reggeli hírek alapján 100 ezer eurót adtak át a noalei székhelyű gyárnak, akik visszaszolgáltatták a számítógépes paneleket. A versenyzők most már edzhetnek, a gondok elhárultak, minden erejükkel a sikeres szereplésre koncentrálhatnak.

Pasini lelép a Team Toth-tól?

2009. július 16., 09:43 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Az olasz sajtó nem nyugszik: találgatásuk Mattia Pasini és a magyar Team Toth jövőjéről állandósult. A legfrissebb hírek szerint előfordulhat, hogy az olasz versenyző rajthoz sem áll a sachsenringi futamon. A Gpone információi szerint a csapat már a helyszínen van, de gépeik elektronikai egységét állítólag lefoglalta az Aprilia – ismét kifizetetlen számlákról suttognak.

Az utóbbi időben minden pletyka igazzá válik – talán Pasini távozása is tényleg megtörténik. A ducatis Pramac Racing elégedetlensége Niccoló Canepával nem titok, előfordulhat, hogy már Doningtonban a nézőtéren találja magát. Állítólag a tárgyalások már megkezdődtek, hogy a magyar csapatnál sikeresen versenyző Pasini kerülhessen a helyére – Talmácsi után ő lenne a második, aki szezon közben távozik a 250-esektől a királykategóriába.

A hétvégi Német Nagydíjon ismét a spanyol Aleix Espargaro versenyez majd a Balatonring Team színeiben, mivel Németh Balázs kéztörése még nem gyógyult meg teljesen. Aleix Espargaro elmondta: „Az asseni negyedik helyezés óta alig várom, hogy újra ráüljek a 250-es motorra, mert nagyon élveztem. Ez egy újabb hatalmas lehetőség számomra, és a lehető legtöbbet szeretném kihozni belőle, ahogy két héttel ezelőtt is. A Sachsenring egy kicsi és lassú pálya, ahol korábban jól mentem.

Remélem, folytatódik ez a hagyomány és megint élvezni fogom a motorozást. Nemrégiben Valenciában teszteltem egy Moto2-es versenygépet, a hétvégén pedig ugyanott versenyeztem a spanyol bajnokságban. A szezon elején szinte alig ültem motoron, most meg le sem szállok róla. Nagyon izgatott vagyok a Moto2-es projekt miatt, és amiatt is, hogy néhány versenyen helyettesíthetem Balázst a Balatonring Teamnél. Remélem, minden olyan jól fog alakulni, mint eddig.”

 

Három keréken az első hibrid robogó

2009. július 15., 09:17 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A frissen bemutatott Piaggio MP3 Hybrid megosztotta a robogósokat. Sokan ragaszkodnak a robbanékony benzinesekhez, igaz, egyre szélesebb az elektromos hajtású gépek felhasználói köre. Az olaszok régóta várt robogója a két tábor közé verne hidat a hibrid hajtás előnyeivel, és megteremtené az ideális nagyvárosi járművet.

A belső égésű motor 124 köbcenti, semmi technikai extrát nem mutat fel: négy ütem, négy szelep és szóló vezérműtengely jutott neki. A hátsó kereket elektromotor is hajtja, ennek önálló teljesítménye 2,6 kW (3,5 lóerő) – ugyan nem sok, de olyan közúti szakaszokon, ahol tiltott a füstöt kibocsátó eszközök használata, éppen elég lehet. Hibrid módban a károsanyag-kibocsátás mindössze 40g/km, ami egy átlagos benzinesnél 90g/km.

A tervezők ígérete szerint hatvan kilométert utazhatunk egyetlen liternyi benzinnel; a hatótávolság növelésébe besegít a fékezéskor töltődő elektromotor. Természetesen hálózatról is táplálhatjuk a lítium-ion akkumulátorokat, az ehhez szükséges vezeték alapfelszereltség. Kombinált üzemmódban 15 lóerő a teljesítmény, ezt a benzines blokk 8500-as fordultnál éri el. A maximális forgatónyomaték 16 Nm, ez már 3000-től rendelkezésre áll.

