Idén júniusban állítótták próbaüzembe Franciaországban az első zajkamerákat - ezek lényegében egy decibellmérőből és egy hagyományos forgalmi kamerából állnak, és ha az alattuk áthaladó jármű átlépi a megengedett zajszintet, ugyanúgy rögzíti és automatizáltan indítja a feljelentést, mint egy telepített traffipax.
Elvis Presley 1976-os Harley-Davidson FLH1200 Electra Glide-ja egy hollywoodi aukción 800 ezer dolláért, azaz körülbelül 228 millió forintért kelt el, ezzel ez lett a világ harmadik legdrágább motorja.
A Silvertstone-i MotoGP hétvégéjén bemutatott Triumph Daytona Moto2 765-ről tovább részleteket tett közzé a gyár - a technikai megoldások mellett az is kiderült, hogy fontról átszámítva körülbelül 5,5 millió forintba fog kerülni (adók és illetékek nélkül). Mindössze 765 darabot gyártanak belőle, aminek nagyjából a fele megy a tengerentúlra, fele pedig az európai piacra érkezik, de abból 120-at elkülönítenek az Egyesült Királyságnak.
Az internetes pletykák némileg előreszaladtak, és már el is hittük, hogy idén láthatjuk a Ducati Multistrada V4-et, de egyre inkább úgy tűnik, hogy erre tovább kell várnunk. Helyette - ha minden igaz - egy újabb V2-es változatot mutatnak be, Multistrada 1260 GT-t. Ez továbbra is egy 1260-as Multistrada lesz, a GT annyit jelent, hogy gyárilag rommá pakolják a Ducati Performance katalógus cuccaival.
Nagy divat a retró motoroknál, hogy a gyártók komplett katalógust adnak ki a típushoz, amiből az ügyfél több száz gyári alkatrészből átépítheti a motorját saját szája íze szerint - sőt, mostanra a kiegészítőgyártók is ráröppentek erre a műfajra, már nem csak túraendurókra lehet rákölteni még egyszer a motor árát. A 2015-ben alapított német Hookie eredetileg hagyományos értelemben vett motorépítéssel és régi motorok modernizálásával foglalkozott, de most az úri szabóság után a tömeggyártás felé fordultak, és készítettek egy teljes BMW R nineT átépítő készletet.
Amennyire nem történt semmi érdemi átigazolás a MotoGP-ben (egyedül Zarco felmondásán lehet zizegni), annyira izzadnak a Superbike VB-n a csapatok HR-esei. Bár már hetekkel ezelőtt lehetett tudni, de csak tegnap jelentették be hivatalosan, hogy a Ducati gyári támogatású csapata elengedi Alvaro Bautistát, és Scott Reddingnek adják át a Panigale V4 ülését.
Úgy tűnik, hogy az aktuális 790-es platform kevés, és 2020-ra 890 köbcentisre bővíti a KTM a soros kéthengeres technikáját - és ami még érdekesebb, újabb típusváltozatot is húznak rá - igaz, egyelőre nem tudni, hogy SMT-nek fogják hívni, vagy Duke GT-nek.
A brit Norton lényegében csak limitált szériát gyárt, a darabszámaik a kézművesség peremén egyensúlyoznak, és nincs ez másként a legújabb modellnél sem: a Dominator Streetből mindössze 50 darab készül. Mondjuk sokkal többet nem is nagyon lehetne eladni a 7,6 milliós járműből.
A KTM nagyot szeretne gurítani a KTM 1290 Super Adventure következő generációjával, és úgy tűnik, ők mutatják be elsőként szériamotorban a radaros tempomatot. A Super Adventure alapból nem kiáltana frissítésért, de a jövőre életbe lépő Euro5 miatt szükséges egy ráncfelvarrás, ez pedig ideális alkalom, hogy a Bosch legújabb fejlesztését beszereljék.
A BMW igyekszik kihasználni az új S 1000 RR nyújtotta lehetőségeket, és egyre nagyobb erővel szállnak be a motorsportba. Nemrég írtunk róla, hogy gyári támogatású csapattal indulnak a 2019/2020-as szezonban az Endurance VB-n, és a Superbike világbajnokságon mutatott jó eredmények ott is meghozták a befektetési kedvet.
A BMW 2015-ben vezette be az S 1000 XR-t, és várhatóan 2020-ra alaposabban bele fognak nyúlni a technikába - elfáradni nem fáradt el az XR, hiszen az S szériából (S 1000 R, S 1000 RR, S 1000 XR) ez a legsikeresebb modell, de 2020-tól jön az Euro5, ami miatt mindeképpen fejleszteni kell.
Múlt pénteken mutatta be Silverstone-ban a Triumph a Daytona Moto2 765-öt, a legújabb sportmotorjukat. Ez lényegében a Moto2-es versenymotor utcai változata, ennek megfelelően nem lakossági modell lesz, mindössze 1530 darabot gyártanak belőle. Viszont közúton használható típus, így ennek is be kell tartania az emissziós normákat, így a teljesítménnyel nem szaladhattak el.
Jövőre jön az Euro5-ös emissziós norma a motorkerékpároknál - emiatt lehet sírni, de igazából a motorok évről évre jobbak, és az Euro5 sem öli meg őket - ott van példának az új S 1000 RR, amely sem gyengébb, sem lassabb nem lett az elődnél.
A Moto Guzzi idén dobta piacra a fantasztikus külsejű V85 TT retró túraendurót (teszt hamarosan), és az abban bemutatott új, 850 köbcentis blokk várhatóan további típusokban is felbukkan majd - 2019-ben egy gyártó már nem engedheti meg magának, hogy egyetlen típus számára fejlesszen egy ennyire drága alkatrészt.
