Nem annyira közismert, de ha motorsportról és versenycuccokról van szó, akkor a szlovének nagyon ott vannak. Most mindenki az Akrapovic-ra gondol, és teljesen jogos, de van rajtuk kívül más komolyan vehető, világszínvonalú versenykiegészítőket gyártó cég is - arrafelé valahogyan hatalmas hagyománya van a motorsportnak. A Rotobox például egy csúcsminőséget gyártó, de kevésbé ismert cég, elsősorban a karbon felnijeikről híresek - versenysportban utaznak, de szállítanak alkatrészt az Avintonnak is, illetve rendszeresen felbukkannak különböző custom projektekben is. Most viszont nem ezek miatt érdekesek, hanem a saját maguk építette szupermotó az, amiatt a szemöldök a tarkóra szalad.
A Yamaha R3 alapvetően jó motor, ügyesen belőtték az A2 jogosítványhoz úgy, hogy megmaradt praktikus ingázó járműnek, de minimális módosításokkal rövid versenypályákon is oda lehet vele pörkölni a nagyoknak. És elég felpattintani rá egy GG-Rocket Street kitet, azán a bajuszos-szakállas-nyitott sisakos népek között is megjelenhetünk vele.
Egy ideje odaadással figyelem Walt Siegl munkásságát. Ő volt az, aki David Yurmannal összefogva megépítette a forged carbon (ez az anyag neve, kovácsolt karbont jelent, a lényeg, hogy olyan szénszál alapú anyag, ami nagyon kemény, és nem feltétlenül lapformátumú) MV Agustát, most pedig két hasonlóan csodálatos járművet készített, melyeket csak SBK-nak nevezett el, ami a Superbike általános rövidítése is.
A Ten Kate Racing Kft., vagyis a Ten Kate Superbike versenycsapat mögött álló cég csődöt jelentett, miután a Honda az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy nem a holland csapattal indulnak a világbajnokságon. A Ten Kate a Hondát hibáztatja a kialakult helyzet miatt.
Pár napja azt írtam, hogy mekkora vétel egy igazi Superbike VB-s versenymotor, de belátom, elhamarkodott voltam. Az igazi nagy királyság, ha van otthon egy MotoGP versenygéped. És most lehet, csak potom 81 millát (250 ezer Eurót) kell kicsapni az asztalra, és hazavihetsz egy KTM RC16-ot.
Bár a Brixton elsősorban kevés köbcenti - 125 illetve 250 - köré épít nagyon kellemes külsejű, viszonylag olcsó retró motorokat, az EICMA-n előálltak egy teljesen új, 500-as tanulmánnyal, a BX 500-zal.
Madrid belvárosában eddig a robogók és a motorok voltak a forgalom urai, ugyanis a kétkerekűekre nem vonatkoztak a behajtási korlátozások, viszont péntektől - 2018. november 30-tól - változik a helyzet, az új szabályok szerint rájuk is érvényes lesz a behajtási tilalom. Mindezt a légszennyezés csökkentése érdekében vezetik be.
Három márka és nyolc Superbike versenyző jelent meg a héten Jerezben, hogy elkezdjenek tesztelni a következő szezonra. Legjobban a Ducati eredményeire voltunk kíváncsiak, hiszen most kezdték el a munkát az új Panigale V4R-rel, de egyelőre Jonathan Rea volt a leggyorsabb a Kawasaki Ninja ZX-10R-rel.
A fekete pénteki lehúzós kamu akciók után érdemes valami fontossal indítani a hetet: ideje összeállítani az ideális karácsonyi kívánságlistát. És minden valamirevaló kívánságlista elején ott van egy superbike, mármint valódi, Superbike vb-s superbike, mint például ez a Honda CBR1000RR SP2.
A KTM nem szokta halogatni az R változatok bemutatását, sőt, 1290 Super Duke-ból nincs is más, csak R. A 690 Duke esetében is egyszerre leplezték le az alap és a minden jóval vastagon megpakolt kivitelt, ezért is okozott meglepetést, amikor a 790 Duke bemutatóján csak az alapváltozat volt ott, a hátsó rugóelőfeszítést leszámítva állítási lehetőséget nem kínáló futóművel.
A csődből visszahozott és hatalmas lendülettel új életre lehelt Gasgas hat új motort leplezett le az ősz folyamán. A sorban a legfontosabb újdonságuk az új Gasgas Enduro GP, mely lényegében a 2019-es gyári versenymotor megvásárolható változata: lényegében megegyezik azzal, amivel az idén Chilében megrendezett Six Days-en negyedik és ötödik helyet szerzett a francia Christophe Nambotin és a spanyol Jonathan Barragán.
A Cambridgeshire-i Herald egy apró motorgyártó, Anglián kívül lényegében ismeretlenek, pedig kellemes arányú, könnyű gépeket gyártanak. A Motorcycle Live kiállításon bemutatták új modelljüket, a Brute 500-at, ami az első, nem Kínában készülő típusuk.
Romano Fenati, az ellenfele első fékjét 200-nál berántó motorversenyző története látszólag ott ért véget, amikor egyszerre engedte el az aktuális és a jövőbeli csapata, és hátráltak ki mögüle a szponzorai. Sokan nem értették, hogy az FIM miért csak két versenytől tiltja el a megmagyarázhatatlanul agresszív versenyzőt és miért nem kap végleges eltiltást, aztán Fenati bejelentette, hogy visszavonul, és az ügynek vége lett.
A Norton nagy formában van, pár napja bemutatták a soros kéthengeres scramblerjüket, utána pedig a Superlight nevű, szintén soros kéthengeres sportmotorjukat leplezték le.