A gázmarkolat Ride-By-Wire jellegű, számítógépes érzékelő továbbítja a jelet a központi agy felé, ami eldönti, hogy milyen arányban működjön a hibrid hajtás. Ugyan a kicsi helyigényű lítium-ion akkuk tömege alacsonyabb, ennek ellenére a mérlegen nem mutathat keveset a robogó – a sajtóanyag is inkább titkolja a pontos adatot. Nem véletlen, hogy a Piaggio mérnökei a háromkerekű benzines robogójuk testébe tervezték bele a kombinált hajtást – az MP3 rendkívül stabil és fordulékony, biztosan megbirkózik a pár kiló plusszal.

Az épített motorokat koppintja a Honda

2009. július 14., 15:08 Módosítva: 2009.07.25 21:01
1

A chopperek piacán Európa másodlagos. Ezt bizonyítja, hogy a fél éve leleplezett Honda Fury-t kontinensünkön csak most mutatják be. Késett, ráadásul a neve is változott: VT1300CX néven keressük majd a boltokban.

A kecses forma ugyanaz, a konzervatív Honda kitett magáért. Nincsenek felesleges sallangok, a váz akár motorépítő műhelyben is készülhetett volna. A kerekek is csinosak és a blokkot sem csúfítja el a vízköpeny – a hűtőt és a csöveket ügyesen dugták el a váz szárai közé. A gyártó nem titkolja, hogy amerikai közvélemény-kutatások előzték meg a japánok munkáját: az ottani motorosok egyértelműen a sztárolt custom műhelyek stílusát szerették volna a gyári gépen viszontlátni.

Mióta a VTX 1300 forgalmazása megszűnt, a Honda palettájáról hiányzott egy igazi, nagy V2-es, ezért az új VT biztos sikerre számíthat Európában is. Mindössze két színben készül: a fekete örök klasszikus, a figyelemfelkeltő világoskék pedig közel áll a motorépítő versenyeken megcsodált egyedi festésekhez.

Dicséretes a vizuális egyensúly a szellős és tömött részletek között. Az orrész nyújtott, ezt tovább fokozza a 90-es első gumi, míg a hátsó fertályt a duci, 200-as abroncs uralja. Az első felni kilenc, a hátsó hét küllőt kapott. A VT két vége között hidat képez a magasra szerelt, karcsú és lejtős üzemanyagtartály. A lágy esésű ív low rideresen alacsony ülésben végződik.

A tengelytáv 1805 milliméter – nem csak szemre tűnik hosszúnak a gyári chopper. A formát tovább nyújtja, hogy nincsenek feleslegesen kiálló részletek, még az olyan apróságokra is figyeltek, hogy a LED-es hátsó lámpát belekerekítsék a sárvédő vonalába.

Az 52 fok hengerszögű, 1312 köbcentis blokk a VTX-ből származik. A dohogó járásról rendkívül hosszú, 104,3 mm-s löket gondoskodik; a furat 89,5 mm. A sűrítési arány 9,2:1, az égéstér felett hengerenként három szelep dolgozik, ezeket szóló vezérműtengely mozgatja. Természetesen a VT1300CX is megkapta a Honda által fejlesztett PGM-FI üzemanyag-befecskendezőt. A hátsó kereket kardántengely hajtja, ezt ötfokozatú váltón keresztül kötötték össze a vizes blokkal. A maximális forgatónyomaték 107 Nm, a lóerő ennek nagyjából a fele: 57.

A méretek miatt ugyan vékonynak tűnik az első villa, ennek ellenére 4,5 centi vastag villaszárak fogják a 21 hüvelykes első kereket. A megállásért 336-os első féktárcsa és kétdugattyús fék felel, a hátsó kerékre 296 milliméteres tárcsa és egydugattyús nyereg jutott. Opcióként blokkolásgátló is rendelhető – aki biztonságosan állna meg, de a formát nem rontaná el, ne aggódjon: a számítógépes panelt a kerék tövébe rejtették. A hátsó lengőkar alumínium, a hozzá kapcsolt rugós tag 35 pozícióban állítható.