Újabb rekorddal állt elő az amerikai Cecil "Bubba" Myers, aki az egykerék-világbajnokságon (World Wheelie Chanmpionship, tényleg létezik) a kategóriájában egykerék-sebességrekordot állított fel - az 1350 köbcentiig terjedő, széria V2-esek között indult egy Indian FTR1200S-sel, 211 km/h-s tempóig lógatta az első kereket egy mérföldön keresztül - ami nem rossz, ahhoz képest, hogy a motor végsebessége valahol 230-235 km/h körül van.
A holland Nieuwsmotor hozta le a képeket a Harley-Davidson két új prototípusáról, a túraendurós Pan Americáról és a Streetfighter névre hallgató roadsterről. Ezek az első képek, amik nem rommá retusált sajtófotók - a környezet alapján úgy tűnik, hogy egy kiállítóteremben készültek, mellettük pedig ott vannak a típushoz rendelhető, extralistás kiegészítők, a Pan Americánál védőelemek, ködlámpák és kipufogó, míg a Streetfighternél a végdob mellett visszapillantókat, lábtartókat és markolatokat állítottak ki.
Mivel Ausztrália messze van, itthon nincs meg a fejekben, hogy a távoli kontinensen milyen komoly autós-motoros kultúra van, és a V8 mennyire közel áll a néplélekhez. Nem véletlen tehát, hogy ha motorkerékpárban nem elég a hat henger, nem csak a Boss Hoss-hoz mehetsz, hanem vehetsz akár egészen motorszerű járművet is: természetesen az ausztráloktól.
Lezárult az új finn MotoGP pálya, a Kymiring első hivatalos tesztje, amelyet a rossz időjárás külön megnehezített. A GP hat motorgyártójának hat tesztpilótája (Aprila: Bradley Smith, Honda: Stefan Bradl, Ducati: Michele Pirro, Suzuki: Sylvian Guintoli, KTM: Mika Kallio, Yamaha: Jonas Folger) elsősorban azért rótta a köröket, hogy Michelin számára adatokat gyűjtsenek, hogy a gumigyár szakemberei felkészülhessenek az északi pálya kihívásaira.
A motorkerékpárok némi késéssel, de követik az autóipar trendjeit és fejlesztéseit, és most kezdünk odáig eljutni, hogy egyre több motorgyártó eljut a feltöltéses motor gondolatáig. Jelenleg a Kawasaki kínál kompresszoros modelleket - ez a H2 sorozat -, de a Suzuki és a Honda is foglalkozik már egy ideje turbós és kompresszoros kétkerekűekkel, még ha szériagyártásig nem jutottak el velük (mármint azóta, hogy lecsengett a nyolcvanas évek és a turbókorszak).
Érdekes fejlemény a motoripar villanyos feléről, hogy az olasz Energica és a szintén olasz Dell'Orto úgy döntött, hogy összeállnak, és közösen fejlesztenek elektromos hajtásláncrendszereket kis- és közepes méretű motorokhoz. Ez alapvetően egyiküknek sem profilja, az Energica ugyanis nagy teljesítményű villanymotorokat gyárt, a Dell'Ortót pedig a karburátoraikról ismerjük, és nem is célja egyiknek sem, hogy kicsi meg közepes villanymotorokat gyártsanak, hanem más gyártók beszállítói szeretnének ezzel lenni.
Eddig is lehetett tudni, hogy a KTM lépéskényszerbe került a KTM 1290 Super Duke R-rel - a frissített Aprilia Tuono V4 és a Ducati Streetfighter V4 egyaránt fenyegetést jelentenek az osztrákok pucér csapásmérőjére. Mivel a Super Duke R-hez 2013 óta igazán mélyen nem nyúltak, csak frissítésekkel igazították hozzá az aktuális konkurensekhez, a 2020-as modellváltásnál tényleg fajsúlyos újításokra lehet számítani.
A Superbike világbajnokságon most éppen nyári szünet van, ami remek táptalaj a pletykáknak, amelyek közül a legfelkapottabb arról szól, hogy Alvaro Bautista 2020-ra a Ducatitól a Hondához igazolna. Erre elsőre simán rávágod, hogy miért tenne ilyet szerencsétlen, miért ülne át egy ütőképes motorról egy olyanra, amely jelenleg legfeljebb a 17. helyre jó, miközben Bautista most éppen második a bajnokságban?
Két éve, hogy a Triumph és a Bajaj bejelentette, hogy szándékukban áll közösen fejleszteni középkategóriás motorokat . Részleteket akkor is főleg csak tippelni lehetett, most viszont, hogy közeleg a megállapodás aláírása, egyre több részlet lesz nyilvános. Indiai források szerint a két cég hosszas egyeztetésen van túl, és mostanra egészen kikristályosodott, hogy mekkora motorokat gyártanának közösen, és milyen leosztásban.
Új vezetőt neveztek ki a BMW Motorrad fejlesztési részlegének az élére. Az eddigi főnök, Karl Viktor Schaller öt évig töltötte be a pozíciót, és a BMW-től egyenesen nyugdíjba megy. A helyét Christof Lischka veszi át, aki az elmúlt húsz évben a BMW autós részlegén dolgozott, szintén fejlesztési területen.
A 2020-as Endurance Világbajnokságon már a BMW is ott lesz gyári támogatású csapattal - eddig is voltak BMW-k a rajtrácson, és a német cég adott is technikai támogatást, amennyiben a csapat kifizette ezért a vaskos számlát. A Honda, a Kawasaki, a Suzuki és a Yamaha viszont sokkal komolyabban vették az elmúlt években az endurance VB-t, és sokkal több segítséget nyújtottak a támogatott alakulatoknak - ennek ez egyik eredménye, hogy idén a top10-ben csak japán motorral indulókat látni.