Ha valaha gondolkodtál már azon, hogy mennyibe kerülhet az Öhlins, mármint nem egy gátló vagy egy teleszkóp, hanem maga a cég, akkor most már van egy támpont: a Tenneco 160 millió dollárért, vagyis körülbelül 45 milliárd forintért szerzett többségi tulajdont a svéd futóműgyártóban. Kisebbségi tulajdonosként megmaradt a cégben az alapító és névadó Kenth Öhlin.
A Confederate-ből Curtiss-re átnevezett, belsőégésről villanyra váltó amerikai márka két tanulmányt is bemutatott, melyeknek a szériaváltozatát 2020-ra ígérik. Az egyik egy café racer, a másik egy bobber, és a nagyon szokatlan forma mellé olyan menetteljesítményeket ígérnek, amik most éppen a hihetetlen kategóriába tartoznak. Nem is a 2,1 másodperces 0-100 (igazából 0-96, mert 60 mérföld/órás értéket mondtak) vagy a 196 Nm-es nyomaték, esetleg a 187 lóerős teljesítmény az, ami miatt kételkedni kéne, hanem 450 kilométeres hatótáv.
A török Can Öncü a valenciai szezonzáró szakadó esőjében történelmet írt, 15 évesen és 115 naposan megnyerte a Moto3-as futamot, ezzel ő a legfiatalabb GP győztes, és nyugdíjazta Scott Redding 2008-as rekordját. De ami ennél is durvább: ez volt élete első világbajnoki futama. Hasonlóra utoljára 1991-ben volt példa, akkor a japán Noboru Ueda állt a dobogó tetejére élete első világbajnoki futamán.
Vannak pillanatok, amikor az ipar és a művészet közös halmazt képez, erre tökéletes példa az Akrapovič versenykipufogója, amit a Ducati Panigale V4 R-re gyártottak - ez és a hozzá tartozó verseny ECU szükséges ahhoz, hogy az alapból is tiszteletet parancsoló 217 lóerőből 231 legyen. Ez Superbike VB-s teljesítményszint, szériában.
A méregdrága, különlegesen igényesen kidolgozott, kis szériás motorokban utazó Norton is felült a Scrambler vonatra, leleplezték a Norton Atlas két változatát, a Rangert és a Nomadot.
A kétszeres MotoGP világbajnok 2016-ban kezdte meg a munkát a Ducatival, mint fejlesztő és tesztpilóta. Stoner segítségével fejlesztették a Desmosedici GP versenymotort és a Panigale V4 projektben is részt vett, miközben Ducati nagykövetként jelen volt a rendezvényeken is. A Ducati vezérigazgatója, Claudio Domenicali köszönetet is mondott az ausztrál versenyzőnek a munkájáért: "Nagyon köszönjük neki az elmúlt három év közös munkát, technikai javaslataival és visszajelzéseivel segített abban, hogy a Desmosedici GP a rajtrács egyik legversenyképesebb motorja legyen, és tanácsai az utcai motorok fejlesztésénél is hasznosak voltak."
Visszatérő olvasóinknak a ismerős lehet a Fantic Motor, ha máshonnan nem, ebből a hatos retrómotor-válogatásból. Ők sem maradtak adósai a közönségnek, és 2018 két nagy slágerét is remixelték.
Amikor a Honda 2012-ben visszatért a Dakarra a CRF450 Rally-val, a közönség szinte könyörgött egy utcai replikáért, amire folyamatos csend volt a válasz. Aztán végül volt egy kis gurítás, a Honda CRF250L Rally (teszt itt), amely ugyan nem pontosan az volt, amire a közönség vágyott - mármint stílusban igen, de a műszaki tartalomból hiányzott a tűz.
A GRT Yamaha a 2019-es Superbike VB-re igen erős csapattal készül (eddig a hatszázasok között mentek, de ott átveszi a helyüket a GMT94 ), mondhatni két ultra-klasszis versenyzőt igazoltak le, akiknek előreköszönnek a paddockban. Az egyik pilótájuk jövőre Marco Melandri lesz, aki 2002-ben GP250-ben lett világbajnok, 2005-ben MotoGP-ben második lett Rossi mögött, aztán 2011-ben átment a Superbike-ba (2015-ben egy szezont aztán megint a GP-ben töltött), első évében a Yamahával kapásból a második lett, következő évben a BMW-vel a harmadik, aztán az Aprilia érintésével a Ducatinál kötött ki, és 2011 óta folyamatosan a top5-ben zárt.
Nehéz megmondani, hogy mekkora piaca lehet egy 125-ös adventure motornak. A Honda Varadero 125 mondjuk jó volt, de nem véletlenül nem lett utódja. Erre a Honda európai fejlesztőközpontja előállt egy őrületesen kinéző tanulmánnyal, egy 125-ös túraenduróval, és nem tudok mást mondani, a CB125X Concept formailag hibátlan.
Ha ebbe a hírbe belekattintottál, akkor feltételezem olvastad már a Ducati Panigale V4 R-ről szóló hírt is - a 998 köbcentis, alapból 217 lóerős versenymotor-alapról, mely hirtelen a világ egyik legerősebb utcai motorja lett. Na, a Ducati most mellégurította Panigale V4 RS19-et, ami nem más, mint a gyári versenyváltozat, vagy nevezzük production racernek, tehát a versenycsapatoknak árult, pályakész változat. Ez az, amit jövőre a világbajnokságon látni fogunk Chaz Davies és Alvaro Bautista alatt.