Extraként háttámla, túraplexi és sportos fejidom rendelhető a VT-hez. A hazai kiskereskedelmi ár még ismeretlen. Az már biztos, hogy idén hiába keressük: a Honda karcsú choppere csak 2010-től elérhető Európában. 

Hétközben Rossi is az irodában rohad

2009. július 14., 09:10 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Mit csinálnak a motorversenyzők hétközben? Pihennek, edzenek és szórakoznak? Dehogy! Az élet nekik sem könnyű, a legnagyobbaknak is húzni kell az igát. A Yamaha jóvoltából mi is megkaptuk a videót, hogyan dolgoztatják pilótáikat. A kisfilm a laguna secai futam előtt készült promóciós célból - ezzel kedveskedtek a videomegosztók és közösségi oldalak előtt ülő rajongóknak.

Colin Edwards biztonsági őr – senkihez sincs egy jó szava sem. Ő az, akit utálnak kollégái. Munkaidőben érezteti hatalmát, egyenruhában istennek érzi magát. Szerinte ez a legkönnyebb munka a világon; nem tagadja, hogy mennyire élvezi.

James Toseland a szépfiú, mosolyogva jön ki a postázóból és pajkosan kacsint rá a hölgyekre. Aki nem érdekli, azzal nem törődik, aki kedvére való, ahhoz mindig van egy-két jó szava. A titkárnők elolvadnak, a vérük is gyorsabban kering, ha meglátják a sármos britet.

Jorge Lorenzo a tisztasági felelős: az ő gondja, hogy csillogjon az ablak és pormentes legyen az íróasztal. Persze van olyan munka, amit nem végez el – más helyett nem pucolja ki a vécét. Résen van és figyel – a pályán a tiszta ívek, hétközben a tiszta munkahely jellemző rá.

Valentino Rossi a recepciósok gyöngye. Búg a telefonba, csicsereg és minden betévedőre rámosolyog. A vidám olasz komoly karriert futhatna be a pult mögött, ha nem az aszfaltot koptatná. Úgy látszik, az elsősegély tanfolyamon sem a csajokat bámulta – nézzék meg, milyen szakszerűen lát munkához! A Doktor a pályán és az irodában is a helyzet magaslatán van; ilyen egy igazi világbajnok.

Kedves olvasóink, önök mivel töltik a hétköznapokat? 

Küszöbön a pontszerzés

2009. július 13., 14:16 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Talmácsi Gábor matematikai esélyei egyre jobbak, ügyes versenyzéssel most könnyen pontot szerezhet. A magyar pilótától most már számos rajongója várja, hogy a célba érésen túl valami eredményt mutasson fel. Ez Sete Gibernau és csapata távozásával elérhető közelségbe került.

A Grupo Francisco Hernando a Ducati szatellit csapata volt. A hír hallatán egyetlen pilótájuk, a veterán katalán nagyon elkeseredett. A ma reggel hivatalossá vált döntést a gazdasági válsággal indokolják – nem volt és továbbra sem tudtak ütőképes szponzort szerezni.

Nem kopogtat be mindenhová a MOL: a GFH Team nem látta biztosítva a további versenyzéshez szükséges anyagi fedezetet. Két hete éppen Talmácsi Gábor csapattársát, Yuki Takahashit tették lapátra – Gibernau távozásával tizenhétre csökkent a MotoGP-ben rajthoz állók száma. A 15. célba érő neve mellé már nemcsak nullát írnak; ha Gábor tartja a rá jellemző higgadt stílust, nagyon közel kerül ahhoz, hogy a Német Nagydíjról pontot hozzon csapatának, a Scot Racingnek. 

Szebben dalol a Gladius

2009. július 13., 13:25 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A tuningszakma nem lazsál: fél éve kapható a Suzuki Gladius 650, máris sorban érkeznek a kiegészítők és tuningalkatrészek. Az egyik legfrissebb a spanyol Ixil sportkipufogója – apró, elegáns és sokkal jobban mutat a gépen, mint a gyári matt fekete cső.

A Dual Hyperlow néhány mozdulattal felszerelhető slip-on dob, jellegzetessége a ferdén lecsapott test, amely két csőből áll. Mindössze 305 milliméter hosszú, tömege 1,4 kg. A V2-es hangja ércesebb és karakteresebb lett az eredetinél – természetesen néhány decibellel hangosabb is. A rozsdamentes kipufogó 235 euróba, vagyis 65 ezer forintba kerül. A termék magyarországi ára még nem ismert.

BMW visszahívás: olaj a féktárcsán

2009. július 13., 11:40 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Az Egyesült Államokban székelő National Highway Transport Safety Administration (NHTSA – Nemzeti Közúti Közlekedés-biztonsági Hivatal) újabb visszahívási kampányt jelentett be, amely a BMW R1200RT túramotort érinti - a 2007 és 2009 között gyártott gépek gazdáit küldik a márkakereskedői szervizekbe.

A hibát komolyan kell venni: a motorozás közben fellépő rezgések és erőhatások miatt a első fékvezeték kapcsolódásánál szivároghat a hidraulikus folyadék, ez a tárcsára kerülve életveszélyes lehet. További lehetséges hiba maga a fékerő folyamatos csökkenése, amely hirtelen megállásnál kritikus helyzetet okozhat.

A hazai forgalmazó még nem tud a visszahívásról, vagyis hazánkat hivatalosan nem érinti. Nem árt óvatosnak lenni – annak ellenére, hogy léteznek csak az amerikai piacra készített modellek, ezek is átkerülhettek útjainkra. Számos használt motort importáltak konténerben Magyarországra - korábban ezek a tengerentúlon közlekedtek.

Megnyíltak a rezervátum kapui

2009. július 11., 13:21 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A jelenlegi gazdasági helyzet nem kedvez a kis gyártóknak, az amerikai Indian mégis dacol a válsággal. Két frissen bemutatott modelljük ugyan nem tér el jelentősen a modellpaletta többi gépétől, de a cruiser ízlés jegyében számos apró finomítást végeztek rajtuk.

A Chief Bomber korlátozott példányszámban készül – ez néhány tucat darabot jelenthet csak, hisz a sokszorosan feltámasztott márkanév nem nagyon foglalkozik tömegtermeléssel. A 2010-től elérhető cirkáló festése a világháborús bombázógépekét idézi: sötétzöld és füstszürke árnyalatban rendelhető a pin-up lánnyal díszített motor. A Bomber ára 31 ezer dollár, vagyis 6,2 millió forint.

A Chief Dark Horse olcsóbb, 28 ezer dollárért, azaz 5,6 millió forintért vásárolható meg a gyártótól. Festése matt; szürke, fekete, vörös és kék színben forgalmazzák. A krómozott kiegészítők helyett több a fekete alkatrész, de még így is bőven maradt csillogó elem a gépen.

Mindkét motort a 105 Power Plus V2-es mozgatja, vagyis 1720 köbcenti a levegőhűtéses blokk hengerűrtartalma. A nyomórudas szelepvezérlés megmaradt, az Indian is megpróbálja a klasszikus megoldásokat életben tartani – a kérdés, hogy meddig sikerül.

Kedves olvasóink, önök szerint a feltámasztott legenda túlélheti a válságot?

A Touratech fejleszt a BMW helyett

2009. július 10., 11:49 Módosítva: 2009.07.25 21:01

A német Touratech neve hazánkban sem cseng ismeretlenül. A cég a barangolók és BMW-sek kedvence, számos kiegészítőt gyártanak, amelyek megkönnyíti az utazást, a hosszú túrákat vagy éppen a terepezést. Frissen bemutatott csemegéjük túlmutat ezeken – íme egy ízléses és komplett motorkerékpár.

A BMW F800R-re alapozott scramblert Bart van den Bogaard közreműködésével készítették; ő volt az, aki korábban az Aprilia RXV Dakar gépét építette. A könnyű terepes kontúrjaiban hasonlít a Moto Morini Scramblerre, viszont gyöngébb, cserébe könnyebb is. A átalakító-készlet ára egyelőre ismeretlen, de minden eleme szerepel a Touratech katalógusában – akinek tetszik, lapozzon.

Kedves olvasóink, önök szerint van értelme az ilyen terepre és aszfaltra sem igazán megfelelő motoroknak?

Dízel motorkerékpár a Yamahától

2009. július 10., 10:01 Módosítva: 2009.07.25 21:01
8

Tégla van a szabadalmi hivatalban: kiszivárogtak a Yamaha legújabb tervrajzai. Volt már ilyen, lesz is – ezúttal azonban nem egy régóta sejtett modellfrissítésről szerezhettünk bizonyosságot. A különlegesség a frissen megismert motorblokk működési elvében van. A Yamaha Fazerrel nagyjából megegyező testbe a japánok turbódízel blokkot rajzoltak és írtak le részletesen a bejegyzéshez tartozó kísérő iratban.

A soros négyhengeres felett közteslevegő-hűtő, a hengerfej mellett pedig turbó kapott helyet. A megoldás egyrészt helytakarékos, másrészt egy esetleges balesetnél aránylag biztonságban vannak a drága alkatrészek.

A piacra figyelve leszűrhető, hogy egyre többen fordulnak a gázolajjal működtetett motorkerékpárok felé. Az őskövület Enfieldet követte a Sommer, majd a német Neander is megpróbálkozott a technológia alkalmazásával. Ezidáig a legtökéletesebb megoldást a holland Track 800 mutatta be, túraendurójuk a Smart törpeautó blokkját használja.

Az, hogy a Yamaha levédette a maga elképzelését, nem jelenti azt, hogy egy-két éven belül a szalonokban lesz – ennek ellenére sokaknak izgalmas lehetőség lenne egy japán minőségű, alacsony fogyasztású, nyomatékos dízelblokkos motorkerékpár.

Kedves olvasóink, önök adnának esélyt a gázolajos túra-sport motornak?

A kép és a dokumentum forrása: Hell for leather 

Olasz módszer: motorral a földrengés ellen

2009. július 9., 09:58 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Silvio Berlusconi nyomást gyakorol az olasz motoriparra: személyesen az ő kérésére készült el a Ducati Desmosedici RR speciális változata. A különleges kivitelű utcai versenymotort a Ducati fejlesztői és a Fiera Milano expo-vállalat készítette – nem véletlen, hogy a V4-es jótékonysági aukciójára a 2009-es milánói EICMA motorshow-n kerül majd sor.

A befolyt összeg a közelmúltban földrengés által elpusztított várost, Aquilát segítené. Az olasz miniszterelnök ötlete alapján a desmodromikus vezérlésű csemege neve G8 lett – ezzel is utalnak a világ legfejlettebb országainak gazdasági szövetségére. Az anarchista szellemiségű motorosok biztos, hogy nem vesznek részt az árverésen – ők állandó jelleggel tiltakoznak a G8 együttműködési fóruma ellen.

A tüntetők most sem tétlenek, az utcán fejezik ki ellenállásukat a jelenleg is zajló gyűlés ellen, amit épp a romos olasz városban tartanak. Berlusconi és a Ducati vezetősége itt mutatta be a Ducati Desmosedici RR-t, amely szerintük az olasz ipar egyik ékköve – hiszik, hogy az őszi értékesítéséből befolyó összeg segíthet majd a helyieknek.

Kedves olvasóink, önök szerint a G8 segít, vagy csak a tagországok vállalkozó- és lobbicsoportjainak további megtollasodásán dolgozik?

HBO-val gyógyítják Németh Balázst

2009. július 8., 16:05 Módosítva: 2009.07.25 21:01

Mindent megtesz Németh Balázs, hogy a lehető leghamarabb visszatérhessen a gyorsaságimotoros-világbajnokság 250-es mezőnyébe. Az ország legjobb kézspecialistáihoz jár kezelésre, a délelőttöket pedig egy különleges, magasnyomású kamrában tölti.

Tudományos néven Hiperbár Oxigénkamrának (HBO kamrának) hívják a helyet, ahova napi több órára „bezárják” a Balatonring Team pilótáját. A túlnyomásos kamrában sokkal jobb a sérült részek oxigén- és vérellátása, javul a keringés - ez jócskán felgyorsítja a gyógyulási folyamatot.

Három hete, egy valenciai teszten elesve szenvedett kézközépcsont-törést Németh Balázs. Másnap a világhírű Enrique Gastaldi professzor műtötte meg Valenciában, azóta pedig itthon készül a visszatérésre. A héten kivettek egy drótot a bal kezéből, sőt a gipszet is levették már, és egy formára öntött műanyag rögzítőt tettek fel a helyére. Holnaptól pedig gyógytornászhoz is jár majd gyógyuló versenyzőnk.

Németh Balázs a gyógyulásáról elmondta: „Nagyon hiányzik a motorozás, de még pihennem kell, a legfontosabb, hogy tökéletes állapotba kerüljön a kezem. Egyre jobban tudom mozgatni, bár oldalirányba még nem csavarodhat el a kézfejem – sajnos szorítani sem tudok. Még néhány oxigénkamrás kezelés hátra van. Bent akkora a nyomás, mintha 15 méterrel a vízszint alatt lenne az ember, közben maszkon keresztül tiszta oxigént lélegezhetek be.

A csapat folyamatosan érdeklődik, szinte napi kapcsolatban vagyok velük, várnak vissza. Egyelőre még nem mondták ki a végső szót az orvosok, mikor motorozhatok újra, én mindent megteszek, hogy már a következő vb-futamon ott lehessek." 

Visszatér a Brough Superior márka

2009. július 8., 12:14 Módosítva: 2009.07.25 21:01
1

Jó hírt hoztunk azoknak, akik szomorúan csóválják a fejüket és mantraként morzsolják: „bezzeg a régi gépekben még volt anyag”. Ezek az idők visszatértek: a piac igénye alapján egyre többen foglalkoznak régi motorok blokkjainak vagy egészének az újragyártásával. Most egy nagy név tér vissza: az amerikai Pebble Beach motorkerékpár-aukción augusztus 14-én bemutatják az új, 86x86,2 furat/löket arányú, 1001,56 köbcentis és körülbelül 45 lóerős Brough Superior replikát.

A legendás kéthengerest a Cameron Racing Engines építi; a blokk külsőleg teljesen megegyezik majd az egykori JAP-pel, amivel a harmincas években a brit motorokat szerelték. A váz, a tank, a sárvédők és a többi apró részlet sem lesz gond, ezek mind a mai napig készülnek – az egykori luxusgép rajongói mindent megtesznek, hogy életben tarthassák kedvenceiket.

Az ár nem kimondott és nagyon is képlékeny – ahogy Mark Upham, a cég vezetője elmondta, nyitottak az egyéni igényekre, éppen ezért a végösszeg könnyen megduplázódhat. Aki a legmodernebb technikával elkészített és megbízható őskövületet szeretne, lépjen most és kövesse Arábiai Lawrence-t. A Cameron Racing Engines elképzelései szerint nem csupán replikákat készítenének: egy-két éven belül bemutatnák az új, minden ízében modern Brough Superiort is, az SS120-at.

Azok se keseredjenek el, akik a legendás angol motorok egy későbbi korszakát kedvelik. Már nekik sem muszáj veteránbörzék olajszagú sarát taposni és aukciók steril tömegében fogat szívva licitálni: a régivel megegyező, ám modern technikával készített Norton, Matchless, AJS és BSA blokkokat is gyártanak.

A holland Absaf BSA-kat épít: kívülről nincs különbség, a technikán viszont finomítottak. Potensebb gyújtást, optimalizált szívótorkokat és kovácsolt hajtókarokat tettek a 6150 euróba kerülő Gold Star DBD34 blokkba. Akinek ez kevés lenne, az 6580-ért megvásárolhatja a blokkot 600-asként, vagy versenyre készen 7950-ért, magnéziumból.

Az angol Molnar-Manx cég, miképp a neve is mutatja, a klasszikus Norton Manx blokkat gyártja, természetesen feljavított formában. Az ő termékük a Matchless G50 és AJS 7R blokk is – aki café racerről álmondik, de csak az eredetivel megegyező technikát tudja elképzelni, őket keresse – minőségi alkatrészeik nagy része a régi blokkokba is beépíthető.

Kedves olvasóink, önök legszívesebben melyik régi blokkot gyártatnák le maguknak?